Henter Indhold ...

Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
profile-cover-generic-01-blue

Har I ansat mennesker? Så få besøg af Tommy Krabbe

Tommy Krabbe

Tommy Krabbe

Forfatter og foredragsholder. I 2018 fik han topkarakter i samtlige evalueringer.

Forespørg nemt på pris og dato

5 ud af 5 stjerner

"Tommy Krabbe leverede et helt i gennem engageret og stærkt stykke arbejde. Vi var meget tilfredse med forberedelsen til foredraget hvor Tommy tog sig tid til at sparre med os og anstrengte sig på at møde vores virkelighed og imødekomme vores ønsker og behov. Foredraget blev levende og nærværende og ramte vores ønsker. Det efterlod os med en skøn oplevelse og med tanker og refleksioner, som lever i os og i huset endnu og sikkert i lang tid fremover."

Heidi Munck - Københavns Kommune Se alle referencer
Uforpligtende forespørgsel på Tommy Krabbe

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Tommy

Lecture icon

Foredrag

References icon

Referencer

Interviews icon

Artikler

Forespørg nemt på pris og dato

Efter 1.000 foredrag for danske virksomheder og organisationer kan man roligt sige, at forfatter og foredragsholder Tommy Krabbe ved, hvordan han kan give tilhørerne en underholdende, inspirerende og lærerig oplevelse. Hans allergi overfor Powerpoint og passion overfor det, der sker i og mellem mennesker har vist sig at være en kombination, som kan bruges i enhver branche, kommune og på ethvert niveau.

Kunderne er både glade for Tommy på baggrund af selve foredraget, og fordi han altid gør en stor dyd ud af at tilpasse foredraget, så det passer til hver enkelt gruppe af tilhørere og den røde tråd, der måtte være gennem resten af programmet. Derfor kan man som køber være fuldstændigt tryg ved hele processen.

Listen over hans foredrag er bred, men alle foredragene tager udgangspunkt i mennesket og dets forbindelse til andre. Forandringer, kommunikation, udvikling, nysgerrighed, social kapital, trivsel og samarbejde er nogle af nøgleordene. I samarbejde med den enkelte kunde finder Tommy så ud af, om det skal være det ene eller andet foredrag – eller som oftest en kombination af dem. Faktisk har han aldrig holdt det samme foredrag to gange. Derudover kan alle hans foredrag også tilpasses, så det både kan handle om alt fra en halv times foredrag op til flere kursusdage. Tommy Krabbe er uddannet cand.mag. i Interpersonel Organisationskommunikation og har haft en række forskellige stillinger i både det private og offentlige. Når han ikke holder foredrag, er han blandt andet optaget af at drive sit fristed for iværksættere, fordybe sig i nye emner, skrive bøger og ikke mindst bruge tiden med sin kone og to børn.

Se foredrag med Tommy Krabbe

    Tommy Krabbe foredrag

    Nysgerrighed for let øvede

    • Er du positiv eller negativ? Bygger du vindmøller eller læhegn, når forandringens vinde blæser? Er det arbejdslivet eller privatlivet, der skaber ubalance? Er det ledelsens eller medarbejdernes skyld? Er du A eller B-menneske? Er disse ord rigtige eller forkerte?
    • Mennesker over hele kloden – fra Københavns gader til stammerne i regnskoven – har én ting til fælles, når man ser på vores måder at forstå verden og hinanden på: Vi arbejder med to kasser, og egne og andres tanker og adfærd skal ned i én af dem. Det kan umiddelbart gøre det lettere at forstå verden og hinanden, men det kan også føre til nogle evige diskussioner, som bærer præg af overdrevet forsimpling. Og vi kommer ikke videre – bare længere væk fra hinanden.
    • Mulige fremragende løsninger og stærkere relationer går tabt i disse forsimplinger. Vi bliver spundet ind i de usynlige kassers indbyggede begrænsninger, og vi er ikke engang klar over det. Det finder sted i mødelokalerne, over frokosten, i sofaen derhjemme og ikke mindst på de sociale medier.
    • Men der er faktisk en tredje kasse, som har en nærmest magisk kraft. Ikke mindst fordi den gør de to usynlige kasser synlige. Den handler ikke om at finde et kompromis mellem de to kasser, men at bryde begrænsningerne og finde deres blinde pletter. Magien består i, at når man først har erkendt den tredje kasses eksistens i enhver tankerække eller samtale, åbner kassen for, at der kan være mindst tyve andre kasser.
    • Tilhørerne vil opleve en passioneret, inspirerende og sjovt foredrag, hvor der kun er en mand, tre kasser og det talte ord på scenen.

    Tommy Krabbe foredrag

    Kulturbærere i en forandringstid

    • Tillids- og arbejdsmiljørepræsentanter samt andre kulturbærere, risikerer ofte at føle sig som en lus mellem to negle, når forandringerne trykker. Det er svært at være både loyal over for ledelsen og medarbejderne på samme tid. Og det er netop på et tidspunkt, hvor der er ekstra meget brug for dem. Det kan være en både frustrerende og stressende situation for de ildsjæle, der påtager sig den vigtige opgave.
    • I dette foredrag sætter Tommy Krabbe blandt andet fokus på, hvad der sker, hvis vi bare lader forandringerne gå deres gang. Helt naturlige aspekter af mennesket gør nemlig, at det kan gå ud over både sammenholdet og løsningen af kerneopgaven – hvilket igen skaber et dårligere arbejdsmiljø og mindre tillid.
    • Heldigvis er der jo også noget, enhver kulturbærer kan gøre både i forhold til kollegerne og ledelsen. Der er både tale om en større forståelse af kommunikation, mennesker og organisation, men deraf også meget konkrete redskaber. Endelig hjælper Tommy Krabbe også den enkelte tilhører med at finde energien til at holde den indre ildsjæl tændt, så man ikke brænder ud i processen, men gør en stor forskel til gavn for alle.
    • Foredraget kan både holdes som et foredrag på halvanden til to timer, men også som en tre timers workshop.

    Tommy Krabbe foredrag

    Forandringer, forskellighed og fællesskab

    • Selvom forandringer efterhånden hører hverdagen til, er vi ikke blevet bedre til at håndtere dem. Så længe organisationen ikke består af robotter, vil forandringer blive oplevet forskelligt og samtidig udfordre det fællesskab, der skal sikre, at opgaverne bliver løst. Der er mange ting, der spiller ind, heriblandt kommunikation, angst, usikkerhed og konflikter. Tommy Krabbes svar er en fælles platform, der skaber et fælles sprog. Så bliver det ikke forandringen, der forstærker forskelligheden, men håndteringen der styrker fællesskabet.
    • Hør blandt andet: Hvorfor nogle er videre efter to sekunder, mens andre skal bruge to år, hvad forandringer gør ved vores tanker og følelser, og hvordan vi anerkender hinandens forskellighed.
    • Tommy Krabbe kender selv alt til forandringer. Det gælder både i forhold til hans eget liv, men også i forhold til, at han har arbejdet ti år med forandring inden for mange forskellige områder. I dag er han foredragsholder på fuld tid, hvilket vil sige, at han slet ikke længere kender til begrebet “hverdag”.
    • Hvert foredrag bliver naturligvis afstemt med dig og de forandringer, I oplever nu eller i fremtiden.

    Tommy Krabbe foredrag

    Social kapital – Gør det usynlige synligt med social kapital

    • Vores hverdag er i højere grad styret af usynlige end synlige processer.
    • Begreber som tillid, retfærdighed, kommunikation og samarbejde er afgørende for virksomhedens succes og den enkeltes trivsel. Alligevel er det oftest deres modsætninger, vi taler mest om. For mistillid, konflikter og dårlige resultater bliver altid synlige.
    • Når de positive elementer kommer ud af skyggen, følger der meget mere med fra det psykiske arbejdsmiljøs godtepose. Social kapital tager udgangspunkt i, hvordan vi er indrettet som mennesker, og hvordan vi kun kan løse virksomhedens kerneopgave, når vi arbejder sammen.
    • Der er ikke tale om standardløsninger. Hver offentlig eller privat virksomhed skal arbejde med social kapital på en måde, der passer til medarbejderne. Og der er gode grunde til at gøre det: Virksomheder med høj social kapital scorer højt på både trivsel og resultater. Det kræver dog, at alle er med fra begyndelsen, og her er et humoristisk og medrivende foredrag eller en workshop med til at sikre den optimale kickstart.

    Tommy Krabbe foredrag

    Den trælse organisation

    • Bliv en del af den verdensomspændende bevægelse! Er det næste nye sort at være anerkendende, motiverende, resultatskabende? Ikke ifølge Tommy Krabbe. Hvis vi vil med forrest i feltet handler det om at være træls. Underligt nok er han den eneste, der har indset det. Men det holder ham ikke tilbage. Han taler så overbevisende om det, at tilhørerne bliver revet helt med.
    • Selvfølgelig skal man da være stædig, ligeglad og sukke igennem. Ønskes det, kan han også inddrage asocial kapital i denne udvikling.
    • I foredraget udfolder han bogstaveligt talt ordet ”TRÆLSE”, når han medbringer seks to meter høje bogstaver, der flere gange bytter plads, så nye ord kommer frem. Det er hans måde at skifte til næste ”slide” på.
    • Selvom foredraget hører til det ekstremt underholdende og ironiske af slagsen, så træder de klare pointer selvfølgelig frem. Dagligdagen sættes på spidsen på en måde, som ingen af de tilstedeværende har hørt før.
    • Foredraget bruges fx med stor succes som:

     – Et anderledes indslag på en ellers faglig tung dag

    – Noget der kan ramme meget bredt sammensatte medarbejdergrupper

    – Et opsigtsvækkende bidrag til et kundearrangement

    – En overraskelse

    – Et sjovt indspark til en generalforsamling eller årsmøde

    – En kickstarter til større konferencer

    – Noget der får medarbejderne til at grine sammen i en tid, der ellers ikke opfordrer til det

    – Faglig underholdning til social arrangementer

    • Du kan læse mere på www.dentraelseorganisation.dk

    Tommy Krabbe foredrag

    Tænd ildsjælen og gør en forskel – Et foredrag der sætter fut i folk!

    • Spørger man anonymt vil 8 ud af 10 svare, at de på et eller andet område ser sig selv som en ildsjæl. Men stiller man det samme spørgsmål i en forsamling, er det nærmere 1 ud af 10, der rækker hånden op. For selvom vi nu har haft ordet ildsjæl i det danske sprog i mere end 150 år, er det først nu, begrebet er blevet afkodet, så vi nu både kan vide og vedstå, at vi er ildsjæle.
    • Baseret på den første bog om emnet (Ildsjælenes bog) og reaktioner fra mere end 100 foredrag for danske virksomheder og organisationer, sætter Tommy Krabbe fokus på, hvordan vi sætter gang i bålet uden at brænde ud.
    • Foredraget beskæftiger sig blandt andet med spørgsmålene:

    – Hvad er en ildsjæl?
    – Hvilke typer er der?
    – Hvad får vi ud af, at være ildsjæle?
    – Hvordan får vi andre op af hængekøjen?
    – Hvordan siger ildsjælen ”nej” uden at få dårlig samvittighed?
    – Hvordan undgår ildsjælen at brænde ud?

    • Foredraget giver desuden inspiration i forbindelse med motivation, trivsel, arbejdsglæde, stress, psykisk velbefindende, kommunikation, work-life balance, ledelse, samarbejde og det at gøre en positiv forskel.
    • Da hver gruppe er tilhørere er unik, bliver alle foredrag tilpasset den enkelte kundes behov. Foredraget kan sagtens stå alene, men også bruges som indspark på en temadag, hvor der ønskes en anderledes og energifuld måde at starte på eller slutte af .

    Tommy Krabbe foredrag

    Hjælp mig med at forstå dig

    • I dagligdagens kommunikation er vi alt for gode til at springe over, hvor gærdet er lavest. Uanset hvordan kommunikationen kører til mødet, i telefonen, ved kaffeautomaten eller over computeren, stopper den så snart, vi tror, at vi har forstået hinanden – for så kan vi komme videre. Når misforståelserne senere kommer frem i lyset, er det både en dyr affære, og spillet om skyld kan starte.
    • Heldigvis kan man via nogle konkrete værktøjer skabe mere forståelse og klarhed i hverdagen. Udover den klare økonomiske gevinst, øger det også trivslen og reducerer antallet af unødvendige konflikter.
    • Med sin sædvanlige humor og passion for at gøre en forskel har Tommy Krabbe kogt en fond på sin kandidatgrad i kommunikation og 10 års projektledererfaring. Resultatet er blevet et foredrag, der både er let at spise og fordøje, så værktøjerne rent faktisk kan bruges dagen efter.

    Tommy Krabbe foredrag

    Nysgerrighed er svaret

    • Hver dag oplever mennesker, grupper og organisationer situationer, hvor vi basalt set kan gå to veje: Vishedens eller nysgerrighedens vej. Nysgerrigheden er en afgørende parameter, når vi skal kommunikere, samarbejde, udvikle, forstå og fx komme gennem forandringer sammen. Men alligevel vælger vi oftest vishedens vej, fordi den basalt set er lettere, eller fordi vi bare har glemt, hvordan man er nysgerrig. Så må vi senere spilde tid, energi og penge på misforståelser, konflikter og spildt potentiale, fordi det alligevel ikke var så let.
    • Men sådan behøver det heldigvis ikke at være. Tommy Krabbe har indset, hvor afgørende og fantastisk nysgerrigheden er. Det har indtil nu været en underliggende basgang i alle hans foredrag om blandt andet kommunikation, social kapital, ildsjæle, forandringer og motivation, men nu er det kommet helt frem til overfladen. Der er oven i købet også meget viden på området, men desværre har den indtil nu været spredt i alle retninger. I arbejdet med sin nye bog ”Nysgerrighed er svaret” har han selv valgt nysgerrighedens vej og har sørget for, at der for første gang er et klart overblik over de to vejes ruter.
    • Hvis I gerne vil blive bedre til at gå nysgerrighedens vej oftere, er dette foredrag oplagt. For her får I inspiration til og viden om, hvordan man i højere grad kan blive et nysgerrigt menneske.

Referencer

Tommy er fantastisk og taler et sprog alle kan forstå. Tommy er af en støbning man bare gerne vil hører med om og så har han en humoristisk tilgang til sit foredrag.

Malene Barslund

VIA University College

Vi havde brug for en foredragsholder der kunne tale til en bred medarbejder skare, og som samtidig talte om et emne der ligger os tæt og som vi i øvrigt arbejder aktivt med. Den trælse organisation var et muntert indslag omkring det at være kollega og være ansat i en kommune hvor vores primære opgave er at løse opgaver for og sammen med borgerne og virksomhederne

Dorthe Kaack

Odense Kommune

Passede perfekt til vores arrangement.

Heine Rasmussen

Danmarks Lærerforening

Meget nærværende, praksisnært og brugbart - ikke bare en masse floskler.

Anita Overgaard

Aalborg Kommune

Professionelt og virkelig morsomt - med det helt rigtige strejf af alvor

Anette Nedermark

Frederikshavn Kommune

Frisk, humoristisk foredragsholder, som samtidig har øje for seriøsitet bl.a.gennem biologiske fakta

Tina Ingerdahl

Røde Kors

Det var super godt, og der er kun kommet positive tilbagemeldinger. Tommy havde virkelig tilpasset foredraget til målgruppe og behov!

Trine Testmann

Ringsted Kommune

Deltageren var meget tilfredse med foredraget, der både var sjovt og gav os alle noget at tænke over og noget vi kan bruge i vores arbejdsliv og privatliv. Vi kan varmt anbefale Tommy til foredrag.

Dorte Marker

DSR

Tommy Krabbe er en meget inspirerende foredragsholder. Han er en god formidler og er god til at mårette sit tema til den gruppe han taler til. Han spreder super god energi og man er opløftet efter hans foredrag.

Lise Krogh

Aalborg Universitet

Tommy var som altid oplagt og formåede at fange folk.

Morten Denaa

Aalborg Universitet

Tommy var skarp, humoristisk og forpligtende i forhold til indhold, en super god oplevelse.

Lilly Pedersen

Frederikshavns Kommune

Vi har allerede anbefalet Tommy til andre organisationer

June Halvorsen

HK / Privat

Stor ros fra både mit udvalg og fra gæsterne, som både fik grinet og noget med sig hjem.

Elin Thorup

Varde Kommune

Godt, sjovt og underholdende - også meget tilpas i længde (ca. 1,5 time). Flere medarbejdere har været forbi og sige det var godt. Fint at få vendt tingene lidt på hovedet - alligevel med et seriøst budskab.

Stine Hansen

Bornholms Regionskommune

Skønt at slippe for konsulent floskler og befriende morsomt, men alle forstod alligevel de nødvendige pointer.

Birgit Hendriksen

Fødevarestyrelsen

Det var super godt! Tommy er en meget engageret og rutineret foredragsholder, der uden de traditionelle slides leverede rigtig gode budskaber på en underholdende måde.

Kenneth

Ishøj Kommune

Relevant, fagligt og kompetent. Leveret meget inspirerende og letforståeligt.

Gitte Naundrup

Ishøj Kommune

Foredraget var fremragende og med en fin fornemmelse for målgruppen, som har vurderet det til at være særdeles relevant og meget levende - og noget som alle har taget med sig i det videre arbejde.

Birgitte Jørgensen

Borupgaard Amtsgymnasium

Det var rigtig godt. Gode pointer og god gennemslagskraft.

Tania Schrøder Thøgersen

Invacare

Der var en god balance i alvor og humor, vores medlemmer har efterfølgende kvitteret for en sjov aften med ting til refleksion.Længden var passende og det levede fuldt ud op til forventningen.

Camilla Kjærbye

Topdanmark Forsikring A/S

Super godt foredrag!

Sladja Zoric

Syddansk Universitet

Yderst relevant og meget inspirerende. Foredraget gave stof til eftertanke.

Charlotte Andersen

Aarhus Universitetshospital

Meget levende og fik taget de udfordringer vi aftalte med.

Per Hellmann

Lejerbo

Alt var perfekt!

Mette Drejer Jørgensen

Vesthimmerlands Kommune

En meget livlig foredragsholder; man kedede sig på intet tidspunkt og var hele tiden medinddraget.

Iben Laursen Kjærgaard

Air Control Wing, Flyvevåbnet, Forsvaret

dejlig Tommy henvendte sig, så vi fik præciseret målgruppen og indholdet.

Jytte Flyvbjerg Kristiansen

FOA Silkeborg-Skanderborg

Tommy Krabbe var meget lydhør og tilpassede sit foredrag så det sad "spot on". Rigtigt fint med vekslen mellem teori og eksempler. Og så var der humor og varme samt dedikation i foredraget.

Mogens Bagger Hansen

HC Ørsted Gymnasiet

Tommy holdt et underholdende og samtidig lærende oplæg, hvor deltagerne fra starten af var meget lydhøre og deltagende i processen. Vi havde aftalt at Tommy til sidst skulle gå i dialog med deltagerne, således de kunne reflektere og samtidig forberede sig på hvorledes der kunne arbejdes med udfordringerne på arbejdspladsen - hvilket fungerede fint

Gitte Mølgaard Nielsen

BUPL Nordjylland

Rigtig godt foredrag med en meget entusiastisk foredragsholder. God blanding af teori, praksis og humor. Lige som vi havde håbet på :-)

Karina Kringlum

Odense Kommune, Børne- og Ungeforvaltningen, Børn- og Ungeregion Syd

Tommy var genial, spændende, underholdende og informativ. Han var spontan med på aftenens forløb og havde fede ideer til hvordan aftenen kunne afsluttes.

Lena Provstgaard

Treenighedskirken Esbjerg

Foredraget En træls organisation er et hit, da Tommy på sin humoristiske facon får sat fokus på at vi ikke altid kan have den positive tilgang og ja-hatten på. Godt at få vendt tingene på hovedet indimellem.

Gunnel Svensson

HK-klubberne i Odense Kommune

Meget givende foredrag med både humor, alvor og mega sjove eksempler. Megen ros til Tommy fra os (arrangøren) og mange af tilhørerne.

Charlotte Mikkelsen

Frivilligcenter Fredericia

Alle var meget tilfredse. Jeg synes, at der var en god energi og stemning. Det gik fint med at fortsætte selv om eftermiddagen. Vi fik mange gode snakke og helt sikkert en masse med hjem, som vi har tænkt os at bruge fremadrettet.

Karin Andresen

Novo Nordisk

Tusind tak for et forrygende kursus i arkitekternes hus – masser af grin men også stilhed og eftertanke! Alle var imponerede over dagen.

Kjeld Christiansen, Adm. Dir. , DOMINIA AS

DOMINIA A/S

Vigtigt med godt forarbejde (spørgeskema / interview) i forhold til både at ramme målgruppen og gøre indholdet relevant i forhold til den konkrete baggrund for afholdelse af arrangementet.

Ilse Asmussen

Lejre Kommune

Super - rigtig god dialog med Tommy inden selve foredraget og en meget fin oplevelse.

Louise Hansen

Region Hovedstaden, Center for Økonomi

Tilbagemeldingerne har kun være positive. Jeg personligt synes det var rigtig godt, og elefanten vil følge mig resten af livet :-) Tak.

Helle Quist

Biosthetique

Meget sprudlende ung mand som både var morsom, men som også havde faglig dybde så alle tilhører fik hvad de kom efter.

Jan Kjellstrøm

Sammenslutningen Af Dagsinstitutionsledere (SAD)

Det var helt fantastisk - Tommy er meget underholdende og forstår at få budskabet igennem

Pernille

Chr. Olesen Synthesis

Fin og underholdende foredrag, som adresserede og ramte det, vi havde snakket om og aftalt på forhånd. Tommy var både ydmyg og underholdende, og havde samtidig den teoretiske ballast på plads. Mange af deltagerne har efterfølgende sagt, at de var meget tilfredse med foredraget.

Morten Seyer-Hansen

Region Hovedstaden

Meget stor tilfredshed fra alle i selskabet uanset alder og baggrund.

Liselotte Jørgensen

Danske Spil

Et super foredrag som vi forventede, Tommy levede op til forventningerne og vores tidligere erfaringer.

Peter L. Sørensen

Horsens Kommune

Tommy indtog scenen med humor og hans beroligende vestjyske væsen. Han talte meget engageret og med overskud. Foredraget havde en god kombination af humor og livsvigtige pointer. Vi giver ham vores bedste anbefaling.

Mette Gravgaard

HK-klubben ved Nordsjællands Hospital

Det var dejligt at Tommy havde kendskab til og sat sig ind i vores branche.

Mette Borg

Geoforum

Tommy havde den opgave at at holde foredrag for hele skolen. 4 foredrag med ca. 200 personer hver gang.Foredraget var en del af vores fællesdag "VOres FG", hvor må¨let var at udvikle på de enkelte klasser. Tommys foredrag skulle være et friskt input til dette arbejde.Det lykkedes fremragende for Tommy at fange eleverne og sætte tanker om fællesskab og individuelt ansvar i gang.Samarbejdet med Tommy gik meget let.Hils ham

Peter Knudsen

Fredericia Gymnasium

Utrolig behagelig mand, god til at fange stemningen.

Hanne Fleron

Hk klubben Odder

God humor. Godt med kontakt inden arrangementet, hvor vi fik rundet af med et par gode budskab vi gerne ville have frem.

Morten Grimsgaard

Sinatur konferencehoteller

Fagligt i top og formidlingsmæssigt i top.

Torben Bundgaard

DIF Danmarks Idrætsforbund

Meget inspirerende og indlevende oplægsholder. Foredraget var tilrettelagt de ønsker jeg havde dertil. Brugte den jyske humor - meget positivt.

Anne Marie Yde

Børnehuset Koldbøtten

Inspirerende foredrag.

Holger Tøttrup

N.C. Nielsen A/S

Vi var alle meget begejstrede for den energi og entusiasme Tommy lagde i sit foredrag. 5/5 stjerner herfra.

Kenn Jørgensen

Expand business

Tommy var rigtig god, og der var en fin dynamik i foredraget. Vi fik noget med hjem at tænke over.

Lene Ditte Nielsen

Kost & Ernæringsforbundet

God vægtning af sjov og alvor. Gode eksempler, som vores ansatte kunne koble sig på og efterfølgende har talt om.

Trine Gaarden

Bavnebakkeskolen

Et meget inspirerende oplæg som til fulde levede op til forventningerne.

Helle Suder

Børn og Unge Aarhus kommune

Godt målrettet niveau og formidling.

Møltrup Optagelseshjem

Tommy leverede foredrag der præcist matchede målgruppen! Det var indholdsrigt stand up, inspirerende, tankevækkende og sjovt! Tommy talte ind i vores kontekst og skabte den råde tråd i vores seminardag.

Lotte Kromann

PostNord

Tommy evnede at holde folks opmærksomhed ved en fin kombination af vekslen mellem fagligt indhold og humoristisk input.

Paul Martin Bertelsen

Mortalin A/S

Tommy var rigtig god til at fange os alle sammen. Hans brug af humor og historier fra sit eget liv gjorde, at han havde vores fulde interesse igennem hele foredraget.

Michael Ring Nielsen

Hjallerup Skole

Det har helt fantastisk og en dejlig måde at starte dagen på.

Diana Vørs

Orbicon A/S

Tommy havde tilpasset sit foredrag, så det passede perfekt til tilhørerne.

Niels Arberg

Rigspolitiforeningen/Politiforbundet

Spændende at få et positivt "negativt" syn med masser af "træls" inspiration :-)

Solveig Bendorff

Dansk Skoleforening for Sydselsvig

Der var bred enighed blandt mine kolleger, at Tommy var underholdende og relevant. Der er klart en del pointer, som vi tog med os og som vi stadig kan hive op af posen.

Jeanette Godske

Uddannelses- og Forskningsministeriet

Spændende og tankevækkende foredrag - meget dygtigt formidlet!

Jeanne Dehn

Producentforeningen

Tommy Krabbe var relevant, inspirerende og sjov. Han ramte alle tilhørerne i salen på tværs af alder, køn og interesse. Han var behagelig som mennekse og kniv skarp som foredragsholder... den bedste kombi.

Stine Welent

Frivilligrådet Holbæk

Fint og relevant foredrag, hvor deltagerne blev taget alvorligt. Gode input til, at give de frivillige redskaber til hverdagen. Meget respektfuld måde foredraget blev holdt på.

Ulla Christiansen

Frederiksberg Sundhedscenter

Tommy leverede et super godt foredrag og tilpassede det målgruppen. Han gav os både noget at tænke over og et godt grin.

Mette Hagesen

ByLivKolding

Det var fantastisk, i forhold til den røde tråd, at Tommy Krabbe valgte at høre Anette Prehns foredrag, før han selv gik på.

Dorthe Choi Lisby

FSAIO Opvågning Syd

Tommy leverede et godt foredrag. Han er en god formidler, hvor han med ret frie rammer gav gode input til selvrefleksion.

Bo Christnsen

Struer Kommune

Lun humor, gode historier, god rød tråd. God og positiv energi. Gav stof til eftertanke.

Heidi Sauer

Tinderhøj Skole

Tommy Krabbe brugte sig selv, scenen og publikum på en meget engagerende og inspirerende måde. Emnet motivation var grundigt forberedt, men især henvisningerne til hans egen gymnasietid fik eleverne med og gav dermed kød på de teoretiske dele.

Hans Gregersen

Aalborg City Gymnasium

Fantastisk foredrag.

Sabitha Jørgensen

Mødrehjælpen

Tommy Krabbe var en fantastisk foredragsholder. Han ramte spot on i forhold til det formål, som vi havde med foredraget - at det både skulle være sjovt og give stof til eftertanke omkring vores liv både privat- og arbejdsmæssigt.

Camilla Bitsch

Merrild Lavazza

Tommy holdt et fantastisk foredrag. Det var meget inspirerende og relevant.

Karen Bech

Organisationen Danske Museer

Meget relevant med en god blanding humor.

Jytte Østergaard

FOA Sønderborg

Vi havde et indledende møde med Tommy, og han var hurtig til at spore sig ind på hvad der fyldte i vores organisation og hvad vi havde brug for at sætte fokus på. Der blev taget meget positivt imod Tommys foredrag, og flere gav udtryk for at hans oplæg var meget relevant for os og at det gav anledning til refleksion - og nogle gode grin.

Gitte Holtz

Københavns Professionshøjskole

Det var spot on, og vores eget evaluerende spørgeskema har vist, at folk var meget tilfredse med Tommy.

Liv Hübner Østergaard

Ulykkespatientforeningen

Tommy Krabbe levede op til alle forventningerne og mere til. Han forstod hurtigt at fange deltagerne og leverede et ærligt, underholdende og brugbart oplæg. Alle deltagerne gav Tommy Krabbe topkarakter i vores evaluering.

Malene Vestergård

Århus Lærerforening

Oplægget var godt og fokuseret og Tommy havde styr på sit publikum.

Ulrik Frederiksen

Farmakonomforeningen

Alle har været fuldt ud tilfredse med foredraget og ikke mindst Tommy Krabbe. Vi elskede at han var så humoristisk og fik draget personlige ting frem. Han formåede på en dejlig sjov måde stadig at få de vigtige parametre med.

Linda Rimmer Mortensen

Vores Køkken

Han var bare rigtig god.

Lotte Bol

Guldborgsund Forsyning

Tommy Krabbe var fuld at energi og humør samtid med at han er meget konkret i sit oplæg. Lærerne var vilde med ham.

Mette Markussen

Serviceerhvervens Uddannelsesskretariat

Tommy er en fantastisk formidler, nærværende og opmærksom på stemningen i rummet. Hans kloge og velplacerede pointer kan optages af alle. Vi har følt os både beriget og underholdt.

Tina Koltze

Møllebakkeskolen

Tommy Krabbe leverede et godt foredrag, som gav anledning til både grin og refleksion.

Dorthe Sørensen

Hansenberg erhvervsskole & Teknisk Gymnasium

Det var et meget levende og inspirerende foredrag hvor foredragsholderen havde sat sig godt ind i vores behov. Han var god til at læse deltagerne og holde det på et jordnært niveau.

Stine Flade

Bornholms hospital

Hvordan Tommy kan komme ind i et lokale kl 15:00, og der er 25 grader udenfor for så at tryllebinde mine kursister, er HELT ENESTÅENDE! Stort tak til Tommy for indsatsen.

Nicole Mirou Bach

Louis Nielsen

Det var både sjovt og lærerigt, hvad mere kan man forlange. Og Tommy var flink til at hjælpe både med indhold til annonce i fagblad og hjemmeside, samt han lavede en lille facebook-teaser om arrangementet.

Sanne Jensen

Danske Fyisoterapeuter

Godt, solidt og sjovt foredrag, med gode henvisninger til tidligere foredrag, som var blevet oplyst oplægsholder.

Mette Hvidemose

Greve Kommune

Tommys jyske humør og indspark med oplevelser fra tidligere ansættelser og private historier var med til at give foredraget et løft. Der var bred enighed i forsamlingen om, at man kunne tage en masse med sig hjem og bruge både privat og arbejdsmæssigt.

Dorthe Jørgensen

Københavns Malerlaug

Rigtig godt foredrag.

Anne Mette McAloone

IDA Proces

Folkebevægelsen mod førstehåndsindtrykket

Hvis man er i en situation, hvor man skal gøre et godt indtryk på et andet menneske, ved de fleste, at projektet har 3-7 sekunders levetid alt efter hvilken ekspert, man spørger. Men hvor er det dog dumt, og mon ikke det vidende menneske er i stand til at gøre det bedre?  

Den arme konsulent

Det gik fuldstændigt galt. Nærmest på rekordtid. Konsulenten havde forberedt sig på den spændende opgave, og det hele skulle lanceres på den første aften, der skulle handle om at tænke ud af boksen. Derfra skulle de bedste idéer fra forsamlingen kvalificeres og langt senere implementeres. Der var endda gode konsulentpenge i det, og det var en meningsfuld opgave. Men det blev ved engangshonoraret. Han havde sikkert tænkt længe over, hvordan han ville indlede det hele til den spændte forsamling midtjyder, der sad klar på stolerækkerne, da konsulenten trådte frem og indledte aftenen ved at proklamere:

”I aften skal vi være ujyske!”

Måske havde han hørt det sidste af ordene i en film eller selv fundet på det i en sen aftentime, mens han stirrede mod loftet. Han skulle nok have droppet filmen eller stirret på noget andet. For han kom aldrig tilbage fra den sætning, selvom han prøvede ihærdigt og kompetent i fire timer. Efter reaktionerne at dømme skulle man tro, at det 11. bud skulle have lydt: Du må som københavner aldrig opfordre jyder til at være ujyske. Tilhørerne krævede, at manden aldrig kom tilbage igen, og projektet måtte finde en ny konsulent.

Konsulenten oplevede det, som langt de fleste mennesker har oplevet. Man har forberedt sig på salgsmødet, daten, jobsamtalen eller bare det første møde i en eller anden sammenhæng, men alligevel har man tabt, inden ballerne har ramt stolen. Man har måske endda Googlet sig frem til eller lært på et kursus, at det er knald eller fald fra første øjekast, så de første sekunder er perfekt indstuderet. Nogle opgiver endda helt at forsøge med mødet, fordi de på grund af hudfarve, højde, drøjde, handicap eller nervøsitet har overbevist sig selv om, at det kræver mere end en papirflyvers tid i luften at få et godt indtryk af dem.

Lokkemads-logikken

Jeg kan godt forstå frygten. Vi lever i en tid, hvor alle er i evig angst for at blive klikket ud på hænder og fødder. Så det handler om at optimere førstehåndsindtrykket. På et eller andet tidspunkt skulle man også tro, at vi er kommet dertil, at langt de fleste journalister har fået at vide: ”Venner! Fra nu af er jeres faglighed flyttet fra at fange de store fisk til at åbne en lille stand med lokkemad i stedet”. Og så fik vi alle clickbaitens velsignelser at føle – en kommunikationsform, hvor førstehåndsindtrykket er ALT.

Denne lokkemadlogik trænger ind i mødelokalerne, diverse online fora og hvor mennesker ellers mødes med mængder af referencer til, hvor hurtigt hjernen har lavet den første konklusion, som er et pænere ord for fordom. Så du skal købe en ny skjorte til daten. Du kan da ikke vise dig i dit eget tøj! Du skal indstudere det helt rigtige smil, for tænk hvis den anden skulle se, hvordan du egentlig bevæger din ansigtsmuskulatur! Problemet er bare, at på et eller andet tidspunkt skulle andre mennesker da gerne se dig, som du er. Og vil du ansættes eller scores på grund af dine evner til at skjule, hvem du er?

Du tænker måske: ”Jamen, hvad er der galt med at skabe et godt førstehåndsindtryk?” Intet som helst – især ikke, hvis indtrykket rent faktisk stemmer overens med den, man er. Min pointe er, at der heller ikke er noget galt med at skabe et DÅRLIGT førstehåndsindtryk.

Problemet bliver større, fordi vi efter de 3-7 sekunder holder fast i førstehåndsindtrykket. Ofte vil vi endda kæmpe med næb og kløer for at fastholde den forhastede konklusion, uanset hvad personen ellers gør eller siger. Den tidligere omtalte konsulent sagde og gjorde mange fornuftige ting efter sin ujyske bemærkning, men slaget var tabt: Han var dømt københavnersmart og dermed ude i den permanente kulde. Hvis kollegaen ikke har sagt godmorgen, kan vi bruge hele dagen på at lede efter eksempler på, at han bare er sur og træls, uanset om han kommer med kager til kaffen eller hjælper med en opgave. Han sagde jo ikke godmorgen, og så skal jeg pinedød holde fast i, at han er sur.

Den sorte svane

Men faktisk skriver jeg ikke til dig, der skal sælge, holde foredrag, til jobsamtale eller score. Jeg taler til os alle. Os der køber, lytter til foredrag, ansætter og er den anden del af daten. Ja, det er fuldstændigt rigtigt, at vi drager den forhastede konklusion. Men spillet behøver ikke at slutte der. Jeg tror, at vi er dygtigere end det.

Karl Popper talte om falsifikationsprincippet. Et krav til en teori skulle ifølge ham være, at den skulle være falciférbar. Det klassiske eksempel er en person, der laver en teori om, at alle svaner er hvide, fordi vedkommende kun har set hvide svaner. Alle hvide svaner bekræfter ham i, at han har ret. Ser han en sort svane, kan han i første omgang holde fast i sin teori, for denne fugl kan jo ikke være en svane, eftersom den er sort. Men går han i gang med at undersøge den, kan han finde ud af, at den indledende teori ikke holder vand, og at han derfor må lave en ny teori, hvor der også er plads til sorte svaner.

At kysse frøen

Tidligere på året mistede vi desværre Peter Bastian, som har sagt de fantastiske ord, at det, der kendetegner et medmenneske, er, at det er lige så kompliceret som os selv. Altså så snart vi nagler et andet mennesket fast til en enkel, unuanceret forståelse, behandler vi det ikke som et medmenneske, men snarere et objekt for vores egen dagsorden.

Med reference til den klassiske fortælling om prinsessen og frøen, kunne man sige, at der i forhold til førstehåndsindtrykkets fastholdelse ingen prins er gemt i frøen. Der er kun frøen, og den vil ingen kysse.

Mit opgør med førstehåndsindtrykket kommer ikke på noget tilfældigt tidspunkt. For nylig udgav jeg en bog om nysgerrighed, men det er ikke lige den, jeg vil berette om. Det er i stedet min egen adfærd i forbindelse med, at jeg siden sommerferien har holdt mange foredrag om nysgerrighed, og det har i den grad påvirket min egen adfærd. Det er jo ofte, når man får tingene på afstand, man kan se, hvad de er.

Jeg er begyndt at kysse en masse frøer på den måde, at jeg hele tiden søger at finde prinsen bag udtalelsen og prinsessen bag adfærden. Det giver mig en verden fuld af prinser og prinsesser! Jeg er helt overbevist om, at førstehåndsindtrykket er at nedvurdere os selv. Jeg vil endda gå så langt at sige, at det ganske vist er menneskeligt, men alligevel er det også umenneskeliggørende.

At være menneske er at undersøge, nuancere, bekræfte, afkræfte, reflektere og ikke mindst lære. Det var sådan, vi vandt kampen om kloden. Vi var ikke sapiens (vidende) i bare tre-syv sekunder. Og det skal vi heller ikke blive.

Folkebevægelsen

Alle skal have lov til at købe den nye skjorte til daten, iføre sig tandpastasmilet til salgsmødet og skaffe et slips til jobsamtalen. Det er ikke mit ærinde at forhindre det. Mit ærinde er at overflødiggøre det, så vi som udgangspunkt kan abstrahere fra de første tre-tyv sekunders forhastede konklusion. Vi skal endda kunne sige tilsyneladende dumme ord såsom ”ujyske”, fordi modtagerne tænker, at det var da dumt sagt, og nu er det vigtigt at lede efter tegn på, at konsulenten godt kan være kompetent men bare valgt et forkert ord.

Frøen dækker bare over noget andet. Ansøgeren kan også sagtens være ansættelsesværdig selvom han har morgenhår, for det har rigtige mennesker. Daten kan også være en mulig livsledsagerske, selvom han har dårlig ånde. Konsulenten kan være dygtig og empatisk selvom han siger ”ujysk”. Og vips – så blev den anden gjort til menneske igen. Det gjorde vi også selv i processen.

Men jeg kan ikke gøre det alene. Jeg har brug for din hjælp, så vi kan gøre det til en folkebevægelse. Heldigvis behøver vi ingen stiftende generalforsamling, kontingent eller revisorsuppleant. Det er nok bare at sprede det gode budskab og selv gå forrest. Som en hjælp har jeg skrevet følgende manifest, som er til fri efterlevelse og afbenyttelse:

Manifest for Folkebevægelsen mod førstehåndsindtrykket

– Vi er nysgerrige.
– Vi gider læse tekster med både få og mange ord.
– Vi er bevidst om vores forhastede konklusioner om andre mennesker og søger aktivt efter alt, der kan føre os til andre konklusioner om vedkommende.
– Vi lader os lokke af mening og ikke vindblæste overskrifter.
– Vi har ret til morgenhår, rigtig hud, off-dage, dumme udtalelser og generelt at være menneske. Og det har andre også.
– Vi leder efter sorte svaner og kysser gerne frøer.

Hvis du har ændringsforslag eller tilføjelser, så sig endelig til. Og tak fordi du læste så langt. Det kunne tyde på, at du allerede er et fremragende medlem af folkebevægelsen.

10 årsager til at jeg fik PowerPoint-allergi

Uanset om du skal formidle noget til dit team, dit hold, dine kunder eller gennem et foredrag, vil jeg med dette indlæg bede dig tænke over, om det nu også er nødvendigt at bruge PowerPoint / projektor, og om folk måske endda fanger dit budskab endnu bedre, hvis du holder dig fra det?

For nogle år siden havde jeg et af mine største oplevelser som foredragsholder. Jeg blev kontaktet af en kommunal forvaltning, der hvert år holder en picnic, hvor der bliver hygget, sunget og lyttet til et foredrag, og det hele sker i en slotshave. Jeg blev kontaktet, da deres foredragsholder havde meldt afbud, fordi det jo ikke er muligt at bruge en projektor i en slotshave.

Jeg gøs også selv lidt ved tanken. Efterhånden havde jeg fået den sejeste præsentation med animationer og hele moletjavsen. Men jeg blev også tændt på idéen, for jeg tænkte, at jeg må være kommet langt ud, hvis man som professionel formidler ikke kan tale uden at bruge tekniske virkemidler. Så jeg kastede mig ud i det, og da jeg kørte hjem, lovede jeg mig selv, at jeg aldrig mere vil bruge PowerPoint eller for den sags skyld en projektor.

Siden har jeg aldrig hørt nogen beklage, at jeg ikke brugt projektor. Tværtimod. Jeg har endda fået kunder, som kontaktede mig, fordi de hørte, at jeg ikke brugte en projektor, og stort set hver dag bliver det endda nævnt, at det er skønt at lytte til en, uden at man samtidig skal følge med på en skærm.

Inden jeg går i gang med punkterne, vil jeg dog lige slå fast, at der er mange typer formidling, og at nogle sikkert ikke kan fungere uden en ledsagende præsentation på en projektor. Men jeg er også sikker på, at langt flere kan få mere ud af deres formidling, hvis de holder sig fra det.

Jeg er typen, der holder Aha-foredrag, hvor det er meningen, at deltagerne skal få forskellige former for erkendelse undervejs. De skal ikke kunne give et referat af foredraget bagefter, men have en eller flere aha-oplevelser undervejs, som de kan bruge i den efterfølgende hverdag. Holder du oplæg om vejrfænomener, fotografi, statistikker eller lignende, så er det en anden sag. På samme måde gælder det, hvis du er underviser og ikke foredragsholder. Men måske kan du alligevel få noget ud af at læse videre. Her kommer punkterne i hvert fald.

Al teknik kan gå i stykker

Det kan virke simpelt. En computer skal via et kabel forbindes med en projektor, der sender billedet på et lærred. Dog kan ingen garantere, at det er 100 procent sikkert, at teknikken virker. Her er et uddrag, at de problemer, jeg har oplevet som tilhører eller formidler: Programmet fungerer ikke, eller versionen af PowerPoint kan ikke afspilles på computeren. Computeren fryser. Der mangler et kabel. Projektoren kan kun lyse gult. Den smarte smartboard virkede i fem minutter. Der er ikke noget sted at tilslutte strøm. Computeren gik på stand by midt i præsentationen (også selvom man har indstillet den til at lade være). Computeren har ikke HDMI-tilslutning. Projektoren har ikke HDMI-tilslutning. Og så er den mest udprægede årsag: Det virker bare ikke. Og hvor har jeg set mange formidlere få et pludseligt mindre slagtilfælde, fordi hele deres forberedelse ikke er fem potter pis værd på grund af tekniske vanskeligheder.

Tilhørerne sidder i mørke

Siden jeg stoppede med projektor, har jeg lagt mærke til, at jeg næsten altid starter med at skrue op for lyset, når jeg kommer ind i et lokale, hvor jeg skal holde foredrag. På grund af projektoren, er det nemlig ofte en fordel, hvis lyset er dæmpet og gardinerne evt. er trukket for. Der kan jo ske det forfærdelige, at solen skinner udenfor, og det er jo ikke godt. Men hvordan har mennesker det med at sidde i dæmpet belysning hele dagen? De bliver trætte, og det er da helt forståeligt.

De bedste billeder laver man selv

Uanset hvor mange timer jeg bruger på at Google en solnedgang, kan jeg aldrig finde en solnedgang, der er så smuk, som den du har i hovedet. Det gælder både de konkrete billeder, men også metaforer generelt. Hvis man skal sætte et konkret billede på skærmen, så ødelægger man tilhørernes egne muligheder for at sætte den hverdag, de kender, ind i oplevelsen. Vi tænker meget visuelt, så der er basalt set ingen grund til at vise alt, hvad man siger.

Hvor skal tilhørerne se hen?

Måske har du før siddet i en lignende situation: Formidleren placerer sig i den ene side af lokalet, for hvis man står i midten, går man jo ind foran projektoren. Det giver dels et meget spøjst lys i panden, men så kan man jo heller ikke læse, hvad der står. Som tilhører veksler man hele tiden mellem at kigge på formidleren og skærmen, og endnu mere fantastisk bliver det, når formidleren også står og set på skærmen og måske endda læser op, hvad der står. Jeg ved ikke med din hjerne, men min hjerne får lyst til at kravle ud gennem øret, når den oplever sådan en situation. Det er så frustrerende ikke at vide, hvor jeg skal rette min opmærksomhed.

Uden projektor bliver mange bedre formidlere

Hvis man skal fastholde voksne menneskers interesse i en smartphone-tidsalder, så skal der meget til. Det kan god brug af en projektor i udgangspunktet sagtens hjælpe en med. For bare at lave sine slides giver en vis struktur til det, man vil sige. Så hvis man bare dropper den og taler løs, kan det let blive meget forvirrende at lytte til. Derfor bliver man tvunget til at skabe en klar, rød tråd og være helt bevidst om sit budskab, hvis man vil fange andre med sine ord og sine bevægelser.

Bedre kontakt uden projektor

Den nævnte forvirring med at vide, hvor man som tilhører skal kigge hen, betyder også, at der er mindre kontakt mellem formidler og tilhørere. Når projektoren er væk, er der kun kontakten tilbage. Man får meget hurtigere feedback og ved, hvordan tilhørerne tager imod fx graden af teori, humor eller anekdoter. Det er skønt som formidler, men som tilhører føler man sig også mere talt til.

Bedre mulighed for at tilpasse og improvisere

Har du før set en foredragsholder pludseligt zappe igennem sin præsentation, fordi der opstod tidsnød? Det er underligt for tilhøreren, men det giver da også helt klart sved på panden hos formidleren. Tidsnød behøver ikke altid skyldes dårlig forberedelse. Der kan være forsinkelse, pauserne trækker ud, kaffeautomaten virkede ikke osv. Når man ikke absolut skal igennem et i forvejen fastlagt antal sider, er det meget lettere at tilpasse tiden, og derudover er man også mere åben over for nye tanker undervejs, eller behov som kunden kom i tanke om lige inden, det hele starter.

Der er andre visuelle muligheder

Men nogle mennesker har jo brug for noget at se på under et foredrag, tænker du måske? Det er ganske rigtigt. Det tror jeg, at de fleste har. Men en projektor er ikke den eneste måde at vise noget på. Der er selvfølgelig flipovers, whiteboards osv, men det kan også være genstande eller min personlige favorit: Roll up bannere. Jeg har efterhånden 12 bannere på hylderne, og jeg bruger alt fra 1 til 6 bannere i et foredrag. Det er mere statiske figurer, som bare kan stå i lokalet, og folk kan se på dem, når de har lyst til det. Folk er flittige til at tage billeder af bannere eller det, man tegner, og det er faktisk en god måde at fastholde det på. Jeg har så også gjort det, at mine mest anvendte figurer er på en hjemmeside, hvor man efterfølgende man finde dem. For jeg tegner mildt sagt særdeles grimt.

Projektoren kan skabe dovne tilhørere

Måske står denne betragtning for egen regning, men jeg har da før fanget mig selv i at lytte mindre til et foredrag, fordi jeg vidste, at jeg får tilsendt slides efter foredraget. Så kan jeg jo altid bare dykke ned i det det – velvidende at jeg aldrig kommer til at set på de slides.

Projektoren bliver en krykke for hukommelsen

Jeg kender ikke til statistik på området, men jeg har grund til at tro, at den mest omfattende årsag til brug af projektor skyldes, at man ikke kan huske det, man skal sige. Det er da helt forståeligt. Det kan være første gang, man skal sige noget, eller måske kan man kun holde dette foredrag en enkelt gang, og så vil det være meget tidskrævende at skulle kunne det udenad. Hvis du føler dig ramt af denne forståelige årsag, vil jeg nævnte dette tip for dig: Der er ingen grund til, at tilhørerne skal sidde og følge med i dine støttenoter. Der er absolut intet galt i at skulle hjælpe hukommelsen, men det kan også gøres på andre måder. Du kan fx lade være med at tilslutte computeren til projektoren og så bare bruge den som en form for teleprompter. Men du kan også sagtens have dine noter med og en gang i mellem sige, at du ikke kan huske, hvad du skal sige, hvorefter du kigger på noterne. Det har alle forståelse for, og det viser jo sådan set også, at du har forberedt det, du skal sige. Det kan endda give tilhørerne en tiltrængt pause mellem de mange ord.

Jeg håber, at disse betragtninger også gav dig nogle aha-oplevelser. Det kan sagtens være, at for dig, så er der masser af grunde, som opvejer de ti grunde, jeg her har listet op. Det kan også være, at du er uenig, og det skal du bare have lov til. Så længe du er reflekteret over brugen af projektor og ikke gør det, fordi det er det letteste, er jeg sikker på, at dine tilhørere også nyder godt af det.

God fornøjelse – med og uden projektor.

10 gratis måder, du kan få det optimale ud af jeres foredragsholder på

Kære foredragskøber

Efter at have holdt på den anden side af 700 foredrag, mener jeg, at jeg efterhånden har gjort nogle erfaringer, som er meget lette og gratis at implementere, så I får det optimale ud af de mange penge, I bruger på lokaler, forplejning og selvfølgelig foredragsholderne. Du gør helt sikkert allerede nogle af tingene i forvejen og måske endda alle. Men jeg ved, at der bestemt er mange, som kan bruge nedenstående råd.

For det første ved vi godt, at du er nervøs på dagen. Det er måske dig, der har foreslået foredragsholderen og gjort alt for at sælge dagen til kollegerne. Derfor tror jeg også, at du kan få lidt ro på, hvis du gør nedenstående til en tjekliste.

1: Giv os en god modtagelse, når vi ankommer

Nogle foredragsholdere er også nervøse, men alle er spændte. Vi sidder i bilen og tænker over, hvem det nu er, vi møder, og vi har jo også mange tanker at holde styr på i forhold til foredraget. Derfor er det så rart, når der er en kontaktperson, som vi enten har aftalt at mødes med, eller én der holder øje med, at vi ankommer. Det er ikke en behagelig start, hvis man selv skal gå rundt og prøve at finde en person, der ved noget om foredraget. Vi overlever selvfølgelig, men det er så let at gøre det, og det er bare rart at føle sig velkommen fra starten. For ikke så længe siden ankom jeg til en virksomhed, hvor jeg skulle tale i deres store lagerlokale for en stor flok medarbejdere. Jeg blev vel modtaget, og vi skulle lige tjekke lyden, inden folk begyndte at komme ind. Da vi går i gang med det, kommer en leder ud og råber, at vi skal stoppe med det samme. Han går hen til mig og siger, at jeg ikke skal forstyrre deres sælgere, for de skal jo sidde og sælge, så virksomheden har råd til mit foredrag. Der er sikkert en god grund til, at han følte et behov for at sige den besked til mig, men uanset erfaringen, er det altså lige en velkomst man skal ryste af sig, inden man kan sprede arbejdsglæde, være sjov og passioneret.

2: Sæt scenen inden foredraget

Jeg bliver ofte mødte med et ”Jamen, du starter vel bare, når du er klar”, og så skal vi få folks opmærksomhed og ellers bare gå i gang. Det kan vi selvfølgelig, men igen det koster ikke noget, at en person fra virksomheden rejser sig op og siger, at nu skal vi høre x, og det skal vi fordi… Selve præsentationen af foredragsholderen er vigtigt for nogle, men ofte gør vi det selv. Jeg synes dog, at det er endnu vigtigere, at der fra virksomhedens side lige bliver nævnt, hvorfor vi nu skal høre på vedkommende. Hvis en leder byder velkommen, men har for travlt til at være med og derefter går, så find en anden til at byde velkommen. Nogle gange oplever jeg også, at der bliver sat et kvarter af til velkomst og et kvarter af til gennemgang af dagens program, og så tager begge dele til sammen tre minutter. Nu er der pludseligt 27 minutter, som skal fyldes ud. De fleste foredragsholdere er glade for den ekstra tid, men det kan godt være en udfordring med 10 sekunders varsel at skulle tale næsten en halv time længere end planlagt.

3: Pauser er så vigtige

Nogle gange oplever jeg, at man starter med at fylde folk med morgenmad og kaffe, og så skal de sidde på deres flade i op til 2½ time og lytte. Det kan ganske enkelt ikke lade sig gøre. Læring bliver i hvert fald umulig, og der bliver et naturligt renderi af folk, der skal på toilettet. Der er en naturlig begrænsning på, hvor meget en hjerne kan rumme, og når den flyder over, er resten spild af tid og penge. Pausen giver plads i bægeret igen, benene bliver brugt osv. Hvis det er et arrangement for travle ledere, så læg evt. tre kvarter eller en time ind til at få arbejdet i løbet af dagen. Det er træls, at det er nødvendigt, men ellers sker der det, at alle pauser bliver brugt til at arbejde i, fordi driften tilbage på arbejdspladsen skal køre.

4: Rust os så godt som muligt til opgaven

Den bedste beslutning, jeg har taget som foredragsholder, er at sende et spørgeskema til alle kommende kunder. Her lærer jeg noget om baggrunden for foredraget, situationen pt, ønsker til output, og hvem der skal lytte osv. Men uanset om jeres foredragsholder bruger skemaer eller ej, så giv os så meget relevant viden som mulig. Det er så befriende at tale, når man ved, hvem man taler til, og hvad ønsket er. Inden jeg brugte spørgeskemaet, oplevede jeg, at mange først efter foredraget vidste, hvad deres ønsker og behov egentligt havde været, og det er jo en skam.

5: Vær glad for de, der er til stede

Nogle gange kan det være et åbent foredrag for alle eller et åbent foredrag i selve virksomheden. Som arrangør vil du forståeligt gerne have, at der kommer så mange som muligt, men mange er ikke dukket op. Det er, som det er. Du behøver ikke beklage, forklare eller undskylde overfor os, for hverken vi eller du kan gøre noget ved det, men det kan være en følelse, som smitter tilhørerne, og det påvirker foredragets output i høj grad.

6: Vi kan ikke kurere tømmermænd

Vi er glade for alkohol i Danmark. Også når vi er på kursus, måske endda især når vi er på kursus. Selvom det formelt set er to arbejdsdage, er vi væk hjemmefra, hvilket gør det ok at holde fest om aftenen. Jeg er på ingen måde imod dette. Det sociale sammenhold bliver måske endda allermest styrket ved aftenfesten og ikke ved næste dags foredrag om sammenhold. Men justér forventningerne til resultatet. Vi kan selvfølgelig noget i forhold til at få folk til at lytte, men når man sidder og kroppen skriger, at man skal gå i seng igen, så er man ikke klar til at lære. Vi vil typiske bruge humoren meget til at få folk til at vågne og kunne lytte, men det vil selvfølgelig tage tid fra det mere faglige indhold. Og hvis du ved, at folk vil være ramte dagen efter, kan det være en god idé at forberede os på det. Jeg har før skulle tale for 80 ledere, hvor der mødte 17 frem om morgenen pga. tømmermænd. De tre af dem kom direkte fra baren. Det kræver lidt unødvendige ressourcer at skulle mande sig op til det, så hvis man ved i forvejen, at det plejer at være tilfældet, bliver man ikke overrasket.

7: Står stole og borde fornuftigt i rummet?

I 99 procent af tilfældene stiller vi borde og stole, som de stod i skolen inkl. ”kateter” ved foredragsholderen. Jeg har aldrig set en foredragsholder bruge dette kateter til noget. Det bliver hele tiden en sjov dans rundt om bordet. Fjern også gerne stole og borde, hvis de ikke skal bruges. Jeg har også god erfaring med at stille borde op foran den forreste række stole, hvis der er stoleopsætning uden borde. Ingen kan nemlig lide at sidde på forreste række, men er der et ”værn” i form af borde, så er det ikke så farligt at sætte sig der. Og det er bare lidt underligt at tale til folk, der i udgangspunktet har sat sig så langt væk som muligt.

8: Alle er tilhørere

Jeg ser ofte, at foredragskøberen og evt. lederen / lederne sætter sig et andet sted end resten af tilhørerne. Måske sidder tilhørerne på stolerække, og så sætter køberen og lederen sig ude langs siden eller bare står nede bagved. Jeg ved ikke helt, hvad rationalet er, men jeg tror, at man forståeligt nok er meget nysgerrig på tilhørernes reaktioner på foredragsholderen, så de vil gerne kunne sidde og se på dem imens. Men folk føler sig udstillet, når de på den måde skal sidde og betragtes. Er du tilhører, så sæt dig blandt tilhørerne. Du kan bare spørge foredragsholderen bagefter, hvordan tilhørerne så ud. Det ser vi meget på.

9: Undervurder aldrig frisk luft

Luften bliver naturligt hurtigt dårlig, når mange mennesker sidder i et rum. Man kan se, at det starter med, at folk bliver røde i hovedet. Så bliver de sløve, begynder at gabe og bliver let distraheret. Det kan selvfølgelig være os, der er ekstremt kedelige, men når man åbner et vindue, er det som at se folk få livet tilbage. Mange konferencesteder har dyre anlæg til at give frisk luft, men et åbent vindue slår alt. Det påpeger igen betydningen af pauser.

10: Lav en god afrunding

Et foredrag skal være bygget op, så det i sig selv har en god afrunding, men det afrundingen på foredraget og ikke arrangementet, formiddagens program, fyraftensmødet eller hvad der nu er konteksten for foredraget. Hvis det sidste ord bliver sagt af foredragsholderen, giver det sådan en lidt underlig stemning, hvor tilhørerne kigger sig lidt omkring, venter på at nogen siger noget, hvorefter de rejser sig forvirret og går. Det er ganske gratis lige at vende et par pointer fra foredraget og sætte det i relation til jeres hverdag og så sige tak for i dag. Husk at sætte tid af til dette. Bed foredragsholderen om at stoppe 5-10 minutter før, så I får sat et godt og meningsfuldt punktum.

 

Se foredrag med Tommy Krabbe
Uforpligtende forespørgsel på Tommy Krabbe

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31
Tommy Krabbe

5 ud af 5 stjerner

"Tommy Krabbe leverede et helt i gennem engageret og stærkt stykke arbejde. Vi var meget tilfredse med forberedelsen til foredraget hvor Tommy tog sig tid til at sparre med os og anstrengte sig på at møde vores virkelighed og imødekomme vores ønsker og behov. Foredraget blev levende og nærværende og ramte vores ønsker. Det efterlod os med en skøn oplevelse og med tanker og refleksioner, som lever i os og i huset endnu og sikkert i lang tid fremover."

Heidi Munck - Københavns Kommune Se alle referencer

Foredragsemner med Tommy Krabbe