Henter Indhold ...

Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
generic-cover2

Et skarpt, anderledes og tankevækkende blik på vores tid og dens udfordringer

Emilia van Hauen

Emilia van Hauen

Kultursociolog, foredragsholder, trend-rådgiver og forfatter. Uhøjtidelig, troværdig og tankevækkende

Forespørg nemt på pris og dato

5 ud af 5 stjerner

"Emilia var ligetil og helt nede på jorden og gav vores kunder den oplevelse vi havde håbet på."

Carina Pedersen - NN Markedsdata ApS Se alle referencer
Uforpligtende forespørgsel på Emilia van Hauen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Emilia

Lecture icon

Foredrag

Video icon

Video

References icon

Referencer

Interviews icon

Artikler

Forespørg nemt på pris og dato

Emilia van Hauen er ubetinget en af landets mest efterspurgte foredragsholdere og citerede kultursociologer, hvad angår tidens trends og sociale tendenser i samfundet. Emilia formidler professionelt og humoristisk sine særdeles aktuelle foredrag på en entusiastisk og befriende måde, samtidig med hun involverer sine deltagere i dialogen og den efterfølgende debat. Det er uhøjtideligt, troværdigt og tankevækkende.  

Emilia van Hauen er en nærværende og rutineret formidler, der underholdende og professionelt leverer sin store viden om tendenser, præsenteret på en spændende måde gennem dialog, der inddrager publikum og begejstrer. Involveringen af publikum og Emilias charmerende personlighed skaber en fantastisk dynamik i de fyldte sale, og deraf ønsker både arrangører og deltager ofte længere tid i selskab med Emilia.

 

ET FOREDRAG MED EMILIA VAN HAUEN GIVER DIG

  • Et skarpt, anderledes og tankevækkende blik på vores tid og dens udfordringer – serveret med humor og vedkommende fortællinger
  • En meget nærværende foredragsholder, der altid inddrager publikum med både lune og refleksion
  • Veldokumenteret viden og nye spændende begreber, der er informerende, inspirerende og ofte provokerende på den levende måde

Emilia van Hauen er kultursociolog (cand.scient.soc) og HD(A). Emilia van Hauen skriver fast for flere landsdækkende medier og bliver ofte brugt som kommentator både herhjemme og i udlandet. Hun er foruden bestyrelsesmedlem i Messecenter Herning og Danbolig Niels Hald.

Emilias bog ”Succestyranniet – og vejen ud” (2017) er den sjette i rækken og er blevet yderst godt modtaget. Hendes femte bog “Ladycool – dit køn er en styrke, brug det!” udkom i marts 2014 på Politikens Forlag og røg direkte på bestsellerlisten. Den fjerde bog er bestselleren “Farvel Egofest. Og goddag til formål og fællesskaber”, der handler om, hvordan vi i dag skal dyrke fællesskabet, og hvilke fire livsformer vi skal bruge for at nå vores mål. Den er baggrunden for hendes bestsellerforedrag af samme navn.

Alt lige fra oplysningsforbund til foreninger, biblioteker, virksomheder, skoler, kommuner, kirker og banker har fundet Emilia van Hauen foredrag om samfundets tendenser relevante. Her er altså en foredragsholder, der kan tilpasse sine foredrag til alle former for arrangører, og gøre det til stående applaus – uanset hvor hun er på besøg.

Se foredrag med Emilia van Hauen

    Sådan tiltrækker og fastholder du de unge – foredrag om generationerne X & Y

    • I 2025 vil 75% af arbejdsstyrken udgøres af Generation Y (født 1980-2000). Og Z’erne (født 2000-2010) er lige i hælene på dem. De er drevet af formål, frihed og at forbedre verden, har et tolerant forhold til køn, lever ideelt set som digitale nomader – og det vigtigste for dem er at have en livs-karriere.
    • Generation Z findes inden for 10 år i alle jobfunktioner – og 50% af deres jobs er ikke engang opfundet endnu! Men de er allerede nu i gang med at skabe deres egne platforme socialt, økonomisk og jobmæssigt.
    • Foredraget viser jer, hvordan I kan lave generationskløften om til en generationsbro.
    • Foredraget er informativt og underholdende, og gennem historier og eksempler vil du forstå, hvad der driver disse unge generationer, hvordan du skal motivere og arbejde sammen med dem, og dermed skabe det bedste arbejdsmiljø for alle generationer på arbejdspladsen. Det tager bla. udgangspunkt i hendes bog, Succestyranniet – og vejen ud (2017).
    • Foredraget er populært til konferencer, kundearrangementer og afdelingsmøder, samt i ledergrupper.
    • Hør om disse 4 afgørende områder: (1) identitet, (2) relationer & fællesskaber, (3) bidrag & (livs)karriere, (4) ledelse.

    Få indsigt i:

    • Hvad motiverer Y&Z’erne? Og hvordan tiltrækker og fastholder man dem?

    • Myter og fakta om de unge generationer

    • 50% af deres jobs er ikke opfundet endnu – jobmarkedet bliver revolutioneret!

    • De 4 krav de er underlagt for at opleve succes (tror de)

    • De unges fællesskaber  er neo-tribale. Hvad betyder det? Og hvordan skaber man dem?

    • Ledelse: Hvad virker, og hvad virker slet ikke!

     

    Emilia van Hauen foredrag

    DU ER ALDRIG ALENE… – Altid på. Altid social. Altid urolig!

    • Holder det ikke snart op? Hvornår får jeg fri fra det konstante pres? Hvornår stopper jeg med at føle mig overvåget? Og de andre – er jeg alene om at føle sådan? ALDRIG!
    • Det er det uhyggelige svar på spørgsmålene. Afmagten er et af de grundvilkår, som det digitale samfund byder os. For ingen kan for alvor gennemskue, hvad der er på færde. Og hvad der er på vej.
    • Det har konsekvenser. Tallene taler for sig selv:
      50% lider af stress – og stress er i dag en folkesygdom!*
      20% lider af depressioner*
      20-30% lider af angst*
      20% lider af søvnløshed
      10-15% af de unge lider af selvskadende adfærd
      Ensomheden er stigende
      Jamen – hvor skal det ende?!
    • ET BEDRE STED. MEN DET ER OP TIL OS.
      For netop nu er vi som samfund i gang med at vågne op til, hvordan vi kan bruge alle de fantastiske digitale muligheder vi har, til at øge vores livskvalitet. I stedet for at gøre mennesker til maskiner. Især skal vi være obs på de unge i samfundet, for de lider mere end nogen unge generationer før dem. Foredraget stiller skarpt på hvilke udfordringer vi som moderne mennesker har i en digital tidsalder. Samt giver indsigter i, hvad der skal til for, at vi både som individer føler en grundlæggende ro i vores egen eksistens. Og sætter spotlyset på hvilke typer af fællesskaber, som vi gør klogt i at dyrke, så vi alle får det bedre. Sammen.
    • FÅ INDSIGT I:
      Hvad fremtiden bringer: Muligheder og udfordringer
      Sådan skaber vi lykkelige og sunde liv – sammen
      De nye fællesskaber handler om lyst, interesse og tillid. Og de øger arbejdsglæden og kreativiteten.
      KPI burde stå for Konstant Pressede Individer (og ikke for Key Performance Indicators)
      Generationerne Y&Z lider. Sådan mindsker ledelsen generationsgabet.
    • Gennem rørende fortællinger, interessante eksempler og masser af fakta (og lidt humor 😊) får I inspiration og viden til en bedre hverdag – med større ro, samhørighed og glæde. Foredraget er bla. baseret på Emilias seneste bog, Succestyranniet – og vejen ud (2017).

    *Ifølge NFA, Psykiatrifonden & Statens Institut for Folkesundhed.

    Emilia van Hauen foredrag

    Ustyrlige kvinder har det sjovere! Vil du med i klubben?

    • Kvinder har traditionelt været styret af samfundet i deres seksualitet, skønhed og socialitet. Det har begrænset de fleste i både at opnå en selvstændig økonomi og magt.
    • Heldigvis er historien fuld af ustyrlige kvinder! Som har flyttet verden og stadig gør det – mens de selv har det sjovere! De er nemlig ustyrlige af andres forestillinger, tidens strukturer og værdier, mænds forventninger og alt andet, som kunne sætte kvinder i en boks – både dengang. Og nu.
    • Det kræver dog sin kvinde at være med til at bryde normer og skabe en ny kultur. Og det er derfor, at vi skal være flere om at gøre det. Sammen. Så vi alle kan blive medlemmer af Ustyrlige Kvinders Klub. Det handler om at sige farvel til frygten – især den tillærte af slagsen – og i stedet sige JA til at se livet som et eksperiment, så vi får max ud af det. Ustyrlige kvinder er nemlig ofte super inspirerende, sjove, levende og spændende at være sammen med. Fordi de tager imod livet med åbenhed og glad forventning om at bidrage ind i det med deres egen originalitet.Til gengæld har de ikke så travlt med at forsøge at reproducere alt det kendte, det pæne, det forudsigelige, det kontrollerede, det til tider meget, meget…kedelige. Og være så pokkers ”rigtige”.
    • FÅ INDSIGT I:
      Seksualitet. Skønhed. Socialitet. De 3 livsområder, som kvinder har været styret i.
      De 4 befriende sætninger, der forløser alle kvinders sjæl
      Den vigtigste overbevisning, som kvinder skal have, for at forandre samfundet
      Inspirerende eksempler på ustyrlige kvinder i verdenshistorien.
    • Dette foredrag tager på en både skarp og humoristisk måde fat i mange af de begrænsende fordomme og historier i historien og kulturen, som kvinder stadig bliver mødt med. Samt sætter skarpt på de nye muligheder verden efterspørger, og som giver kvinder nye og befriende muligheder for at bidrage til. Foredraget er baseret på min bestseller LADYCOOL. Dit køn er en styrke – brug det.
    • Læs intro-kapitlet til bogen LADYCOOL lige HER.
    • Et lille udpluk af artikler: Femina: De Ustyrlige Kvinder, Ladycool/Børsen, JP/Ladycool, Femina/Ladycool.

    Emilia van Hauen foredrag

    EROTISK KAPITAL: BLIV RIG, MAGTFULD OG ELSKET!

    • Hvis du kan svare “Ja” til følgende…

    – Vil du have mere gennemslagskraft?
    – Vil du anses for at være mere ærlig og kompetent?
    – Vil du have lettere ved at finde venner, få job og blive gift (hvis du ikke allerede er det, forstås!)?
    – Vil du tjene 15 procent mere end gennemsnittet?

    • …så bør du dyrke din erotiske kapital!
    • Denne opløftende peptalk til såvel mænd som kvinder viser på humoristisk og interessant vis, hvordan vi kan gøre dagligdagen sjovere, mere spændende og især mere social ved at dele endnu mere og bedre ud af os selv. Det handler om, at vi skal lære at smide tabuerne og i stedet dyrke de 6 elementer, der udgør dette nye interessante begreb, som går sin sejrsgang over hele verden.
    • Og få svaret på, hvordan du opbygger erotisk kapital! For nej, erotisk kapital er langt fra (altid) medfødt…
    • Foredraget er målrettet begge køn og til en bred målgruppe. Det kan bruges til alt fra (større) seriøse konferencer, lederfora, interne og eksterne arrangementer – gerne på tværs af afdelinger – og som optakt til mere festlige lejligheder.

    Emilia van Hauen foredrag

    FARVEL EGOFEST/ SAMSKABELSE & CO-CREATION

    • Fremtiden tilhører de organisationer, der kan få mennesker til at arbejde og skabe sammen på tværs af…alt! Fra hierarkier, fag og køn til erfaringer, uddannelse og alder. Og som tør have et klart formål, der rækker udover bundlinje og hverdag. Neo-tribale fællesskaber er den måde, som de fremtidssikrede organisationer arbejder sammen på, og kreativitet hos den enkelte og i gruppen er det bærende element, hvis vi skal klare os godt i en kompleks tidsalder, der er præget af hård konkurrence.
    • Med andre ord handler det om SAMSKABELSE (eller co-creation, som det oprindeligt hedder).
    • Allerede i 2009 beskrev Emilia van Hauen hvad co-creation/samskabelse er i bestselleren, Farvel egofest, og hun sætter det i samspil med andre nye betydende vilkår, så I får et overblik over de vigtigste tendenser – og sådan at I med fordel kan bruge dem. Find også ud af, hvorfor vi danskere har et stort forspring i det spil!
    • Foredraget fortæller på en underholdende og overskuelig måde, hvilke værdier og mål, der er på spil i dagens organisationer, og hvordan man kan bruge dem bedst muligt. Det vil også præsentere dig for de 4 livsformer (egofester, guruist, voksencool og co-creator) der er mest udbredt, og hvordan jeres organisation fordeler sig på dem, kan I teste gratis.
    • Foredraget er baseret på Emilia van Hauens bestseller, Farvel egoefest, der foreløbig er kommet i 3. oplag. Det er fyldt med konkrete eksempler og vedkommende historier og inddrager altid deltagerne.
Emilia van Hauen video

Oversigt over alle 6 generationer

Få en forståelse og et overblik over de 6 generationer, der alle er en del af vores samfund lige nu.

Emilia van Hauen video

Hvem er generation Y & Z?

Emilia van Hauen fortæller her, hvor vigtige relationer mellem generationer er for vores samarbejde.

Emilia van Hauen video

Sådan leder du generation Y & Z

Emilia van Hauen vil give dig et indblik i, hvordan du fastholder og motiverer generation Y og Z i din virksomhed.

Emilia van Hauen video

Fremtidens arbejdsmarked for generationerne Y & Z

Hør Emilia van Hauen fortælle om fremtidens arbejdsmarked for generation Y og Z. Vil alle jobs blive overtaget af robotter?

Se foredrag med Emilia van Hauen

Referencer

En veloplagt Emilia Van Hauen tryllebandt Ringsted Kommunes mange foreningsledere ved at være meget nærværende, deltagende og lyttende igennem sit foredrag. Helt uden opfordring spurgte deltagerne ind undervejs i foredraget - hvilket i den grad beviste, at hun kom med et oplæg, som fik vores mange frivillige foreningsledere til at tænke over noget. En helt igennem vellykket aften!

Flemming Christensen

Ringsted Kommune

Meget nærværende, nem at tale med, ukompliceret, dejlig dame. Spændende, vedkommende foredrag. Taler til alle.

Mathilde Traberg Larsen

Holstebro Højskoleforening

Spændende indhold, baseret på EvHs forskning. Alle fik en ny vinkel på udviklinger, de godt kan se samfundsmæssigt er ved at udfolde sig. God dialog med tilhørerne, og ingen stress trods presset tidsplan.

Poul Hansen

Gladsaxe Lærerforening

Emilia Van Hauen har givet flere foredrag på Ledernes konferencer. Hun er ekstremt behagelig og professionel i sin tilgang til opgaven og en yderst levende og kompetent foredragsholder, der forstår at tilpasse foredraget til målgruppen. Jeg kan kun give Emilia de varmeste anbefalinger.

Tanja Arvin

Lederne

Super inspirerende foredrag, hvor Emilia var rigtig god til at få deltagerne til at birdrage til foredraget. Hun gav også udtryk for sin begejstring over den brogede skare af deltagere som bl.a. omfattede løbere, der først var ude at løbe og så sad med deres "ungpigekulør" til foredraget. Dejligt, når vi oplever, at foredraget er til os, og ikke bare kører på rutinen!

Vivian Glasdam Sørensen

Odense Kommune, Fritidsafdelingen

Emilia leverede en særdeles tilfredsstillende performance - præsentationen var på en passende måde "taylor made" i forhold til såvel vores behov som vores virksomhed. Således understregede og supplerede det vores budskab og formål med foredraget på glimrende vis.

Jan Lundgren

Coop Trading A/S

Emilias foredrag var rigtig godt gennemarbejdet uden det virkede indstuderet. Hun havde et godt flow i sin PowerPoint kombineret med sjove øvelser der underbyggede hendes pointer. Vedkommende og levende formidler, som klart kan anbefales.

Julie Keldorff

Fokus Folkeoplysning, Aalborg

Foredragsholder har systematisk samlet en stor viden om tendenserne i værdier og paradigmeskift og præsenterer det på en spændende måde gennem dialog. Vi havde afsat 1 time - men kunne godt have brugt en del mere tid!

Jens Thiel

TEKNIQ Installatørernes Organisation

Inspirende foredrag og deltagerne var meget begejstrede. Vi har modtaget megen positiv feedback fra deltagerne i mødet.

Jan Larsen

Volvo Personvogne Danmark A/S

Emilia var rigtig god til at tilpasse foredraget til vores sammensætning af folk og hvad vi gik op i. Meget anbefalelsesværdig.

Christina Find

BI89, Danish Leadership Forum

Emilia var super skarp og dygtig - der var hele tiden en kobling til vores projekt. Jeg kan varmt anbefale hende og foredraget.

Julie Skajaa

Center for Regional- og Turismeforskning

Rigtig god tilpasning til vores branche. Emilia havde forberedt sig grundigt og tilpasset både med billedvalg og eksempler. Godt engagement af tilhørere.

Tom Skovbon

Nyt Syn Danmark

Tankevækkende, inspirerende, aktivt, nærværende, aktuelt, satte gang i efterfølgende diskussioner og eftertanke.

Susanne Flintholm

WF Enterprise ApS

Du ville rødme over alle de roser jeg kan videregive. Det var lige i øjet, skarpt og klogt, underfundigt og humoristisk. Det var en supergod debat efterfølgende, tak for det.

John Langford

BUPL, Nordsjælland

Det gik super godt. Emilia var fantastisk.

Pernille W. Lauritsen

ICF Denmark, International Coach Federation

Jeg fik en skøn blanding af input, der gav mig lyst til at give mig selv, min garderobe og min make up-pung en ordentlig overhaling! Emilia har et væsentligt budskab til os om, at vi ikke skal kopiere mændenes virkemidler, når det handler om at opnå respekt og indflydelse - men, at vi når længere ved at finde ind til - og komme i balance med - de unikke kvinder, vi hver især er. Emilia er sjov og levende og gør temaet letfordøjeligt og involverende. Jeg kan især godt lide hendes mix af selvironi og selvrespekt på kvindekønnets vegne - også med referencer tilbage i kulturhistorien. Og så synes jeg, det var fedt at få anerkendt det klassiske problem med, at vi ALDRIG har noget tøj at tage på, selv om klædeskabet bugner!

Mette Beck

ATP

Ramte det emne vi havde bedt om og stillede relevante spørgsmål, som vi kan arbejde videre med.

Lone Clausen

DFL, Fagforening for ansatte i forsikring

Fuldkommen som vi havde regnet med. Super.

Søren Thomassen

BL - Danmarks Almene Boliger

Foredraget var meget velforberedt og oplysende og blev holdt i en sober og charmerende tone.

Grethe Romme

Hjerteforeningens Lokalkomite i Fredensborg

God kontakt med tilhørerne. Får tilhørernes meninger flettet fint ind i fremstillingen. Det engagerer og inspirerer. Giver meget af sig selv, og virker derfor yderst troværdig i sin fremstilling af et emne, man let kan blive rygende uenige om. Hun giver plads til at være uenig på en god måde.

Jan Brogaard

Gudum-Gudumholm-Lillevorde pastorat

Mange tak for en fed fed fed aften i går!! Alle dem jeg snakkede med strålede efterfølgende – så du leverede varen, og jeg tror oprigtigt, at de følte sig endnu mere ladycool, end da de kom

Jesper Hilligsø, KRIFA

KRIFA

Tak for en rigtig fin aften, som vi har kun fået glade smileyer for! Dejligt med din humoristiske og samtidigt saglige tone med klare holdninger. Jeg er sikker på, at gæsterne nød det!

Kirstine Bruun

Varde Bibliotek

Vi takker for Emilias besøg. Jeg kunne høre på deltagerne bagefter, at hendes oplæg satte tanker i gang. Det var et inspirerende indspark, der rykkede ved en af tidens svøber: ”kravet” om perfektion. Følger vi Emilia’s bud, så kan vi faktisk også være – og være tilstede – i vores liv”.

Hanne Schnedler Clausen

HK

Emilia var godt forberedt på de deltagere hun skulle møde, så vi fik en god dialog.

Helle Helth Hansen

Dansk Maskinhandlerforening

I høj grad skræddersyet til vores behov.

Bo Ravn

Tietgen Business College

Emilia var godt inde i stoffet, humoristisk og smilende. Hun kan tale for evigt om emnet, så vi måtte få hende til at runde af inden hun var helt færdig, men det var helt ok.

Helle Jakobsen

Connect Communications

Meget inspirerende foredrag og levende og engageret foredragsholder

Erik Andersen

Danmarks Apotekerforening Østjylland

Emilia var ligetil og helt nede på jorden og gav vores kunder den oplevelse vi havde håbet på.

Carina Pedersen

NN Markedsdata ApS

Emilia er super professionel og har noge interessante vinkler på vedkommende udfordringer.

Dorthe Sejling

Copenhagen Business Academy

Super relevant og levende i forhold til vores behov.

Kristina Sørensen

Kähler Design

Emilia van Hauen ved, hvad hun taler om, når hun sætter fokus på, hvordan man tiltrækker og fastholder de unge fra Gen YZ! På trods af at en vis forhåndsviden om emnet fik jeg nye perspektiver og brugbare redskaber med hjem. Emilia leverede et levende og fængende indlæg, som tog afsæt i dels forskningsbaserede data og dels praktiske eksempler fra bl.a. hendes eget liv, som er lette at relatere til. Jeg kan varmt anbefale Emilia, hvis du er på udkig efter en professionel formidler, som evner at kommunikere i øjenhøjde og levere tankevækkende pointer.

Jens Teisen, Chefkonsulent

Dansk Erhverv

Hvis din virksomhed ønsker at få mere viden om, hvordan I leder og motiverer generation YZ, så kan et oplæg med Emilia van Hauen varmt anbefales. Med stor indsigt, nærvær og engagement formår Emilia ikke bare at overbringe praksisnær viden om disse generationers styrker, præferencer og opmærksomhedspunkter, men også at give fordomsfri, konkret anvendelig inspiration til ledere af disse generationer.

Tina Buch Olsson, Chefkonsulent

Dansk Erhverv

Det var igen en stor, stor fornøjelse at se dig – og høre dig – i går. Du har altså en helt unik cocktail af videnskab, praktik og gode eksempler, hertil iblandet et dejligt, medrivende engagement, som kommer til udtryk gennem at være interesseret fremfor interessant. Man går beriget, opløftet og styrket fra dine oplæg – og det kunne jeg se, at medlemmerne også gjorde.

Tina Buch Olsson, Chefkonsulent

Dansk Erhverv

Det var fremragende! Vi har i ledergruppen drøftet udfordringer med rekruttering og uddannelse af nye medarbejdere og inviterede derfor Emilia van Hauen til at gøre os klogere på Y og Z generationerne, som om få år vil fylde arbejdsmarkedet. Vi fik mange gode og værdifulde indsigter, som øgede forståelsen for de yngre medarbejdere – og vi vil helt sikkert justere vores rekrutteringsproces og måden vi oplærer på, så begge dele passer bedre til fremtidens medarbejdere.

Michael Villemoes Larsen, Administrationschef

Københavns Byret

Jeg deltog ikke selv, men jeg har kun fået positive tilbagemeldinger. Vores deltagere var glade for at Emilias oplæg var så meget anderledes ift. indhold sammenlignet med de andres mere produktspecifikke. Og så var det inspirerende og spændende.

Mette Mi Pedersen

Politiken

Det var en forrygende eftermiddag i Emilias selskab. Jeg har kun fået suveræne feedbacks fra vores medarbejdere. De var begejstrede. Som forudset kan mange af hendes pointer og dokumentationer anvendes både i privatlivet og i joblivet, hvor vi jo rekrutterer rigtig mange fra de to generationer.

Pernille Theut

DUOS

Det var et formidabelt foredrag, så godt og så tankevækkende! Du er så charmerende og power fuld, og så gør du det med humor. Alle havde en skøn aften og tog noget med hjem.

Kirsten Cadovius

Damernes Salon

Godt, aktuelt og vedkommende.

Stig Korgaard

Tabulex

Emilia var god til at inddrage tilhørerne i foredraget. Meget uhøjtideligt og fængslende. Let at relatere sig til.

Ulla Bjerborg Pollas

Mark Information A/S

Meget tilfredse forældre, meget positive. Kunne godt have brugt mere tid. Emilia havde meget at byde på og tog tilhørerne med i en dialog. Absolut ikke sidste gang vi vil booke hende. Alt til UG.

Susanne Vogelius

Bellahøj Fritidscenter

Super spændende indhold, som inddrog deltagerne og gav en god dynamik i salen.

Annette Thode Nielsen

FUHU Konferencecenter

Jeg har tænkt meget på foredraget i dag, og synes at det var en sjov, befriende og helt anderledes måde at se sit arbejdsliv (og liv generelt) på. Vi er alle så dygtige og så veluddannede og glemmer indimellem at vi også har meget andet at byde på, blandt andet i kraft af vort køn, men også i kraft af personlighed og selvopfattelse. Og alle damerne var ubetinget vilde med dig, så det er jo også skønt som arrangør.

Bente Lyck-Damgaard

Erhvervskvinder, Sønderborg

Det var et meget spændende foredrag, og der var stor ros efterfølgende.

Anne Marie Stahl

Heibergskolen

Emilia formåede professionelt at formidle sit budskab. Vi og deltagerne var super tilfredse.

Laila Burcharth

Erhvervskvinder, Fyn

Det var et frisk indslag og godt afbræk i vores fagligspecifikke seminardag. Emilia formår at vække interesse og få deltagerne til at reflektere udover deres vante rammer.

Turaj Hafezi

Nets

Alt var tilfredsstillende. En god blanding af information, inspiration og provokation.

Anette Christensen

Vejle Friskole

Emilia van Hauen har en behagelig og uhøjtidelig form. Hendes budskaber er klare og skaber en følelse af håb for os, der drømmer om at vi som samfundsborgere snart får fingeren ud af vores egen navle. Hendes eksempler er højaktuelle og hun er en rigtig levende formidler. Det var en rigtig fin oplevelse.

Lisbeth Trinskjær

Ubberup Højskole

Emilias budskab understøttede de budskaber, vi som virksomhed har sat fokus på i 2012, og som fortsætter ind i 2013. Emilia var entusiastisk og nåede helt ud til medarbejderne.

Malene Hald Pedersen

Eitzen Chemical A/S

Emilia forstår at formulere sig og gøre svære emner både forståelige og interessante.

Hanne Gylvin

Allerød Bibliotek

En rigtig god måde at begynde vores årsmøde på. Det var et meget inspirerende og brugbart foredrag. Vi brugte det aktivt under resten konferencen. Ingen tvivl om at det gav os alle stof til eftertanke. Kan bestemt anbefales.

Yvonne Lehm

M3 User Group Denmark

Meget relevant indhold, der giver stof til eftertanke både arbejdsmæssigt og privat.

Susanne Mittag

Steno Diabetes Center A/S

Kære Emilia,DU var ganske enkelt FANTASTISK! Fornøjelsen var så ABSOLUT på vores side :-) Tusind tak for din suveræne kickstart på vores juleafslutning i torsdags- vi fortsatte i samme festlige stil efter du var kørt og vi kunne faktisk ikke få folk hjem til "tiden" :-) Pigerne talt meget positivt om dit indlæg og bogejerne var stolte og meget glade for deres køb… Jo, alt i alt ; en total FED aften med dig som den store stjerne, der startede det hele.

Lise

Erhvervskvinder, Viborg

Tak for sidst og tak for et virkelig godt oplæg, som blev rost af mange af deltagerne på årsdagen. Vi er meget tilfredse med resultatet af dagen, som du bidrog til at gøre til en succes.

Henrik Messmer, Kommunikationschef Horesta

Horesta

Tryllebindende, fagligt og professionelt. Lige det vi havde drømt om.

Dorthe Dalsgaard

SEKVI, selverhvervende kvinder på skiveegnen

Synes I selv, I er en attraktiv generation? De unge er løsningen. Ikke problemet!

På vej til Sabro for at holde endnu et foredrag om de unge generationer, vores unge generationer, slog det mig pludselig, hvad der også lå bag det spørgsmål, som en kvinde en måned før, havde stillet til årets Cranet konference, der blev afholdt på Copenhagen Business School. I år var temaet hvordan man skaber meningsfulde organisationer, og fordi netop det er et af de væsentligste succeskriterier, hvis man gerne vil tiltrække Y og Z-generationerne, var bla. jeg og to repræsentanter fra generation Y hyret til at holde indlæg om, hvad de unge prioriterer på en arbejdsplads, hvis den skal være attraktiv og give mening for dem.

Kvinden der fik det sidste spørgsmål til vores indlæg, og som selv må have tilhørt generation X, leverede det i en lettere frustreret tone. Ikke som i foragt. Men mere som i opgivenhed. Undren. Og med et vift af vrede: ”Helt ærligt, synes I selv, at I er en attraktiv generation?…!”

Vi tre på scenen blev noget paf. For hvad skal man egentlig svare på det spørgsmål? Det var i hendes ”helt ærligt” at man fornemmede uviljen mod generationen, som jeg antager var funderet i nogle personlige og mindre positive erfaringer. Desværre står hun ikke alene med sin frustration, som heller ikke er ny og som samtidig er helt forståelig. ”De unge” har altid været en udskældt gruppe af de voksne og ældre, fordi de har det med at udfordre det eksisterende, og det i sig selv kan jo være ret besværligt i en hverdag, der i forvejen er presset af alt det eksisterende. Men det gør ikke desto mindre hendes spørgsmål irrelevant, for det eneste fornuftige man i virkeligheden kunne svare på det, er: “Attraktiv eller ej er sådan set ligegyldigt, for det er den generation, der er!”

Det kunne lyde som en provokation, men var bestemt ikke ment sådan. Pointen er nemlig den indlysende, at uanset om man kan lide dem eller ej, så er de unge vi har, altså også dem vi må arbejde sammen med. På godt og ondt. Og det implicitte i svaret er måske endnu mere irriterende: Vi tidligere generationer har selv været med til at forme dem. Og nu er vi tilbage til turen til Sabro, for omkring Middelfart slog det mig pludselig, hvad det var for en undertone, der havde ringet bag frustrationen og den latente vrede i hendes spørgsmål: Angsten for det fremmede.

Ikke bare i, at de er anderledes og besværlige, men i at de er virkelig fremmede. At de lever deres liv på andre præmisser og med helt andre værdier, som for sjældent korrelerer med en organisations systemer. Især belønningssystemer, hvilket sætter de unge udenfor det traditionelle hierarki, og det gør dem derfor i bund og grund ustyrlige: De er uforudsigelige i deres adfærd, fordi den ikke er båret af de gængse normer, hvilket gør dem til et usikkert aktiv. Dermed udgør de unge en indirekte trussel; både mod det eksisterende system og de mennesker, der har skabt det.

Men de unge er jo ikke fremmede. De er som os. Og de kan oven i købet blive os i en meget bedre udgave, hvis vi hjælper dem til at blive det.

Denne påstand vil blive fundet ulidelig banal af de brancher, som har base i en ungdomskultur. Men der er jo langt flere brancher, som har vokset sig store og stærke, fordi de er funderet i et klart erfarings-hierarki, og mon ikke den kvinde, der stillede det lidt umulige spørgsmål, kom fra sådan en? Bag alle de særlige vilkår, som de unge i dag både fordrer af os og samtidig tilbyder (mere om dem senere) ligger nemlig det fuldstændig indlysende vilkår, at de først og fremmest er mennesker, og at de derfor helt enkelt har brug for to ting: At få lov til at bidrage med noget til fællesskabet, så de på den måde oplever, at de har værdi. Og så at være elsket. ”Elsket” kan så ske på mange niveauer af gensidig respektfuld socialitet, for det handler jo basalt set om at blive inviteret ind i et tilhørsforhold til andre.

Så de unge vil bruges og holdes af, og det er så almenmenneskeligt, som det kan blive, og derfor ikke spor fremmed. Tværtimod.

Heldigvis er det langt fra kun frygt, som de unge bliver mødt med; det er også nysgerrighed. Oprigtig interesse. Og netop kærlighed. Disse tre ting er fundamentet for den anden del, nemlig at de også er på vej til at blive en bedre udgave af os, de tidligere generationer. Hvis vi altså hjælper dem til at blive det. For de unge er nemlig ikke problemet. De er løsningen.

I 2025 siges 75 procent af arbejdsstyrken at udgøres af generation Y, altså dem der er født mellem 1980 og 2000. Det betyder med stor sandsynlighed, at du meget snart kan stå i den situation, at du skal ansættes af ”sådan én”. Hvilket kan virke en smule (angst)provokerende for generation X’ere og endnu ældre. På det tidspunkt er generation Z (2000-2010) allerede godt i gang med at gøre sig gældende på arbejdsmarkedet også, og selvom Y’erne siges at være digitale indfødte, er det faktisk først Z’erne, der for alvor er det. Det betyder, at en af de største forskelle på de to generationer er deres tilgang til fællesskaber. Hvor Y’erne stadig har stor fokus på individualisering, så er Z’erne først og fremmest fællesskabsorienterede i deres grundsjæl; alt hvad de gør, tager udgangspunkt i hvilke udvalgte fællesskaber de gerne vil placere sig i og hvordan. Det er ordet ”udvalgte” du skal studse over, hvis du gerne vil have dem ind i din organisation.

Når en ung er på instagram, facebook, twitter eller et andet socialt medie midt i sin arbejdstid, er det langt fra sikkert, at han sidder og holder frikvarter. Han kan sagtens være i gang med at rekruttere den helt rigtige person til en opgave ved at bruge sit sociale netværk. Det er heller ikke utænkeligt, at hun kan være i gang med selv at finde sig et nyt job, som bagefter kan hive sin nuværende arbejdsplads ind i en opgave, som hun får på det nye job. Og når en 22årig poster et billede fra sin arbejdsplads, som ikke umiddelbart har en pind at gøre med jobbet, så er det fuldstændig nødvendig reklame, der tjener til at tiltrække de næste unge medarbejdere. De unges netværk har ingen grænser mellem arbejde og privatliv, ligesom deres arbejdstider, opgaver, elektroniske skærme af alle slags heller ikke har det. Hvorfor man som organisation skal huske at give dem en vis frihed til at selv at vælge, hvordan og hvor meget og ikke mindst hvad de skal bevæge sig på. Altså er en adfærd, der kan virke vanvittigt provokerende, i virkeligheden en styrke for organisationen.

At de trives med en anden form for frihed, betyder dog ikke, at de ikke skal levere varen. Selvfølgelig skal de det! Hvilket fører direkte tilbage til, at de unge også bare gerne vil bruges, så de ved, at de er noget værd. Deres niveau for anerkendelse er bare noget højere end det, vi har set hos tidligere generationer. De er nemlig vokset op med en rating-kultur, hvor de konstant af deres forældre, deres lærere, de mange spil, de spiller og via de sociale medier, har fået en ret kontant og konkret feedback på dem selv. Og får de ikke den form for løbende tilbagemeldinger, føler de sig simpelthen ikke hverken set eller hørt. Selvom de får uforbeholden ros til den årlige medarbejderudviklingssamtale.

Er det skidt?

Det er der blevet skrevet lange afhandlinger om, som ikke er enige i konklusionen, men igen: Det er ligegyldigt om det er godt eller skidt, for det er sådan, det er. Så hvis du vil holde på og tiltrække de unge generationer, er det også et af de vilkår, som du skal levere.

Generationerne Y og Z er vores løsning på en verden, hvor snart halvdelen af alle indbyggere kan forventes at blive over 100 år. Hvor vi står overfor en situation, som i lyset af den eksponentielle udvikling er fuldstændig uforudsigelig, men som med stor sandsynlighed i hvert fald vil blive præget af et stort overskud af arbejdskraft, en total omkalfatring af mange brancher pga førerløse biler, 3D-print og virtual reality. Samt en næsten fuldkommen uvidenhed om, hvad der vil ske med både vi mennesker og vores samfund, hvis den kunstige intelligens får den udbredelse og dermed magt, som den for nuværende spås at få.

Derfor er vores alle sammens opgave at gøre de yngre generationer bedre end de foregående. Hvilket vi kan lykkes med, ved at gøre to enkle ting:

1. Anerkende deres særlige bidrag: Giv dem lov til at komme med det, som spejler deres liv, værdier og behov – og som derfor er med til at udvikle samfund, så vi gør mere end bare at overleve.

2. Stil krav til dem: Det viser dem indirekte, at vi både stoler på dem og tror, at de kan levere det nødvendige. I dette ligger også en opdragelse i at anerkende det system, som har fødet dem, og som selvfølgelig også har brug for en vis stabilisering for at kunne tjene fællesskabet.

Nysgerrighed er vejen frem. Ikke frygt. Og det gælder faktisk alle generationer. Hvilket jeg på den mest rørende vis fik bekræftet efter mit foredrag i Sabro. For dagen efter foredraget fik jeg en mail fra en af de få unge, der havde deltaget. Hun ville bare takke for at have sat ord på den fremmedgørelse, hun alt for ofte følte sig mødt med hos visse af de ældre generationer. Især af sin chef. Hun havde samme dag taget en snak med hende og de havde fundet en ny forståelse for hinanden. Ja, jeg ved det. Det kan virke som pral fra min side lige at skulle hamre min pointe fast og vise åh, hvor meget ret jeg har. Men jeg håber, at det, du i virkeligheden læser, er, at der faktisk ikke skal mere til for at spejle og møde den længsel, som vi alle – også de unge – i virkeligheden har, for bare at blive anerkendt i vores eksistens.

Resten er i virkeligheden bare praktik.

Brug kønnet strategisk

Gå til Gap og køb et par bukser er overskriften på en tegning, jeg bruger i et af mine foredrag. Den blå streg viser mandens adfærd: I indkøbscentret går han direkte hen til GAP butikken, hvor han køber et par bukser til 33 dollars, hvilket tager ham seks minutter. Den røde streg viser, hvordan kvinden når ind i alle butikkerne i storcentret – pånær Gap! – og teksten fortæller, at hun bruger 3 timer, 26 minutter og 876 dollars på det.

Nej, pointen er ikke, at han er smart og hun er dum.

Pointen er, at køn er en kvalifikation i sig selv. Som bør udnyttes på de bedst mulige måder, fremfor at blive udstødt som en paria af det gode selskab. Køn er med til at bestemme vores biologi, vores neurologi og vores kultur, og derfor også med til at bestemme hvilke idealer, værdier og normer vi opererer efter, og hvordan vi manifesterer disse tre i den adfærd vi har.

Hvorfor det også direkte påvirker, hvilket forbrug og relationer vi har – og ikke mindst hvordan vi vælger at leve vores liv og bidrage til fællesskabet. Vores medfødte køn er altså en kvalifikation, som kan opgraderes, forfines, men aldrig neutraliseres fuldstændig (!), med uddannelser, karriere, erfaringer, personlige interesser mm, og som samtidig – uanset hvor politisk ukorrekt det end må være at skrive det – også vil være det (eller i hvert fald et af de) vigtigste filtre vi oplever livet igennem.

GAP-eksemplet viser, at vi handler på forskellige måde, fordi vi vil have noget forskelligt ud af vores adfærd. Og halleluja for det! For mens kvinder gennem shopping manifesterer og styrker deres sociale relationer, er mænds primære ønske at løse et problem. Sammen sørger begge køn altså for at skabe den bedst mulige overlevelse for deres familie/organisation. Og selvom køn jo ikke er en firkant, kan man med held postulere, at for mange mænd (men ikke alle!) er indkøb en mission, der skal løses lettest og hurtigst muligt, mens det for kvinder (de fleste, men ikke alle!) handler om at være den sociale lim i familien eller de fællesskaber de er medlem af, hvorfor shopping først og fremmest er en social aktivitet.

Derfor opererer mænd gerne efter HIHU- princippet (Hurtigt Ind Hurtigt Ud), og dermed er en P-plads foran butikken en top-parameter for succes hos mandlige kunder (og gerne også en smuk og kompetent kvindelig ekspedient!), og kvinder scanner alle butikker for ting og sager, som vil gøre manden, børnene, veninderne, forældrene, eller alle de andre glade.

Fordi køn er en kvalifikation, skal vi blive bedre til at fjerne tabuerne omkring det og i stedet benytte os af de særtræk, som de to køn har. Om særtrækkene er kultur- eller biologisk bestemte er i virkeligheden underordnet, for det, der er vigtigt, er at skabe en fælles kultur, der spænder bredest og bedst muligt i forhold til ens eget mål. Køn er en kvalifikation, fordi vores selvopfattelse aldrig – aldrig! – er uafhængig af vores køn.

Og selvom de to køn naturligvis deler almenmenneskelige træk, bliver måden de leves ud på, være præget af den måde, som køn opfattes på. En mand der giver et barn en is, kan opfattes ganske anderledes end en kvinde, der giver et barn en is. På trods af, at det er præcis samme handling.

Køn er altså altid medbestemmende for, hvordan vi opfatter alle livets situationer. Hvilken adfærd vi lægger for dagen. Og hvordan omverden opfatter vores handlinger. Og selvom det ikke altid er den vigtigste feature at tage med i en strategi, skal du skal som minimum forbi overvejelser om det skal anvendes aktivt, hvis du skal have mest muligt ud af din indsats.

Fx også i den måde du sætter en organisation eller en forretningsplan sammen på. Brug køn som en strategisk ressource, der handler om alt andet end flot PR og symbolværdi, og skab ægte mangfoldighed og varig overlevelse. Og så er det i øvrigt SÅ meget sjovere med en god blanding af han- og hunkøn; både i hverdagen og i eksekveringen af en (næsten) hvilken som helst strategi!

Længsel efter ladycool

Min spanske mormor var en rigtig dame, komplet med rævestola, klirrende smykker, vifte og forfinede bevægelser. Når hun altså ikke gik rundt derhjemme iført kittel under rengøringen. Min farmor kom fra en bondeslægt i det midtjyske og bevægede sig lidt tungere rundt, rynkede munden når hun lagde læbestift på, lavede verdens bedste kringle og havde de skønneste silkekjoler, som hun knitrende gik rundt i. Den første blev forsørget af sin mand, den anden blev tidligt enke og forsørgede sig selv og sine tre børn ved at være vicevært. De var begge seje på hver deres måde, men forbilleder for mig var de aldrig. Ej heller var min mor, da jeg skulle vælge karriere; hertil var det min far jeg kiggede på. Og også startede med at kopiere.

Men det har ændret sig nu. Og ikke kun for mig, men for mange af min generations kvinder.

I over 15 år har jeg holdt foredrag for tusindvis af kvinder i alle afkroge af landet, som naturligt nok lever meget forskellige liv, og de senere år er det blevet tydeligt, at det, der forener mange af dem, er en udefinerbar længsel efter at kunne – endsige turde – hengive sig til det kvindelige univers, uden at der går hverken stiletter, simili eller silikone i den. Denne længsel bliver ofte efterfulgt at sætningen: ”Men jeg ved bare ikke rigtig, hvordan jeg skal gøre det det!?” Når jeg begynder at smide begreber som erotisk kapital, passiv modtagelse, æstetik og rummelighed op på lærredet, ser jeg så til min glæde, hvordan skuldrene sænkes og der kommer lys i øjnene igen.

Som samfund står vi foran en social revolution, der handler om, at det arketypisk kvindelige, der i hundredvis af generationer har været præget af lavstatus – på den ene eller anden måde – nu er ved at skifte niveau til at blive højstatus. Vi er der slet ikke endnu. Men vi er på vej. Og jeg iler med at skrive, at det på ingen måde handler om, at det kvindelige nu skal trumfe det maskuline, overvinde det mandlige, sætte sig på den fælles virkelighed og definere vores samlede selvforståelse og gøre de arketypiske kvindelige idealer, værdier og normer til standarden! Nej!

Det handler om, at når vi kvinder for alvor mærker og oplever, at vores virkelighed – naturligt præget af vores xx-kromosomsammensætning og kulturelle historie – er lige så meget værd, men ikke rigtigere, end mandens, skaber vi i fællesskab et nyt og ligeværdigt spændingsfelt, der kan løfte samfundet mod en større kreativitet og gensidig respekt for en frugtbar diversitet, der tjener os alle. Og det kan – for mig at se – kun blive noget positivt.

Justin Bieber har lige været i København, og blev latterliggjort i Ekstrabladet af en anmelder, der på pinagtig vis udstillede sin ringeagt for små pigers indre liv og drømme. Han blev siden kritiseret flittigt i medierne for sin arrogante attitude, også af andre mænd, hvilket er et positivt tegn på, at det som kvinder/piger synes er vigtigt, ikke har ret til at blive gjort til grin. Hvorfor skulle små pigers betingelsesløse overgivelse til et idol være totalt uselvstændigt og kvalitetsforladt, mens råbende øldrikkende tatoverede mænd til en Rolling Stones koncert er autentiske? Hvordan kan det være, at biler og sportsudstyr har en højere status end sko og tasker, selvom de ud fra et sociologisk synspunkt tjener samme formål: nemlig symbolsk kommunikation.

Der er stadig forskel, men det er altså under forandring nu, og når kvinder selv begynder at anerkende det arketypisk kvindelige som højstatus, vil den endelige transformation ske. Og så kan vi begynde at være ladycool.

Arketypisk er det feminine knyttet til at være modtagende, åben, følelsesstyret, passiv, rummelig, frugtbar, nærværende og omsorgsfuld. Egenskaber der ofte anses for at være mindre vigtige for samfundet end fx resultatorienteret og strategisk. Lykkeligvis giver det moderne samfund os mulighed for at integrere det maskuline i det feminine, og det er, hvad jeg kalder for ladycool. En lady, en dame, er nemlig en der kender sit eget værd, sætter sin egen status højt i samfundet, og som forstår at bruge sin kvindelighed til at opnå de fordele og muligheder, som hun længes efter og kan genkende, fordi hun netop er i kontakt med sine følelser, uden at føle skyld eller skam over det. Eller bruger det som et socialt våben. Og fordi hun anerkender sin egen status, gør omverden det også.

Helt kort handler det om, at du kan sige disse fire sætninger til dig selv – og mene dem:

Jeg er smuk. Jeg er fri. Jeg er vigtig. Jeg er elsket.

Samfundet har brug for, at kvinder begynder at eje deres kvindelighed på en ny måde, der passer til den tid og det fællesskab vi har bygget op i dag. Igennem flere generationer har vi nemlig været dygtige til at tage de maskuline evner og kvaliteter til os, og derfor forsørger mange kvinder i dag sig selv, og indtager vigtige poster i samfundet. Selvom vi teknisk set ikke har 100 procent ligestilling i dag, er vi så tæt på, at det er et andet sted slaget skal stå. Det skal først og fremmest stå inde i kvinderne selv. Vi skal turde være mere som min mormor og min farmor. Mærke en selvfølgelig værdi i det indre liv, de indre længsler, som åbenbart kalder på mange kvinder i dag. Og – dette er vigtigt! – som i samklang med alle de evner og privilegier vi har tilkæmpet os især i de sidste 100 år, gør os til hele mennesker. Og hele kvinder.

Derfor bruger jeg de fire sætninger, når jeg nu tager rundt i landet og holder foredrag for kvinder. Og det befriende ved udsagnene er, at det er op til den enkelte kvinde at finde ud af, hvad der gør hende smuk. Fri. Vigtigt. Og elsket. Det er der virkelig ingen facit på – det er kun op til dig selv!

Se foredrag med Emilia van Hauen
Uforpligtende forespørgsel på Emilia van Hauen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31
Emilia van Hauen

5 ud af 5 stjerner

"Emilia var ligetil og helt nede på jorden og gav vores kunder den oplevelse vi havde håbet på."

Carina Pedersen - NN Markedsdata ApS Se alle referencer

Foredragsemner med Emilia van Hauen