Tlf. 35 11 21 31
Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenterTlf. 35 11 21 31
5 ud af 5 stjerner
"Intelligent humor, fyldt med sandheder. John ramt os lige der, hvor i øjeblikket kunne grine af os selv - og efterfølgende kunne reflektere over, hvad han sagde. Der var mange guldkorn, vi sugede dem til os - og vi kan allerede høre nogle omsat til vores dagligdag."
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Med John Harmsen får I en erfaren motivator, der med indsigt, masser af humor og grundig forberedelse, giver jer et vellykket arrangement. Oplev de inspirerende og underholdende foredrag om arbejdsglæde, kommunikation, kundeservice og salg. John Harmsens foredrag og kurser er redskabsorienterede, så man efterfølgende kan implementere dem i organisationen.
John har mange års erfaring med arbejdsglæde, trivsel, kundeservice og salg, samt med alle typer personalegrupper. Med utallige foredrag bag sig formidler John sine budskaber på en lærerig og tankevækkende facon. Oven i sin NLP-coach uddannelse er John interesseret i at finde ud af, hvad der sker i vores hjerner i forskellige arbejdsmæssige situationer. Med den store menneskelige og psykologiske indsigt, sigter han i sine foredrag efter at give alle et fagligt, solidt og samtidig særdeles underholdende arrangement. Forberedelsen er grundig, da John altid tager en indledende snak med jer, hvorefter han tilpasser indholdet til jeres organisation. I sine foredrag skildrer John situationer, som I helt sikkert vil kunne genkende fra jeres egen hverdag.
Der gives “Tilfreds-eller-Gratis-Garanti” på Johns foredrag og kurser. Jeres investering er dermed sikret, og I kan nyde, at alt spiller. John scorer altid højt i sine evalueringer, og det er ikke unormalt, at der afsluttes med stående applaus.
John bliver ikke kun booket som foredragsholder, men også til afholdelse af kurser og som komiker. John kan benyttes som åbning eller afslutning på jeres arrangement eller som selve hovedtemaet. Johns foredrag spænder vidt og er således både blevet efterspurgt af virksomheder, dagsinstitutioner, kommuner, sygehuse, foreninger og oplysningsforbund.
Book John til et foredrag og bliv underholdt samtidig med, at I får gode værktøjer og ideer til det videre arbejde i jeres egen organisation.
Se foredrag med John HarmsenVil I have inspiration til at være positive og glade – med vilje?
Det er velkendt at virksomheder med glade og positive medarbejdere skaber bedre resultater. De har i øvrigt også gladere kunder. Glade og positive mennesker er bedre til at finde løsninger og nye måder at gøre tingene på. Samtidig har de færre uoverensstemmelser på arbejdspladsen, men til gengæld et unikt sammenhold blandt personalet.
Hvad gør vi ved brokkeriet?
John mener ikke, at vi skal udrydde brok. Brok kan være tegn på engagement og at vi forbedrer os. Vi vil til gengæld gerne omvende de, der brokker sig. Bare for brokkeriets skyld. John kalder dem for de, der er “Sure for en sikkerheds skyld-menneskerne“.
I foredraget kommer I blandt andet omkring:
I får historiefortællinger, der med garanti vil røre jer. Og I får værktøjer, I kan tage i brug med det samme – både arbejdsmæssigt og privat, såsom:
Undervejs og efter foredraget vil disse modeller forhåbentligt give mening, og I vil vende tilbage til dem dagligt, når I skal skabe mere positivitet i dagligdagen.
“Skal vi bare være lalle-glade?”
Nej. Helst ikke da. At være glad og positiv handler ikke om at lukke øjnene for problemer og triste hændelser. Alle har lov til at være sure og triste. Helst bare ikke for længe af gangen. Det er ikke sundt. Foredraget “GLAD – MED VILJE” handler i stedet om, hvordan vi hurtigere får en positiv tilgang til de problemer og udfordringer der rammer os. Så tager vi også langt bedre beslutninger.
Hvordan bliver du “Verdens Bedste Kollega”? Og hvad er det egentlig? Er det kollegaen, der husker at anerkende andres indsats, og som altid spreder godt humør? Eller som tilbyder sin assistance, når I er presset på tid eller ressourcer? Er det den, der kommer med kaffe til dig? Eller handler det mere om, hvor produktiv man er?
I dette underholdende foredrag fyldt med værktøjer, sætter John Harmsen fokus på, hvad vi hver især kan gøre for at blive verdens bedste kollega. John sigter efter, at klæde deltagerne på til selv at blive verdens bedste kolleger. Ganske enkelt. Og han gør det med masser af sjove historier og forrygende eksempler.
Den gode nyhed er, at vi alle kan træne vores evner som kollega. At være ‘kollega’, er noget vi bliver automatisk, når vi møder på arbejde. At være en ‘god og givende’ kollega, er til gengæld noget, som vi vedvarende skal øve os i at være. Vi skal ville det.
Netop derfor taler John en del om holdninger. Hvorfor går du egentlig på arbejde? Hvis ikke du kan lide de uundgåelige forandringer, eller dine arbejdsopgaver, hvorfor så møde op? Alt for ofte er det dagsformen, der afgør, hvorvidt vi dræner fællesskabet – eller bidrager positivt til det. Og ledelsen skal have fokus på, at medarbejderne får lysten til at være verdens bedste kolleger. Nogle af de mest oplagte fordele en arbejdsplads nyder godt af ved at have verdens bedste kolleger, er: Øget arbejdsglæde, mindset, der gør, at I kommer videre oven på forandringer, mindre sygefravær og stress, øget produktivitet og mere tilfredse kunder. Undersøgelser viser faktisk, at 1/3 af al sygefravær kan henføres til dårligt arbejdsmiljø, og at over 50% af al sygefravær skyldes arbejdsbetinget stress. Det skal der gøres noget ved. Nu.
Foredraget henvender sig til alle i organisationen, og stemningen er særdeles munter. Der er fart på og skarpe holdninger. Deltagerne får på kærlig vis lov til at grine og måbe. Alt sammen med det formål at skabe lysten til at være verdens bedste kolleger. John tilpasser foredraget, så det tager udgangspunkt i jeres unikke situation og målgruppe. I får mange konkrete anvisninger og værktøjer, som den enkelte deltager individuelt kan tage til sig.
Foredrag eller workshop? “Verdens Bedste Kollega” kan både afholdes som en workshop eller et foredrag, hvor I får masser af tips og øvelser til, hvordan I øger jeres arbejdsglæde. Glæd jer til et inspirerende og rigtig humoristisk oplæg med “Verdens Bedste Kollega” og John.
Dette er et foredrag, hvor I griner samtidig med, at I får serveret alle de dårlige vaner og adfærd, der kendetegner en virkelig træls kollega. Sådan dræber du en god idé og stritter imod forandringer.
Et humoristisk og tankevækkende foredrag om, hvordan vi effektivt skyder alle nye idéer ned, fjerner smilet fra evt. glade kolleger, smitter andre med tydeligt demotiverende adfærd, ikke bidrager konstruktivt på vores møder, når effektivt fokuserer på “hullerne i osten” i stedet for på selve “osten” og et foredrag, der kommer med gode argumenter for, hvorfor forandringer ikke er nødvendige, men decideret farlige for os.
Foredraget ser jeres arbejdsplads på en ny måde, faktisk som en bus. I bussen sidder hele ledelsen og dine kolleger. Det er alle passagerne. Glæd jer til en forrygende bustur, hvor vi kigger på de 20 forskellige passager-typer, I har i bussen. De er der alle sammen, selvom nogle af dem faktisk bare er med på en fribillet. Vi kigger blandt andet også på, om I har nogle stoppesteder på turen, om I kører mod et fast mål, eller om I i stedet bare kører i ring.
Dette foredrag vender logikken på hovedet. I stedet for at få at vide, hvad vi bør og kan gøre for at forbedre trivslen, får I her virkelig god inspiration til, hvordan I dræber arbejdsglæden, og stritter imod det nogle kalder uundgåelige og nødvendige forandringer.
På mange arbejdspladser bruges der for meget energi på misforståelser, dårlig kommunikation og “vi må ikke træde nogen over tæerne”. Oplev dette virkeligt sjove og politisk ukorrekte dobbeltforedrag med skuespiller og komiker Farshad Kholghi, og foredragsholder og komiker John Harmsen, som med sjove eksempler og masser af gode grin, skubber til jeres krænkelsesparathed og hensynsbetændelse. I kommer til at grine hjerteligt af jer selv – foredraget tager nemlig udgangspunkt i jeres arbejdsplads samt velkendte eksempler I øjensynligt kender fra medierne. Og I inddrages, for hvor går jeres forargelsesgrænse egentlig?
Politisk korrekthed, MeToo og krænkelsesparathed skyller nogle af vores vigtigste elementer væk: Humoren og selvironien. Uden dette begrænser vi os selv, og det påvirker blandt andet vores kreativitet og arbejdsglæde. Desuden er den tiltagende “hensynsbetændelse” et voksende problem i samfundet.
Hvad, der var helt acceptabel opførsel for få år siden, er fuldstændig politisk ukorrekt i dag. Prøv for eksempel at sige ”Jeg er stoppet med at ryge. Jeg tog en kold tyrker”. Udtrykket har aldrig haft til hensigt at krænke nogen, men i dag er det sprængfarligt at sige. Giver du en venlig ment kommentar til din kollega, kan du i dag ikke længere være sikker på, om du netop har startet en ny MeToo-bevægelse på din arbejdsplads. Du risikerer, at din kollega føler sig krænket. I dag står mange mennesker i kø for at føle sig krænket, så du skal passe på, hvad du gør og siger.
Og så er der alle dem, der gerne indtager offerrollen og bliver krænket på andres vegne. Der er åbenbart nok at blive krænket over, og det virker som om, at nogle bliver født med tyndere hud end før. Der bliver i dette foredrag sparket til berøringsangsten, og humoren og selvironien genoplives. I kommer til at grine hjerteligt af jer selv, også på tværs af jeres arbejdsplads, imens vi vaccinerer jer mod krænkelsesparathed og hensynsbetændelse.
Kommunikation er en del af alles hverdag. De fleste af os er gode til at kommunikere. Men alligevel går det ofte galt, og det koster tid, penge og ærgrelser når det sker. Undersøgelser viser, at 33% af vores arbejdstid går med misforståelser: “Jamen, jeg troede, at du vidste, at jeg mente…”. Samtidig efterlyser mange arbejdspladser en bedre og respektfuld omgangstone, kollegerne imellem. Det tager vi fat på her, hvis I ønsker det.
Kommunikation med tale, skrift og krop: I får stærke eksempler på, hvor let det er at misforstå hinanden både i tale, på skrift, i en mail og med vores kropssprog. Hvordan betoner du dine ord når du taler? Hvad er HOT, og hvad er NOT når vi sender en mail? Og hvad røber dit kropssprog egentlig om dig?
Foredraget tager udgangspunkt i 4 adfærdstyper. Vi kender dem enten fra jobbet, familien eller vennerne. Men hvordan lærer vi at forstå hinanden bedre og forstå, hvorfor vi hver især gør og siger som vi gør? Og hvordan bruger vi vores individuelle naturlige adfærdsstyrker bedst?
De 4 kollega-typer kommer fra adfærdsanalyse-værktøjet DISC, der med mere end 2.500.000 årlige tests og personlige feedback-sessioner, er et af verdens mest anerkendte værktøjer på dette felt.
NLP: Vi henter værktøjer fra NLP-verdenen som hjælper jer med at “læse” hinanden bedre. Lær blandt andet hvad de 7 øjenbevægelser betyder, når I er i dialog med kolleger eller kunder.
Foredrag eller workshop? “Forstå mig ret” kan både afholdes som en workshop eller et foredrag, hvor I får masser af tips og øvelser til, hvordan I skaber en klar og god kommunikation. Glæd jer til et inspirerende og rigtig humoristisk oplæg med “Forstå mig ret” og John Harmsen.
Stress på jobbet er godt på vej til at blive en folkesygdom. Lige nu kæmper 300.000 af os med alvorlig stress. Det koster imellem 300.000 – 500.000 kr. at erstatte en sygemeldt medarbejder. Næsten 40% af danske virksomheder har oplevet, at en medarbejder blev langtidssygemeldt med stress. Undersøgelser viser, at der er flere virksomheder, der tegner sundhedsforsikringer til deres medarbejdere, end der er virksomheder, der seriøst forebygger stress, så flere fokuserer på at helbrede end forebygge. Med stressforedraget og stresskurset “Lær at spotte og tackle stress” får I vigtig viden om stress. Og I får værktøjer til, hvordan i forebygger det.
I foredraget kommer John ind på følgende:
Stress er absolut et alvorligt emne, der skal tages seriøst. Alligevel forsøger John i dette foredrag om stress, at gøre formidlingen let-spiselig, og med plads til smil undervejs. Det gør bare det hele lidt nemmere at tage ind samtidig med, at I får lyst til at tage action på tingene.
Foredrag eller workshop?
“Lær at spotte og tackle stress” kan både afholdes som en workshop eller et foredrag, hvor I får masser af tips og øvelser til, hvordan I opdager stress i tide, og laver en plan for, hvordan I tackler det. Vi fokuserer også på hvad der faktisk er stress, og hvad der bare er ”jeg har travlt lige nu-tegn”. Glæd jer til et inspirerende oplæg med John.
Sublim kundeservice er det nye “sort”. Men hvad er god kundeservice eller Borgerservice så? Hvad er det for en service, der skal til, for at en kunde bliver en loyal kunde, og vælger at benytte jer igen og igen? Hvorfor er der forskel på serviceniveauet i for eksempel det østlige og det vestlige Danmark? Og i de forskellige brancher?
Kundeservice i den offentlige sektor
De fleste offentlige virksomheder bliver i dag målt skarpt på deres service, og de har den udfordring, at vi brugerne ikke har nogle alternative leverandører at vælge imellem, samtidig med, at de konstant bliver udsat for forandringsprocesser. Så hvad skal der til for, at I enten gratis eller for meget små midler, kan hæve jeres serviceniveau betragteligt, samtidig med, at I har arbejdsglæden og trivslen med? Hvordan giver I jeres kolleger lyst til at yde en super god service? Og er der elementer i jeres hverdag, I kan rette til, så det bliver nemmere at yde en god service?
John har arbejdet med service i mere end 25 år, og i dette foredrag får I på humoristisk facon både svar, samt en masse idéer til, hvordan I lykkes med at skabe “Fremtidens Kundeservice” på jeres arbejdsplads.
Foredrag eller workshop?
“Fremtidens Kundeservice” kan både afholdes som en workshop eller et foredrag, hvor I får masser af tips og øvelser til, hvordan I skaber en god service. Glæd jer til et inspirerende og rigtig sjovt oplæg om kundeservice med John.
Dette er et ikke helt almindeligt foredrag om salg. I får indsigt i sælgeres dårlige vaner, og hvad vi gør ved en kunde, der “bare vil kigge” eller “tænke over det”. Derudover fokuseres der på psykologien imellem din kunde og dig, og I får masser af humor undervejs. Foredraget kan også målrettes til ”Ikke-sælgere”, der skal have værktøjer og motivation til at varetage salgsopgaver.
Boost dit salg:
John har trænet sælgere fra alle brancher siden 2001, og du får her en virkelig stærk motivator, der rykker jer. Foredraget vinkles til jer, og I får veldokumenterede værktøjer, som I kan bruge med det samme, både i dialogen med jeres kunder og kollegaer.
Jeg har kun fået positive tilbagemeldinger fra både ledere og medarbejdere. Der er et par stykker, der er blevet klappet ind i lokalet i dag og en fortalte at hun havde brugt den med Guld-sølv-bronze for at give konstruktiv kritik og at det var blevet taget positivt imod. Så ingen tvivl om at det allerede bliver brugt. Alle dele af dit indlæg kunne direkte relateres til vores arbejde med kunderelationer og internt samarbejde. Forskellen på køn er jo altid sjovt, men du formåede også at binde det rigtig godt sammen så det var tydeligt at det handlede om de gode relationer, kundeservice og samarbejde på trods af (eller på grund af) forskelligheder. Og så er der jo ikke noget som humor til at få folk til at huske et budskab og hvis vi måler på den skala, så bliver budskabet ikke glemt foreløbig
Marie Vingaard Bové
Alle dele af John Harmsens indlæg kunne direkte relateres til vores arbejde med kunderelationer og internt samarbejde. Forskellen på køn er jo altid sjovt, men John formåede også at binde det rigtig godt sammen så det var tydeligt at det handlede om de gode relationer, kundeservice og samarbejde på trods af (eller på grund af) forskelligheder. Og så er der jo ikke noget som humor til at få folk til at huske et budskab og hvis vi måler på den skala, så bliver budskabet ikke glemt foreløbigt :)
Marie Vingaard Bové
John Harmsen formåede at skræddesy et foredrag, der var specifikt målrettet vores behov og anledning. Han var både faglig relevant og saglig, og fik indraget virksomhedens værdier, resultater og medarbejdertilfredshed samtidig med at han var hylende morsom og original. Medarbejdere og ledere var meget, meget tilfredse med foredraget og med John Harmsen som person!
Lis-Wenke Mero Moore
Fantastisk veksling mellem humor og seriøsitet. Satte sig selv i spil på en god måde der bevirkede at det var nemmere at kigge lidt på sig selv. Oplægget var godt tilpasset vores situation. Alle var enige om at det var et godt statsskud på vores kommende samarbejde. Vi har allerede fået noget fællessprog ang. humor og hvad det vil sige at være en god kollega. Tak for det!
Joan Lindgaard
Tak for et godt grin. Det var et sjovt, alvorligt, inspirerende og eftertænksomt foredrag, som blev leveret på en måde, så alle kunne forstå budskabet om, hvordan man kan være verdens bedste kollega. Dejligt, når der på en humoristisk måde gives stof til eftertanke og tegnes billeder i vores hukommelse, som vi kan huske bag efter.
Lene Falk
Meget inspirerende foredrag, hvor John var på fra start til slut. Alle deltagere skulle være aktive, og os deltagere var inddraget i foredraget fra start til slut. Johns egen personlige historie var spændende for alle. Vi kan klart anbefale at booke John, det er et fantastisk foredrag han afholder.
Dorte Jensen
Det var dejligt med en lidt mere humoristisk tilgang til emnet stress og til det at være en god kollega.
Marian Byrholdt Lund
John "ramte" os rigtig godt - der var en god kobling mellem grin og eftertænksomhed... Vi taler stadig om, hvem der er Yvonne, Kjeld, Benny og Egon.
Lotte Nielsen
John var meget inspirerende, havde et godt tag i publikum (som var en blandet medarbejderflok fra 6 forskellige afdelinger) og balancerede fint imellem fokus på stoffet og budskabet samt at krydre foredraget med en fin dosis humor... Flere medarbejdere har rost John for hans indlevende facon og evnen til at involvere andre. Verdens værste kollega er naturligvis ingen af os, men jeg tror alligevel det gav selvindsigt og bevidsthed om, hvordan negativitet og brok påvirker de nærmeste kollegaer.
Gine Tougaard
Synes at det var en fin kombination af humor og alvor.
Mette Amdi
John H. var meget inspirerende og humoristisk. Han nåede at sætte sig ind i, hvad vi havde arbejdet med om formiddagen via de plancher, vi havde hængende. Foredraget ramte helt plet både i forhold til vores forventninger og det, vi havde arbejdet med. Det passede som fod i hose med de faglige oplæg om formiddagen. Jeg har fået flere meget positive tilbagemeldinger fra deltagerne, som roser John H. i store vendinger:-)
Marianne Køpke
Målrettet og relevant I forhold til bestilling af foredraget.
Susanne Rehn
Har ikke selv hørt foredraget, men har kun fået ros for det, så er sikker på at det har levet op til vores forventninger.
Irene Iversen
Rigtig god oplevelse med masser af humor.
Jimmi Mejer Pedersen
Vores deltagere har været meget begejstret over både indhold og formidling. Der var en super god balance mellem den faglige og den humoristiske del. En super god aften.
Camilla Kjærbye
Foredraget ramte plet i forhold til deltagerne. Gode tilbagemeldinger. Vi 'fik noget med hjem.'
Dorte Marker
Sjov og alligevel med mening og alvor.
Helle Langaa Andersen
Både lærerigt, en løftet pegefinger og masser af humor. Vi var 150 medarbejdere og der blev grinet og foredraget er blevet rost. John er en god formidler. Vi havde et telefonmøde med John inden foredraget og vores bidrag fik han på fin vis ind i foredraget.
Kirsten Aagaard Sørensen
Relevant, sørgeligt, morsom og lærerigt. Behageligt menneske
Jannick Woythal
John var rigtig god - gode og relevante pointer
Vibeke
John var rigtig god til at skabe en god stemning med grin og god energi. Den problemadfærd som han præsenterer får han præsenteret på en måde, så deltagerne kan grine (ad sig selv) men alligevel får stof til eftertanke. Vores medlemmer gik opløftede hjem:-)
Pia Hartvig
Der har været en god dialog og samarbejdsvillighed i forhold nogle rettelser, som vi havde brug for efter aftalen var indgået.
Lone Skov Drejer
Godt foredrag. God stemning. Tilpasset modtageren. God Humor.
Hans Bæk Nielsen
Sjældent har vi modtaget så mange positive tilbagemeldinger på et medlemsforedrag.
Hans Erik Hansen
godt og sjovt
Helle Elkjær
Rigtig godt foredrag, hvor vigtige pointer blev serveret med en god portion humor. John Harmsen var professionel og fik hurtigt engageret deltagerne igennem lige dele teori og personlige anekdoter. Feedback fra deltagerne var meget positiv.
Tina Lyng
Inspirerende foredrag; noget at grine af og også af sig selv! Og samtidig også noget, at tænke over.
Tina Jensen
Super inspirerende og sjovt :-)
René Hannibaldsen
Det var et fantastisk godt foredrag, hvor John kom ind på de ting vi havde aftalt, stadig med et glimt i øjet. Meget af det han talte om, bliver der stadig grinet af. Vi fik den bedste start på en god arbejdsmiljødag.
Steen Lindballe
God til at tilpasse målgruppe. Målgruppe specialarbejdere
Svend Clausen
Super godt og nærværende
Pia Lindeholm
John scorede rigtigt højt i vores egen evaluering. God blanding af alvor og sjov. Og det sjove var ikke bare sjovt men også tankevækkende.
Susanne Brandt
Foredraget sad spot on, og vi har fået flere gode tilbagemeldinger.
Per Hellmann
Godt foredrag, leveret med humor og indlevelse. John passede fint ind i vores personalegruppe.
Maria Lundsby
Super inspirerende og god til at få folk med.
Ebba Glückstadt
Den sad lige i skabet :) og har givet os noget at tænke over. Leveret på en positiv måde.
Tina Kjær
Super underholdende foredrag, levede helt op til forventningerne. Alle deltagere var meget tilfredse.
Kjeld Christensen
Fint foredrag! Meget professionelt!
Lisa Brink Jensen
Sjovt og spændende!
Tony Sørensen
Vi var alle meget tilfreds over John´s indlæg, det gav både god grin men også en god potion af eftertænksomhed.
Charlotte Marius Larsen
John leverede et humoristisk, eftertænksomt og meget levende foredrag om " Verdens bedste kollega" Vi fik alle rørt mavemusklerne, fik tanker med hjem og nye anskuelser på hvad vores egen rolle er i det at være kollega og forskellen på mænd og kvinder.
Dorthe Pedersen
John formåede virkelig at nå ud til forsamlingen på den relativt korte tid, han havde til rådighed. Det var super.
Majbritt Normann
Veltilpasset vores enhed. Fokus på aftalte områder. Godt styr på tid.
Martin Birch Hansen
Vores tillidsmænd grinede meget om mange har skrevet at det var meget underholdende og lærerigt.
Lene Merrild
John havde et meget relevant indhold og var rigtig sjov. Vi var pressede på tid og John måtte vente lidt og tilpasse tiden, og det fik han til at passe helt efter vores ønsker. Vi havde en rigtig god oplevelse af foredraget, som vi varmt kan anbefale til andre.
Gitte Kramer
Super skarp og humoristisk foredragsholder. John var hurtig til at fornemme stemning og publikum. Dejligt med et godt grin og pointer at tænke videre over.
Rikke Grome
John var super inspirerende og havde fanget netop det, vi havde brug for i forhold til vores udstillere. Han fik meget ros af deltagerne begge dage. Kombinationen af faktuelle data og situationer kombineret med humor var en rigtig god cocktail.
Mai-Britt Flyvholm
Intelligent humor, fyldt med sandheder. John ramt os lige der, hvor i øjeblikket kunne grine af os selv - og efterfølgende kunne reflektere over, hvad han sagde. Der var mange guldkorn, vi sugede dem til os - og vi kan allerede høre nogle omsat til vores dagligdag.
Jette Ziegler
Inspirerende og morsomt. Alle deltagere lod sig medrive, selv om det var sidst på dagen.
Kirsten Hørlyck
Super god forståelse for målgruppen, god forberende snak, vi er meget tilfredse og folk vil gerne have, at John kommer igen!
Claudia Pring
Det var genialt - og passede som fod i hose til vores dag.
Ketty Høj
Super - over alt forventing!
Leon
Underholdende foredrag, der også gav os noget at tænke på.
Rita Juhl Schmidt
Meget underholdende.
Viviann Andersen
Vi bookede John Harmsen til vores to kundearrangementer på Sjælland og i Jylland. John leverede to fantastisk foredrag og fik givet vores kunder gode grin og ikke mindst god inspiration med hjem i forhold til arbejdsmiljø. I vores egen evaluering af dagen, har foredraget fået rigtig god respons.
Stephanie Espersen
John havde vinklet foredraget rigtig godt ift. den hverdag vi befinder os i.
Benita Steen
John leverede lige det vi havde brug for. John brugte god tid inden foredraget på at sætte sig ind i, hvad det var jeg gerne ville have på kursusdagen. Hvordan den skulle opbygges med både foredrag, underholdning og at deltagerne også skulle aktiveres, og han levede op til det hele. Vi har kun fået positive tilbagemeldinger fra kursisterne. Dejligt når oplægsholderen både formår at få os til at grine, græde og være eftertænksomme.
Mette Lund Andersen
Tilbagemeldinger fra personalet er alle positive. Der var mange gode aha-oplevelser og et oplæg der sætter tanker i gang hos den enkelte.
Marianne Spiegelhauer
Et humoristisk 'prik' til vores selvopfattelse som kollega.
Elvi Schalck
Jeg synes, det var godt, humoristisk og rammende.
Rikke Folmer Mouritzen
Han fik super godt fat i deltagerne og med en god del humor.
Mette Oht Klitgaard
John Harmsen fik alle med - lige fra servicemedarbejdere til ledelse. Et aktuelt emne som vi altid kan blive klogere på.
Christina Lejbølle
John var rigtig god til at ændre på sit foredrag i forhold til de ændringer, der var sket hos os, inden han kom.
Inge Lilholt
Alletiders foredrag hvor alle deltagere fik flere pointer med hjem og fik lattermusklen trænet!
Barbara Taubert
Supergodt og inspirerende indlæg på vores konference "Lyst til Læring".
Merete B. Riedel
Fint afstemt oplæg af en rutineret foredragsholder
Freddy Andresen
Rigtig godt foredrag som indeholder grin, smil og dybe refleksioner
Steen Sandager
Fantastisk foredrag. Helt sikkert ikke sidste gang. Fik fik mere ud af det end forventet.
Hej John, Tusind tak for en god workshop i går. Det var præsict som jeg kunne have ønske mig det. Du præseterede til UG og fik alle til at føle sig som en del af Teamet. Og vigtigst af alt, så fik vi alle en masse imputs med hjem som vi skal have arbejdet videre på, så de forhåbentlig bliver en del af vores ”kultur” Tak for det. Jeg har bedt mine kollegaerne komme med deres inputs og har lovet at jeg vil sende dem videre til dig. Så her kommer de rosende ord: Godt flow i programmer Fine pointer som vi kan gå tilbage med i hverdagen Der var tilpas variation i hele dagen Tankevækkende Humor med et budskab John kom med god stuff til eftertanke Fedt arrangement Stof til eftertanke Gode øvelser Dejligt med Walk and Talk – det løste stemningen op fra starten af Kunsten bliver at holde en eller anden form for fastholdelse Endnu engang tusind tak for dig og for dine erfaring/dine historier. Vi er glade for at du ville dele dem med os.
Pia Westh
Lærerigt - rørende - morsomt og et foredrag med indhold til at reflektere over , under og efter. Alle har givet udtryk for en det var en rigtig god oplevelse.
J. Møller
Et meget givende foredrag, hvor budskaberne bliver præsenteret med god portion humor. John formår på bedste vis at få alle med - helt fra start til slut!
Morten Risager Nielsen
John var eminent til, at tale et sprog som alle på tværs af uddannelsesniveauer kunne forstå. Han formåede at levere skarpe, velovervejede pointer med en stor portion humor. Vi var mere end tilfredse og vil anbefale John til vores lederkolleger.
Marie Brinch
John Harmsen var super underholdende og det var en succes. Han var skarp til at fange hvad formålet var med hans foredrag ud fra den korte telefoniske samtale vi havde forinden. Han er helt klart professionel.
Maria Juul
Det var super godt, og vi har efterfølgende mange positive tilbagemeldinger.
Karina Gerrild
Superfint foredrag - seriøse spørgsmål i (arbejds-)livet præsenteret med en tilpas humoristisk tilgang.
Dan Fanøe Nilsson
John Harmsen var veloplagt og gav os en eftermiddag med smil, grin og stof til eftertænksomhed.
Jonna Vinding Nielsen
On behalf of our group here I wanted to extend our thanks to you for a truly fantastic session on Friday. The feedback that we got from our colleagues was overwhelmingly positive. They thought that you were brilliant, engaging and funny albeit with an important message and we all took many lessons home to think about over the weekend and coming weeks. It was simply great to laugh and reflect together as a group and there were perhaps a few more smiling ‘good mornings’ on Monday morning than usual! 😊
Anni Conn
han kom ud over scene kanten og sådan en var der endda slet ikke :-)
Henri Olesen
Det var godt tilpasset den faggruppe, det var rettet imod. Det var spændende og fortalt på en humoristisk måde.
Anne Ammitzbøll Rasmussen
Det virkede meget professionelt.
Kurt Madsen
Det var rigtig godt, butikkerne har bagefter rost det meget og sagt, at de fik noget brugbart med, som de kunne anvende direkte i butikken. John Harmsen leverede mystery-shopping-resultaterne med alvor og et smil. Alt i alt et godt service-inspark til butikkerne.
Peter Elbæk
Det var en god eftermiddag, og Johns indlæg gav stof til eftertanke hos mange af deltagerne. Vi har efterfølgende grinet af den fælles oplevelse, og vi har taget nogle af idéerne til os.
Kirstine Plesner
John var velforberedt og forstod at udnytte den forhåndsviden om deltagerne, han havde fået. Det var en god blanding af fagligt input, konkrete eksempler og underholdning.
Carsten Trebbien
Med John Harmsen får I en erfaren motivator, der med indsigt, masser af humor og grundig forberedelse, giver jer et vellykket arrangement. Hans foredrag og kurser er redskabsorienterede, så man efterfølgende kan implementere et bedre salg og en bedre service.
Hvad handler dit foredrag om?
Foredraget handler om arbejdsglæde, og hvordan vi hver især bidrager til arbejdsglæden på vores arbejdsplads. Det kan være bitte små ting, som til sammen gør en stor forskel. Udover at den enkelte kollega skal tage ansvar, skal også ledelsen skabe rammerne for, at kollegerne får lysten til at skabe den bedste arbejdsplads på alle områder.
Hvordan adskiller det sig fra andres foredrag om samme emne?
Dette foredrag er fyldt med konkrete værktøjer, som kan tages i brug med det samme. Der er levende storytelling undervejs, og værktøjerne er underbygget af forskning og praktisk erfaring. Derudover er der en meget stor portion humor med… Vi lærer bedst, når vi griner, og kunderne fortæller, at foredraget skaber varige ændringer hos dem.
Hvorfor skal vi være en bedre kollega?
Vi bruger ca. 1/3 af vores liv på arbejdsmarkedet, og alt for mange går hver dag og siger f.eks. “bare jeg havde fri i dag”, eller “jeg gider ikke gå på arbejde i morgen”. Det skal der gøres noget ved nu. Arbejdsglæde har beviseligt stor positiv indflydelse på bl.a. arbejdsmiljø, sygefravær, kundeservice og også bund linjer. Undersøgelser viser, at 33% af al sygefravær kan henføres til dårligt arbejdsmiljø, og 50% af al sygefravær skyldes stress. Det koster samfundet og virksomhederne mere end kr. 64 milliarder om året! Andre beregninger viser, at vi kan øge den enkeltes produktivitet med mange procent, hvis arbejdsmiljøet bare forbedres en smule. Så der er virkelig meget at hente her.
Hvad kan vi selv gøre for at blive en bedre kollega?
At være en god kollega, er ikke noget vi automatisk bliver, når vi træder ind af døren på arbejdspladsen. Man skal ville det. Det handler om den rette indstilling, rummelighed overfor andre typer end dig selv, og overskud. Overskuddet vil du mærke kommer til dig lige så stille, når dine kolleger smitter dig. Og omvendt.
Hvad får du personligt ud af at holde foredrag?
Jeg har holdt mange foredrag siden starten i 2002, og det der stadig motiverer mig, er, når jeg kan mærke, at mit indlæg gør en forskel. Hver gang, inden et foredrag, taler jeg med kunden om deres situation, og hvad de ønsker at få ud af mit indlæg. Det giver mig gode betingelser for virkelig at tilføre værdi hos kunden, og skabe varig forandring. Mit eget slogan dækker det meget godt: “Foredrag med vilje!”
Hvem henvender dine foredrag sig til?
“Verdens Bedste Kollega” henvender sig til både private og offentlige virksomheder. Det kan være at virksomheden har en akut udfordring omkring arbejdsglæde og motivation, men det kan lige så godt være, at de ønsker at vedligeholde den gode stemning, de allerede har, og vil give sine medarbejdere en særlig oplevelse. Som de kan bruge både på arbejdspladsen og privat derhjemme.
Hvad får man ud af at gå til et foredrag med dig?
Deltagere møder en top-motiveret og velforberedt foredragsholder, der taler i øjenhøjde. De får en smuk buket af let forståelige værktøjer, samt lysten til at ville ændre noget. Derudover går de fra foredraget med et stort smil på læben. For som sagt: Vi lærer bedst når vi griner… Som en lille bonus lover jeg kunden fuld tilfredshed eller pengene tilbage. Det er der desværre ikke mange af mine kolleger der gør eller tør. Som kunde krydser man jo fingre for, at foredraget bliver en succes. Jeg tør garantere det…
Sygefravær koster kassen – men med de rigtige værktøjer kan det sænkes markant
Hvad koster sygefravær? – Og hvad kan vi gøre ved det?
Vi mennesker kan blive syge. Sådan er det. Og oftest er begrundelsen for at melde sig syg 100% legal. Man er simpelthen ikke i stand til at udføre sit job, og så må man lægge sig syg, og skynde sig at blive rask. Denne form for sygdom kan vi ikke gøre meget ved.
Men hvorfor er der forskel på i hvilke regioner i Danmark, hvor syge vi er? Og hvorfor oplever nogle arbejdspladser markant lavere sygdom end andre?
Statistikker viser, at vi oftere er syge, hvis vi arbejder i det kommunale, end i det private.
Og man er åbenbart oftere mere syg, hvis man arbejder i Region Sjælland, end vest for Storebælt. Er det noget i luften der gør forskellen? Næppe.
Min indgangsvinkel til dette emne er, at når nogle arbejdspladser oplever mindre sygefravær end andre, betyder det, at de hårdest sygefraværs-ramte har noget at arbejde frem i mod. For det kan jo åbenbart godt lade sig gøre, at have et lavere sygefravær. Det visser tallene.
Sygefravær kan skyldes mange ting, f.eks.:
Du ER faktisk syg.
Har du f.eks. influenza har du influenza. Punktum.
For hårdt arbejdspres i gennem længere tid, og nu siger kroppen fra.
Manglende trivsel og arbejdsglæde på arbejdspladsen.
Mobning og mistrivsel
Det betyder, at der faktisk godt kan gøres noget ved sygefraværet, hvis en del af årsagen til at en medarbejder melder sig syg, har med punkt 2 – 4 at gøre.
Herunder er et regnestykke der viser, hvad det koster arbejdspladsen, at personalet er sygemeldt. Man kan tale om direkte og indirekte omkostninger ved sygefravær.
De direkte omkostninger:
Herunder ser du et eksempel fra Rockwool på hvad sygefravær koster:
Ved 6% fravær:
300 medarbejdere = 18 medarbejdere
Årsløn alt inkl. = Kr. 350.000
Lønudgift 18 medarbejdere = Kr. 6.300.000
Ved 2,3 % fravær:
300 medarbejdere = 7 medarbejdere
Årsløn alt inkl. = Kr. 350.000
Lønudgift 7 medarbejdere = Kr. 2.450.000
Difference i lønudgift = Kr. 3.850.000
Kilde: Dansk Industri
Husk at medregne de indirekte omkostninger
Ofte oplever arbejdspladsen andre omkostninger også, når en medarbejder er syg. Det kan f.eks. være:
Lønomkostninger til vikar eller afløser
Nedgang i produktionen eller omsætningen i sygefraværs-perioden
Irritation fra kunder over længere ekspeditionstid
Ekstra træk på andet personale
Omkostninger i tid og penge ved at finde vikar/afløser for den syge
Omkostninger ved omlægning af vagtplaner, eller rokering af medarbejdere
En del af punkterne er svære at præcisere, hvad koster. Men koster noget, det gør det.
Herunder har jeg lavet et regneeksempel på, hvad det kan koste, hvis en medarbejder sygemelder sig på ubestemt tid, og der skal ansættes en vikar eller ny medarbejder.
Jeg har forudsat, at arbejdspladsen har 100 medarbejdere med en gennemsnits-timeløn på kr. 175. Der arbejdes 160 timer om måneden, og det kræver en indkøringsperiode på 6 måneder førend, at en ny medarbejder kan arbejde optimalt. (Oplæring i systemer, rutiner osv.)
Udarbejdelse af annonce til AF 1 time x 1 person Kr. 175
Jobannoncer 2 stk. á kr. 9.000 Kr. 18.000
Sortering af ansøgninger 4 timer x 1 person Kr. 700
Foretage udvælgelse til 1. runde 2 timer x 2 personer Kr. 700
Indkaldelse til jobsamtaler 3 timer x 1 person Kr. 525
Gennemføre jobsamtaler 1 time x 2 personer x 10 ansøgere Kr. 3.500
Udvælgelse af egnet kandidater 2 timer x 2 personer Kr. 700
2. samtalerunde med 3 ansøgere 1 time x 2 personer x 3 ansøgere Kr. 1.050
Forhandling og udarbejdelse af aftale 1 time x 1 person Kr. 350
Afslag til resterende ansøgere 3 timer x 1 person Kr. 525
Introduktionsforløb til ny medarb. 4 timer x 2 personer Kr. 1.400
Undervisningsperiode første 3 mdr. 50% nedgang i 3 mdr. Kr. 42.000
(0,5 x 3x 160 x 175)
Undervisningsperiode næste 3 mdr. 25% nedgang i 3 mdr. Kr. 21.000
(0,25 x 3 x 160 x 175)
Træk på øvrigt personale i 5 % nedgang i 2 mdr. V. 10 medarb. Kr. 28.000
indlæringsperioden (0,05 x 2 x 160 x 175 x 10)
Rekrutterings-omkostninger i alt Kr. 118.625
Hvad kan vi gøre ved det?
Det er dokumenteret, at arbejdspladser med høj trivsel oplever færre sygedage blandt sine medarbejdere. Man kan altså konkludere, at jo mere du trives på jobbet, jo sværere er det at blive forkølet. Det er netop dette foredraget ”Verdens Bedste Kollega & Arbejdsplads” har fokus på. Trivsel. Hvis du vil vide mere om trivsel på arbejdspladsen er du meget velkommen til at kontakte John Harmsen.
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.