Didaktisk skoleledelse
Lea Lund har sammen med Christel Aulkær Moll skrevet bogen Didaktisk skoleledelse, som giver konkrete bud på, hvordan man griber den pædagogisk-didaktiske del af ledelsesopgaven an, når man skal udføre didaktisk skoleledelse. Skolens kerneopgave er undervisningen og elevernes læring. Ledelsesopgaven for skolelederen og ledelsesteamet har dermed en særlig pædagogisk-didaktisk dimension. Ledelsens faglige ledelse skal både have direkte forbindelse til, hvad der konkret foregår i klasselokalet, og lederne skal tage aktiv del i lærerens didaktiske refleksioner.
Bogen består af to dele; en teoretisk og en praktisk. Første del består af teoretisk og empirisk baggrund samt en lang række cases, modeller, skabeloner og refleksionsspørgsmål til udvikling af en didaktisk skoleledelse. Anden del består af en redskabskasse, som indeholder modeller, dialogbaserede øvelser, skabeloner og taksonomier. Øvelserne kan både bruges i den didaktiske samtale mellem leder og lærer samt internt i ledelsesteamet.
Didaktisk skoleledelse er skrevet til den daglige og faglige pædagogiske ledelse, dvs. skolens ledelsesteam, afdelingsledere, souschefer, viceskoleledere og teamledere. Den dækker skoleledelse på flere niveauer; både i grundskolen, på FGU og EUD samt i hele gymnasiesektoren.
Udgivelse: Oktober 2022
Forlag: Dansk Psykologisk Forlag A/S
Lea Lund er forfatter til en lang række af bøger og artikler. Især kan nævnes hendes ovenstående bog ‘Didaktisk skoleledelse’ .