Henter Indhold ...

Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter

Blog

Bilindustrien viser os lige nu, hvad disruption er

Bilindustrien viser os lige nu, hvad disruption er

Skrevet af Tune Hein

Hvis du skal lægge strategi for disruption kan det være inspirerende at se på en anden branche. Hvilke mønstre og bevægelser skal du holde øje med? Hvilke døre åbner det i form af muligheder og trusler? Og hvilken vej og hvilken innovation satser I på gennem denne storm?

Et godt eksempel er bilbranchen, der netop nu er på vej ind i disruption. Vi kan se hvilke kræfter, der er på spil, og vi kan se, at det nærmest starter i morgen. Det er lidt af en gyser, der afgør, hvem der vil komme ud som vindere…

Hvilke mønstre og bevægelser er i gang?

Nye teknologier samler sig (konvergerer) ind i bilen

Paradigmeskifter i samfundet og forbrugeradfærd ændrer bilkøb og forretningsmodeller

Nye spillere udfordrer de etablerede mastodonter

Lad os se nærmere herpå…

Nye teknologier og konvergens. Her er det el og selvkørende som konvergerer ind i bilen. Og det betyder, at bilen helt skal gentænkes. Forleden arbejdede jeg med folk, der lever af at give anatomisk input til sæde-design. De skulle på arbejde nu, fordi førersædet skal redefineres fra pilot-arbejdsplads til kontor-arbejdsplads. Selvkørende kræver heftigt udstyr af kameraer og kunstig intelligens. Dermed bliver IT-delen af en bil langt mere betydningsfuld og dyr, mens den mekaniske del reduceres voldsomt, fordi der er meget færre bevægelige dele i en el-bil.

Hvor efterlader det værkstederne, der lever af service og reparation? 90% af skader falder også væk, fordi de selvkørende kører pænt. Kan de tyske og japanske ingeniør-højborge omstille sig fra at være verdensmestre i den komplicerede motor-gearkasse-mekanik til at levere noget mere simpelt suppleret med ekstremt kompliceret IT? Og hvad med underleverandørerne – en masse vil forsvinde mens nye IT-rettede vil komme til. Trist, hvis man er dieselmotor-underleverandør. Traditionelt er motoren noget af det centrale i en bil. Kernekompetence og differentiator.

I fremtiden vil den plads blive overtaget af 3 nye elementer:

Infotainment som skal forsøde den ledige tid mens bilen kører sig selv,

Batteri-pakken vil blive lige så afgørende som motoren er i dag. Skal det være core-competence, som man selv fremstiller, eller skal den hentes hos en underleverandør?

Design, både interior og exterior, bliver endnu mere vigtigt

Det er de nye parametre, som hele kæden af salg og marketing skal til at arbejde med.

Paradigmeskifter i samfund og forbrugeradfærd. Her rammes bilbranchen af en gammel miljø-trend, der netop nu udmønter sig i forbud mod dieselbiler. Det ligner godt nok valgflæsk, fordi dieselpersonbiler udleder meget få partikler i forhold til varevogne og lastbiler. Men der er forbud på vej uanset, og det må man forholde sig til. Mercedes, BMW og PSA har gjort deres ypperste for at fremavle rene og nøjsomme dielselmotorer, men det forspring kan de snart køre på lossepladsen. Det kommer til at omkalfatre hierarkiet i bilindustrien.

Det andet underliggende paradigmeskifte, som vil disrupte industrien er deleøkonomien. Her er BMW og Mercedes med på vognen med egne delebils-flåder. Det er en helt ny forretningsmodel i branchen – at du i stedet for at sælge produktet, sælger det som en service. Denne bevægelse bør enhver virksomhed se nærmere på.  

Nye spillere udfordrer de etablerede. Disruption åbner altid dørene for nye spillere. Det kan være mastodonter som Google og Uber, der hopper over i din branche via konvergens – fordi deres teknologi pludselig kan anvendes til en konkurrencemæssig fordel der. Google fx med kunstig intelligens (AI) og Maps som er vigtigt i selvkørende biler.

Og det kan være helt nye virksomheder som fx Tesla, der skyder frem i branchen. Det er Tesla Model3, man skal holde øje med lige nu. Med verdens-rekord i forudbestillinger (½ mio) er det nu det afgøres, om Tesla forbliver et interessant niche-produkt eller evner at opskalere deres produktion 10-gange og blive en masse-leverandør på størrelse med Audi. Det er ikke et Kodak-moment men autobranchens Tesla-moment….! Lykkes det er intet som før. Så må de etablerede virksomheder smide alt hvad de har i hænderne og halse efter den elektriske udvikling. Lykkes det ikke, får de etablerede 3-5 år mere før den næste udfordring, og det vil måske være nok til, at de kan transformere sig og effektivt sætte sig på fremtidens bilmarked også. 

Det er spændende – og lærerigt. Hvis du kigger på mulig disruption i din egen branchen kan du bruge denne case og fx stille spørgsmålene:

Hvilke nye teknologier og konvergens vil ændre branchen? Hvilke kernekompetencer vil hermed falde væk og hvilke vil vokse frem? Hvad er diesel, el og selvkørende hos os?

Hvis vores kunder tager på sådan en rejse, hvor efterlader det os så som leverandør?

Hvilke underliggende paradigme-skifter kan drive disruption i denne branche?

Kan Google eller Amazon hoppe over til os via konvergerende teknologi?

Hvem bliver Tesla i vores branche? Hvad bliver branchens Tesla-moment?

God fornøjelse.

Tune Hein

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilmeld dig vores nyhedsbrev