Tlf. 35 11 21 31
Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenterTlf. 35 11 21 31
Forfatter, ekspert i organisation & ledelse samt foredragsholder - Lærerigt, konkrete og tankevækkende foredrag.
Forespørg nemt på pris og dato5 ud af 5 stjerner
Foredraget var meget værdifuldt og med til at sætte fokus på performancekultur, holde fokus og ikke mindst få skabt synlige resultater.
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Om Tune
Foredrag
Referencer
Artikler
Tune Hein er en rutineret formidler, når det kommer til ledelse, forandring og det nyeste inden for strategisk planlægning, Disruption. Foredragene byder på konkrete redskaber og masser af inspiration til både ledere og medarbejdere – uanset om det er til en større strategisk omlægning, nogle få forandringer eller midlerne til bedre motivation og dermed mere engagement på arbejdspladsen. Oplev et foredrag, der er lærerigt, konkret og tankevækkende, og som inviterer til omgående handling.
Tune Hein er en af landets førende eksperter inden for ledelse og organisation. I sine foredrag giver han tilhørerne noget at tænke over, og så de fulde af indsigt, erfaring og storytelling.
Tune Hein er uddannet på DTU, CBS og IMD og han har i en lang årrække arbejdet med ledelse, strategi eksekvering og change management internationalt i blandt andet Accenture og Right Management. I dag arbejder Tune Hein som rådgiver, forfatter og foredragsholder. Foruden sit virke som foredragsholder er Tune Hein også en rutineret og engageret konferencier, der forstår at holde den røde tråd og binde dit arrangement sammen.
Derudover har Tune Hein også fungeret som rådgiver i forbindelse med mere end 15 fusioner. Han har skrevet 8 bøger og været fast ekspert-kommentator på Berlingske, epn.dk, JPTV, CIO magazine og Amino.dk. Han leverer provokerende inspiration fra 3 kilder – internationalt, dansk erhvervsliv samt iværksættere, som han arbejder tæt sammen med. Sideløbende har Tune Hein arbejdet i og med en række bestyrelser, og han har været udstationeret internationalt med fokus på organisation og forretningsudvikling. Han er derudover forfatter til en række bøger, hvoraf kan nævnes: ”Handlekraft, ”Handlekraft i Ledelse og Organisation”, ”Organisation & Forandring” og ”Den Kompetente Virksomhed”.
I 2018 er Tune Hein aktuel med bogen “Disrupt sig selv”, der handler om fremtidens arbejdsmarked og “Future of Work”-begrebet.
Se foredrag med Tune HeinDiversity & Inclusion – eller blot D&I – eller DEC hvis man tager equality med… kært barn har rigtig mange navne, men forvirringen duer ikke – for det er en uomgængelig del af Fremtidens Arbejdsplads og dermed Fremtidens Ledelse. Så vi skal alle vide hvad det er og tænke over hvordan vi vil bruge det i fremtiden. Det gælder både bestyrelsen, lederen – men også som kollega.
Der flyver en hvirvelvind af begreber, elementer og mere eller mindre lødige data om D&I. Der er kort sagt brug for at sætte tingene lidt i system. Til det har Tune Hein udviklet en model som giver jer overblik over sagen og derfra mulighed for at vælge en struktureret tilgang til temaet. Hvorfor – og hvilke gevinster vil I gå efter? Hvor ligger guldet begravet hos jer? Hvad vil gøre den største forskel? Og hvordan…? Hvem kan lede jer fremad på D&I – er det jeres rekrutteringskonsulent, leder, bestyrelse eller kollegaerne? Noget er strukturelt, andet er kulturelt og noget er helt individuelt. Så dette foredrag kan både være for bestyrelser, lederen eller medarbejdere.
Med foredraget følger en gratis e-bog om D&I modellen.
Vi har vænnet os til meget under corona og lockdown… virtuelle møder, hjemmekontor og en tårnhøj effektivitet. 62% har faktisk været tilfredse, mens andre har været stressede, ensomme eller demotiverede.
Og hvad så nu…? Hvad så når vi skal tilbage på kontoret…? Hvad skal vi forberede os på? Hvordan kan vi bidrage til en god ’genstart’ som ledere, medarbejdere, teams…? Hvordan bliver stemningen, oplevelsen og psykologien? Hvordan bliver praktikken? Og hvad med hjemmearbejde fremadrettet? Hvad skal vi huske at tage med fremad?
Hør om hvad I kan forvente og hvad I kan forberede jer på. Men også dilemmaerne og faldgruberne. Og eksempler på hvordan de løses – så arbejdspladsen efter corona bliver endnu bedre…
Vi lever i spændende tider og lige rundt om hjørnet venter en masse nye teknologier og ændringer af vores arbejdspladser. Det er det, man kalder Future of Work.
Det skal vi som virksomhed og organisation være klar til – og derfor er det vigtigt at have sine fremtidsbilleder skarpe.
Dette foredrag hjælper dig med at se, hvordan din arbejdsplads bliver. Hvad sker der med jobbet, rollerne, organisationen, ledelse og teknologierne? Og ikke mindst, hvad kan du forvente mht. trivsel, stress og kollegaskab?
Disruption, digitalisering, globalisering og ny teknologi skyller ind over os. Men hvad betyder det for arbejdspladserne?
Der er opstået et stort behov for at kalibrere vores fremtidsbilleder af arbejdspladserne. Hvad skal vi klæde næste generation på til? Hvad skal vi danne og uddanne til?
Dette foredrag viser, hvad vi kan forvente os af fremtidens arbejdsplads. Det man også kalder Future of Work. Hvordan bliver det lige om lidt, når det gælder jobs, kompetencer, roller, organisation, teknologier og meget mere? Hvordan med trivsel, robusthed og stress? Kom med en tur i fremtidsværkstedet hvis du arbejder med skole eller uddannelse.
Foredraget tager afsæt i Tune Heins nyeste bog “Disrupt dig selv”, en bog, der belyser, hvordan disruption og digitalisering vil ramme de enkelte jobs.
Vi ved alle, at der kommer 3D print og kunstig intelligens – men hvad betyder det for dit og mit job? Og alle de andres? Hvad betyder digitaliseringen for hele arbejdsmarkedet? Og for arbejdsmiljøet?
I foredraget forklarer Tune Hein, hvilken fremtid man skal forberede sig på. Måske af hensyn til sin egen karriere. Måske af hensyn til sine folk, fordi man er leder. Måske af hensyn til kompetencer og rekruttering, fordi man arbejder i HR. Måske af hensyn til næste generation fordi man arbejder med unge, dannelse og uddannelse. Måske af hensyn til ledige eller trivsel fordi man arbejder i AMU eller arbejdsmiljø.
Disruption er et af tidens allervarmeste temaer – et begreb som viser sig i virksomheders strategiske planlægning. Disruption betyder, at en virksomhed gennem radikal innovation udfordrer den eksisterende branches forretningsmodeller. Noget alle med rette tænker over. Tune Hein giver en vej gennem junglen og viser mønstre i den flodbølge af nye forretningsmodeller, innovation og iværksætteri der truer de fleste brancher. Vi kender alle historierne om Airbnb, Apple og Tesla som har disrupted deres globale brancher. MEN det sker også for din arbejdsplads! Faktisk er det i gang lige nu.
Hvad kan I gøre for at imødegå disruption? Hvilke must-win-battles skal I vinde, for at overleve den disruption I møder i morgen? Hvorfor kommer digitaliseringen lige nu? Hvad kan vi lære af de brancher som blev ramt først? Og hvorfor er dette meget større og vigtigere nu, end for 5 år siden?
Et inspirerende foredrag som vækker jer af tornerosesøvnen og gør jer klar til at møde udfordringen – for digitalisering kommer også til dig, før du aner!
I vil blandt andet lære
– Hvilke mønstre og trends der er i disruption
– En masse eksempler på hvad de nye spillere gør – og hvilken disruption I kan forvente
– Hvordan man kan forberede sig
– Hvilke krav stiller det til organisation og ledelse?
– Og meget mere baseret på bestselleren ’Disrupt eller Dø!’
Digitale forretningsmodeller, generation Y på arbejdsmarkedet, netværksorganisationer, globalisering, disruption, teknologi og nye forbrugere. Det vælter ind over os – men hvad betyder det for ledelse? Hvad er konstant fordi vi stadig inderst inde er stenaldermennesker med iPhones – og hvad bliver fundamentalt anderledes? Kig med i krystalkuglen og få Tune Heins bud på fremtidens ledelse.
Et foredrag der udfordrer vores ledelsestænkning men også giver konkrete bud på fremtiden. Tune Hein lover, at der bliver nok at tænke over – fordi ”Change will never be this slow again…!”
I vil blandt andet lære, hvilken verden som skal ledes, hvad der ændres fundamentalt og hvad der forbliver det samme, ligesom foredraget giver en masse eksempler på, hvor vi allerede kan se fremtiden i praksis, og hvordan du selv kan forberede dig på den.
Hvordan får vi mere af det som alle organisationer higer efter? Tune Hein introducerede selv Handlekraft i Danmark med bestsellerbogen ’Handlekraft – Kunsten at eksekvere’. Et begreb som mange steder ligefrem er skrevet ind i virksomheders værdier.
Men hvor kommer den fra? Hvordan får vi mere? Og hvordan hænger handlekraft sammen med eksekvering af strategi?
Et foredrag for både medarbejdere og ledere som sætter knivskarpt fokus på den egenskab som alle søger. Med masser af eksempler til inspiration og konkrete råd til at skrue op for handlekraften – personligt og som organisation
I vil blandt andet lære
– Hvad er handlekraft?
– Hvor kommer den fra og hvordan får vi mere?
– Hvad er psykologen bag?
– Hvad har det med ledelse, kultur og kollegaskab at gøre
– Og hvordan kan ambition og mening udløse handlekraft?
Få forandringer kører smertefrit. Det er næste altid den menneskelige faktor der er udfordringen. Om forandring uden at jokke i spinaten.
Forandringsledelse og forandrings-deltagelse. Om at gøre det selv hvis lederen ikke har tid. Om at være den bedste kollega. Om hvordan psykologien spiller os et puds. Om hvad Kierkegaard kan bidrage med. Det handler om reaktionsmønstre og hvordan du bliver robust.
Et sjovt og inspirerende foredrag for både ledere og medarbejdere med masser af eksempler, spejlbilleder og konkrete værktøjer som ruster dig til forandringer. En god forberedelse til forandringer – fx før en fusion, restrukturering, organisationsændring eller nedskæring.
I vil blandt andet lære
– Reaktionsmønstre ved forandringer
– Hvorfor forandringsledelse er for alle – ikke kun ledere
– Hvorfor vi gerne vil udvikle men ikke forandre
– Hvad kolleger kan gøre for hinanden
– Hvor modstand i virkeligheden kommer fra og hvad vi kan gøre
– Hvordan jeres forandring bliver en af de få som lykkes
Få hemmeligheden bag ægte engagement. Om hvordan mening skaber handling. Drop ‘hype’ og ’reklamebureau-motivation’ næste gang. Psykologi er et langt stærkere middel!
Et tankevækkende foredrag om de virkelige drivkræfter på vores arbejdsplads – for både ledere og medarbejdere, med masser af eksempler og konkrete værktøjer.
I vil blandt andet lære
– Om knager som vi kan hænge vores motivation på
– Hvorfor mening skaber handling
– Hvilket engagement som bliver hængende og hvilket der kun holder til festen er forbi
Tune Hein er en erfaren moderator på konferencer. Han kan med faglig indsigt i strategi, ledelse, disruption, iværksætteri, psykologi og motivation sikre gode spørgsmål og dialog, opsummere og sammenbinde indlæg i disse temaer.
Både spændende og meget lærerigt. Tune var rigtig god til at forholde sig til de problemstillinger vi står med og give perspektiver fra hans egne erfaringer.
Anders Haugaard Nielsen
Fucking genialt!
Nicolai Frisch
Foredraget var meget værdifuldt og med til at sætte fokus på performancekultur, holde fokus og ikke mindst få skabt synlige resultater.
Torben Stevold
Tune Hein var god og hurtig til at besvare vores henvendelser op til foredraget, og nem at få en aftale på plads med til et forberedende møde. Til konferencen kom han yderst velforberedt og afbalanceret. Hans oplæg var passet godt ind til målgruppen og vores baggrundsmateriale og værdier (ledelsesgrundlag mv). Vi har fået meget positive tilbagemeldinger på, at hans oplæg var konkret, brugbart og sagligt. Og holdt i en rigtig god tone.
Tine Bayer
Tune gjorde et rigtig godt stykke arbejde og fangede vores forespørgelse og deltagernes organisatoriske niveau, hvilket gjorde det til en succes.
Frederik Østerby
Foredraget ramte absolut plet I fht de emner og drøftelser, som vi havde på seminaret. Jeg har havde været I dialog med Tune Hein forinden og det var meget positivit, hvordan der var taget højde for mine inputs. Nogle gange oplever man, at det bare er standardpakken.
Charlotte Jensen
Supergodt foredrag med mage gode redskaber til at arbejde med disruption.
Thomas Fyrst
Var meget brugbart i vores videre arbejde med den digitale fremtid.
Mette Haurum
Fint, godt tilpasset vores virksomhed.
Malene Stampe
Tune Heins foredrag om Disruption var velforberedt og levende, - det lykkedes virkelig Tune at formidle budskabet og få hele salen ( ca. 80 ) med i et levende foredrag fra morgenstunden. De bedste anbefalinger herfra!
Karl Therkildsen
Løsningsmodeller for de indikerede udfordringer og værktøjer til at komme videre. Et super fordrag og gode pointer, absolut godt. Vi har arbejdet rigtigt meget med emnet og søger derfor også værktøjerne til at løse, komme videre. Jeg tænker foredragets pointe ramte der, hvor vi allerede har været - så kan lige så godt være min skyld for forventningsafstemningen. Jeg havde nævnt jeg søgte inspiration til mere handlekraft. Tune gennemgik kompetent, hvor man mister den - mindre om, hvordan man får den, når den først er minimeret. Vi kendte alle issues - spot on!
Rene Hermand
Meget engagerende og med en masse at tænke over bagefter.
Gitte Seeberg
Det er value adding fordi inspirationen sætter refleksion i gang - fuld af indsigt, erfaring og story-telling. Mine bedste anbefalinger.
Lars Dalgaard
Tune Hein er en af landets førende eksperter inden for ledelse og organisation. I sine foredrag giver han tilhørerne noget at tænke over, og så er de fulde af indsigt, erfaring og storytelling.
1) Hvad er dit håb, at folk tager med sig fra dine foredrag?
Inspiration! Det er så vigtigt at få noget som gør, at man stopper op og tænker ’Kunne vi gøre det lidt smartere?’ At man derved bliver klogere på sig selv og sin organisation. Det er den måde man udvikler sig på.
2) Hvad er din bedste oplevelse som foredragsholder?
Jeg holdte et foredrag for lederne i en stor virksomhed. Bagefter havde de fået så meget at tænke over, at de bad mig komme tilbage en måned senere.
3) Hvordan forbereder du dig, når du skal ud at holde foredrag?
Grundigt! Når folk betaler for et foredrag, så skal det sidde lige i skabet. Så jeg skræddersyr altid mine foredrag til virksomhedens temaer. Holder det foran spejlet derhjemme og taler i bilen på vej derhen.
4) Disruption er et begreb, som i den grad vinder frem i virksomheders strategiske planlægning. Forklar os lige, hvad Disruption går ud på?
Disruption er en hurtig, livstruende ændring af markedsvilkår. Det nye er, at digitaliseringen har sat strøm til – så det nu kan gå lynhurtigt for nye forretningsmodeller at komme ind på dit marked. Og det gør det! Alle bliver ramt.
5) Hvad oplever du af nye trends inden for Disruption?
Disruption kommer nu i en ’perfect storm’ hvor globalisering + deleøkonomi + digitalisering spiller sammen. Det gør det meget voldsomt. Vi er allerede midt i det – se bare ud af dit vindue nu, der holder delebiler, kører en Uber taxa, ligger en stak gratis-aviser, og der går en turist, som har valgt en Airbnb-lejlighed i stedet for hotel. Se på din telefon – den lagrer alt hvad du har på den oppe i skyen, den har mobilepay, selvom du er kunde i Nordea og giver dig en masse gratis app-servces, som du betaler med dine brugerdata uden at tænke over det. Og i Aarhus bor der et par drenge, som tjener 100 millioner om året på et gratis spil.
6) Har du 3 gode råd til virksomheder og organisationer, som overvejer Disruption?
Dyk ned i emnet – fordi alle bør have en respons-strategi. Hvad forventer vi, og hvordan agerer vi i de scenarier? Man kan fx læse min seneste bog ’Disrupt eller Dø’, som jeg har skrevet sammen med IT-direktøren Thomas Honoré.
7) Hvordan tager dit foredrag udgangspunkt i begrebet Disruption?
Disruption kommer altid som et kinderæg af 3 ting: noget ekstra + meget bedre kundeoplevelse + meget billigere. Så spørgsmålet man må stille sin organisation er: Hvordan kan vi levere det vi gør, plus noget ekstra, på en meget nemmere måde for kunden – til en meget lavere pris? Og så gælder det om at finde svaret før nogle andre kommer ind på dit marked med det.
Du har sikkert hørt alt for meget om disruption, digitalisering, globalisering og nye teknologier – men hvad betyder det egentlig for fremtidens arbejdsplads?
Hvad kommer kunstig intelligens, selvkørende transport og Big Data til at betyde for dit job? Hvilken menneskelig proces bliver vigtigst, og hvilke kompetencer mest fremtidssikrede?
I udlandet vokser et nyt tema hastigt frem som søger at svare på netop dette – Future of Work. Der er nemlig stor brug for, at vi kalibrerer vores fremtidsbilleder – eller skaber helt nye. Det er et ganske anderledes arbejdsmarked, vi skal forberede næste generation på. Det er nogle anderledes arbejdspladser, de skal kvalificeres til. Det er nye roller og kompetencer, der vokser frem. Det er andre typer organisationer, som skabes over de næste år. Og det er andre vilkår for trivsel og motivation, som de skal være robuste i.
Der er med andre ord god grund til at kigge i krystalkuglen og tegne billederne af fremtidens arbejdsplads. Den vi skal danne og uddanne til. Fordi den venter lige rundt om hjørnet. Ikke om 15 eller 20 år – men nærmere om 5.
Alle ved at der kommer 3D print og kunstig intelligens – men hvad betyder det lige for dit job?
Det prøver temaet Future of Work at svare på. Hvis du googler begrebet kommer der en masse spændende frem fra OECD og ILO. Selv har jeg lige skrevet bogen ‘Disrupt dig selv’ om Future of Work, og hvordan arbejdspladsen disruptes. Nogle af temaerne er:
· Hvordan de nye teknologier lander i forskellige jobs
· Hvordan fremtidens arbejdsplads ser ud
· At ledelse skal bedrives på helt andre vilkår
· At vores trivsel udfordres voldsomt
· Hvilke roller og kompetencer der vil vokse i betydning
· Hvordan man selv kan udvikle sig for at forblive relevant
Det handler om, at vi har brug for nye billeder og præcisering af den fremtid, vi skal forberede os på. For vores egen karriere. For dem vi servicerer. Eller hvis vi arbejder med at klæde næste generation på. Det er super vigtigt med et skarpt blik på fremtiden, så vi kan forberede og udvikle os hertil. Derfor er teamet Future of Work en udløber af disruption, som du helt sikkert kommer til at høre mere til over de næste år. I min bog såvel som i mit foredrag, fortæller jeg meget mere om Future Work, og hvordan du kan ‘disrupte’ dig selv.
Blogindlægget er skrevet af Tune Hein, som har arbejdet globalt som ledelsesrådgiver i Accenture og Right Management. Forfatter til 9 ledelsesbøger – senest ’Disrupt dig selv’ om disruption for medarbejdere – og Disrupt eller Dø! for ledere og virksomheder. Tune er en kendt foredragsholder og uddannet på DTU, CBS og IMD. www.heindisruption.dk
Vil vi opleve en singularity revolution? Næppe. Men lad os først se på hvad det der Singularity-halløj er for noget. Det er betegnelsen for en kunstig intelligens-eksplosion. Det kan bedst illustreres ved følgende eksempel eller gåde: Hvis vi mennesker udvikler en kunstig intelligens-computer, som er klogere end os – så vil den jo være klog nok til selv at udvikle en computer, som er endnu klogere. Og denne vil så hurtigt kunne udvikle en, som er endnu klogere igen osv. osv.
Spørgsmålet er så, om vi efter et par omgange står tilbage på perronen som dumme får – mens computerne, som nu er langt klogere end os, ræser afsted med verden? Unægtelig et spændende tanke-eksperiment. Og når folk som Bill Gates, Elon Musk og Stephen Hawkins bekymrer sig er det nok værd at overveje.
Omvendt er der en del ,der taler for det modsatte – at udviklingen kommer stille og roligt.
Tænk for eksempel 5 år tilbage, og hold det op imod 2017. Nu du kan flyve til NYC for under 1000 kr. og betale indkøb med mobilen undervejs. Ingen holder længere avis, og det sidste armbåndsur er solgt. Alle har en computer i hånden hele tiden – faktisk så meget, at det er blevet et ’wearable’ som måler dine skridt, puls, søvn og måske humør. Det er gammeldags at købe en bil i stedet for at lease eller dele den. Du har abonnement på frit forbrug af film, musik og bøger – og dine dagligvarer kommer til døren.
Har det været en revolution af dit liv? Næppe – det har godt nok været en teknisk revolution, og mange forretninger er blevet disrupted (forstyrret, opbrudt) undervejs – men for os brugere er det gledet ind i vores hverdag som det mest naturlige. Fordi det er bekvemt. Så meget taler for, at fremtiden vil følge det bekvemmelige mønster.
Men det kommer naturligvis ikke af sig selv. Det hele skal udtænkes, ledes og drives frem af virksomhederne. Så det er vigtigt for både private og offentlige virksomheder at forstå disruption – så man kan lægge de gode strategier.
Det er også vigtigt for os medarbejdere at forstå disruption og især de teknologier, der følger med. For de vil jo præge fremtidens arbejdsplads – altså vores jobs og dagligdag. Derfor er vi nødt til at kende dem og kunne forudse deres indtog på netop vores job, så vi selv kan forberede os. Hvordan rammer 3D print en lægepraksis og de selvkørende teknologier en lastbilforretning? Sygeplejersken skal kunne downloade filer, skanne og printe støtte-skinner til patienterne, og lastbilchaufføren bliver en slags flyve-leder i et kontrol-center.
For et par somre siden gik jeg ved stranden i Bretagne. Tidevandet kom stille ind og dækkede gradvist muslingebankerne. Intet drama – men alligevel var vandet efter et par timer steget 4 meter! Sådan vil de næste års digitale fremtid blive oplevet…
Hvis du skal lægge strategi for disruption kan det være inspirerende at se på en anden branche. Hvilke mønstre og bevægelser skal du holde øje med? Hvilke døre åbner det i form af muligheder og trusler? Og hvilken vej og hvilken innovation satser I på gennem denne storm?
Et godt eksempel er bilbranchen, der netop nu er på vej ind i disruption. Vi kan se hvilke kræfter, der er på spil, og vi kan se, at det nærmest starter i morgen. Det er lidt af en gyser, der afgør, hvem der vil komme ud som vindere…
Hvilke mønstre og bevægelser er i gang?
Nye teknologier samler sig (konvergerer) ind i bilen
Paradigmeskifter i samfundet og forbrugeradfærd ændrer bilkøb og forretningsmodeller
Nye spillere udfordrer de etablerede mastodonter
Lad os se nærmere herpå…
Nye teknologier og konvergens. Her er det el og selvkørende som konvergerer ind i bilen. Og det betyder, at bilen helt skal gentænkes. Forleden arbejdede jeg med folk, der lever af at give anatomisk input til sæde-design. De skulle på arbejde nu, fordi førersædet skal redefineres fra pilot-arbejdsplads til kontor-arbejdsplads. Selvkørende kræver heftigt udstyr af kameraer og kunstig intelligens. Dermed bliver IT-delen af en bil langt mere betydningsfuld og dyr, mens den mekaniske del reduceres voldsomt, fordi der er meget færre bevægelige dele i en el-bil.
Hvor efterlader det værkstederne, der lever af service og reparation? 90% af skader falder også væk, fordi de selvkørende kører pænt. Kan de tyske og japanske ingeniør-højborge omstille sig fra at være verdensmestre i den komplicerede motor-gearkasse-mekanik til at levere noget mere simpelt suppleret med ekstremt kompliceret IT? Og hvad med underleverandørerne – en masse vil forsvinde mens nye IT-rettede vil komme til. Trist, hvis man er dieselmotor-underleverandør. Traditionelt er motoren noget af det centrale i en bil. Kernekompetence og differentiator.
I fremtiden vil den plads blive overtaget af 3 nye elementer:
Infotainment som skal forsøde den ledige tid mens bilen kører sig selv,
Batteri-pakken vil blive lige så afgørende som motoren er i dag. Skal det være core-competence, som man selv fremstiller, eller skal den hentes hos en underleverandør?
Design, både interior og exterior, bliver endnu mere vigtigt
Det er de nye parametre, som hele kæden af salg og marketing skal til at arbejde med.
Paradigmeskifter i samfund og forbrugeradfærd. Her rammes bilbranchen af en gammel miljø-trend, der netop nu udmønter sig i forbud mod dieselbiler. Det ligner godt nok valgflæsk, fordi dieselpersonbiler udleder meget få partikler i forhold til varevogne og lastbiler. Men der er forbud på vej uanset, og det må man forholde sig til. Mercedes, BMW og PSA har gjort deres ypperste for at fremavle rene og nøjsomme dielselmotorer, men det forspring kan de snart køre på lossepladsen. Det kommer til at omkalfatre hierarkiet i bilindustrien.
Det andet underliggende paradigmeskifte, som vil disrupte industrien er deleøkonomien. Her er BMW og Mercedes med på vognen med egne delebils-flåder. Det er en helt ny forretningsmodel i branchen – at du i stedet for at sælge produktet, sælger det som en service. Denne bevægelse bør enhver virksomhed se nærmere på.
Nye spillere udfordrer de etablerede. Disruption åbner altid dørene for nye spillere. Det kan være mastodonter som Google og Uber, der hopper over i din branche via konvergens – fordi deres teknologi pludselig kan anvendes til en konkurrencemæssig fordel der. Google fx med kunstig intelligens (AI) og Maps som er vigtigt i selvkørende biler.
Og det kan være helt nye virksomheder som fx Tesla, der skyder frem i branchen. Det er Tesla Model3, man skal holde øje med lige nu. Med verdens-rekord i forudbestillinger (½ mio) er det nu det afgøres, om Tesla forbliver et interessant niche-produkt eller evner at opskalere deres produktion 10-gange og blive en masse-leverandør på størrelse med Audi. Det er ikke et Kodak-moment men autobranchens Tesla-moment….! Lykkes det er intet som før. Så må de etablerede virksomheder smide alt hvad de har i hænderne og halse efter den elektriske udvikling. Lykkes det ikke, får de etablerede 3-5 år mere før den næste udfordring, og det vil måske være nok til, at de kan transformere sig og effektivt sætte sig på fremtidens bilmarked også.
Det er spændende – og lærerigt. Hvis du kigger på mulig disruption i din egen branchen kan du bruge denne case og fx stille spørgsmålene:
Hvilke nye teknologier og konvergens vil ændre branchen? Hvilke kernekompetencer vil hermed falde væk og hvilke vil vokse frem? Hvad er diesel, el og selvkørende hos os?
Hvis vores kunder tager på sådan en rejse, hvor efterlader det os så som leverandør?
Hvilke underliggende paradigme-skifter kan drive disruption i denne branche?
Kan Google eller Amazon hoppe over til os via konvergerende teknologi?
Hvem bliver Tesla i vores branche? Hvad bliver branchens Tesla-moment?
God fornøjelse.
Tune Hein
Et nyt forår er på vej – men også en ny verden, som bliver svær at kende på den anden side af 2020.
Lad os starte med et par vilde eksempler – som alligevel er lige om hjørnet:
Det sidste kørekort er solgt og din selvkørende bil klarer både at få dig på arbejde og køre ungerne til sport. Hele byplanlægningen er vendt på hovedet fordi trængsel og parkeringsproblemer er væk. Den selvkørende triller jo bare ned på havnen indtil du skal bruge den, hvis du da ikke deler den med andre mens du er på kontoret
Du planlægger dagen i samtale med den digitale hus-assistent hen over morgenmaden. Du fortæller indkøb og den fortæller dig transporttid (”obs der er uheld på motorvejen så vi kører 20 min før normalt”) og de køreaftaler der er i familiekalenderen
Vi skelner ikke længere skarpt mellem den virkelige og den virtuelle verden. Sport eller E-sport er lige godt. Der er en robot i den anden ende når vi ringer til en virksomhed. Virtuelle kærester er almindelige
Blockhain har besværliggjort trafficking med et globalt cpr-nr system og I kan lave internationale pengeoverførsler på et minut uden gebyr
Fremtidens hospital er et netværk med lægen foran skærmen, klinikken i ambulancen og dig fuld af wearables på Costa del Sol
Teknologier som 3D print, virtual reality, fjernstyring og selvkørende ses overaltMærsk er ikke længere verdens største transportvirksomhed – det er Amazon
Og så er der de mindre vilde ting som bare glider ind i vores dagligdag uden det store postyr…
Sagsbehandling automatiseres af kunstig intelligens lærende robotter
Enhver offentlig og privat virksomhed leverer deres ydelser i en lækker app a la mobilepay
Som forbrugere lægger vi mere og mere af vores liv på nettet – som de store spillere (Amazon, Google, Microsoft, Facebook, Apple) indfanger mere og mere af – hvorfor de bliver konkurrenter eller kanaler for alle andre
Butikker har automatisk betaling og robotter fylder varer op om natten. De (få) ansatte kan koncentrere sig om kundeserviceVi går væk fra at eje – i stedet betaler vi for forbrug som en service, abonnement eller deleøkonomi
Det overraskende er at disse eksempler allerede er godt igang. De skal ikke ’opfindes’ men blot have tid til støt og roligt at vokse sig store. Eller som de siger i Silicon Valley ”Change will never be this slow again!”
Forestil dig at du står og kigger på verdensmarkedet for første gang. Hvor ville du starte…? Hvilke produkter eller service ville du levere? Til hvem? Hvor? Og hvordan skulle kunderne finde og vælge dig? Hvad ville du gøre meget smartere end det i gør i dag hvis I havde chancen for at starte forfra…? Det […]
Læs mereNettet flyder over med artikler om ’Back to work’ – som om vi ikke har arbejdet hårdt under corona, så jeg foretrækker ’Back to the office’. I starten føles det som en ’happy reunion’, hvor alle er glade for at se hinanden igen – og måske ligefrem giver hånd eller krammer, og her melder hverdagen […]
Læs mereSend os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.