Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
generic-cover1

Få et inspirerende indblik i den digitaliserede hverdag og de digitale indfødte

Søren Schultz Hansen

Søren Schultz Hansen

Forfatter, erhvervsforsker og ekstern lektor på CBS.

Forespørg nemt på pris og dato

4.75 ud af 5 stjerner

"Foredraget blev særdeles godt modtaget blandt vores konferencedeltagere. Vi har lavet evaluering med en 1-5 skal og her scorede Søren 4,7. Så det må siges at være særdeles tilfredsstillende"

Marttin Stuart Nielsen - Westergaard A/S Se alle referencer

Et foredrag med Søren Schultz Hansen giver jer:

  • Hør de unges egne stemme i masser af citater
  • Konkrete eksempler fra virkelighedens verden
  • Viden og indsigt baseret på 14 års unikke empiriske studier
Uforpligtende forespørgsel på Søren Schultz Hansen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Søren

Lecture icon

Foredrag

Video icon

Video

References icon

Referencer

Books icon

Bøger

Forespørg nemt på pris og dato

Som den eneste i Danmark har Søren Schultz Hansen gennem mange år indgående fulgt den første generation af unge, digitale indfødte: Hans studier og foredrag giver jer en unik forståelse af de unge som vælgere i demokratiet, som nye medarbejdere der skal rekrutteres, motiveres og ledes i jeres virksomhed og som de ganske almindelige teenagere, I kender hjemmefra. Foredragene er fyldt med konkrete og tankevækkende eksempler fra hans omfattende empiriske studier.  

Et foredrag med Søren Schultz Hansen giver jer:

  • Hør de unges egne stemme i masser af citater
  • Konkrete eksempler fra virkelighedens verden
  • Viden og indsigt baseret på 14 års unikke empiriske studier

Digitale udfordringer og forandringer

De seneste 14 år har Søren Schultz Hansen gennemført fire empiriske studier blandt skoleelever, studerende, unge ansatte, førstegangsvælgere og unge borgere i demokratiet. Han har fulgt de digitale indfødte under valgkampen til Folketinget, i virksomheder og på arbejde, sammen med familien og vennerne og selvfølgelig på de sociale medier.

De fire studier er dokumenteret i bøgerne:

Unge stemmer i det digitale demokrati” (2021) – om unges adfærd og opfattelse af demokratiet
Digitaliseringens paradokser” (2017) – baseret på casestudier i 12 meget forskellige virksomheder
Digitale indfødte på job” (2015) – om ledelse og motivation af unge medarbejdere
Årgang 2012” (2011) – om de unges sociale liv og samvær via digitale medier

Han er desuden en ivrig formidler af sine studier via en række artikler og kronikker i landsdækkende medier. Søren arbejder også med projektet “Rekrutteringens HVEM HVAD HVOR” i samarbejde med Dansk Erhverv.

Sørens foredrag er velegnede som key-note til at kickstarte en konference eller afslutte et årsmøde, som inspiration for medarbejdere og ledere i forbindelse med et fagligt arrangement på jeres organisation eller til at skabe dialog, ny indsigt og måske provokere deltagerne i et debatarrangement.

Book Søren Schultz Hansen til jeres næste event og bliv klogere på rekruttering, ledelse og motivation med en ekspertviden baseret på 14 års empiriske studier.

Se foredrag med Søren Schultz Hansen
Søren Schultz Hansen foredrag

Unge i demokratiet: hvad ligger til grund for deres måde at stemme på?

Vil I forstå, hvordan de unge opfatter og opfører sig i demokratiet, og hvad der ligger til grund for deres måde at stemme på? Arbejder I selv med at engagere unge i demokratiet og den politiske debat? Kender I de unges kanaler til demokratisk viden og deres domæner for demokratisk debat? Vil I gerne vide, hvordan de seneste tre års kriser påvirket de unges tillid? Det er blot nogle af de spørgsmål, som Søren Schultz Hansen kan hjælpe jer med at få svar på. 

Førstegangsvælgere er meget aktive i det danske, repræsentative demokrati. 18-årige er en af de aldersgrupper, som har den højeste stemmedeltagelse. Desværre damper den hede ungdomsforelskelse i det danske demokrati hurtigt af. Faktisk så hurtigt, at 21-årige er den aldersgruppe, som stemmer allermindst.

Søren Schultz Hansen fulgte i 2019 en gruppe førstegangsvælgere under valgkampen til Folketinget, og i 2022 fulgte han igen – denne gang i samarbejde med Megafon – første- og andengangsvælgere tæt. Fælles for de to studier er deres mobiletnografiske tilgang, som lader ham komme helt ind på livet af de unge. Tilgangen er nemlig baseret på fotos, skærmbilleder, kommentarer, korte videodagbøger og andre eksempler, som de unge undervejs indsender til Søren via mobilen. Det giver ham et direkte og konkret indblik i, hvad unge gør og tænker, hvad de lægger mærke til på sociale medier, og hvad der påvirker dem demokratisk. 

Søren Schultz Hansen er den eneste person, som på denne måde vil have data fra de to seneste valg.

Søren Schultz Hansen foredrag

Digitale indfødte på job – rekruttering, ledelse og motivation af unge

Netop i disse år bevæger en særlig generation af medarbejdere sig ud på arbejdsmarkedet: De digitale indfødte. Det er en generation af medarbejdere, som kræver, at I er til tide snarere end til stede som leder, for hvem MUS’er er meningsløse, og hvor en velgennemtænkt og præcis karriereplan gør dem illoyale og demotiverede.

Hvordan skal I tage imod de digitale indfødte som leder og kollega? Hvordan skal de rekrutteres, onboardes, motiveres og ledes? Og hvorfor er det rationelt for disse unge medarbejdere at forlange instant gratification – umiddelbar behovstilfredsstillede – i en verden af konstant, digital forandring?

Når I har hørt foredraget, er I forhåbentlig blevet klogere og bedre klædt på i jeres professionelle relation med unge medarbejdere og kolleger. Målet er, at I skal få en indledende forståelse af den virkelighed og de vilkår som de nye, digitale indfødte unge er vokset op med, og som de også tager med sig ud i arbejdslivet. I får en række konkrete forklaringer og input, fortalt med citater og eksempler fra de unge selv, som I kan tage med på jeres arbejde i morgen. Og så håber jeg, at I får nogle af de samme ahaoplevelser, jeg selv har fået så mange af i mine studier af digitale indfødte på job.

Søren Schultz Hansen foredrag

Unge og stress i en digital verden

»Jeg kan ikke nå det hele, og det er megafrustrerende, fordi man vil gerne være alle steder.«

Sådan siger den 23-årige Karoline, når hun skal forsøge at beskrive det pres, hun oplever i sit liv. Den nyeste udgave af Den Nationale Sundhedsprofil (marts 2022) viser, at over halvdelen af unge kvinder mellem 16 og 23 er stressede.

Søren Schultz Hansen trækker både på sine egne mangeårige studier af unge og på en række andre undersøgelser, når han tilbyder jer en dyb forståelse af de forandrede logikker og vilkår i de unges verden og virkelighed, som er med til at skabe stress.

Han introducerer kernebegrebet ”tilTIDEværelse”, som beskriver, hvordan teknologien har gjort de unge uafhængige af rummet (de behøver ikke længere at være tæt på hinanden for at være sammen med hinanden), men til gengæld har gjort dem tilsvarende forpligtede af tiden. For de unge, digitale indfødte er det vigtigere at være til tide end at være til stede, fordi de har levet hele livet med en smartphone, der skaber et næsten tvangsmæssigt behov for at tjekke notifikationer og beskeder.

Foredraget er baseret på de unges fortællinger, så I med egne øjne og ører kan høre de unges stemmer og se deres verden og virkelighed. Og måske bedre forstå, hvorfor de unge bliver stressede.

Søren Schultz Hansen foredrag

Digitaliseringens paradokser

Med baggrund i casestudier fra 12 velkendte virksomheder gennemgår foredraget fem paradokser, som opstår, når rammer og regler fra ’den traditionelle’ verden møder en digital, netværksbaseret verden af konstant eksponentiel forandring. Det beskriver med masser af eksempler de nye dynamikker og logikker, som er på spil, og som kalder på nye strategier, nye organisationer og nye kompetencer hos virksomhederne.

Søren Schultz Hansen har gennemført casestudier, der analyserer de konsekvenser i hverdagen, som den digitale transformation har for danske organisationer og virksomheder. Studierne viser konkrete eksempler på udfordringerne med digitaliseringen hos tolv danske virksomheder, herunder Danske Bank, Bang & Olufsen, Aalborg Kommune og VOLA. Studierne er dokumenteret i bogen ”Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig vækst”, som af Børsen blevet udvalgt som en af årets bedste ledelsesbøger og anmeldt til fem stjerner i samme avis.

Søren Schultz Hansen foredrag

Generation Z og fagbevægelsen

Få et inspirerende indblik i de unges forhold til fagbevægelsen. Fagforeningerne er presset af faldende medlemstal, ikke mindst blandt de unge. Det udfordrer fagbevægelsen og måske selve den danske arbejdsmarkedsmodel. Fagbevægelsen er derfor nødt til at gøre sig ekstra umage for at nå og forstå de unge. Generation Z (født fra ca. 1995 og senere) har svært at se den konkrete værdi fagbevægelsen kan give dem, derfor bliver de ikke længere automatisk ved med at være medlemmer. Det er udgangspunktet for Søren Schultz Hansens foredrag om Generation Z og fagbevægelse, som giver en grundlæggende forståelse af, hvorfor fagforeningerne ikke er lige så attraktive for de unge.

Søren Schultz Hansen tager afsæt i de unge digitale indfødtes egne opfattelser af fagforeninger og nye typer fællesskaber. Foredraget tilbyder en forklaringsramme med nye begreber som ’Det store VI og det lille vi’, konkrete redskaber som ’De fire K’er’ og ’GPS-planlægning’, og han modstiller de unges netværksbaserede fællesskaber med traditionelle fællesskaber som fagforeningernes. To typer fællesskaber, som på afgørende punkter er hinandens direkte modsætninger. Disse begreber og redskaber er baseret på hans studer af unges demokratiske fællesskaber i en digital verden.

 

Søren Schultz Hansen video

Foredrag med Søren Schultz Hansen

Få en smagsprøve på et foredrag med Søren Schultz Hansen

Se foredrag med Søren Schultz Hansen

Referencer

Rigtig godt og tilpasset målgruppen. God formidling.

Ole Gregersen

HK Kommunal

Foredraget blev særdeles godt modtaget blandt vores konferencedeltagere. Vi har lavet evaluering med en 1-5 skal og her scorede Søren 4,7. Så det må siges at være særdeles tilfredsstillende

Marttin Stuart Nielsen

Westergaard A/S

Foredraget sad lige i skabet og var tilpasset målgruppen - byggebranchen.

Susanne Toftager

Byg til Vækst

Super godt og super relevant foredrag

Nina Skov-Lauridsen

FOA Odense

Meget relevant og brugbar optakt til strategiarbejde.

Lena Rohn

Dyrenes Beskyttelse

Unge stemmer i det digitale demokrati

Hvilke kanaler er de vigtigste til unges demokratiske viden? Hvordan engagerer man bedst en 18-årig førstegangsvælger til at deltage? Hvad betyder det for den demokratiske samtale, når den foregår via de sociale medier? Unge stemmer i det digitale demokrati giver de unge stemme til selv at svare på disse spørgsmål, og resultaterne er ofte overraskende. Fx får du forklaringen på, hvorfor de unge deltager mindre i den demokratiske debat, når den bliver digital på Facebook. Bogen er baseret på studier, som bl.a. har fulgt en gruppe unge tæt under valgkampen i 2019. Det er første gang, sådan­ne detaljerede studier er foretaget.

Søren Schultz Hansen, cand.com og ekstern lektor på Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation, CBS, samt forfatter til en række bøger om unge i en digital verden.

Digitaliseringens paradokser

“Digitaliseringens paradokser” er den første bog, der med afsæt i dagligdags erfaringer og eksempler fra velkendte danske virksomheder viser, hvordan ledere arbejder med og reflekterer over digitaliseringens mest presserende spørgsmål.

Bogen guider dig gennem den digitale transformations udfordringer og muligheder, og introducerer dig for fem paradokser, der er opstået i mødet mellem en gammel, industriel verden og en ny, digital virkelighed.

“Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig forandring” forklarer dig bl.a., hvordan Bang & Olufsen er ved at blive disruptet, hvorfor MobilePay blev en succes på trods af dens kvalitet og hvorfor det var helt efter planen, at Sundhedsplatformen blev udrullet i en ufærdig udgave.

Digitale indfødte på job

“Digitale indfødte på job” behandler de problemer man kan stå med, når man enten leder eller samarbejder med unge. Unge mennesker, der er vokset op med internet, teknologi og sociale medier er digitale indfødte, som man kan lære at tage godt i mod med “Digitale indfødte på job”. Mange unge mennesker tjekker Facebook før deres mail og går mere op i deres netværk end i virksomhedens værdier. Hvis der skabes de rette rammer på kontoret får du innovative vidensarbejdere, men hvis du reagerer med rynkede bryn, får du måske en konflikt i stedet.

Søren Schultz Hansen har indsigt fra sin forskning og med konkrete eksempler giver han dig råd og redskaber til at opdatere din arbejdsplads, så de digitale indfødte bliver motiverede og udvikler sig.

Årgang 2012

Hvad betyder internettet og de mobile medier for vores børns sociale liv nu og i den nære fremtid? Hvordan navigerer de på internettet? Hvad kendetegner deres digitale samvær? Hvordan kan vi som voksne blive klogere på deres brug af medierne? Søren Schultz Hansen har fulgt de unge – som bliver 18 år i 2012 – på nettet, i familien og med vennerne. I Årgang 2012 viser han, på baggrund af en omfattende empirisk undersøgelse, hvordan vi kan forstå dem, og hvordan voksne adskiller sig fra deres børn i brugen af nye medier.

Uforpligtende forespørgsel på Søren Schultz Hansen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31
Søren Schultz Hansen
Søren Schultz Hansen

4.75 ud af 5 stjerner

"Foredraget blev særdeles godt modtaget blandt vores konferencedeltagere. Vi har lavet evaluering med en 1-5 skal og her scorede Søren 4,7. Så det må siges at være særdeles tilfredsstillende"

Marttin Stuart Nielsen - Westergaard A/S Se alle referencer

Foredragsemner med Søren Schultz Hansen