Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
generic-cover1

Få et inspirerende indblik i den digitaliserede hverdag og de digitale indfødte

Søren Schultz Hansen

Søren Schultz Hansen

Forfatter, erhvervsforsker og ekstern lektor på CBS

Forespørg nemt på pris og dato

4.75 ud af 5 stjerner

"Foredraget blev særdeles godt modtaget blandt vores konferencedeltagere. Vi har lavet evaluering med en 1-5 skal og her scorede Søren 4,7. Så det må siges at være særdeles tilfredsstillende"

Marttin Stuart Nielsen - Westergaard A/S Se alle referencer

Et foredrag med Søren Schultz Hansen giver jer:

  • Hør de unges egne stemme i masser af citater
  • Konkrete eksempler fra virkelighedens verden
  • Viden og indsigt baseret på 14 års unikke empiriske studier
Uforpligtende forespørgsel på Søren Schultz Hansen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Søren

Lecture icon

Foredrag

Video icon

Video

References icon

Referencer

Interviews icon

Artikler

Books icon

Bøger

Forespørg nemt på pris og dato

Som den eneste i Danmark har Søren Schultz Hansen gennem mange år indgående fulgt den første generation af unge, digitale indfødte: Hans studier og foredrag giver jer en unik forståelse af de unge som vælgere i demokratiet, som nye medarbejdere der skal rekrutteres, motiveres og ledes i jeres virksomhed og som de ganske almindelige teenagere, I kender hjemmefra. Foredragene er fyldt med konkrete og tankevækkende eksempler fra hans omfattende empiriske studier.  

Et foredrag med Søren Schultz Hansen giver jer:

  • Hør de unges egne stemme i masser af citater
  • Konkrete eksempler fra virkelighedens verden
  • Viden og indsigt baseret på 14 års unikke empiriske studier

Digitale udfordringer og forandringer

De seneste 14 år har Søren Schultz Hansen gennemført fire empiriske studier blandt skoleelever, studerende, unge ansatte, førstegangsvælgere og unge borgere i demokratiet. Han har fulgt de digitale indfødte under valgkampen til Folketinget, i virksomheder og på arbejde, sammen med familien og vennerne og selvfølgelig på de sociale medier.

De fire studier er dokumenteret i bøgerne:

Unge stemmer i det digitale demokrati” (2021) – om unges adfærd og opfattelse af demokratiet
Digitaliseringens paradokser” (2017) – baseret på casestudier i 12 meget forskellige virksomheder
Digitale indfødte på job” (2015) – om ledelse og motivation af unge medarbejdere
Årgang 2012” (2011) – om de unges sociale liv og samvær via digitale medier

Han er desuden en ivrig formidler af sine studier via en række artikler og kronikker i landsdækkende medier. Søren arbejder også med projektet “Rekrutteringens HVEM HVAD HVOR” i samarbejde med Dansk Erhverv.

Sørens foredrag er velegnede som key-note til at kickstarte en konference eller afslutte et årsmøde, som inspiration for medarbejdere og ledere i forbindelse med et fagligt arrangement på jeres organisation eller til at skabe dialog, ny indsigt og måske provokere deltagerne i et debatarrangement.

Book Søren Schultz Hansen til jeres næste event og bliv klogere på rekruttering, ledelse og motivation med en ekspertviden baseret på 14 års empiriske studier.

Se foredrag med Søren Schultz Hansen
Søren Schultz Hansen foredrag

Unge i demokratiet: hvad ligger til grund for deres måde at stemme på?

Vil I forstå, hvordan de unge opfatter og opfører sig i demokratiet, og hvad der ligger til grund for deres måde at stemme på? Arbejder I selv med at engagere unge i demokratiet og den politiske debat? Kender I de unges kanaler til demokratisk viden og deres domæner for demokratisk debat? Vil I gerne vide, hvordan de seneste tre års kriser påvirket de unges tillid? Det er blot nogle af de spørgsmål, som Søren Schultz Hansen kan hjælpe jer med at få svar på. 

Førstegangsvælgere er meget aktive i det danske, repræsentative demokrati. 18-årige er en af de aldersgrupper, som har den højeste stemmedeltagelse. Desværre damper den hede ungdomsforelskelse i det danske demokrati hurtigt af. Faktisk så hurtigt, at 21-årige er den aldersgruppe, som stemmer allermindst.

Søren Schultz Hansen fulgte i 2019 en gruppe førstegangsvælgere under valgkampen til Folketinget, og i 2022 fulgte han igen – denne gang i samarbejde med Megafon – første- og andengangsvælgere tæt. Fælles for de to studier er deres mobiletnografiske tilgang, som lader ham komme helt ind på livet af de unge. Tilgangen er nemlig baseret på fotos, skærmbilleder, kommentarer, korte videodagbøger og andre eksempler, som de unge undervejs indsender til Søren via mobilen. Det giver ham et direkte og konkret indblik i, hvad unge gør og tænker, hvad de lægger mærke til på sociale medier, og hvad der påvirker dem demokratisk. 

Søren Schultz Hansen er den eneste person, som på denne måde vil have data fra de to seneste valg.

Søren Schultz Hansen foredrag

Digitale indfødte på job – rekruttering, ledelse og motivation af unge

Netop i disse år bevæger en særlig generation af medarbejdere sig ud på arbejdsmarkedet: De digitale indfødte. Det er en generation af medarbejdere, som kræver, at I er til tide snarere end til stede som leder, for hvem MUS’er er meningsløse, og hvor en velgennemtænkt og præcis karriereplan gør dem illoyale og demotiverede.

Hvordan skal I tage imod de digitale indfødte som leder og kollega? Hvordan skal de rekrutteres, onboardes, motiveres og ledes? Og hvorfor er det rationelt for disse unge medarbejdere at forlange instant gratification – umiddelbar behovstilfredsstillede – i en verden af konstant, digital forandring?

Når I har hørt foredraget, er I forhåbentlig blevet klogere og bedre klædt på i jeres professionelle relation med unge medarbejdere og kolleger. Målet er, at I skal få en indledende forståelse af den virkelighed og de vilkår som de nye, digitale indfødte unge er vokset op med, og som de også tager med sig ud i arbejdslivet. I får en række konkrete forklaringer og input, fortalt med citater og eksempler fra de unge selv, som I kan tage med på jeres arbejde i morgen. Og så håber jeg, at I får nogle af de samme ahaoplevelser, jeg selv har fået så mange af i mine studier af digitale indfødte på job.

Søren Schultz Hansen foredrag

Unge og stress i en digital verden

»Jeg kan ikke nå det hele, og det er megafrustrerende, fordi man vil gerne være alle steder.«

Sådan siger den 23-årige Karoline, når hun skal forsøge at beskrive det pres, hun oplever i sit liv. Den nyeste udgave af Den Nationale Sundhedsprofil (marts 2022) viser, at over halvdelen af unge kvinder mellem 16 og 23 er stressede.

Søren Schultz Hansen trækker både på sine egne mangeårige studier af unge og på en række andre undersøgelser, når han tilbyder jer en dyb forståelse af de forandrede logikker og vilkår i de unges verden og virkelighed, som er med til at skabe stress.

Han introducerer kernebegrebet ”tilTIDEværelse”, som beskriver, hvordan teknologien har gjort de unge uafhængige af rummet (de behøver ikke længere at være tæt på hinanden for at være sammen med hinanden), men til gengæld har gjort dem tilsvarende forpligtede af tiden. For de unge, digitale indfødte er det vigtigere at være til tide end at være til stede, fordi de har levet hele livet med en smartphone, der skaber et næsten tvangsmæssigt behov for at tjekke notifikationer og beskeder.

Foredraget er baseret på de unges fortællinger, så I med egne øjne og ører kan høre de unges stemmer og se deres verden og virkelighed. Og måske bedre forstå, hvorfor de unge bliver stressede.

Søren Schultz Hansen foredrag

Digitaliseringens paradokser

Med baggrund i casestudier fra 12 velkendte virksomheder gennemgår foredraget fem paradokser, som opstår, når rammer og regler fra ’den traditionelle’ verden møder en digital, netværksbaseret verden af konstant eksponentiel forandring. Det beskriver med masser af eksempler de nye dynamikker og logikker, som er på spil, og som kalder på nye strategier, nye organisationer og nye kompetencer hos virksomhederne.

Søren Schultz Hansen har gennemført casestudier, der analyserer de konsekvenser i hverdagen, som den digitale transformation har for danske organisationer og virksomheder. Studierne viser konkrete eksempler på udfordringerne med digitaliseringen hos tolv danske virksomheder, herunder Danske Bank, Bang & Olufsen, Aalborg Kommune og VOLA. Studierne er dokumenteret i bogen ”Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig vækst”, som af Børsen blevet udvalgt som en af årets bedste ledelsesbøger og anmeldt til fem stjerner i samme avis.

Søren Schultz Hansen foredrag

Generation Z og fagbevægelsen

Få et inspirerende indblik i de unges forhold til fagbevægelsen. Fagforeningerne er presset af faldende medlemstal, ikke mindst blandt de unge. Det udfordrer fagbevægelsen og måske selve den danske arbejdsmarkedsmodel. Fagbevægelsen er derfor nødt til at gøre sig ekstra umage for at nå og forstå de unge. Generation Z (født fra ca. 1995 og senere) har svært at se den konkrete værdi fagbevægelsen kan give dem, derfor bliver de ikke længere automatisk ved med at være medlemmer. Det er udgangspunktet for Søren Schultz Hansens foredrag om Generation Z og fagbevægelse, som giver en grundlæggende forståelse af, hvorfor fagforeningerne ikke er lige så attraktive for de unge.

Søren Schultz Hansen tager afsæt i de unge digitale indfødtes egne opfattelser af fagforeninger og nye typer fællesskaber. Foredraget tilbyder en forklaringsramme med nye begreber som ’Det store VI og det lille vi’, konkrete redskaber som ’De fire K’er’ og ’GPS-planlægning’, og han modstiller de unges netværksbaserede fællesskaber med traditionelle fællesskaber som fagforeningernes. To typer fællesskaber, som på afgørende punkter er hinandens direkte modsætninger. Disse begreber og redskaber er baseret på hans studer af unges demokratiske fællesskaber i en digital verden.

 

Søren Schultz Hansen video

Foredrag med Søren Schultz Hansen

Få en smagsprøve på et foredrag med Søren Schultz Hansen

Se foredrag med Søren Schultz Hansen

Referencer

Rigtig godt og tilpasset målgruppen. God formidling.

Ole Gregersen

HK Kommunal

Foredraget blev særdeles godt modtaget blandt vores konferencedeltagere. Vi har lavet evaluering med en 1-5 skal og her scorede Søren 4,7. Så det må siges at være særdeles tilfredsstillende

Marttin Stuart Nielsen

Westergaard A/S

Foredraget sad lige i skabet og var tilpasset målgruppen - byggebranchen.

Susanne Toftager

Byg til Vækst

Super godt og super relevant foredrag

Nina Skov-Lauridsen

FOA Odense

Meget relevant og brugbar optakt til strategiarbejde.

Lena Rohn

Dyrenes Beskyttelse
02.01.2024

Forstår fagforeningerne deres nye, unge medlemmer fra generation Z?

Fagforeningerne har stor magt, det er stadig tydeligt: Fagbevægelsens top har netop været med til at forhandle et lønløft til udvalgte offentligt ansatte, 3F Transport varsler sympatiaktioner for at hjælpe sine svenske fagfæller i kampen mod elbilgiganten Tesla, og straks i det nye år begynder nye overenskomstforhandlinger i OK24.

Men det er lige så tydeligt, at de magtfulde fagforeninger og den danske arbejdsmarkedsmodel er under pres. Den måske mest akutte udfordring er at kunne rekruttere og fastholde især de unge, som ikke kan se fagforeningernes konkrete værdi og ikke længere automatisk bliver ved med at være medlemmer.

Nogle gange har man fornemmelsen af, at en del af problemet og løsningen er, at fagforeningerne ikke gør sig nok umage med at forstå og imødekomme, hvad de unge, potentielle medlemmer er formet af. Bare fordi de unge ikke længere melder sig ind i fagforeninger – eller politiske partier og frivillige foreninger, som også oplever nedgang i medlemstallet, særligt blandt unge – er det ikke nødvendigvis det samme som, at de ikke engagerer sig i deres arbejdsliv – eller gerne vil påvirke samfundet og gøre noget godt for andre mennesker.

De unge, som fagforeningerne skal rekruttere, tilhører generation Z, også kaldet digitale indfødte. De er født fra midten af 1990’erne og frem til ca. 2015.

Generation Z er den første på arbejdsmarkedet, for hvem det grænseløse arbejdsliv er en konkret og livslang erfaring, som de tager med sig fra en grænseløs digital verden. Generation Z er vokset op med konstant eksponentiel udvikling som et vilkår. Datamængden og datahastigheden i de mediemaskiner, de altid har båret rundt på, fordobles næsten årligt. Sådan en verden udfordrer det lange, seje træk og løftet om, at alt godt kommer til den, der venter. Den dominerende logik og dynamik i de unges verden er snarere, at alt godt forsvinder for den, der venter.

Disse vilkår præger generation Z. Det kan forekomme forkælet, næsten barnligt, hele tiden at ville have anerkendelse, forvente hurtige resultater og at gå efter instant gratification – umiddelbar behovstilfredsstillelse. Men det er også fornuftigt og rationelt i den digitale, grænseløse verden af konstant forandring, som de er vokset op i. Det betyder, at de bliver motiveret og engageret ud fra nogle principper, som jeg på baggrund af mine empiriske studier af unge de seneste 15 år har samlet i en enkel model, de ”Fire K’er”: konsekvent, kortsigtet, konkret og kontekstuelt.

For det første skal det være klart for de unge, hvad konsekvensen er af at melde sig ind. Nærmere bestemt, hvilken forskel og værdi det gør for dem: Hvad er betingelserne, hvad får de ud af at være medlem, og hvornår. Det andet k handler om, at værdien af at melde sig ind i en fagforening helst skal være kortsigtet og vise sig hurtigt. »Det er vigtigt at føle, at [fagforeningen] har en puls,« forklarede en ung administrativ medarbejder. Hun efterspurgte dialog og løbende rådgivning og tilgængelighed. For det tredje skal meningen og udbyttet ud over at være klart og kortsigtet også være konkret. Hvor sympatisk og rigtigt det end er at henvise til fagforeningernes mangeårige arbejde for at skabe de bedste vilkår for danske arbejdere, virker dét argument for abstrakt for de unge. »Lige nu har jeg det sådan, at fagforeningen er lidt ligesom alle de andre forsikringer, man har,« som en 24-årig lagerarbejder sagde. Og for det fjerde og sidst skal den klare, konkrete og kortsigtede værdi af en fagforening skabes og give mening i den nære kontekst. Altså i forhold til den situation, den unge befinder sig. Det skaber ikke nødvendigvis særlig stor værdi for en nyansat ung at vide, at han er sikret og har bestemte rettigheder, hvis han bliver fyret. Hjælp til at få en god kontrakt og til at sikre den bedste onboarding giver derimod værdi i hans nære kontekst.

De Fire K’er udspringer af vilkår, som de unge digitale indfødte i generation Z har bogstaveligt talt livslang erfaring med, og som kommer til udtryk i en anden opfattelse af fællesskabet. Mine studier viser en generation af unge, som er mindre præget af det ”store vi”, altså af det traditionelle fællesskab, og som i højere grad dyrker det ”lille vi” i form af netværksbaserede fællesskaber. Forklaring følger:

Det store ”vi” er et traditionelt fællesskab, hvor fællesmængden så at sige er kvalitativt større end summen af hvert enkelt individ lagt sammen, hvis vi nu skal formulere det lidt højstemt. Det store ”vi” vil være en enhed med en million medlemmer, der deler formål, fælles værdier eller er samlet i et fællesskab i traditionel forstand. Det lille ”vi” skabes derimod som relation mellem enkeltindivider og i det digitale netværk ofte mange enkeltindivider. Det er centralt i forståelsen af netværksfællesskaber i en digital verden, at når de udspiller sig i de sociale medier ofte manifesterer sig kvantitativt som et antal, en (stor) mængde, snarere end kvalitativt som en fælles enhed: forstået på den måde, at en million følgere af en konto på Instagram eller en million likes til et opslag på Facebook i princippet består af en million individuelle en til en-relationer. En række små ”vi’er”, men netop ikke samlet til ét stort ”vi”.

Traditionelle fællesskaber som de danske fagforeninger henter styrke og legitimitet ved at være stabile og længerevarende institutioner med en 100 år gammel historie. Netværksbaserede fællesskaber, som de udfolder sig på de sociale medier og det globale internet, er derimod ustabile og kortvarige, de popper op, får stor styrke og forsvinder lige så hurtigt igen. Som en shitstorm på Facebook eller de unges egen fælles personlige og globale kamp for klimaet.

Et traditionelt fællesskab som en fagforening og den danske arbejdsmarkedsmodel er et system baseret på regler og paragraffer. Rammerne er de samme som sidste gang, der var overenskomstforhandlinger. Hvorimod de digitale og sociale netværksfællesskaber unddrager sig systematik og kontrol, algoritmerne er skjulte og styret af amerikanske og kinesiske techgiganter. Der er ingen klare spilleregler, og ofte kender ældre generationer ikke de unges konventioner, og på de sociale mediers fællesskaber oplever man derfor generationskløfter og kultursammenstød.

Et traditionelt fællesskab som en fagforening, der organiserer en bestemt faggruppe på arbejdsmarkedet, er endeligt afgrænset og defineret af klare grænser, som indrammer det udadtil og indadtil i forhold til andre faggrupper og til arbejdsgiverne. Det kræver medlemskab og formel, forpligtende tilslutning. Mens et netværksbaseret fællesskab omvendt optimalt er helt uden grænser og i princippet fungerer bedst, når det er uendeligt. Som det globale internet eller et mere og mere grænseløst arbejdsmarked, hvor privatliv og arbejde smelter sammen. Man melder sig ind og ud ad hoc og efter behov, og det er nemt og uforpligtende og kræver ikke det helt store engagement, måske blot et enkelt like for at deltage.

Nutidens unge er vokset op med og er formet af netværksfællesskabet og måske endda i højere grad end det traditionelle fællesskab. De har nogle andre krav og forventninger med sig om, at mening skal skabes konsekvent, kort, konkret og i en bestemt kontekst, og det bliver ikke altid imødekommet af de traditionelle fællesskaber. Derfor forsøger de at finde andre veje til at få indflydelse på deres eget liv og skabe forandring i samfundet end via det langsomme, regelbaserede solidariske fællesskab, som fagforeningerne tilbyder.

Kronik skrevet af Søren Schultz Hansen – bragt i Jyllands-Posten den 2/1-24

09.05.2024

Fagbevægelsen har sovet tornerosesøvn i forhold til de unge

Det er en stor opgave at stoppe medlemsfaldet og gøre sig attraktiv for de unge, hvis man ønsker at inkludere generation Z i fagbevægelsen. Men nye ledere begynder at vågne op til dåd.

Fagbevægelsen og måske endda den danske arbejdsmarkedsmodel er presset af faldende medlemstal blandt især unge. En bekymrende tendens, som også gælder for andre centrale institutioner i vores samfund, herunder de frivillige foreninger i Grundtvigs hæderkronede Foreningsdanmark og de politiske partier i vores repræsentative demokrati. Ofte udlægges det faldende medlemstal som et symptom på et individualiseret samfund, hvor de unge i stigende grad dyrker sig selv, enkeltsagen og det hurtige, uforpligtende engagement med likes og selfies på de sociale medier.

Selvom der er en flig af sandhed i dette, kan nuancerede forklaringer også hentes i et grænseløst og flydende arbejdsliv og i en moderne digitaliseret verden, hvor det eneste konstante er evig, hastig forandring. Denne verden udfordrer tidligere opfattelser af loyalitet og stabilitet med en dynamik, som snarere tilsiger, at alt godt forsvinder for den, der venter, og hvor instant gratification derfor er logisk og rationel. Det er denne verden, den såkaldte generation Z af potentielle nye medlemmer i fagforeningerne er vokset op i.Både uden for og inden for fagbevægelsen begynder man at stille spørgsmål til fagforeningernes fortsatte relevans. I takt med at de dybe pengekasser ikke længere automatisk fyldes med medlemmernes kontingent, peger nye ledere på, at det måske er fagforeningerne, som har forsømt at gøre sig relevante for især de unge.

»Vi gør noget forkert, når fagbevægelsen ikke er relevant for de unge,« udtalte f.eks. Morten Skov Christiansen, i forbindelse med at han sidste efterår blev valgt som formand i Fagbevægelsens Hovedorganisation.

Henning Overgaard fra 3F er enig: Fagbevægelsen er nødt til at gøre sig ekstra umage for at nå og forstå de unge, sagde han fra talerstolen til sin første kongres som formand i 2022, »hvis vi skal sikre, at der også i fremtiden vil være stærke faglige fællesskaber«.

De to nye formænd har ret. Man kan endda godt tillade sig at gå lidt længere i kritikken og hævde, at mange fagforeninger har sovet en solid tornerosesøvn op gennem hele den første fjerdedel af det nye årtusinde: Hvorfor har de ikke for længst taget initiativer til at imødegå de åbenlyse udfordringer, som en ny generation Z af skeptiske medlemmer, et forandret arbejdsmarked og et grænseløst og flydende arbejdsliv skaber for de 100 år gamle fagforeninger og deres regelbaserede, stabile og traditionelle fællesskaber?

Udfordringer, som blandt andet kræver uddannelse og nye roller for tillidsrepræsentanterne ude i virksomhederne og en nyudvikling af redskaber til organiseringskonsulenterne på fagforeningskontorerne til at rådgive medlemmer og potentielle medlemmer om et arbejdsmarked i forandring. Men først og fremmest kræver det en ændring i tankegang og en visionær ledelse med åbne øjne for udfordringerne og vilje til faktisk at løse dem, selvom det betyder forandringer i nutidens og fremtidens fagforeninger:

Første udfordring handler om, at fagbevægelsen skal turde bevæge sig fra det hidtil ellers så værdifulde faglige fællesskab og ind på nye, mere private domæner af de unge medarbejderes liv. Det er den uundgåelige følge af, at rammer, der tidligere var klare og velkendte, i løbet af de unges levetid er blevet opløst: mellem det intime og det offentlige og mellem arbejde og fritid. Generation Z er de første medarbejdere, for hvem det grænseløse arbejdsmarked er udgangspunktet, fordi de har en livslang erfaring med en større sammensmeltning mellem det professionelle og det private, mellem det faglige og det sociale fællesskab. Fagforeninger skal beskæftige sig med det private lige så vel som det faglige.

Fagforeningernes næste udfordring er, at de er nødt til at være en markant politisk frontløber inden for klima og MeToo, hvis de skal have en værdi, være relevante og etablere sig som et kendt brand i de unges bevidsthed. Det er emner, som er højest på de unges dagsorden, men som vel også er oplagte områder for fagbevægelsen: Det gælder om at støtte de unge i deres kamp for klimaet med en klar stillingtagen og et højt niveau af aktivisme. De unge vil have handlinger nu, ikke forhandlinger og forbehold, 2030-planer, hensigter og hockeystave.

Tænk, hvilken effekt det ville have, og hvilken relevans og respekt det ville udløse blandt de unge, hvis fagbevægelsen kastede politiske hensyn, traditioner og de evige defensive forbehold (sådan ser de unge det i hvert fald) for tabte arbejdspladser væk. Og i stedet offensivt lagde alle sine kræfter i at skabe nye klimaarbejdspladser og brugte sin magt og indflydelse på at gøre en konkret forskel hér. Det er en varm kartoffel og bestemt ikke kun hos fagbevægelsen, men hvis man ser på det med fokus på at motivere og tiltrække de unge og sikre dem som medlemmer, vejer det tungt i vægtskålen. Jeg tror ikke, fremtidens fagforening kan komme uden om at deltage mere proaktivt i klimakampen.

På samme måde kommer fagbevægelsen heller ikke uden om at tage stilling og handle aktivt i forhold til en anden vigtig dagsorden for de unge, nemlig identitetspolitikken. Igen er det logisk og ligefor, at fagbevægelsen kan tage en helt central magt og rolle inden for diversitet, et krænkelsesfrit arbejdsmiljø og MeToo. Dette er uden tvivl skræmmende for nogle blandt fagbevægelsens ældre generationer og derfor endnu en virkelig en svær balancegang, det indrømmer jeg gerne igen. Men for de unge er en ny opfattelse af køn og diversitet og grænser for, hvad der kan accepteres og må kræves på dette område, helt central for at skabe et godt arbejdsmiljø, og hér bør fagbevægelsen både følge med og tage rollen som frontløber.

Den sidste og måske største udfordring handler om at se de faldende medlemstal i øjnene og forberede sig på, at det allerede nu og i endnu højere grad på længere sigt kan blive nødvendigt med en mere realistisk vurdering af, om man fortsat kan regne med at have en høj organiseringsprocent som et mål og en forudsætning for det effektive, magtfulde fagforeningsarbejde. Internt i fagbevægelsen taler man om ”flokimmunitet” (et begreb, de fleste nok kender fra tiden med corona).

Den opstår, når organiseringsprocenten er ca. 70 eller højere på en virksomhed eller inden for et fagområde. Ud over den store magt, som følger, når så stor en andel af medarbejderne slår sig sammen i f.eks. en konflikt, betyder flokimmuniteten inden for organisering også, at tilgangen af nye medlemmer stort set sker automatisk. Men når fremtidens fagforening nok må se i øjnene, at sådan en høj organiseringsandel er et urealistisk mål, forsvinder dermed også forudsætningen for og håbet om en flokimmunitet som grundlæggende organiseringsstrategi.

Og da vi alle ved (igen fra coronatiden), at håb ikke er en strategi, må andre strategier tages i anvendelse. Det er en slags rettidig omhu for fagbevægelsens ledelse at udtale den næsten blasfemiske forudsigelse: Hvordan bevarer fagforeningerne styrken, og hvad skal sikre fagbevægelsens magt og legitimitet med den væsentligt lavere organiseringsandel, som venter?

Det er en stor og akut opgave at stoppe medlemsfaldet og gøre sig attraktiv for de unge. Hvis man interesserer sig for en ny generation Z og gerne vil forstå den og invitere den indenfor og inkludere den i arbejdsmarkedets demokratiske fællesskaber, står fagbevægelsen ved en korsvej, hvor man er nødt til at handle, både på kort sigt for at sikre sin nuværende legitimitet og relevans og på længere sigt for at forberede sin fremtidige eksistens og berettigelse.

Kronik skrevet af Søren Schultz Hansen – bragt i Jyllands-Posten den 9/5-24

Se foredrag med Søren Schultz Hansen

Unge stemmer i det digitale demokrati

Hvilke kanaler er de vigtigste til unges demokratiske viden? Hvordan engagerer man bedst en 18-årig førstegangsvælger til at deltage? Hvad betyder det for den demokratiske samtale, når den foregår via de sociale medier? Unge stemmer i det digitale demokrati giver de unge stemme til selv at svare på disse spørgsmål, og resultaterne er ofte overraskende. Fx får du forklaringen på, hvorfor de unge deltager mindre i den demokratiske debat, når den bliver digital på Facebook. Bogen er baseret på studier, som bl.a. har fulgt en gruppe unge tæt under valgkampen i 2019. Det er første gang, sådan­ne detaljerede studier er foretaget.

Søren Schultz Hansen, cand.com og ekstern lektor på Institut for Ledelse, Samfund og Kommunikation, CBS, samt forfatter til en række bøger om unge i en digital verden.

Digitaliseringens paradokser

“Digitaliseringens paradokser” er den første bog, der med afsæt i dagligdags erfaringer og eksempler fra velkendte danske virksomheder viser, hvordan ledere arbejder med og reflekterer over digitaliseringens mest presserende spørgsmål.

Bogen guider dig gennem den digitale transformations udfordringer og muligheder, og introducerer dig for fem paradokser, der er opstået i mødet mellem en gammel, industriel verden og en ny, digital virkelighed.

“Digitaliseringens paradokser – 12 virksomheders erfaringer med hastig forandring” forklarer dig bl.a., hvordan Bang & Olufsen er ved at blive disruptet, hvorfor MobilePay blev en succes på trods af dens kvalitet og hvorfor det var helt efter planen, at Sundhedsplatformen blev udrullet i en ufærdig udgave.

Digitale indfødte på job

“Digitale indfødte på job” behandler de problemer man kan stå med, når man enten leder eller samarbejder med unge. Unge mennesker, der er vokset op med internet, teknologi og sociale medier er digitale indfødte, som man kan lære at tage godt i mod med “Digitale indfødte på job”. Mange unge mennesker tjekker Facebook før deres mail og går mere op i deres netværk end i virksomhedens værdier. Hvis der skabes de rette rammer på kontoret får du innovative vidensarbejdere, men hvis du reagerer med rynkede bryn, får du måske en konflikt i stedet.

Søren Schultz Hansen har indsigt fra sin forskning og med konkrete eksempler giver han dig råd og redskaber til at opdatere din arbejdsplads, så de digitale indfødte bliver motiverede og udvikler sig.

Årgang 2012

Hvad betyder internettet og de mobile medier for vores børns sociale liv nu og i den nære fremtid? Hvordan navigerer de på internettet? Hvad kendetegner deres digitale samvær? Hvordan kan vi som voksne blive klogere på deres brug af medierne? Søren Schultz Hansen har fulgt de unge – som bliver 18 år i 2012 – på nettet, i familien og med vennerne. I Årgang 2012 viser han, på baggrund af en omfattende empirisk undersøgelse, hvordan vi kan forstå dem, og hvordan voksne adskiller sig fra deres børn i brugen af nye medier.

Uforpligtende forespørgsel på Søren Schultz Hansen

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31
Søren Schultz Hansen
Søren Schultz Hansen

4.75 ud af 5 stjerner

"Foredraget blev særdeles godt modtaget blandt vores konferencedeltagere. Vi har lavet evaluering med en 1-5 skal og her scorede Søren 4,7. Så det må siges at være særdeles tilfredsstillende"

Marttin Stuart Nielsen - Westergaard A/S Se alle referencer

Foredragsemner med Søren Schultz Hansen