Nye perspektiver på forandring – gør det nemt!
En innovationschef i en stor organisation spurgte mig om tricks til forandring "fordi det altid er så svært..." Jeg svarede at min vision er det modsatte - at gøre forandring nem! Lad mig dele hvordan:
En innovationschef i en stor organisation spurgte mig om tricks til forandring "fordi det altid er så svært..." Jeg svarede at min vision er det modsatte - at gøre forandring nem! Lad mig dele hvordan:
Lad Kotter-tankegangen og alt hvad du har lært om forandringsledelse ligge…! Al teori om forandringsledelse handler om at det er svært. Derfor gør man det til et stort projekt. Og indsatsen centrerer sig om at håndtere modstand. Det gøres gennem en masse kommunikation, projektplanlægning, stram styring osv. Det handler om kontrol. Det er en defensiv tilgang.
Men innovation, procesforbedringer, organisatorisk optimering og andre forandringer fortjener bedre…
Lad os vende perspektivet på hovedet: i stedet for at vælge en tilgang om at håndtere vanskeligheder, så lad os udforske hvordan man gør det nemt. Ændre tankegangen om forandring...
Efter min erfaring hviler visionen om nem forandring på 3 søjler:
Der er flere fordele ved denne tilgang – det er effektivt uden et projektkontor og forandringskonsulenter. Det er mindre forstyrrende og tager ikke fokus væk fra driften. Og det er langt mere operationelt, når linjen selv implementerer uden styring fra konsulenter, HR eller projektkontor. Denne tilgang gør også forandring til en daglig vane, som organisationen er vant til. Det bygger ’resilience’.
Næste faktor er organisationens fokus på noget vigtigere… Hvis du vil have svær forandring, lader du folk føle, at de ejer deres job. "Mit job er mit kongerige".
Nej tak – det skal det ikke være! Bidrag bør være dit kongerige. Jobbet er bare platformen, hvorfra du bidrager. I stedet for jobfokus skal vi være formålsdrevne. Det betyder at rette opmærksomheden mod det, der virkelig betyder noget – bidraget til dine kunder, klienter, interessenter, miljøet eller hvilken sag du kæmper for. Purpose. Så i moderne formålsdrevne organisationer er folk ligeglade med strukturer og organisatoriske ændringer – de bekymrer sig om resultatet for en sag. De fokuserer på formålet fremfor forandring. Det er også mere konstruktivt, hvorfor det giver bedre trivsel.
Den tredje søjle af nem forandring er rekruttering. Fordi du skal rekruttere folk, der passer til, og værdsætter ovenstående model. Først kræver det, at du er klar over din model, så du kan kommunikere den klart og bruge den til tiltrækning og vurdering af kandidater. Og for det andet skal din rekrutteringsfunktion være rigtig god til at vælge de formålsdrevne mennesker frem for 'kongerne af jobbet'.
Det er moderne forandringsledelse. ’Change is also changing’ fra det defensive til det konstruktive som gør det nemt.
PS: Og forresten ”man får, hvad man fokuserer på...!”. Så hvis I fokuserer for meget på folks modstand mod forandringen, får I….. 😉
God fornøjelse med forandringsledelse.
Tune Hein
Tune Hein har et foredrag om netop dette se LINK Tune Hein Foredrag | Perspektiver på fremtiden og handlekraft
Booking og forespørgsel
Send en forespørgsel her på Tune Hein
Fandt du blogindlægget inspirerende? Du kan booke Tune Hein til dit event. Kontakt os i dag og hør mere om mulighederne.
Forfatter og ekspert i organisation og ledelse – kendt for sine tankevækkende foredrag og stærke budskaber med konkrete værktøjer til forandring.