Gå til primært indhold Gå til footeren

Frans Ørsted Andersen

Danmarks førende flowforsker, ph.d., psykolog om flow, psykologi, uddannelse og veje til mental robusthed.

Send en uforpligtende forespørgsel på Frans Ørsted Andersen

Eller ring

35 11 21 31

5 ud af 5

Jeg vidste ikke, at det kaldes ‘flow’. Men jeg har ofte oplevet det. Rigtig godt at foredraget kunne sætte ord på det!”

Studerende

Aarhus Universitet

Læs alle reviews
Book Frans

Send en uforpligtende forespørgsel på Frans Ørsted Andersen

Eller ring

35 11 21 31

Et foredrag med Frans Ørsted Andersen giver jer:

  • Viden om flow, fordybelse, mental robusthed og engagement
  • Årsager og løsninger til den mentale krise, herunder opbygningen af 'mental robusthed'
  • Viden om personlig udvikling, psykologi og meget mere

Send en uforpligtende forespørgsel på Frans Ørsted Andersen

Uddannelse, pædagogik, psykologi og personlig udvikling

Frans Ørsted Andersen er ph.d., autoriseret psykolog og lektor ved Aarhus Universitet, men først og fremmest en levende formidler. Som Danmarks førende flow-forsker har han i over to årtier arbejdet indgående med psykologi, pædagogik og personlig udvikling. Når du booker et foredrag med Frans, får du engagerende viden leveret med entusiasme og faglig tyngde.

Hans virke spænder fra forskning i flow og mental robusthed til det finske skolesystem og danske fredsmissioner. Fællesnævneren er altid mennesket – hvordan vi trives, lærer og udvikler os bedst muligt. Han har fingeren på pulsen i forhold til tidens store spørgsmål om mistrivsel, køn og dannelse, hvilket gør hans foredrag relevante for både uddannelsesinstitutioner og virksomheder.

 
Om Frans Ørsted Andersen

Frans Ørsted Andersen er autoriseret psykolog, ph.d. og lektor på Aarhus Universitet. Han har gennem de sidste 25 år etableret sig som en kapacitet inden for det pædagogisk-psykologiske felt. Hans forskning og virke er dybt forankret i samarbejder med både nationale og internationale eksperter.

Han gennemførte dele af sin ph.d. på Claremont Graduate University i Californien under vejledning af selveste Mihaly Csikszentmihalyi – manden bag den originale flow-teori. Dette samarbejde har givet Frans Ørsted Andersen et unikt fundament, som han har bygget videre på gennem mere end 20 års forskning. Han er aktiv i EFRN (European Flow Research Network) og har formidlet sin viden gennem en lang række bøger, herunder "Den positive psykologis metoder" (2012), "Motiverende undervisning" (2017), "Intensiv læring" (2019) og "Kort og godt om flow" (2026).

 

Forskning i flow, trivsel og uddannelse

Frans Ørsted Andersen er en af Danmarks mest markante forskere inden for flow og trivsel. Han har arbejdet tæt sammen med kolleger på Aarhus Universitet om udviklingen af både master- og kandidatuddannelser i pædagogisk psykologi. Hans forskning har bl.a. undersøgt, hvordan læring og motivation kan styrkes gennem selvbestemmelsesteorien (SDT) og PERMA-modellen. Han sætter fokus på, hvordan vi skaber rammer, der fremmer engagement og vedholdenhed – både i skolen, i arbejdslivet og i det personlige liv.

Frans Ørsted Andersen er en alsidig forsker, og han arbejder tæt sammen med kolleger på Aarhus Universitet om udvikling af uddannelser og trivselsprojekter. Han har bl.a. været involveret i det internationale "Good Work Project" og udført følgeforskning for LEGO, Kompan og Kommunernes Landsforening. Siden 2016 har han forsket i de amerikanske P-tech-skoler og deres resultater med unge fra ghettoområder, hvilket er beskrevet i bogen "Pædagogik på kanten" (2015).

Hans engagement i samfundet ses i hans bestyrelsesposter, bl.a. for Historiecenter Dybbøl Banke og opholdsstedet 'Frejas Have'. Nyere forskning har desuden ført ham ind i militærhistorien, hvor han undersøger trivsel og ledelse under danske fredsmissioner – en indsats der kaster nyt lys over, hvad vi kan lære om mental sundhed under pres

 

Foredrag med Frans Ørsted Andersen

Når du booker Frans Ørsted Andersen, får du et foredrag fyldt med energi, viden og praksisnære pointer. Han leverer foredrag om blandt andet:

  • Flow, fordybelse og engagement

  • Mental robusthed og løsninger på den mentale krise

  • Læring, motivation og kreativitet

  • Relationer og trivsel i en travl verden

  • Udsatte unge, uddannelse og nye veje til succes

  • Veteraners erfaringer og perspektiver på trivsel

Frans taler til både virksomheder, uddannelsesinstitutioner og organisationer, der ønsker inspiration til at styrke læring, arbejdsglæde og udvikling.

 

Book Frans Ørsted Andersen

Med Frans Ørsted Andersen som foredragsholder får I en engageret formidler, der formår at kombinere forskning og praksis i øjenhøjde. Hans foredrag er relevante for alle, der arbejder med mennesker, læring og trivsel – eller som søger nye perspektiver på personlig udvikling og mental robusthed.

Book Frans Ørsted Andersen til jeres næste arrangement og få en oplevelse, der både inspirerer og sætter varige spor.

Kundeanmeldelser

5 ud af 5

Jeg vidste ikke, at det kaldes ‘flow’. Men jeg har ofte oplevet det. Rigtig godt at foredraget kunne sætte ord på det!”

Bedømt 5.00/5 baseret på 1 kundeanmeldelser

Foredrag

Frans Ørsted Andersen foredrag:

Flow, fordybelse og engagement

Flow-forskningen har udviklet sig meget de senere år – vi har fx fået ny spændende og meget brugbar viden om flow-tilstandens positive og helsefremmende fysiologi (vi kan nu måle flow-tilstanden i kroppen) og om team-flow. Vi kan anvende denne viden til at inddæmme stressbølgen og øge trivsel, mental sundhed, personlig udvikling og kreativitet/ innovation.

Men der er også begrænsninger og ulemper ved flow-tilstanden. Dem skal man være opmærksom på, så hvordan kan vi på den gode måde få mere flow i hverdagen? Og hvad er flow egentlig for en størrelse? Hvordan hænger de tre størrelser, flow, fordybelse og engagement egentlig sammen? Foredraget vil levere svarene.

Frans Ørsted Andersen er den førende flow-forsker i Danmark, og han har udgivet "Flow i hverdagen. Navigation mellem kaos, stress og kedsomhed". Frans er aktiv i EFRN, European Flow Research Network, hvor der foregår EU-forskning.
Forespørg: Frans Ørsted Andersen Flow, fordybelse og engagement

Frans Ørsted Andersen foredrag:

Den mentale krise: årsager og løsninger, herunder opbygningen af 'mental robusthed'

Frans Ørsted Andersen arbejder med og forsker i, hvorledes vi kan blive mere mentalt robuste. En lang række undersøgelser peger på, at flere og flere børn, unge og voksne oplever mistrivsel, stress, angst og andre negative psykiske tilstande. En stor del af sygefraværet fra skoler og arbejdspladser har psykiske årsager. Statistikkerne på området bliver bare værre hele tiden.

Men med udgangspunkt i bogen “Robusthed i praksis. Individuelt og kollektivt” vil Frans redegøre for forskningen og pege på både årsager og en række konkrete løsninger og indsatser, som man kan sætte i værk, individuelt og kollektivt.
Forespørg: Frans Ørsted Andersen Den mentale krise: årsager og løsninger, herunder opbygningen af 'mental robusthed'

Frans Ørsted Andersen:

Udsatte unge og de nye problemer med kønsidentiteten

Overalt i samfundet, især dog blandt børn og unge, ser vi nye problemer med kønsidentiteten. Flere og flere børn og unge finder sig ikke godt tilpas i det køn og den krop, de har. Resultatet er fx angst, depression, selvskade og skolevægring. Forældre, pædagoger og lærere oplever fortvivlelse og magtesløshed. Men hvor kommer det fra og hvad skal vi stille op?
Forespørg: Frans Ørsted Andersen Udsatte unge og de nye problemer med kønsidentiteten

Frans Ørsted Andersen:

De stakkels drenge: drenge og mænd som nye tabere i skole og uddannelse.

Vi er nået dertil, at pigerne nu har overhalet drengene rent karaktermæssigt i alle fag på alle uddannelsesniveauer. Under overfladen ser vi i den forbindelse en ny overraskende kønsspecifik polarisering mellem en meget stor del af drengene, der så at sige ’står af’ og ’ikke længere orker skole og uddannelse’ og tilsvarende stor gruppe af piger, der ’stresser’ og prøver at leve op til alle kravene. Der findes ikke længere noget fag eller nogen uddannelse, hvor drengene generelt er bedst. Vi taber mange drenge på den konto. Et stigende antal dropper helt ud og ender på en overførselsindkomst. Men forskellige skoleforsøg og nye pædagogiske tiltag viser, at man faktisk godt få drengene tilbage på uddannelsessporet. Men hvad er årsagerne til problemerne og hvordan løser vi konkret problemerne? Foredraget vil levere nogle svar.
Forespørg: Frans Ørsted Andersen De stakkels drenge: drenge og mænd som nye tabere i skole og uddannelse.

Frans Ørsted foredrag:

Den finske skole – det finske uddannelsessystem: verdens bedste?

Frans er specialist i den finske skole, der fortsat på mange måder kan kaldes ”verdens bedste”. Det har han skrevet en bog om med netop titlen "Verdens bedste folkeskole". Han har også publiceret kapitlet "Klasseledelse på finsk" i bogen "Klasseledelsens dilemmaer" samt artiklen "Den finske model" i tidsskriftet ”Paideia”. En forskningsrapport, forfattet af Frans sammen med to kolleger, sammenligner finsk og dansk læreruddannelse og er frit tilgængelig på nettet. Den finske skole er bl.a. kendetegnet ved en god evne til at få alle med (”mønsterbrud”) og sikre alle elever gode læsefærdigheder. Men hvad kendetegner hverdagen i finsk skole? Og hvad er nøglen til den finske uddannelsessystem? Frans vil levere svarene til foredraget.
Forespørg: Frans Ørsted Andersen Den finske skole – det finske uddannelsessystem: verdens bedste?

Frans Ørsted foredrag:

Talentudvikling – med udgangspunkt i FCM fodbold og HIH håndbolds nye sports- grundskole (0-9.kl.) ’Guldminen’

Siden sommeren 2021 har Frans arbejdet med følgeforskning til talentskolen, ’Guldminen’, en ny grundskole (0.-9.kl.) knyttet til FCM fodbold og HIH håndbold i Ikast-Herning området. Et særligt fokus her er forsøgene på at sikre bredde, alsidig dannelse og trivsel i miljøer, der i øvrigt satser benhårdt på talentudvikling indenfor meget specifikke felter (fodbold og håndbold). Men kan man virkelig skabe skolemiljøer, der kan rumme både ’den lille fumle-tumler’, der godt nok elsker bold men aldrig kommer til at dyrke idræt på topplan, og stjernen, der ender med en forgyldt professionel karriere i fx FCM? Giver det mening at de to yderpunkter går på samme skole, i samme klasse i 9 år? Hvordan – i det hele taget – udvikles talent, uden at give køb på bredde. alsidighed og trivsel – i vores komplekse tid? Er der tale om at ’Guldminen’ er ved at udvikle en helt ny skolemodel? Kan den model måske også være noget andre skoler kan lære af? Kan det være en måde at opbygge robusthed på? – ikke bare fysisk men også mentalt?

Det er sådanne spørgsmål, følgeforskningen de kommende år skal prøve at svare på. Frans har også personlige erfaringer på feltet, da han er far til den kendte danske sanger, Karen Marie Ørsted, kendt under kunstnernavnet MØ.
Forespørg: Frans Ørsted Andersen Talentudvikling – med udgangspunkt i FCM fodbold og HIH håndbolds nye sports- grundskole (0-9.kl.) ’Guldminen’

Frans Ørsted foredrag:

Mission på den delte ø - om den danske militære FN-mission på Cypern

Siden sommeren 2022 har Frans også arbejdet med et nyt forskningsprojekt, der sætter fokus på den danske militære FN-mission på Cypern, 1964-1992. Det er den største af sin art. Omkring 23.000 danske soldater og politifolk deltog. Samtidig er det en overset succes, der bl.a. medvirkede til at Cypern i 2004 kunne indtræde som fuldgyldigt medlem af EU. Det skete selv om den grundlæggende konflikt ikke var løst, og selv om Tyrkiet fortsat har besat den nordlige tredjedel af landet. Måske kunne løsningsmodellen fra Cypern engang bruges i Ukraine konflikten/krigen? Projektet er baseret på de danske Cypern-veteraners erindringer og fortællinger.
Forespørg: Frans Ørsted Andersen Mission på den delte ø - om den danske militære FN-mission på Cypern

Send en uforpligtende forespørgsel på Frans Ørsted Andersen

Brug for hjælp?

Telefon: 35 11 21 31

E-mail: kontakt@athenas.dk