Hvad er neurodiversitet, og hvorfor bør diagnoser ikke længere ses som tegn på fejl og sygdomme, men som naturlig variation og specialiseringer?
Christian Groes gør i dette foredrag op med “normalhjernen” og de snævre systemer, der skaber hierarkier mellem normal og unormal.
Hvis vi vil frigøre os fra normalens spændetrøje, skal skoler, arbejdspladser og fællesskaber designes efter neurodiverse behov – så der er plads til personer med autisme, ADHD, OCD, angst, bipolare tilstande m.fl. Foredraget bygger på hans egen forskning og bog "Vi er alle anderledes – Neurodivergent i et normsamfund" (2025)
Neurodivergente er ikke syge; det er rammerne, der halter. Christian Groes viser, hvordan et nyt sprog, nye lærings- og arbejdsmiljøer og reel lytning til dem udenfor normerne styrker mental sundhed og inklusion.
Med personlige erfaringer fra sin barndom og livet med en søn med autisme og ADHD, samt feltarbejde hos oprindelige folk i Amazonjunglen, viser han, hvordan særpræg kan værdsættes – som biodiversitet i naturen.
Foredraget undersøger maskering, hvad vi gemmer bag hverdagens masker, og hvad der sker, når de falder. Yngre generationer går forrest, flere springer ud som neurodivergente – er en revolution i gang? Hvordan lytter vi?
Du får eksempler på skoler, arbejdspladser og fællesskaber, der bygger på indsigter i neurodivergentes styrker og behov, og indsigter fra unge og familier, der kræver støtte frem for eksklusion. Måske passer de færreste til “normalen”. Er det tid til at være dem, vi er?