Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter

Blog

Få succes som ordstyrer: Her er de professionelles bedste råd

Tilbage til blog

6. februar 2020

I Athenas ved vi, at den helt rette ordstyrer kan være altafgørende for et større events succes. Måske leder du efter en ordstyrer til en debat eller en hel dag, hvor flere foredrag skal times og kobles sammen? Så er en ekstern professionel ordstyrer et godt valg.

Men hvad kendetegner egentlig den gode ordstyrer? Vi har spurgt nogle af vores allerbedste ordstyrere, som her byder ind med bud og svar.

 

Morten Resen, tidligere studievært på Go’ Morgen Danmark samt diverse radioprogrammer på P3
“Mit allerbedste råd er i virkeligheden ret simpelt: Forbered dig grundigt – og gør dig umage. Hver gang. Jeg ved godt, at det lyder banalt, men ikke desto mindre er det for mig de to ting, der gør den allerstørste forskel. Jeg laver relativt få konferencier- og ordstyreropgaver, fordi jeg bruger umanerligt lang tid på at forberede dem. Tiden bruger jeg blandt andet på at researche på det event og den kunde, der betaler gildet. Fordi jeg meget gerne vil gøre min rolle så personlig og tilpasset som overhovedet mulig. Sådan at det rent faktisk giver mening at bruge penge på at hyre sådan en som mig – og så jeg ikke møder op med udelukkende “Her var – nu kommer”..”

 

Niels Lunde, erhvervskommentator, forfatter og chefredaktør for Børsen
“Du skal kun acceptere en opgave, hvis det er et emne, som du har forstand på. Du skal under alle omstændigheder forberede dig grundigt, selvfølgelig, men du skal også være vidende om emnet. Hvis du ikke er det, risikerer du at præstere svagt – altså at du bare byder velkommen og runder af. Jeg forsøger altid som ordstyrer at stille nogle spørgsmål til paneldeltagere og/eller oplægsholdere før, jeg giver ordet videre, og ofte er det spørgsmål, som jeg kommer på spontant, når jeg hører vedkommende tale. Det fungerer kun – i hvert fald for mig – når det er et emne, som jeg føler mig fagligt rustet i. Hvis du ikke ved noget om emnet, bør du takke nej til opgaven.”

 

Anne Glad, livsstilsekspert og cand.mag. i Nordisk Film- og medievidenskab
“Betragt dig selv om den, der samler op og binder arrangementet/dagen sammen – men lad være med at fylde mere end højst nødvendigt. Det er ikke dit spotlight – du skal få andre til at shine. Sørg for at have spørgsmål i ærmet til indlægsholderne – du kan ikke forvente, at salen har noget at spørge om. Og vær aldrig bange for at stille dumme spørgsmål – hvis der er noget, du ikke synes er klart, vil der helt sikkert også være nogle i salen, der ikke har forstået det. Prøv at få debatdeltagerne/indlægsholderne til at blive så konkrete og personlige som muligt. Det er lettere at huske for publikum. Hvis nogen går i tomgang i en debat, så vær ikke bange for at afbryde. Involver publikum i det omfang, det overhovedet er muligt, men vær relevant. Afstemninger frem for fælles gymnastikøvelser. Tag noter undervejs – så du kan binde debatten/dagen sammen med de vigtigste pointer.”

 

David Guldager, vært på Go’ Morgen Danmark, redaktør og gadget/digital trend-ekspert
“Få publikum med og træd selv i baggrunden. Det ligger i titlen ‘ordstyrer’, at man styrer ordet – du tager det ikke. Det betyder slet og ret, at man selv skal træde i baggrunden med egne holdninger, lange forklaringer og endnu længere spørgsmål. Åbn debatten med en kort og præcis introduktion af hele panelet. Få paneldeltagerne til at præsentere sig selv kort og stil så de første åbne og nemme spørgsmål. På den måde får man hurtigere deltagerne i orde, og med de nemme og enkle spørgsmål har de både muligheden for at få slappet af og kan virke mere vidende og kloge på emnet. En god ordstyrer guider primært snakken og vinklen i den rette retning, men tager ikke føringen. Ligeledes er det givtigt at få publikum med i debatten og snakken. Skab øjenkontakt med salen, tal til dem og få dem til at stille spørgsmål om nødvendigt. Det skaber en samhørighed, at salen kan være med på snakken uden at det behøver at tage overhånd. Alt afhængigt af formatet på scenen, har jeg haft succes med altid at have mulighed for at få publikum til at stille 1-2 spørgsmål per session eller per paneldeltager. Det kan dog være langt sværere at styre en eventuelt vinkel og/eller krise hvis der skulle være “uheldige” spørgsmål i mellem, men de spørgsmål, har jeg ofte erfaring med, er vigtige at få med i en god og åben debat.”

Skal vi hjælpe dig med at finde den perfekte foredragsholder til dit arrangement?

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter og gør dit arrangement til en succes.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.