Hvad er neurodiversitet, og hvorfor bør diagnoser ikke længere ses som fejl og sygdomme, men som naturlige variationer i hjernen med særlige sanser og specialiseringer, der altid har eksisteret i menneskelige samfund?
Christian Groes gør i dette foredrag op med “normalhjernen” og de snævre systemer, som er skabt til neurotypiske personer, og som mange neurodivergente ikke passer ind i.
Op imod 20 procent af befolkningen er neurodivergente, og vi kan lære meget af at lytte til deres behov, sanser og måder at være i verden på. Vi skal tilpasse samfundet til dem.
Det neurodiverse blik er et nyt blik på personer med mentale særpræg, og som en af de førende eksperter i neurodiversitet herhjemme, præsenterer Christian den nyeste forskning på området – fra et sociologisk, antropologisk og evolutionsbiologisk perspektiv.
Det neurodiverse blik gør op med psykiatriske og psykologiske tilgange, der ser på neurodivergens som et problem. Er rammerne de rigtige, kan alle neurodivergente trives.
Problemet er, at normalrammerne vi lever i, gør neurodivergente stressede og angste.
Hvis vi vil frigøre os fra normalskabelonen, skal skoler, arbejdspladser og fællesskaber designes efter neurodiverse behov – så der er plads til personer med autisme, ADHD, OCD, angst, bipolare tilstande m.fl. Foredraget bygger på Christians egen forskning på området, og på hans nye bog "Vi er alle anderledes – Neurodivergent i et normsamfund" (2025)
Christian Groes viser, hvordan et andet sprog for diagnoser, nye lærings- og arbejdsmiljøer og reel lytning til dem udenfor normerne styrker mental sundhed.
Han kommer med personlige erfaringer fra sin barndom og fra livet med sin søn med autisme og ADHD, og viser, hvordan oprindelige folk og folk i stenalderen integrerede neurodiversiteten som det mest naturlige. Han kommer med konkrete eksempler fra sine feltarbejder hos oprindelige folk i Amazonjunglen, hvor mentale særpræg, modsat i vores samfund, værdsættes og beskyttes – ligesom vi værdsætter biodiversitet i naturen.
Foredraget undersøger også maskering af mentale særpræg, og hvorfor det fører til mental mistrivsel. Hvad sker der, når maskerne falder? Yngre generationer går forrest, og flere springer ud som neurodivergente – er der en revolution i gang? Hvordan lytter vi?