Tlf. 35 11 21 31
Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenterTlf. 35 11 21 31
Foredragsholder, forfatter og ekspert i læring og kommunikation
Forespørg nemt på pris og dato5 ud af 5 stjerner
"Dejligt nærværende og særdeles brugbart - fyldt med humor og det er tydeligt at Svend Erik er særdeles godt inde i stoffet og formidler det på en levende og tankevækkende måde; kun rosende ord herfra."
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Om Svend
Foredrag
Referencer
Artikler
Svend Eriks Schmidt er en af landets absolut bedste kapaciteter, når det handler om læring, kommunikation og skoleliv. Hvordan bliver man en karismatisk underviser? Hvorfor bør vi benytte os af motivationspædagogik? Og hvad er brainbased læring egentlig? Alt det og meget mere giver Svend Erik Schmidt svar på i sine skarpe, veldokumenterede foredrag, der samtidig er underholdende og sætter tanker i gang hos sit publikum.
Igennem hele sin karriere har Svend Erik Schmidt aldrig sluppet den direkte adgang til praksis, hvilket tydeligt mærkes i hans foredrag. Det er i det konkrete arbejde med børn, unge og voksne, at teorierne skal stå deres prøve, og idéerne videreudvikles. Foredragene er kendetegnet ved at indeholde både teori og værktøjer, som kan gøre det både sjovere og mere effektivt at lære og kommunikere, og samtidig får de altid høje evalueringer.
Svend Erik Schmidt er uddannet lærer og har arbejdet på forskellige skoler i Billund Kommune – først 10 år som lærer og senere 8 år som leder. Igennem dette arbejde har Svend Erik Schmidt været medudvikler af og med til at gennemføre store pædagogiske forandringsprocesser i Billund Kommune. Sideløbende med dette arbejde har Svend Erik Schmidt uddannet sig i læringsstile og non-verbal kommunikation i USA. Han har siden da som ekspert i læring og kommunikation arbejdet med at implementere nogle af idéerne i børnehaver, skoler, erhvervsskoler og øvrige organisationer i Danmark. Svend Erik Schmidt er også manden bag TV2-serierne ”Plan B” og ”Skolen – verdensklasse på 100 dage” og arbejder med udviklingen af nye tv-programmer inden for læring og kommunikation.
Derudover har Svend Erik Schmidt været medudvikler af Motivationspædagogik på erhvervsskolerne for Undervisningsministeriet og også været faglig ansvarlig på Drengeakademiet i 2012. Svend Erik Schmidt er aktuel som bidragsyder til undervisningsministeriets udgivelse: ”Motivationspædagogik – metoder til at motivere elever i undervisningen”. Han er ligeledes forfatter til ”Den karismatiske underviser – 10 konkrete værktøjer” (2017), som sætter nye standarder for arbejdet med non-verbale teknikker i undervisningen.
Se foredrag med Svend Erik SchmidtVi møder os ihjel, men døden kunne jo egentlig ligeså godt have en anden årsag. Hvad er det, der skal til for at et møde bliver godt, konstruktivt og effektivt for alle mødedeltagere og ingen føler, at de spiller tiden?
Hvorfor er nogle møder dominerede af topmotiverede og engagerede mødedeltagere fra start til slut den ene dag, mens andre møder med de samme deltagere og en tilsvarende dagsorden den næste dag domineres af at finde begrænsninger eller træde vande? Ifølge Svend Erik Schmidt ligger en stor del af svaret i god og tydelig kommunikation.
I dette uhøjtidelige og til tider muntre foredrag kommer Svend Erik Schmidt med konkrete eksempler på og værktøjer til, hvordan hver enkelt mødedeltager kan brænde igennem med sit budskab i respekt for de øvrige deltagere og herved bidrage til at mødet bliver rigtig godt og konstruktivt. Det handler nemlig om både at kommunikere tydeligt og være god til at ”læse” og lytte til de øvrige mødedeltagere.
Alle kan blive dygtigere til at gå til møder, hvis de har hørt dette foredrag først
Målgruppen er alle, der går til møder. Varighed 2 timer.
De fleste undervisere mindes ofte de der helt særlige undervisere fra egen skoletid. De brændte tydeligt igennem med budskaberne og gjorde selv det mest kedelige stof spændende. Det var undervisere, der gav plads til børnenes holdninger, samtidig med at der ikke herskede nogen som helst tvivl om, hvem der i sidste ende bestemte. Men hvad gjorde disse undervisere, hvad var det de kunne? Og kan nutidens undervisere blive ligesådan?
På sin helt egen måde giver Svend Erik Schmidt i dette tankevækkende foredrag et konkret bud på, hvad der skal til for at blive en karismatisk underviser. Det handler om at beherske faget. Du skal kunne anvende nogle konkrete teknikker, men også om at kunne ”læse” den enkelte elev eller den gruppe, du underviser. Svend Erik Schmidt præsenterer i foredraget en grundlæggende kommunikationsmodel, og der gives eksempler på helt konkrete værktøjer med indlagte øvelser undervejs.
Alle kan lære at blive en karismatisk underviser. Især hvis man har hørt dette foredrag først.
Målgruppen er undervisere i grundskolen og på ungdoms- og voksenuddannelserne. Varighed: 2 timer.
Der er kommet en ny skolereform i grundskolerne og erhvervsskolerne. Det er en helt ny måde at lave skole på, som hermed er blevet lanceret. Og der er yderligere reformer på vej. Hvordan får vi reformerne til at virke i praksis? Hvad er det for en pædagogik, der er brug for? Motivationspædagogik kunne være svaret. Afgørende for al læring er, at eleverne er motiverede. Motivationspædagogik er en pædagogik udviklet i samarbejde med Undervisningsministeriets Fastholdelses Taskforce i perioden 2008-2012 og implementeret på en række erhvervsskoler i perioden 2012-2016.
Motivationspædagogik fokuserer på at øge elevernes lyst til læring igennem en varieret og meningsfuld undervisning. Den skal tage afsæt i elevernes styrker, tydelig kommunikation og foretrukne måder at lære på. Man strukturerer så at sige undervisningen ud fra tydelige mål. Vægten lægges på den enkelte elevs progression i et meningsfyldt og anerkendende læringsfællesskab. Svend Erik Schmidt har været medudvikler af Motivationspædagogik og medforfatter til hæftet: ”Motivationspædagogik – metoder til at motivere eleverne i undervisningen” (Undervisningsministeriet 2016). Svend Erik Schmidt var også faglig ansvarlig for Drengeakademiet 2012. Metoderne i Motivationspædagogik er blandt andet set udfoldet i praksis i ”Drengeakademiet” på DR 1 i efteråret 2014.
På en morsom og lærerig facon giver Svend Erik Schmidt i dette tankevækkende foredrag konkrete bud på Motivationspædagogik i praksis. Og så er det ganske lovligt.
Målgruppen er lærere, pædagoger, bestyrelsesmedlemmer og ledere i grundskolen og på ungdomsuddannelserne. Varighed: 2 timer.
I godt og muntert selskab med Svend Erik Schmidt
Skolen og dens indhold vil altid være til diskussion. Reform på reform, nye krav, skiftende politikere præger udviklingen af skolen i disse år – lokalt, kommunalt og nationalt. I dette foredrag præsenterer Svend Erik Schmidt på uhøjtideligvis og i traditionel ”forsamlingshusstil” som skolens svar på Niels Hausgaard 10 oplagte forhold, der til enhver tid efter Schmidts opfattelse vil gøre en god skole endnu bedre.
Svend Erik Schmidt har 35 års erfaring fra skolen som lærer og leder. Han har som konsulent løst opgaver i Undervisningsministeriet. Han var manden bag TV2-Serierne ”Plan B” og ”Skolen – verdensklasse på 100 dage”. Han var ansvarlig for det faglige indhold i Løkkefondens Drengeakademi 2012. Han stod bag udviklingen af det pædagogiske grundlag i Mentor Danmark, og senest er han en af grundlæggerne af idrætsfriskolen Guldminen i samarbejde med FC Midtjylland.
De 10 forhold ifølge Svend Erik Schmidt er:
Foredraget kommer omkring alle 10 forhold, men efter ønske fra arrangøren (markeres ved bestilling af foredraget) kan der lægges særlig vægt på et eller flere af de 10 forhold. Foredraget kan ses som et inspirerende debatoplæg forud for drøftelser af, hvor man gerne vil have skolen hen – lokalt, kommunalt og måske endda nationalt – hvem ved.
Målgruppe: Skolebestyrelser, skoleledelser, forvaltninger og politikere. Varighed 1,5 time
”Kommunikation bliver vanskeligt lige i det øjeblik, der er mere end én person tilstede”. “Hvorfor forstod de det ikke? Jeg havde jo givet dem en forklaring”. “Hold da op, hvor er dette møde kedeligt. Gab”. “Fantastisk indlæg. Jeg kan huske det hele ordret”. “Vi møder os efterhånden ihjel”. Du kan måske nikke genkendende til nogle af disse udsagn.
Med udgangspunkt i nogle helt enkle principper om effektiv læring og kommunikation redegør Svend Erik Schmidt i en uhøjtidelig og til tider munter tone for nogle særdeles effektive værktøjer. De kan gøre læringen og kommunikationen lettere, sjovere og mere effektiv på arbejdspladsen.
Du bliver klogere på din egen foretrukne måde at lære og kommunikere på. Du lærer at spotte andres foretrukne måder at lære og kommunikere på. Du får værktøjer til at optimere din kommunikation – både når du giver oplæg i plenum, og når du deltager i et møde.
Målgruppen er medarbejdere og ledere i offentlige og private virksomheder.
God kommunikation med SES og stort "tilpasningsvillighed" hos SES - lokalet var fx lidt lille til de mange mennesker, mend et blev håndteret fint.
Jane Kehlet
Super godt foredrag med en meget veloplagt Svend Erik Schmidt. Han brænder for sit budskab og formår at servere det på en underholdende og samtidig faglig måde.
Pia Jensen
Uovertruffent godt og relevant.
Rasmus Jerver
Kære Svend Erik. En super-duper foredrags-aften i Ikast. Du er inspirerende og levende, og din positive glade personlighed gør at man er fanget, fra start til slut.
Aase Christensen
Det var rigtig godt, deltagerne følte de gik hjem med indlæringskassen fyldt op.
Lis Bech Christensen
Svend Erik Schmidt levede til fulde op til det aftalte. Han har en skøn formidlingsform. Det gør jo ikke noget, at vi griner meget af tiden - der følger alligevel meget input med. Han lever vel egentlig til fulde op til et af sine budskaber - glade mennesker lærer bedst.
Lotte Kloster
God kontakt med deltagerne. Deltagerne gav efterfølgende udtryk for, at de havde fået meget ud af foredraget.
Flemming Ernst
Vores deltagere var meget tilfredse.Rigtig inspirende og glædeligt, at humor kan være en del af konferenceindlæg. Pudsigt med opdelingen i grupper - gav stof til eftertanke. Effektfuldt.
Lene Lysholt
Jeg havde hørt foredraget før; det var derfor, jeg bookede ham, og det levede helt op til forventningerne.
Hans Erik Hansen
Fantastisk med 70 mennesker fra unge med særlige behov til forvaltnings ansatte - alle fik en teoretisk og aktiv oplevelse. Kan varmt anbefale til alke andre.
Mogens Mathiesen
Svend Erik komplementerer vores igangværende uddannelsesforløb på fornem vis. Vi har brug for hans "varme" profil, for at deltagerne kan få et andet perspektiv på den pædagogiske verden, og vi vil helt sikkert booke ham igen.
Erik Ploug Sørensen
Svend Erik kom, så og sejrede. Han var veloplagt og lykkedes fremragende med at få tilhørerne aktiveret. 100 mennesker på Kornmarkskolen havde en fantastisk oplevelse!
Søren Vestergaard
Svend Erik Schmidt havde forberedt sig præcis til vores målgruppe, og hans oplæg var inspirerende og præcist, som vi havde ønsket os.
Jens Nørlem
Super relevant, vittigt og gode pointer. Vi havde alle en rigtig god oplevelse med Svend Erik og ville ikke tøve med at få ham ud igen.
louise haladyn
Det var rigtig godt! Vi var ikke så mange, så der var plads til masser af spørgsmål og dialog undervejs. Foredraget gik endda over tiden af disse grunde - det var kun positivt.
Henrik Aabo Christensen
Utrolig levende og medlevende foredragsholder, som bestemt leverede varen. Alt virkede efter forventning og foredragsholderen kan varmt anbefales til andre firmaer som har med kummunikation og vidensformidling at gøre. Svend er en fremragende formidler og professionel foredragsholder.
Martin Thrane
Svend Erik Schmidt formåede at holde 182 deltagere - fra Kulturskolerne i Nordjylland - fanget en hel dag. Først i 2 timer med oplæg/foredrag. Siden blev alle beskæftiget i 1½ time i debatgrupper udfra særdeles relevante oplæg og til sidst styrede SES plenumdebatten i 1 time på allerfornemmeste vis. Alle gik hjem med en masse nyt i baggagen. Alt i alt en meget god oplevelse og læring af en yderst kompetent, underholdende og fagligt højt kvalificeret foredragsholder.
Susanne Laub Elling
Helt unik formidlingsevne. Rigtig god til at få os selv til at reflektere (vi kommer fra en anden verden end skoleområdet).
Mona Ulsted
Svend Erik ramte lige præcis plet i forhold til målgruppen (pædagoger og medhjælpere fra 0-6 års-området) med sin forholdsvis lette tilgang til teoridelen og sin personlige formidling af praksisdelen, hvor han med stort overblik og fin humor også fik bragt tilhørerne selv i spil.
Margit Enderlein
Indholdet ramte godt og var meget brugbart. Svend Erik er rigtig god til at fange folk, og formår at ændre fortællestil undervejs, så han hele tiden har folk med sig.
Gitte Christiansen
Det var et rigtig godt foredrag - levede op til vores forventning. Vi kunne helt sikkert finde på at invitere Svend Erik Schmidt på besøg igen.
Tina Andreasen
Det fungerer supergodt med Svend Erik Schmidt til vores målgruppe - som er voksenundervisere i fagbevægelsen.
Lise Bertram
n fantastisk inspiration og igangsættende oplevelse trods det faktum, at vi er en meget lille ø-skole med få medarbejdere.
Mai-Britt Just Pedersen
Alle var glade og tilfredse. Svend Erik var meget faglig kompetent og samtidig super underholdende.
Pia Jensen
Spændende, relevant indhold, godt formidlet - med humor uden at blive useriøst. Vores medlemmer var meget tilfredse og lærte en masse.
Marianne Panduro Revshøi
Et fantastisk foredrag, hvor deltagerne selv skulle være aktive undervejs. Vi har fået god respons tilbage fra deltagerne.
Marianne Glintborg
Han er fagligt meget kvalificeret og så i tilgift morsom og en super formidler.
Vinie Hansen
Fremragende! Det var lige i plet, også med en super humoristisk indfaldsvinkel uden at miste det faglige indhold. Jeg har holdt kursusevaluering med kursisterne, som alle er enige om, at budskabet i hans foredrag vil de ikke glemme. Så fint - tak for det!
Hans Jessen
eget inspirerende. Har efterfølgende fået flere uopfordrede tilbagemeldinger på at det var et godt møde.
Gitte Werborg
Tak til Svend Erik Schmidt, som var en helt fantastisk inspirerende, morsom og faglig kompetent foredrags-/ oplægs- og tovholder på dagen for alle os fra Kulturskolerne i Nordjylland. Vi fik alle rigtig meget med hjem.
Susanne Laub
Oplægget om læringsstile og personlig udvikling var meget konstruktivt op til vores kommende gennemførelse af medarbejdersamtaler. Mange fik et udbytte som de angiveligt kunne bruge såvel arbejdsmæssigt som privat.
Anders Jacobsen
Fantastisk - fagligt meget relevant og samtidig meget underholdende.
Ebbe Weng
Helt fantastisk fik Svend Erik ramt målgruppen, med højt humør og tankevækkende pointer. Det var en målgruppe som ikke er Svend Eriks sædvanlige, men det blev kun tydeligt ganske få og ubetydelige gange. Stor ros! Jeg har endnu ikke fået bearbejdet tilbagemeldingerne fra deltagerne, men den umiddelbare tilbagemelding er yderst positiv - hvilket for denne gruppe er helt usædvanligt.
Lars Blaaberg
Svend Erik Scmidt har holdt foredrag for Legeteksforeningen i Danmark. Det var et meget inspirerende oplæg Svend Erik Schmidt gav os, meget varieret og levende. Det satte mange tanker i gang og var en vældig inspiration for os alle. I Legeteket kan forældre og fagfolk få rådgivningen og vejledningen omkring de pædagogiske metoder og processer, som matcher et barn eller en gruppe af børn, og man kan låne materialer, som støtter op om barnets udvikling. Derfor rammer Svend Erik, med sit så tydelige fokus på læringsstile, netop plet, fordi det hele tiden er en opgave at se lærings- og udviklingsprocessen ud fra barnets behov og præmisser. I samspillet mellem barnet og den voksene vil jo både barnets læringsstil, men også den voksnes læringsstils–præference vedvarende være i spil og blive udfordret. Hvilket Svend Erik Scmidt formår at formidle på en meget lærerig, morsom, tryg og inspirerende facon. Der er, som jeg ser det, et stort behov for at få udbredt større indsigt omkring gøre/røre-børnene. Og måske endnu mere, et behov for at få udbredt metoder, aktiviteter og lege som tilgodeser denne gruppe. Og det er jo bl.a. Legetekernes opgave. Svend Erik Scmidt har bidraget med et gedigent foredrag. Det var tydeligt at emnet er stort og rummer tid til fordybelse, så det bliver ikke sidste gang, vi bestiller Svend Erik Schmidt. Tak!
Pipper Holler
Meget anvendeligt. Meget underholdende. Ramte alle målgrupper.
Mie Christensen
En karismatisk underviser, er en underviser, der både indgår i gode relationer og leder eleverne på
samme tid.
Prøv et øjeblik at tænke tilbage på din egen skole- eller studietid. Hvilke undervisere er det, du kan huske?
Du kommer måske til at tænke på nogle helt særlige undervisere, der brændte tydeligt igennem med deres
budskaber, og som gjorde selv det mest kedelige stof spændende. Det var undervisere, der gav plads til dine
og dine kammeraters holdninger, samtidig med at der ikke herskede nogen som helst
tvivl om, hvem der i sidste ende bestemte.
Men hvad gjorde disse undervisere? Og hvad var det, de kunne?
Du kommer måske også til at tænke på nogle undervisere, der slet ikke formåede at få rum og plads til at
undervise, og hvor det derfor næsten var umuligt at lære noget som helst. Hvad var det, som gik galt?
I de seneste år har jeg haft fornøjelsen af at observere undervisere i grundskolen og på
ungdomsuddannelserne rundt omkring i hele landet, og jeg har oplevet lidt af hvert. Situationer, hvor
eleverne bare var klar, så snart underviseren trådte ind i klasselokalet, og situationer, hvor underviseren
skulle bruge lang lang tid til at få ro i klassen, hvis det overhovedet lykkedes. Og bemærk: Det var i mange
tilfælde de samme klasser, jeg fulgte i begge situationer….
AUTORITATIV KOMMUNIKATION
Sender informationer
Fokuserer på svar
Har kommandoen
Er orienteret mod fakta og kendsgerninger
Er struktureret
Løser selv problemerne
Indtager rummet
Kender svarene
Stoler på egen styrke
IMØDEKOMMENDE KOMMUNIKATION
Søger informationer
Fokuserer på spørgsmål
Faciliterer
Er orienteret imod relationer
Er fleksibel
Lader gruppen løse problemerne
Træder i baggrunden
Kender spørgsmålene
Stoler på gruppens styrke
Hvorfor får nogle undervisere automatisk opmærksomhed, når de ønsker det, mens andre kæmper for
opmærksomheden – og til tider forgæves?
Jeg er overbevist om, at en stor del af svaret (ja faktisk det meste af svaret) på dette spørgsmål er uhyre
enkelt og ligger begravet i underviserens kommunikation med eleverne. Underviseren skal kunne anvende
begge grundlæggende kommunikationsstile og fremstå hhv. autoritativ og imødekommende (se boksen), og
den karismatiske underviser er kendetegnet ved at kunne dette, samtidigt med, at hun er bevidst om at skifte
kommunikationsstil på de rette tidspunkter.
Hvis en underviser udelukkende fremstår autoritativ, kommer
relationerne til eleverne til at mange, og hvis en underviser udelukkende fremstår imødekommende, bliver ro
i timerne en mangelvare. Nogle få undervisere er naturtalenter, der næsten pr. automatik anvender den rigtige
kommunikationsstil i den rigtige situation, mens langt de fleste undervisere skal træne bevidst med konkrete
værktøjer for at komme til at fremstå som karismatiske i undervisningen. Alle kan lære det, og du lærer så
længe, du har elever.
Svend Erik Schmidt er ekspert i læring og kommunikation og pt. aktuel med bogen: ”Den karismatiske
underviser – 10 konkrete værktøjer”.
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.