Gå til primært indhold Gå til footeren

Et udviklingsforløb med Svend Erik Schmidt: Brænd igennem i undervisningen

Giv dine undervisere muligheder for at brænde endnu bedre igennem i undervisningen og håndtere eventuelle udfordringer i respekt for elevernes forskelligheder og gruppedynamikken i klassen. I dette praksisnære udviklingsforløb rykker eksperten i læring og kommunikation, Svend Erik Schmidt, helt ud i klassen på jeres skole. Forløbet kombinerer oplæg, observation, individuel feedback og fælles opsamling, så underviserne både får konkrete værktøjer fra "Den karismatiske underviser – 10 konkrete værktøjer" og støtte til at omsætte dem direkte i deres egen undervisning. Resultatet er mere nærværende undervisning, tydeligere budskaber og et stærkere læringsmiljø for både elever og undervisere.

Vil du vide mere?

Download produktblad eller indhent tilbud.

Download produktblad

Svend Erik Schmidt

Forfatter og ekspert i læring og kommunikation

Send en uforpligtende forespørgsel

Eller ring

35 11 21 31

Send en uforpligtende forespørgsel

Når karismatisk undervisning bliver til stærkere læring, trivsel og klasserumskultur

Et skræddersyet og resultatorienteret udviklingsforløb, hvor oplæg, observation og feedback gør underviserne endnu dygtigere til at brænde igennem i undervisningen.

Dette udviklingsforløb er målrettet skoler, der vil styrke kvaliteten af undervisningen med et praksisnært fokus på underviserens rolle, elevernes forskelligheder og gruppedynamikken i klassen. Nu har du en enestående mulighed for at få Svend Erik Schmidt, ekspert i læring og kommunikation, med helt ind i undervisningen på din skole. Et skræddersyet og praksisnært udviklingsforløb, hvor indsigt omsættes til varig effekt gennem oplæg, øvelser og fælles refleksioner, så underviserne ikke blot får ny viden, men også konkrete greb, der kan tages direkte med ind i næste lektion.   

Forløbet er en kombination af oplæg, samtaler, feedback og øvelser, der tilsammen skaber en rød tråd fra inspiration til handling i klasserummet. Alle elementer tilrettelægges og tilpasses, så det bliver nærværende, målrettet og tilpasset lige præcis jeres skole. 

 

Varighed og fleksibilitet 

Afhængigt af jeres behov kan forløbet skræddersys fra et intensivt heldagsforløb til et modulopbygget udviklingsforløb over flere dage eller sekvenser. Tempo og indhold kan tilpasses jeres rammer, så indholdet gør sig mest muligt gældende og forankres bedst muligt i praksis.

Hvem drager størst værdi af forløbet?

Udviklingsforløbet henvender sig til skoler og uddannelsesinstitutioner, der ønsker at styrke undervisningskvaliteten, klasserumskulturen og underviserens gennemslagskraft – med respekt for elevernes forskelligheder og gruppedynamikken i klassen. Forløbet er særligt relevant, når I vil løfte både den enkelte undervisers praksis og den fælles pædagogiske retning på skolen. Typiske målgrupper er:

  • Skoleledelser og pædagogiske ledere, der vil skabe en stærkere, fælles ramme for karismatisk og motiverende undervisning.
  • Lærergrupper på grundskoler og ungdomsuddannelser, der ønsker konkrete værktøjer til at brænde igennem med budskabet og håndtere udfordringer i klassen
  • Pædagogiske ressourcepersoner, vejledere og faglige fyrtårne, der arbejder med at understøtte kollegers undervisning gennem observation, sparring og udviklingsforløb.

Opbygning

Nedenstående angiver den vejledende struktur og indhold for udviklingsforløbet, som kan tilpasses jeres konkrete behov.

Modul 1: Formøde med ledelsen og besøg i klasserne

Forløbet starter med et formøde med ledelsen og evt. medarbejderrepræsentanter. Her afstemmes forventningerne til det kommende forløb, og der lægges en plan for observations- og feedbackdagen, så den kommer til at foregå bedst muligt og med størst muligt udbytte. Dernæst følger et uformelt besøg i klasserne, hvor Svend Erik Schmidt fornemmer undervisningskulturen og atmosfæren på skolen.

I dette modul arbejder I med at:

• Afstemme mål, rammer og succeskriterier for hele udviklingsforløbet.
• Tilrettelægge observations- og feedbackdagen, herunder mulighederne for at lade flere kollegaer overvære dele af dagen.
• Give Svend Erik Schmidt et nuanceret billede af skolens undervisningskultur, så oplæg og indsatser kan målrettes jeres virkelighed.

Modul 2: Oplægget for underviserne – "Den karismatiske underviser – 10 konkrete værktøjer"

Oplægget for alle undervisere har en varighed på ca. 2,5 time. Her præsenterer Svend Erik Schmidt sine 10 konkrete værktøjer med fokus på underviserens grundlæggende undervisningsstil, faldgruber i undervisningen, visualisering af budskabet, brug af stemme, krop, gestikulation og pauser, samt kortlægning af allierede og modstandere og bevidst placering af eleverne i klasserummet for at skabe en god gruppedynamik.

I dette modul lærer deltagerne at:

• Identificere egen undervisningsstil og undgå typiske faldgruber i undervisningen.
• Arbejde bevidst med visualisering, stemme, kropspositur, gestikulation og pauser, så eleverne fokuserer på det vigtige i undervisningen.
• Kortlægge gruppedynamikker i klassen og placere eleverne hensigtsmæssigt for at styrke læring, ro og trivsel.

Modul 3: Observation- og feedback i klasserne

På dag 2 gennemføres en hel observations- og feedbackdag, hvor ledelsen på forhånd har aftalt med fire undervisere, at det er dem, der konkret kommer til at opleve at blive observeret og få efterfølgende individuel feedback ved Svend Erik Schmidt. De fire undervisere får udleveret bogen "Den karismatiske underviser – 10 konkrete værktøjer" og læser den forud for dagen. Under observationen er Svend Erik Schmidt en flue på væggen og placerer sig i lokalet, så flest elever har ryggen til ham. Underviseren afleverer et skema med udvalgte observationspunkter, og efterfølgende holdes en ca. 45 minutters feedbacksamtale.

I dette modul lærer I at:

• Anvende observationsskemaer og fokuspunkter til målrettet udvikling af egen undervisning.
• Gennemføre feedbacksamtaler, hvor underviseren først selv reflekterer, og hvor I sammen opstiller hensigtsmæssige udviklingspunkter.
• Opbygge intern kapacitet, så de undervisere, der har været igennem forløbet, selv kan indtage rollen som observatør og sparringspartner for kollegaer.

Modul 4: Perspektivmøde med ledelsen og opsamlingsmøde for underviserne

På dag 3 afholdes et perspektivmøde med ledelsen (evt. også medarbejderrepræsentanter) samt et opsamlingsmøde for alle undervisere. Indholdet i observationerne og den efterfølgende feedbacksamtale er fortrolige og videregives ikke til skolens ledelse, men Svend Erik Schmidt kan på det generelle plan give ledelsen et godt billede af, hvordan undervisningen på skolen foregår, og hvor der konkret er mulighed for at sætte ind. På opsamlingsmødet udveksles gode ideer og erfaringer fra observations- og feedbackrunden, og de fire undervisere deler ud af deres erfaringer – både positive og negative.

I dette modul arbejder I med at:

• Identificere, hvor skolen med fordel kan sætte ind for at styrke undervisningskvalitet og klasserumskultur.
• Dele erfaringer på tværs af lærergruppen og samle op på, hvad der har virket – og hvad der stadig udfordrer.
• Lægge en konkret plan for, hvordan I holder gryden i kog og forankrer de nye ideer, værktøjer og metoder i hverdagen.

Udviklingsforløbet giver jer:

  • Konkrete værktøjer til at brænde endnu bedre igennem med budskabet i undervisningen.
  • En fælles forståelse af, hvad karismatisk undervisning er og hvordan den kan se ud i jeres praksis.
  • Ledelsesmæssige greb til at implementere og udbrede nye ideer, værktøjer og metoder i hele organisationen.
  • Styrket evne til at håndtere udfordringer i respekt for elevernes forskelligheder og gruppedynamikken i klassen.
  • Træning i observations- og feedbackkultur, så I kan fortsætte arbejdet internt efter forløbet.
  • Praksisnære erfaringer med at bruge "Den karismatiske underviser – 10 konkrete værktøjer" som løftestang for varig udvikling.

Forløbets facilitator

Svend Erik Schmidt

Forfatter og ekspert i læring og kommunikation

Svend Erik Schmidt er forfatter og ekspert i læring og kommunikation, med fokus på motivationspædagogik og praksisnær undervisning. Igennem de seneste 10 år har han observeret mere end 500 timers undervisning på grundskoler og på ungdomsuddannelser med efterfølgende feedback til underviseren. Svend Erik Schmidt hjælper ledere og undervisere med at brænde endnu bedre igennem i undervisningen og håndtere eventuelle udfordringer i respekt for elevernes forskelligheder og gruppedynamikken i klassen.

Hent produktblad

Send en uforpligtende forespørgsel

Brug for hjælp?

Telefon: 35 11 21 31

E-mail: kontakt@athenas.dk