Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Katrine Thielke

Bliv klogere på danskernes online adfærd og lær, hvordan man kommunikerer bedst muligt med sine kunder

Katrine Thielke

Foto: Lars Krogsgaard

Katrine Thielke

Ekspert i digital kommunikation og online adfærd.

Forespørg nemt på pris og dato
Uforpligtende forespørgsel på Katrine Thielke

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Katrine

Lecture icon

Foredrag

Books icon

Bøger

Forespørg nemt på pris og dato

Katrine Thielke er rådgiver om kommunikation i den digitale verden, og hun er ekspert i online adfærd, herunder sociale medier, influenter, shitstorms og trolling. Udover at være selvstændig rådgiver for ledere, organisationer og virksomheder, har Katrine udgivet tre bøger om nogle af hjørnestenene i digital kommunikation: “Influenter – når mennesker er medier”, “Kan trold tæmmes? Trolling og debatkultur i den digitale tidsalder” og “Når tasterne taler – konflikthåndtering på sociale medier”.

Et foredrag med Katrine Thielke giver jer:

  • Strategisk og praktisk viden om online kommunikation.
  • Indgående kendskab til influence-kulturen og dens mange muligheder.
  • Indsigt i strategier for online konflikthåndtering samt håndtering af shitstorms og trolling.

Strategisk indsigt i online adfærd og digital kommunikation

Katrine er uddannet i Informationsvidenskab på Aarhus Univseritet, og har arbejdet med at skabe sammenhæng mellem forretning og digital kommunikation i både det private og det offentlige samt på bureau. I dag arbejder hun med kommunikations- og indholdsstrategier, beredskab for kriser og trolling, samt en række projekter, der handler om at få strategien til at leve i praksis. Dertil er hun ekstern lektor i Strategisk Kommunikation på Københavns Universitet og underviser i sociale medier på DMJX.

Katrine kan skræddersy foredrag, der handler om sociale medier, kriser på sociale medier og strategisk online kommunikation.
Efter næsten to årtier i branchen besidder hun en omfattende teoretisk og praktisk baggrund, og forsætter med at være aktivt involveret i arbejdet.
Dette giver hende mulighed for at kombinere strategisk overblik med konkrete erfaringer.

Katrine har desuden lavet en række sjove con amore-projekter, der udforsker det sociale internet. Disse tæller bl.a. slikleksikon.org, kommunikationscast.dk og stop-motion-julekalenderen ’Mr. Nom Nom’.

Katrine har skrevet sine tre bøger sammen med hhv. Henriette Hald, Nana Dall og Maia Lorentzen.

Ønsker I den ideelle foredragsholder til at gøre jer klogere på den digitale verden og få redskaber til både at håndtere konflikter og få strategisk samt viden om online kommunikation, så book Katrine Thielke til jeres næste arrangement.

Se foredrag med Katrine Thielke
Katrine Thielke foredrag

Influenter – når mennesker er medier

De fleste forstår influenter – eller influencere – som unge, populære personer, der sælger varer via deres personlige profiler på sociale medier. Influenter står i virkeligheden for meget mere end det – og de er en kæmpe mulighed for en virksomhed, for at kommunikere meget mere direkte til de ønskede målgrupper.

Med udgangspunkt i hendes bog “Influenter – når mennesker er medier”, skrevet sammen med Henriette Rald, tager Katrine jer gennem de syv influenttyper og viser, hvorfor influenter er fremtiden for kommunikation og markedsføring. Hun inddrager relevante cases og eksempler, som tydeligt viser, hvordan og hvorfor det fungerer, når man bruger influenter.

Derudover kommer Katrine ind på, hvad det betyder for jeres organisations brand og troværdighed, når den pludselig skal kommunikere ved hjælp af mennesker, der også ønsker at fremme deres eget brand som en del af kommunikationen.

Katrines tilgang til influenterarbejdet er både strategisk og praktisk, og hun introducerer en plan for, hvordan I selv kommer i gang – enten som influent eller med at bruge influenter.

Katrine Thielke foredrag

Når tasterne taler – konflikthåndtering på sociale medier

Hvorfor angriber, chikanerer og spammer brugerne jeres organisation på de sociale medier? Og hvordan kan man som person, leder eller organisation håndtere det?

Med udgangspunkt i hendes bog “Når tasterne taler – konflikthåndtering på sociale medier, skrevet sammen med Nana Dall, gennemgår Katrine Thielke en række konfliktmæglingsteknikker, der kan bruges online. De har vist sig at være særdeles effektive, og forhåbentlig kan de også hjælpe jer.

Katrine analyserer med afsæt i en eller flere aktuelle sager, hvad der sker i et angreb/en shitstorm, men viser også, hvorfor den daglige utilfredshed online, der ikke bliver håndteret, kan skade omdømmet. Katrine præsenterer, og gennemgår forskellige værktøjer, der findes til at nedskalere online vrede og utilfredshed, og hun giver jer opskriften på et godt beredskab.

Der er mulighed for, at Katrine frem mod oplægget kan forberede og analysere specifikke cases fra jeres tilstedeværelse på sociale medier, som derefter kan gennemgås til foredraget.

Katrine Thielke foredrag

Kan trold tæmmes? Trolling og debatkultur i den digitale tidsalder

Katrine Thielke giver jer indsigt i, hvad der motiverer folk til at trolle, og hvilke psykologiske mekanismer, der gør troldeadfærd muligt – og effektivt – når en debat skal nedbrydes.

Med udgangspunkt i hendes bog “Kan trold tæmmes? Trolling og debatkultur i den digitale tidsalder”, skrevet sammen med Nana Dall og Maia Lorentzen, gennemgår Katrine troldeadfærd fra a til z og graver sig ned i ytringsfrihedens digitale dilemma: for hvad stiller man op, når den enes ytringsfrihed fører til intimidering og ekskludering af den anden?

Katrine giver jer både en historisk gennemgang af trolling-fænomenet, der har sit afsæt i en gammel internetkultur, og åbner op for ”troldearsenalet”, der med tiden er blevet både større og bredere. Hun bruger danske, nutidige eksempler og diskuterer, hvad trolling betyder for vores debatkultur, både on- og offline. Hun giver jer værktøjer til at genkende troldeadfærd og lære, hvordan man besvarer troldeadfærd – det er nemlig ikke længere nok at ignorere dem.

Der er mulighed for, at Katrine frem mod oplægget kan forberede og analysere specifik troldeadfærd fra jeres tilstedeværelse på sociale medier, som derefter kan gennemgås til foredraget.

Katrine Thielke som moderator

Katrine Thielke som moderator

Katrine bliver også brugt som moderator på konferencer, i paneldebatter og ved større faglige arrangementer. Hendes styrker er evnen til at samle trådene og engagere publikum, så de føler sig inkluderet i det, der foregår på scenen. Katrine har et godt arsenal af formater og involveringsmetoder, så jeres arrangement bliver levende og energifyldt for deltagerne. Hun modererer desuden også digitale live-events og konferencer.

Referencer

Influenter – når mennesker er medier

En bog om de nye kommunikationsdiscipliner. Hvad er ekstern kommunikation, når de stærkeste platforme ikke kun er massemedier, men en masse små medier? Hvordan bruger man influenter, medarbejdere og interessenter i kommunikationen?

Bogen behandler hvad det betyder for en organisations brand og troværdighed, når den pludselig skal kommunikere ved hjælp af mennesker, der også ønsker at fremme deres eget brand som en del af kommunikationen. Den kommer ind på, hvad det betyder for en virksomheds troværdighed, når den bliver lånt ud til en influent – og omvendt, når virksomheden iklæder sig influentens troværdighed.

Når mennesker er medier ser på hvordan man arbejder strategisk og praktisk, når man skal arbejde med influenter, digital interessevaretagelse, medarbejderambassadører og eksterne ambassadører i professionel kommunikation. Bogen er både en vidensbog og en metodebog, der giver overblik, indføring og modeller for de syv kommunikative discipliner, hvor mennesker er medier.

Udgivelse: Februar 2023
Forlag: Samfundslitteratur

Når tasterne taler – konflikthåndtering på sociale medier

Sidder du med brugere på de sociale medier som er vrede eller frustrerede? Og mangler du redskaber til at håndtere situationen? Når tasterne taler giver dig praktiske og implementerbare redskaber, der har afsæt i solid viden fra det konfliktteoretiske felt og det digitale univers.

Det får du:

  • En række praktiske metoder og modeller, som du kan bruge med det samme i dit arbejde med sociale medier – eller i skriftlig kommunikation i det hele taget.
  • Den konfliktteoretiske baggrund for, hvorfor konflikter opstår så hurtigt på sociale medier.
  • Forståelse for blandingen af den skriftlige og mundtlige kommunikation, som er noget særligt for sociale medier.
  • En gennemgang af en håndfuld andre tilgange til at arbejde med moderation på sociale medier.

Bogen er skrevet til kommunikationspraktikere og social media managers, som arbejder for virksomheder, organisationer eller medier, men privatpersoner kan også have glæde af metoderne i bogen.

Udgivelse: Maj 2018
Forlag: Ajour

Kan trold tæmmes? Trolling og debatkultur i den digitale tidsalder

Når nogen siger internettrold, tænker du måske, at der er tale om et moralsk afsporet kældermenneske. Men det er en misforståelse. ’Trolling’ er blevet et fænomen, der ikke længere er isoleret til online-subkulturer, men er udbredte taktikker, som kan være alt fra satirisk fjol, aktivistiske afsporinger af debatter på sociale medier til hadekampagner, trusler og cyberstalking. Og de fleste af os, deltager i det. Troldene er med andre ord os selv.

Kan trold tæmmes? analyserer troldeadfærd fra a til z og graver sig ned i ytringsfrihedens digitale dilemma: for hvad stiller man op, når den enes ytringsfrihed fører til intimidering og ekskludering af den anden? Hvordan skal vi forstå troldeadfærd, og hvad gør vi ved det, når adfærden truer den demokratiske samtale?

Udgivelse: Juni 2019
Forlag: Informations Forlag

Uforpligtende forespørgsel på Katrine Thielke

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31

Foredragsemner med Katrine Thielke