Henter Indhold ...

Bente Klarlund

Overlæge, professor og forfatter

Dr. med. Bente Klarlund er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet, og leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed. Bente holder humoristiske, tankevækkende og inspirerende foredrag og kurser om sundhed og fysisk aktivitet, som målrettes almindelige borgere, sundhedsfagligt personale, politikere og andre beslutningstagere.  

UFORPLIGTENDE FORESPØRGSEL

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Det er naturligvis helt uforpligtende

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Book nu på tlf: 35 11 21 31

Dr.med. Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet, og leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed. Hun er klummeskriver og styrer en sundhedsbrevkasse på Politiken, Lørdagsliv.  

Hun er forfatter til mere end 500 videnskabelige artikler og bøger og har modtaget adskillige priser for sin forskning, samt Videnskabsministeriets Forskningskommunikationspris, Kulturministeriets Idrætspris og Rosenkjærprisen. Bente Klarlund er bl.a. forfatter til bøgerne: Sandheden om Sundhed; Elsk at løbe – med Maratonbogen; Hva` nu hvis jeg hader sport; Skridttællerbogen, Recept på Motion, Motion på Recept; Graviditet og Motion; Børn og Motion og sidst ”100 myter om vægttab og motion”.

Bente Klarlund holder foredrag og kurser om sundhed og fysisk aktivitet, som målrettes almindelige borgere, sundhedsfagligt personale, politikere og andre beslutningstagere.

    Bente Klarlund foredrag

    Sundhedsmyter

    • Vi dyrker vores krop og sundhed, som om det er en ny religion. Men det kan være svært at navigere rundt i sundhedsjunglen. Hvad der er sandt og falsk, når det gælder sundhed og motion? Foredraget inddrager deltagerne, der hver får et rødt og et blåt kort. Bente Klarlund fremsætter udsagn og deltagerne viser med rødt kort, om de mener, det er forkert –  eller med blåt kort, om det er rigtigt. Derefter uddyber Bente og fortæller om forskningen bag svaret.
    • Foredraget kan tilpasses, så det fokuserer på særlige emner og egner sig bedst til en deltagerkreds, der ikke overstiger 100 personer. Eksempler på myter der kan indgå: Det, du spiser om aftenen, feder mere. En kalorie er en kalorie. Chokolade slanker. Du er overvægtig, fordi du har tunge knogler.
    • Sundhed, vægtfokusering og motion definerer tidsånden. Mange kvinder og mænd drømmer om den superslanke eller muskuløse krop. Det er svært at forstå, at man ikke bare kan spise noget mindre og motionere noget mere. Vores ønsketænkning går i retning af, at vi nemt kan få det, vi drømmer om. Sådanne drømme næres af en industri og skaber myter, der lover overvældende træningsresultater, uden at vi anstrenger os, og vægttab uden at vi spiser mindre. Oplev et foredrag, der fortæller sandheden bag de mange myter.

    Bente Klarlund foredrag

    Kan risikoen for demens nedsættes?

    • Spørgsmålet er mildt sagt relevant, for man regner med, at der i Danmark er 84.000 mennesker med en demens-diagnose i dag. Tallet vil være næsten fordoblet om 25 år. En demensdiagnose rammer ikke blot den demente, men også de pårørende og samfundet i videste forstand. Det er derfor påtrængende at spørge sig selv, om man kan gøre noget for at nedsætte risikoen for demens. Det korte svar er ja. Og i grove træk gælder, at det, der er godt for hjertet, også er godt for hjernen.
    • Rygning er rigtig skidt for hjernen. Kaffe er godt. Alkohol med måde er også godt. Og motion er særdeles godt, også for hjernen. Der er en særlig stor risiko for demens, hvis man har eller har haft en depression. Hjernen nyder hjernen godt af selskabelighed, men lider under ensomhed. Som pårørende til en dement ægtefælle kan man blive ramt af ensomhed. For demens er en tabubelagt sygdom.
    • En sund livsstil giver ingen garanti mod udvikling af demens. Men man kan nedsætte risikoen for demens og udskyde det tidspunkt, hvor demensen sætter ind.

    Bente Klarlund foredrag

    Fysisk aktiv: fra vugge til krukke, fra sofakartoffel til supermotionist og  for syge såvel som raske

    • Uanset, hvor man er i livet, er det vigtigt at være fysisk aktiv. Ung eller gammel, syg eller rask: det er vigtigt for både den fysiske og mentale sundhed at være aktiv. Det er også vigtigt at dyrke fællesskabet. Det er så vigtigt, at man burde kunne skrive en recept på både motion og venskab. Foredraget gennemgår betydningen af fysisk aktivitet, når det gælder forebyggelse af sygdom, men også når det gælder styrkelse af såvel den fysiske som den mentale sundhed her og nu.
    • Der inddrages aspekter på børn og fysisk aktivitet, både hvad angår læring, trivsel og sundhed. Og jeg fortæller hvordan fysisk aktivitet kan bruges som behandling af sygdom.
    • Nogle mennesker har brug for at komme i gang. Andre dyrker så meget motion, at det sunde er ved at kamme over. Men hvor meget motion er for meget? Findes der en tærskel, hvor det ikke længere er sundt? Er der farligt at være supermotionist?

    Bente Klarlund foredrag

    Venskab på Recept

    • Man forlænger livet, når hver dag fyldes med glæde. Der skal smag, kultur og stemning ind i hver eneste dag. Se det er et vigtigt bud på middellevetiden, som ikke nødvendigvis står i kontrast til de klassiske sundhedsbudskaber.
    • Sundhed trumfer ikke alt andet her i livet. Det kan være vigtigere for mig at få en god smagsoplevelse, end at det, jeg propper i munden, er sundt. Jeg kan vælge at drikke et eller mange glas vin, fordi det giver mig afslapning og øger kvaliteten af mit sociale liv, selvom jeg ved, at det måske øger min risiko for sygdom. Men lige meget hvilken livsstil jeg vælger, så skal det være på et oplyst grundlag. I de senere år er det blevet mere og mere klart, at gode sociale relationer er helt centrale for både vores fysiske og mentale sundhed. Hvis man ikke har et godt netværk, ja så er der øget risiko for at man bliver syg og dør for tidligt. Det er så vigtigt, at hvis vi kunne udskrive ”recept på venskab”, så skulle vi gøre det.
    • Det er også essentielt for vores mentale sundhed at have en mening med livet. Og så har vi det bedre, hvis vi formår at tænke på andre end os selv. Mennesker har en filantropisk tilgang til livet og giver af deres tid eller penge har det bedre og lever længere.
    • Dette foredrag lægger dokumentationen frem, når det gælder styrkelse af både den fysiske og den mentale sundhed. Det handler stadig om kost og motion, men der er meget mere. Det handler om venskaber, nære relationer og mening med livet.

    Bente Klarlund foredrag

    Fysisk efteruddannelse

    • Foredraget handler om livsstil, men fokuserer på betydningen af fysisk aktivitet, ikke mindst i arbejdslivet.
    • Det er muligt at undgå nedslidning. Man kan udskyde skrante-årene til meget sent i livet til fordel for både individet og samfundet. Det kræver fokus på sundhed og forebyggelse gennem hele livet – også arbejdslivet. Det er ofte kombinationen af et fysisk krævende job og en usund livsstil, der skubber mennesker ud af arbejdsmarkedet. Men nedslidning kan i stort omfang forebygges igennem fysisk efteruddannelse i form af fysisk træning, også i arbejdstiden.  
    • Udtrykket ”motion i arbejdstiden” giver associationer til frynsegoder i stil med cappuccinomaskiner og frugtkurve. Det lugter lidt af, at det bedste ved jobbet er pauserne. Men fysisk efteruddannelse handler simpelthen om, at det i nogle jobsituationer er nødvendigt at sikre god styrke og kondition, for at jobbet i sig selv ikke skal føre til nedslidning. I andre jobs er det nødvendigt at bryde det stillesiddende job for ikke at blive syg. Arbejdspladsen er en arena for sundhed, men hvor går grænsen mellem omsorg for den ansatte og utidig indblanding?

    Bente Klarlund foredrag

    KRAM dig 14 år yngre

    • Vi er ved at drukne i bøger om sundhed. Det er ikke nemt at finde rundt i sundheds-junglen Hvad kan man tro på? Hvad skal man mene? Det kan vel ikke være lige vigtigt alt sammen? Og kan man virkeligt spise sig ti år yngre? I dette foredrag holder jeg mig ikke tilbage. Jeg vover et øje og giver opskriften på, hvordan man kan opnå at leve ikke bare 10  – men 14 år længere – vel at mærke 14 år uden sygdom – og vel at mærke 14 år med bedre livskvalitet.
    • Det handler om KRAM-faktoren. Har du den, så er du i biologisk forstand 14 år yngre. KRAM står for Kost, Rygning, Alkohol og Motion. Foredraget handler om KRAM, men fokuserer på betydningen fysisk inaktivitet i fritidslivet og arbejdslivet og viser, at det er bedre at være fed og fit end slank og sløv. Når det er nemmere sagt end gjort at holde vægten, kvitte smøgerne, drikke mådeholdent og motionere dagligt, skyldes det, at vi påvirkes af en lang række omstændigheder, som vi ikke er bevidste om. En væsentlig vej til succes i sundhedslivet er derfor viden, viden og mere viden.
    • Foredragets kerne er at formidle viden og dokumentation om sundhed og forebyggelse, som baggrund for en diskussion af en række kontroversielle spørgsmål. Er sundhed et individuelt ansvar? et fælles ansvar? eller både og? Tilhørerne bliver aktivt inddraget i et humoristisk, tankevækkende og til tider provokerende foredrag.

    Bente Klarlund foredrag

    Elsk at løbe

    • Mere end 1 million danskere definerer sig selv som løbere. Foredraget giver en forskningsbaseret gennemgang af løbets fysiologi og giver praktiske råd til navigering i løbets univers.
    • Foredraget bliver krydret med løbe-anekdoter samt beretninger og tanker om løbets historie, filosofi, sensualitet, mytologi, kommercialisering og politik.

    Bente Klarlund foredrag

     

    Vanvittigt sundt – Klarlund og Larsens letlevende brevkasse – LIVE

    •  Hvad må man spise, hvor lidt motion kan man nøjes med, og hvor meget er det nu, man må drikke? Og er det sunde liv også det gode liv?
    • Vi hører meget om sundhed, men det er svært at finde rundt i sundhedsjunglen. Samtidigt sporer vi en vis træthed over sundhedsdebatten og en snigende fakta-resistens melder sig, som skaber grobund for ”kreative” sandheder om sundhed. Det går den forkerte vej, og der er behov for nytænkning på sundhedsområdet.
    • Derfor har professor og overlæge Bente Klarlund Pedersen fra Rigshospitalet indgået en usædvanlig alliance med skuespilleren Peter Larsen, alias Erna Iversen. Når det gælder Erna Iversen, er der vel nok altid et og andet, man kunne tænke sig at spørge en læge om og 10 spørgsmål til professoren kunne let gå hen og blive til 100.
    • Erna Iversen, der selv synes, at hun er mager uden at være ranglet, men ret beset har en misundelsesværdig timeglasfigur, vil gerne have styr på den optimale kropskomposition. Bente Klarlund svarer beredvilligt på spørgsmål om paradokset tyndfedme, mens hun måler Ernas livvidde. Erna vil også høre, om det er korrekt, at store kvinder har et lavt stofskifte, at chokolade slanker, at man taber sig ved at svede meget, og om det kan passe (som hendes veninde påstår), at man forbrænder 300 kalorier i forbindelse med sex.  Er det usundt at springe morgenmaden over? Er 6 små måltider sundere end 3? Er det ikke farligt at faste under ramadanen? Er det usundt med kaffe? Er vinterbadning sundt? Kan graviditet bruges som en slags doping? Hvad betyder KRAM og hvorfor hedder det ikke KRAMS? Hvor vigtig er søvnen for helbredet? Hvorfor får vi stress? Hvorfor kalder man stavgang for Alzheimer-skiing? Hvad er det skridttælleren tæller – og hvor i skridtet er det i øvrigt, den skal sidde? Vi kommer ind på de ondskabsfulde fedt-depoter og fedt-despoter og meget mere.
    • Der er ikke tale om et foredrag i gængs forstand. Der anvendes stensikkert ikke power-point, men andre rekvisitter kan komme på tale. Med humor og satire tager Klarlund og Larsen publikum med på en absurd rejse ud på sundhedens overdrev, hvor forskningsbaseret viden om sundhed og livsstil er i fokus. Galskab og alvor går hånd i hånd. Publikum vil grine og græde.
    • Der er ingen grænser for de spørgsmål, der kan stilles. ”Vanvittigt Sundt” er under konstant udvikling og kan tilpasses (næsten) alle mål. Publikum inddrages fra først til sidst.
    • Bente Klarlund Pedersen holder dette foredrag i brevkasse live-udgave med Peter Larsen, der er dansk skuespiller. Han har gået på mimeskole i Polen, været konferencier på Festival of Fools og spiller i teatergruppen Solvognen. Senere indledte han et samarbejde med Anne Marie Helger. Han havde i mange år ugentlige tv-optrædener hos Hans Otto Bisgaard som henholdsvis tjener Frandsen og den særdeles barmfagre fru Erna Iversen. Peter Larsen gennemgik Tamil-sagen i Niels Ufers stykke ”Mens vi venter på retfærdigheden” på Café Teatret og TV. 25 år efter stykket om Tamil-sagen genoplivede Peter Larsen sin figur kultursociolog Jørgen Andersen i stykket ”Mens vi venter på Irakkommissionen”, der bl.a. blev opført på Det Kongelige Teater i 2017.
Det siger kunder, som har oplevet foredrag med Bente Klarlund

Indlæs flere...

Foredragsholdere der minder om Bente Klarlund

Foredragsemner med Bente Klarlund