Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter

Vores foredragsholdere kan også bookes til events der afholdes online. Kontakt os og hør mere om mulighederne.

generic-cover2

Sundhed og fysisk aktivitet vinklet alt efter, hvem du er

Bente Klarlund Foredrag

Bente Klarlund

Overlæge, professor og forfatter - Humoristiske, tankevækkende og inspirerende foredrag og kurser om sundhed.

Forespørg nemt på pris og dato

5 ud af 5 stjerner

"Bente var en god oplevelse med hensyn til oplysninger omkring sundhed. Hun formidlede det helt perfekt og jeg fik en masse med hjem."

Jan Vest Hansen - Scandlines Se alle referencer

Et Bente Klarlund foredrag giver dig:

  • Bente Klarlund er en af de hyppigst anvendte forskere indenfor sundhed i medierne
  • Selvom Bente besidder en meget stor viden på området, så formår hun også at gøre det tilgængeligt for ikke-fagfolk
  • Foredragene er desuden meget humoristiske og benyttes ofte til kick-off arrangementer
Uforpligtende forespørgsel på Bente Klarlund

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Bente

Lecture icon

Foredrag

References icon

Referencer

Forespørg nemt på pris og dato

Dr. med. Bente Klarlund er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet, og leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed. Bente holder humoristiske, tankevækkende og inspirerende foredrag og kurser om sundhed og fysisk aktivitet, som målrettes almindelige borgere, sundhedsfagligt personale, politikere og andre beslutningstagere.  

Et Bente Klarlund foredrag giver dig:

  • Bente Klarlund er en af de hyppigst anvendte forskere indenfor sundhed i medierne
  • Selvom Bente besidder en meget stor viden på området, så formår hun også at gøre det tilgængeligt for ikke-fagfolk
  • Foredragene er desuden meget humoristiske og benyttes ofte til kick-off arrangementer

Dr.med. Bente Klarlund Pedersen er overlæge på Rigshospitalet, professor ved Københavns Universitet, og leder af TrygFondens Center for Aktiv Sundhed. Hun er klummeskriver og styrer en sundhedsbrevkasse på Politiken, Lørdagsliv.  

Hun er forfatter til mere end 650 videnskabelige artikler og bøger og har modtaget adskillige priser for sin forskning, samt Videnskabsministeriets Forskningskommunikationspris, Kulturministeriets Idrætspris og Rosenkjærprisen. Bente Klarlund er bl.a. forfatter til bøgerne: Sandheden om Sundhed; Elsk at løbe – med Maratonbogen; Hva` nu hvis jeg hader sport; Skridttællerbogen, Recept på Motion, Motion på Recept; Graviditet og Motion; Børn og Motion bestsellerne GÅ-bogen-gå så går det nok og Yngre med årene

Bente Klarlund holder foredrag og kurser om sundhed og fysisk aktivitet, som målrettes almindelige borgere, sundhedsfagligt personale, politikere og andre beslutningstagere.

Se foredrag med Bente Klarlund

    Bente Klarlund foredrag

    Gå en tur med Bente Klarlund i ørerne

    • I denne tid hvor mange arbejder hjemme og ikke får den daglige transportmotion til og fra arbejde og hvor fitnesscentrene er lukkede, er det en god ide at gå en tur.
    • I dette GÅ-foredrag fortæller Bente Klarlund  (uden power points) om, hvordan gåture kan booste den fysiske og mentale sundhed. Foredraget er egnet til at deltagerne går en tur og lytter til foredraget via mobilen.
    • Når du går, nedsætter du din risiko for 35 forskellige sygdomme herunder kræft, demens og hjertesygdom. Er du syg, kan du i nogle tilfælde gå dig rask. Gåture er også et middel i kampen mod depression, stress og angst.
    • Foredraget går på 3 ben – det fysiske, det mentale og det eksistentielle. Mange store tænkere giver udtryk for, at der er en særlig friskhed i den tanke, der er frembragt, mens kroppen er i bevægelse. Nietzsche siger: ”Det er når man går, de store tanker kommer”. Musklerne taler til hjernen, når vi går. En gåtur sætter gang i en masse hjernehormoner og musklerne udskiller stoffer til blodet, der kan kommunikere med alle vores organer. Du kan gå dig gladere, mere kreativ og til en bedre hukommelse. Hukommelsescenteret i hjernen vokser, når du går, og du husker derfor bedre. Foredraget bygger på bestselleren GÅ-bogen – gå så går det nok fra 2018.

    Bente Klarlund foredrag

    Yngre med årene

    • Et langt liv uden sygdom er noget, de fleste af os stræber efter. Langt de fleste af os ved også, at kost og motion spiller en væsentlig rolle, når det gælder sundhed. Men ungdommens kilde og kroppens aldring handler om andet og mere. I Yngre med årene går professor Bente Klarlund videnskabeligt til værks og giver råd til en livsstil, hvor dine celler og dermed din krop i biologisk forstand bliver yngre.
    • Foredraget kommer hele vejen rundt om mennesket – lige fra kost, rygning, alkohol og motion til det videnskabelige faktum, at du faktisk får flere år forærende, når du er en del af et fællesskab og lever dit liv, så det giver mening. Det lange, sunde liv handler nemlig også om pauser, sex, ærefrygt, vin, frivillighed og samvær med vennerne – og alt det påvirker også vores udseende:
      »Der er utroligt meget, man selv kan gøre for at holde sig rask. Og det er aldrig for sent at ændre livsstil. At du spiser fornuftigt og får rørt kroppen ved de fleste er vigtigt, men opskriften på et langt, sundt liv også handler om at undgå unødig bekymring og have fokus på det, der giver mening; familie, venner, frivillighed, optimisme, at tro på noget og ikke mindst lade sig begejstre«.
    • Udover en guide til, hvordan det enkelte menneske kan øge sandsynligheden for et langt liv, er det også håbet, at foredraget vil gøre op med den misforståelse, der hersker blandt danskerne, når det kommer til sundhed:»Vi tror, at ungdom er noget, vi køber. Vi er til fals for det hurtige fiks i form af kosttilskud og anti-aldringsprodukter. Legenden om ungdommens kilde lever stærkt i skikkelse af en kommerciel sundhedsindustri, der ofte føres frem af kendte skuespillere og popsangere. Min ambition er, at videnskabens stemme skal overdøve og trumfe den kommercielle og poppede sundhedsindustri og bidrage til, at du lever godt og længe uden at smide penge ud ad vinduet til virkningsløse, potentielt farlige produkter«, fortæller Bente Klarlund. Foredraget bygger på bestsellerbogen Yngre med Årene fra 2020.

    Bente Klarlund foredrag

    Gå – så går det nok

    • Når du går, nedsætter du din risiko for 35 forskellige sygdomme herunder kræft, demens og hjertesygdom. Er du syg, kan du i nogle tilfælde gå dig rask. Gåture er også et middel i kampen mod depression, stress og angst. I snit kan en 30-årig kvinde, der ikke bevæger sig i det daglige, regne med at leve godt fire et halvt år længere, hvis hun begynder at gå 30 minutter hver dag. For en mand er gevinsten 3 år.
    • Foredraget går på 3 ben – det fysiske, det mentale og det eksistentielle. Mange store tænkere giver udtryk for, at der er en særlig friskhed i den tanke, der er frembragt, mens kroppen er i bevægelse. Nietzsche siger: ”Det er når man går, de store tanker kommer”. Musklerne taler til hjernen, når vi går. En gåtur sætter gang i en masse hjernehormoner og musklerne udskiller stoffer til blodet, der kan kommunikere med alle vores organer. Du kan gå dig gladere, mere kreativ og til en bedre hukommelse. Hukommelsescenteret i hjernen vokser, når du går, og du husker derfor bedre. Foredraget bygger på bestsellerbogen GÅ-bogen – gå så går det bedre fra 2018.

    Bente Klarlund foredrag

    Sundhedsmyter

    • Vi dyrker vores krop og sundhed, som om det er en ny religion. Men det kan være svært at navigere rundt i sundhedsjunglen. Hvad der er sandt og falsk, når det gælder sundhed og motion? Foredraget inddrager deltagerne, der hver får et rødt og et grønt kort. Bente Klarlund fremsætter udsagn og deltagerne viser med rødt kort, om de mener, det er forkert –  eller med grønt kort, om det er rigtigt. Derefter uddyber Bente og fortæller om forskningen bag svaret.
    • Foredraget kan tilpasses, så det fokuserer på særlige emner og egner sig bedst til en deltagerkreds, der ikke overstiger 100 personer. Eksempler på myter der kan indgå: Det, du spiser om aftenen, feder mere. En kalorie er en kalorie. Chokolade slanker. Du er overvægtig, fordi du har tunge knogler.
    • Sundhed, vægtfokusering og motion definerer tidsånden. Mange kvinder og mænd drømmer om den superslanke eller muskuløse krop. Det er svært at forstå, at man ikke bare kan spise noget mindre og motionere noget mere. Vores ønsketænkning går i retning af, at vi nemt kan få det, vi drømmer om. Sådanne drømme næres af en industri og skaber myter, der lover overvældende træningsresultater, uden at vi anstrenger os, og vægttab uden at vi spiser mindre. Oplev et foredrag, der fortæller sandheden bag de mange myter.

    Bente Klarlund foredrag

    Kan risikoen for demens nedsættes?

    • Spørgsmålet er mildt sagt relevant, for man regner med, at der i Danmark er 84.000 mennesker med en demens-diagnose i dag. Tallet vil være næsten fordoblet om 25 år. En demensdiagnose rammer ikke blot den demente, men også de pårørende og samfundet i videste forstand. Det er derfor påtrængende at spørge sig selv, om man kan gøre noget for at nedsætte risikoen for demens. Det korte svar er ja. Og i grove træk gælder, at det, der er godt for hjertet, også er godt for hjernen.
    • Rygning er rigtig skidt for hjernen. Kaffe er godt. Alkohol med måde er også godt. Og motion er særdeles godt, også for hjernen. Der er en særlig stor risiko for demens, hvis man har eller har haft en depression. Hjernen nyder hjernen godt af selskabelighed, men lider under ensomhed. Som pårørende til en dement ægtefælle kan man blive ramt af ensomhed. For demens er en tabubelagt sygdom.
    • En sund livsstil giver ingen garanti mod udvikling af demens. Men man kan nedsætte risikoen for demens og udskyde det tidspunkt, hvor demensen sætter ind.

    Bente Klarlund foredrag

    Fysisk aktiv: fra vugge til krukke, fra sofakartoffel til supermotionist og for syge såvel som raske

    • Uanset, hvor man er i livet, er det vigtigt at være fysisk aktiv. Ung eller gammel, syg eller rask: det er vigtigt for både den fysiske og mentale sundhed at være aktiv. Det er også vigtigt at dyrke fællesskabet. Det er så vigtigt, at man burde kunne skrive en recept på både motion og venskab. Foredraget gennemgår betydningen af fysisk aktivitet, når det gælder forebyggelse af sygdom, men også når det gælder styrkelse af såvel den fysiske som den mentale sundhed her og nu.
    • Der inddrages aspekter på børn og fysisk aktivitet, både hvad angår læring, trivsel og sundhed. Og jeg fortæller hvordan fysisk aktivitet kan bruges som behandling af sygdom.
    • Nogle mennesker har brug for at komme i gang. Andre dyrker så meget motion, at det sunde er ved at kamme over. Men hvor meget motion er for meget? Findes der en tærskel, hvor det ikke længere er sundt? Er der farligt at være supermotionist?

    Bente Klarlund foredrag

    Fysisk efteruddannelse

    • Foredraget handler om livsstil, men fokuserer på betydningen af fysisk aktivitet, ikke mindst i arbejdslivet.
    • Det er muligt at undgå nedslidning. Man kan udskyde skrante-årene til meget sent i livet til fordel for både individet og samfundet. Det kræver fokus på sundhed og forebyggelse gennem hele livet – også arbejdslivet. Det er ofte kombinationen af et fysisk krævende job og en usund livsstil, der skubber mennesker ud af arbejdsmarkedet. Men nedslidning kan i stort omfang forebygges igennem fysisk efteruddannelse i form af fysisk træning, også i arbejdstiden.  
    • Udtrykket ”motion i arbejdstiden” giver associationer til frynsegoder i stil med cappuccinomaskiner og frugtkurve. Det lugter lidt af, at det bedste ved jobbet er pauserne. Men fysisk efteruddannelse handler simpelthen om, at det i nogle jobsituationer er nødvendigt at sikre god styrke og kondition, for at jobbet i sig selv ikke skal føre til nedslidning. I andre jobs er det nødvendigt at bryde det stillesiddende job for ikke at blive syg. Arbejdspladsen er en arena for sundhed, men hvor går grænsen mellem omsorg for den ansatte og utidig indblanding?

    Bente Klarlund foredrag

    Elsk at løbe

    • Mere end 1 million danskere definerer sig selv som løbere. Foredraget giver en forskningsbaseret gennemgang af løbets fysiologi og giver praktiske råd til navigering i løbets univers.
    • Foredraget bliver krydret med løbe-anekdoter samt beretninger og tanker om løbets historie, filosofi, sensualitet, mytologi, kommercialisering og politik.

Referencer

Tak for et inspirerende og lærerigt foredrag. Vi har fået mange positive tilbagemeldinger fra pårørende, personale og borgere med demens, der var meget begejstrede for dit indlæg.

Anne Sejer, Demenskoordinator

Fredensborg Kommune

Spændende og konkret viden baseret på forskning og viden, - serveret med glimt i øjet og en direkte tale og humor.

Gitte Graversen

HK

Når det gælder forskning og konkret viden om sundhed, der formidles uden løftede pegefingre, kan vi varmt anbefale Bente Klarlund Pedersens foredrag. Vi bliver alle sammen lidt klogere og ikke mindst inspirerede til at gøre noget ved det – SAMMEN!

Merete Callesen, Afdelingsleder

FOF Aarhus

Det var et fantastisk godt, oplysende og humoristisk foredrag Vi har efterfølgende fået mange positive tilbagemeldinger fra deltagerne som var meget begejstret for foredraget

Jerry Ritz

Diabetesforeningen

Bente var simpelthen topscorer med sit indlæg og man taler stadigvæk om det

Kim Juul

Scandlines

Bente Klarlunds foredrag til vores arbejdsmiljøseminar var virkelig interessant. Selvom emnet ved første antagende kan synes være tørt, formår Bente at gøre det virkelig spændende og fænger alle lyttere. Jeg tror, at alle os der deltog til foredraget har fået os en ordentlig øjenåbner mht. hvordan små ændringer i kost og motion i hverdagen påvirker os mere end vi tror. At Bente desuden har en rigtig god form for humør, er et kæmpe plus! Bente rammer plet!

Ida-Maria Feldfoss

Scandlines

Bente var en god oplevelse med hensyn til oplysninger omkring sundhed. Hun formidlede det helt perfekt og jeg fik en masse med hjem.

Jan Vest Hansen

Scandlines

Jeg synes lige at jeg på egne vegne vil takke for et godt gennemført Seminar den 9. november 2016 på Lalandia. Gode og relevante emner for såvel land som sø. Jeg er ikke mindst begejstret for Bente Klarskovs performance. Umiddelbart lyder Professor på Rigshospitalet mm ikke som det mest underholdende MEN skal da lige love for at det blev det. Bente fangede samtlige deltagere med humor og viden i skøn forening og fik os alle til at tænke - endog meget – over hendes indlæg KRAM. Jeg tror at de flest af os gik derfra og jokede MEN at vi samtidig alle fik noget at tænke over mht KRAM og os selv. Hun må gerne komme igen

Gert Meilby Pedersen

Scandlines

Bente klarlund gav med en humoristisk vinkel et spændende indlæg om kost, rygning, alkohol og motion. Indlægget gav input til at starte en dialog i vores egen organisation omkring hvordan vi forholder os til de fire kerneord i KRAM. Hvilke konsekvenser kan der være af de valg/muligheder vi som virksomhed giver vores kollegaer!.

Allan Redlich

Scandlines

Vi var ca. 100 som deltog i Bentes foredrag og havde alle en rigtig god oplevelse. Super måde at formidle sundhed på uden nogen løftet pegefinger, men underbygget af fakta. Kan klart anbefales :-)

Britt Carlsson

Siemens A/S

Aldeles fremragende foredrag! Der har været så fin feed back på det, da indholdet var spændende, underholdende, kontant og yderest vedrørende for denne virksomhed.

Camilla Harder Andersen

Gorrissen Federspiel

Det var supergodt.

Lis Mortensen

Dansk Sygeplejeråd Kreds Sjælland

Bente er rigtig god som foredragsholder!

Erik Steen Nielsen

Mølholm kirke
Uforpligtende forespørgsel på Bente Klarlund

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31
Bente Klarlund
Bente Klarlund

5 ud af 5 stjerner

"Bente var en god oplevelse med hensyn til oplysninger omkring sundhed. Hun formidlede det helt perfekt og jeg fik en masse med hjem."

Jan Vest Hansen - Scandlines Se alle referencer

Foredragsemner med Bente Klarlund