Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Anette Prehn foredrag

Forstå hjernens spilleregler i alle livets roller og scenarier

Anette Prehn profilbillede

Maria Sattrup

Anette Prehn

Sociolog, underviser og faglitterær forfatter.

Forespørg nemt på pris og dato

5 ud af 5 stjerner

"Anette Prehn har om nogen løst sin opgave og forklaret hjerneforskning, så selv jeg kan forstå det: med enkelt sprog og nyttige værktøjer. For mig at se er det essentielt at vide hvilke "mekanismer", der træder i kraft i hjernen i pressede situationer. På den måde kan man bedre forstå, hvad der sker – og undgå at blive alt for påvirket af situationen."

Preben Huus, næstformand - Danmarks Lærerforening Se alle referencer

Et foredrag med Anette Prehn giver jer:

  • Indsigtsfulde og inspirerende foredrag fulde af konkrete redskaber
  • En bestseller-forfatter, debattør og meningsdanner
  • En skarp ekspert i hjernens spilleregler
Uforpligtende forespørgsel på Anette Prehn

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
About icon

Om Anette

Lecture icon

Foredrag

Video icon

Video

References icon

Referencer

Books icon

Bøger

Forespørg nemt på pris og dato

Anette Prehn er sociolog, bestsellerforfatter og foredragsholder. Derudover driver hun virksomheden “Centre for Brain-Based leadership and learning”. Hun holder interaktive foredrag med dybde og smil – med fokus på hjernesmart ledelse, læring og pædagogik samt hvordan man ”flipper” sit perspektiv. 

Et foredrag med Anette Prehn giver jer:

  • Indsigtsfulde og inspirerende foredrag fulde af konkrete redskaber
  • En bestseller-forfatter, debattør og meningsdanner
  • En skarp ekspert i hjernens spilleregler

Ekspertindsigt hjernens spilleregler og hjernesmart ledelse

Anette er umulig at “putte i kasse”. Hun trives lige godt på de bonede gulve med topchefer, i produktionshallen eller siddende på knæ over for en 5-årig. Hun er hverken “for teoretisk” eller “for lavpraktisk” men skaber sin unikke kombination af ny viden, rige eksempler, brugbare værktøjer og stimulation af deltagernes brobygning til egen virkelighed. Hun sætter en ære i at kunne bidrage relevant og “i øjenhøjde” til alle, uanset baggrund, fagområde, geografi, alder osv. Hun holder foredrag for alle målgrupper, i både det private og det offentlige, samt er hun flersproget.

Alle Anettes foredrag kan bookes som halvdags- og heldagskurser også. Hun skræddersyr altid sine foredrag til kundens særlige behov, ønsker og situation.

Book Anette Prehn til jeres næste event, og oplev fordelene af at have dybdegående indsigt i hjernen.

Se foredrag med Anette Prehn
Anette Prehn foredrag - Ledelse & læring

Hjernesmart ledelse

De allerfærreste ledere kender og mestrer hjernens spilleregler. Det er en skam, for når hjernen bliver gjort til en modspiller, dræner det både jer selv og jeres organisation for energi, fokus og resultater. Spiller I omvendt ”med” på hjernens betingelser, vil I opleve en lethed i jeres lederskab og en overraskende gennemslagskraft i jeres omgang med medarbejdere og andre mennesker. Hjernesmart ledelse er moderne ledelse skræddersyet til det 21. århundrede, hvor forskere i de seneste 10 år er blevet langt klogere på, hvordan den menneskelige hjerne fungerer, og hvad det indebærer for vores præstationer, velvære og samspil med andre. Foredraget tager afsæt i bogen “Hjernesmart ledelse”, evt. med en overbygning vha. bogen “FLIP”, hvis I ønsker større indsigt i ‘reframingens’ betydning for lederskab.

Anette Prehn foredrag - Ledelse & læring

Hjernesmart vaneændring

Livet er én lang vanedannelse. Det, vi træner og tænker, styrker vi. Hjernen følger bestemte spilleregler, men meget få kender og mestrer dem. Det har den konsekvens, at vaneændring (men også ledelse, selvledelse og samspil) bliver mere ”op ad bakke”, end det behøver at være. I hjernens maskinrum finder vi heldigvis nøglen til, hvordan vi styrker relevante vaner og svækker de mere uhensigtsmæssige. Der findes et væld af antagelser om, hvad der skal til for at gå fra vaneændringsønske til vaneændringssucces. Mange af dem er forkerte. Vi udforsker vanens ‘ABC’, hvad der let kan få amygdala (hjernens alarmklokke) til at blive aktiveret og spænde ben for forandring og vaneændring, samt betydningen af værdier for vaneændring. Vi bliver også meget klogere på, hvorfor kognitiv fleksibilitet er så afgørende for at kunne ændre vaner.

Anette Prehn foredrag - Ledelse & læring

Forandringsparathed som vane

Forandring er ikke længere en begivenhed, det er et vilkår. Alligevel kan forandringer virke dræbende, og mange medarbejdere forbinder dem med statustrusler, forvirring og irritation. Hvad sker der egentlig i hjernen, når vi står foran/midt i større forandringer? Og hvordan gør man forandringsparathed til en god vane? Anette Prehn forklarer knivskarpt, humoristisk og engagerende, hvad der sker i vaneændringens maskinrum. Og hvilke justeringer man kan lave i sit mentale beredskab – så hjernen bliver en medspiller fremfor en modspiller.

Anette Prehn foredrag - Ledelse & læring

I den andens sko

Al vellykket kommunikation forudsætter, at vi kan sætte os i den andens sted. Hjerneforskningen viser, hvor svært det kan være – og hvorfor vi er tilbøjelige til at se og høre dét, vi plejer, selv når vi aktivt prøver at gå i den andens sko. Oplægget inviterer til hjernesmart samspil og tackling af indgroede vaner – Og det er relevant for jer, uanset om I primært interagerer med borgere/brugere, medarbejdere eller kolleger

Anette Prehn foredrag - Ledelse & læring

Lider du (også) af angst?

Vi diagnosticerer i ét væk i samfundet i dag. Stempeltrangen har grebet om sig, men når du stempler, er det rent faktisk dig selv, du gør blind. Bekræftelsesskævheden i din hjerne betyder nemlig, at det bliver rigtig nemt at få øje på alle de mange “beviser” på, at stemplet eller diagnosen er “korrekt”. Der er i stedet brug for, at vi udfordrer stempeltrangen og udforsker en langt bredere definition af, hvad det vil sige at være et menneske.

En hyppig diagnose i dag er “angst”. I foredraget her vil bestsellerforfatter Anette Prehn – som selv har bøvlet med “angst” – dele, hvorfor det giver langt mere mening at pause stemplet “angst” – og i stedet forstå, hvad der foregår i os i lyset af “hjernens spilleregler”. Du er (heldigvis) ikke din hjerne og dens reaktioner. Du har en hjerne, og den kan reguleres! Faktisk kan du blive ven med den, og det er hele indsatsen værd. Hjernens alarmklokke udgør underlægningsmusikken til mange hverdagssituationer: når vi er vrede, bekymrede, angste, nervøse, irriterede eller gået i baglås. Det er helt normalt, og det er alment menneskeligt. Og du kan – stille og roligt og henad vejen – få den “på dit hold” gennem forskellige “greb”, som Anette Prehn løfter sløret for i foredraget.

Anette Prehn foredrag - Børn & unge

Resiliens i børnehøjde

Børn bliver først resiliente, når vi udsætter dem for relevante udfordringer – af tiltagende sværhedsgrad – og støtter dem i at komme godt igennem dem. Stille og roligt skal børn og unge have hjælp til at optrappe de relevante ”stier i hjernen”. Anette Prehn præsenterer nogle af de værktøjer, hun har udviklet til børn og unge, og hvordan vi voksne også kan regulere vores egne følelser i hverdagen. Hun viser videoer og giver eksempler, der skaber en “øjenåbner” for alle, der er i samspil med børn i hverdagen. Værktøjerne kan du med det samme gå hjem og bruge konkret som forælder, lærer eller pædagog i dit samspil med børn. Foredraget trækker på Anettes to bøger “Hjernesmarte børn” samt “Hjernesmart pædagogik” samt minibogsserien “Hjernevenner”, skrevet til børn og unge.

Anette Prehn foredrag - Børn & unge

Hjernesmart pædagogik

Hjernen følger bestemte spilleregler – og hvis vi ikke kender dem, bliver læring, vaneændring og socialt samspil mere op ad bakke end det behøver at være. Anette Prehn løfter sløret for, hvordan man med små ændringer kan skabe mere hjernesmarte rammer omkring læring. Hun taler om, hvad “stierne i hjernen” og ”hjernens lommelygte” betyder for læring og trivsel – og hvorfor vi alle bør have sort bælte i amygdala-håndtering. Foredraget tager afsæt i bøgerne “Hjernesmart pædagogik” og “Hjernevenner”-serien.

Anette Prehn foredrag - Børn & unge

Mobilfri - sådan gør I!

Anette Prehn har selv praktiseret mobilfri lærings- og undervisningsrum i mere end 10 år. Hun præsenterer i foredraget her de gode, håndfaste argumenter for mobil- og skærmfrit samspil og giver jer konkrete idéer til, hvordan det kan italesættes og rammesættes med rank ryg og værdibevidsthed.

Enkelte betragter stadig mobilfri som en slags korstog mod børn og unge; et angreb på deres selvbestemmelse. Men mobilfri er alt andet end det. Det er et hjerne- og værdibaseret valg i situationer/samspil, der tjener et højere formål. Det er en naturlig og velbegrundet reaktion på, at tech-industrien er lykkedes med at give os alle smartphones, tilpasset vores individuelle præferencer, hvorefter vi næsten er smeltet sammen med vores skræddersyede “fristelsesmaskine”. Foredraget giver jer et kvalificeret modsvar til fragmenteret opmærksomhed og undermineret fordybelsesevne, indre ro og sociale færdigheder. Det hjælper jer med at nyde godt af de mange berigende aspekter af det digitale – uden at blive slaver heraf og lade skærmene fylde alt!

Anette Prehn foredrag - Ledelse & læringSkift briller, når noget driller

Skift briller, når noget driller

Livet er fuldt af følelser, der kommer og går. De bliver i høj grad næret af vores fortolkning af situationer. Derfor giver det god mening at lære, hvordan det er muligt at skifte briller, når noget driller. Det vil sige bevidst at betragte en situation fra nye og øjenåbnende vinkler. Eller at gå i en andens sko. Dermed kan hjernen gøres til en medspiller i livet i stedet for en modspiller. Tvangspositivitet virker sjældent. Undertrykkelse stort set aldrig. Det gør til gengæld omfortolkning – også kaldet reframing – som ifølge forskere “burde være i vandet, vi drikker”. En stærk reframings-muskel er afgørende for vores trivsel.

Bestsellerforfatter Anette Prehn, der bl.a. har skrevet HJERNESMART-trilogien og FLIP, vil lukke op for, hvor let hjernen løber om hjørner med os, og hvordan vi kan lege et mere meningsfuldt samspil med livet frem. Det sker på engageret og humoristisk vis og med en høj grad af interaktivitet i rummet.

Anette har udviklet den kraftfulde og registrerede metode “Framestorm”, der er en mindset-brainstorm; dvs. en 360 graders udforskning af meningsfulde fortolkninger. Den baner vej for en langt større indre frihed, for uanset om du bøvler med samspillet med en kollega, et familiemedlem, en arbejdsopgave eller synet på dig selv, er det muligt at åbne op for nye perspektiver og styrke din evne til at være i livet med en kerne af indre ro.

Anette Prehn video

Introduktion

Anette Prehn video

Hjernesmart vaneændring

Se foredrag med Anette Prehn

Referencer

Anette var en levende fortæller, og hun bragte emnet helt ned på jorden, så vi alle var med.

Britta Larsen

Idrætsbørnehaven Lærkereden

Alt fungerede perfekt.

Hans Jørn Søberg

Skolelederforeningen

Fantastisk berigende.

Kirsten Haase

Gladsaxe Kommune

Deltagernes evalueringer viste stor tilfredshed med oplægget. Anette var en god formidler.

Ingelise Zielke

Region Midtjylland

Super spændende, nyt og interessant.

Vibeke Alberg

Hørsholm Kommune

Utrolig spændende fordragsholder, som formår at fange sit publikum på en måde så alle involveres.

Susanne Sebens

Sygehus Lillebælt

Anette Prehn leverede et Kinderæg til Dansk Industris afdeling for Ledelsesudvikling og Produktivitet. Vores heldagsseminar med Anette den 22. august 2014 var berigende på både: •det konsulentfaglige niveau – med masser af inspiration samt tips & tricks til konsulenternes egen facilitering af læringsforløb med indbyggede overraskelser •det indholdsmæssige niveau – hvor Anettes hjernefaglige viden styrkede os i at kunne forbedre indholdet af vores egne kursusprodukter i DI •det personlige niveau – hvor dagens øvelser fik deltagerne til at “trampe nye stier i hjernen” og reflektere relevant over egne roller. En meget inspirerende dag i godt selskab!

Jens Kristian Jørgensen

Dansk Industri

Vi havde en rigtig god dag sammen med Anette Prehn – med lutter positive tilbagemeldinger fra medarbejderne bagefter. Workshoppen BEVAR OPTIMISMEN I FORANDRINGEN var meget brugbar og anvendelig – både arbejdsmæssigt og privat. Den satte gang i masser af tanker om, hvordan man forholder sig i forandringssituationer, og hvordan vi kan hjælpe os selv og hinanden. Anette skitserede adfærdsmekanismer hos mennesker, som alle kunne spejle sig i. Hun fik menneskeliggjort og nuanceret modstand mod forandring. Og så fik hun klart kommunikeret, hvordan man kan gøre sin hjerne til en medspiller i forandring… først og fremmest for éns egen skyld, fordi det ellers bliver for hårdt at være i. Anettes bidrag var meget motiverende og inddragende, og alle – både bioanalytikere, molekylærbiologer, læger, forskere, sekretærer osv. – var helt opslugte af det!

Lotte Krogh, ledende overlæge

Odense Universitetshospital, Klinisk Genetisk Afdeling

Anette Prehn har om nogen løst sin opgave og forklaret hjerneforskning, så selv jeg kan forstå det: med enkelt sprog og nyttige værktøjer. For mig at se er det essentielt at vide hvilke "mekanismer", der træder i kraft i hjernen i pressede situationer. På den måde kan man bedre forstå, hvad der sker – og undgå at blive alt for påvirket af situationen. Det hjalp Anette os med i workshoppen Hvordan gøres forandringsparathed til en vane? Hvor er jeg glad for, at jeg i sin tid googlede "forandring" og "vilkår"!

Preben Huus, næstformand

Danmarks Lærerforening, Fjordkredsen

Anette Prehn leverede et super foredrag, der gav bioanalytikerundervisere viden om hjernebaseret læring, og hvad der kan fremme og hæmme den. Formidlingen af begreber og viden fra hjerneforskningen blev på fornemmeste vis koblet til undervisningssituationen, så den enkelte fik aha-oplevelser om egen situation samt idéer til at gøre ting anderledes. Foredraget har høstet stor ros fra deltagerne.

Jane Fyhn

Danske Bioanalytikere

En rigtig veloplagt foredragsholder, der med stor engagement fik alle 60 deltagere med helt fra start. Jeg har fået rigtig mange positive tilbagemeldinger fra mine kollegaer der deltog i foredraget. Dejligt at Anette kontaktede os på forhånd og på den måde kunne tilpasse sit oplæg efter os.

Berit Hermansen

Koldingbibliotekerne

Brilliant motiverende speaker, der forbinder sig 100% med publikum.

Thorbjørn Hededal

Danske Bank

Det var et underholdende foredrag, en god måde at få ny og brugbar viden på.

Kristina Thomsen

Danske Bank

Lyser af engagement og omsætter et vanskeligt forskningsfelt til noget let forståeligt og brugbart i hverdagen.

Bente Larsen

Sønderborg Kommune

Super oplægsholder - meget levende og meget nærværende. Hun fangede helt klart publikum.

Jane Sys Toftesgaard

Fredensborg Kommune

Anette var kompetent, livlig, involverende og dygtig.

Rolf Weber

KRIFA

Total cool og kompetent!

Christian Haugk

Kolding kommune

Det er simpelthen fantastisk at opleve noget, der er så konkret og lige til at tage med hjem og gå i gang med. Mange gange, når vi har været afsted til forskellige foredrag, som har behandlet komplekse emner som eksempelvis hjernen, har det altid taget enorm megen tid at få talt med hinanden indbyrdes om, hvad var det vi hørte, hvordan forstod vi det, og hvordan kan vi få det omsat til at arbejde med det i praksis. Og så er den ellers gode viden ikke kommet videre, for det blev for svært og kompliceret at oversætte til et fælles sprog som alle kunne tage ejerskab på. Med Anette Prehns tilgang og oplæg oplever vi i den grad at fagsproget oversættes til let omsættelig viden. Vi fik redskaber til udførelse i praksis, lige med det samme. For os betyder det, at vi nu kan dele et fælles sprog, værktøjer og sange, som vi i fællesskab kan bygge videre på og gøre til vores eget. TUSIND TAK for et meget indlevende og givende oplæg

Linda Garsdal Fredensborg, Institutionsleder, Midtbyens Børnehus

Kolding kommune

Fantastisk! Anette Prehn leverede et skudsikkert foredrag for 130 elever til vores gymnasiefest. Eleverne har en meget travl hverdag, og Anettes foredrag bidrog med gode redskaber til at gøre den lidt lettere. Foredraget var også krydret med både interessante og sjove facts. Vi kunne let identificere os med Anettes konkrete eksempler, og de gjorde foredraget nærværende for den enkelte. Mange elever og lærere roste bagefter Anette for at have hevet hjernevidenskab og sociologi ned på et plan, hvor alle kunne være med. Et friskt og interessant foredrag med en smilende og engagerende taler. Kan varmt anbefales!

Jens Nissen Kristensen

Silkeborg Gymnasium

Knap 100 gymnasielærere på Aalborg Handelsgymnasium kunne smile, synge, nikke og give ”thumbs up” til et fantastisk og særdeles anvendeligt interaktivt foredrag om ”hjernebaseret læring” af Anette Prehn. Anette udfoldede hjernens muligheder og begrænsninger i læringssammenhæng og kom med meget brugervenlige bud på, hvilke læringsoptimerende knapper vi som lærere kan skrue op og ned på. Interaktiviteten og Anettes meget levende og indlevende facon fangede i den grad opmærksomheden omkring et stof, der var veltilrettelagt og tilpasset målgruppen nøjagtigt som aftalt forud. Begejstring smitter!

Mia Winther

Aalborg Handelsgymnasium

Anette forstår at formidle teorien om hjernes funktion på en jordnær og inspirerende måde. En rigtig god eftermiddag, som tænder motivationen til at træde nye stier.

Anette Amby

Holstebro Ungdomsskole

Skolelærerne var rigtig glade for Anettes foredrag: Resiliens i børnehøjde.

Anne Kleberg

ULF

Foredraget ramte lige i målgruppen og var meget relevant.

Steen Hansen

Novo Nordisk

Et levende og humoristisk foredrag, hvor alvoren skinnede igennem.

Bente Bæk Hansen

HK

50 tilfredse medarbejdere på Stolpedalsskolen i Aalborg smilede stadig dagen efter vores pædagogiske dag med temaet ’Hjernesmart pædagogik’ med Anette Prehn. Som en deltager udtrykte det: ’Den gav mig indsigt i hjernens fysiologiske virkemåde, praktiske og håndgribelige forslag til, hvordan jeg kan bruge det i min klasse, samt værktøjer jeg personligt kan bruge i en travl hverdag med kontakt med mange børn, forældre og kolleger.” Planlægningen af dagen var eksemplarisk: På baggrund af et kort skriftligt oplæg fra os og en halv times telefonsamtale, sammensatte Anette et perfekt struktureret indhold tilpasset vores skole. En pædagogisk dag ud over det sædvanlige med et aktuelt og forskningsbaseret indhold!

Kaj Søndergaard Nielsen, viceskoleleder

Stolpedalsskolen

Der snakkes meget om nytteværdi, når folk er på kurser/temadage. Vi har fået rigtig stor nytteværdi for pengene af Anette Prehns bidrag!

Dorte Rømer Jensen

Rebild Kommune

Meget praksisnært, inspirerende, go formidling og tid til at stille spørgsmål og en formidler, der brænder for sit budskab.

Joan Lindgaard

Viborg Ressourcekorps

Hvor ofte har vi ikke efter et konfliktforløb ærgret os over, at vi ikke fik håndteret det på en mere konstruktiv og fremadrettet måde? På MED-møder på Vrå, Tårs og Løkken skoler er der blevet udtrykt ønske om at lære noget mere om forebyggelse og konstruktiv håndtering af konflikter. Til at hjælpe os med dette havde vi for nylig inviteret Anette Prehn til Nordjylland. På sin egen energifyldte og nærværende måde magtede Anette Prehn at involvere tilhørerne og fastholde deres fokus i en tre-timers workshop efter arbejdstid mellem 15 og 18 på tværs af personale fra tre forskellige skoler. Hendes sprudlende og livfyldte performance blev understøttet af en præsentation med mange metaforer og eksempler, der ramte plet både i forhold til organisations- og privatlivet. Indviklet hjerneforskning “kom ned på jorden” og gav os virkningsfulde redskaber med hjem, direkte anvendelige i daglig praksis. Vi optrampede nye stier, lærte at håndtere hjernens amygdala gennem eksternalisering og øvede os i at aktivere pandelapperne til at reframe svære episoder. Alle deltagerne udtrykte efterfølgende stor ros til Anette Prehns måde at guide dem gennem en afmystificering af vores plastiske hjernes måder at agere og reagere på. Vi har fået et fælles sprog, der supplerer og understøtter vores pædagogiske praksis og gør os bedre til at håndtere samspil, så vi lykkes relationelt med hinanden. Bare vi havde haft forældrene med også!

Arne Dørup Jensen

Løkken Skole

Anette har fået rigtig meget ros fra deltagerne for hendes nærvær, energi, tydelige sprog og for at indlægge "stå op øvelser" og sang undervejs. Hun er oplevet inspirerende og som en god formidler. At stoffet var relevant og brugbart, og at tiden gik alt for hurtigt.

Joan Hauberg

HK Nordjylland

Jeg har kun fået rigtige gode og fine tilbagemeldinger fra medarbejderne,

Pia Johansen

Børnområdet - Dagtilbud Sydvest

Vi var meget tilfredse med Anettes oplæg. Hun formåede at gøre sit oplæg levende. Anette kunne lave referencer til autismeområdet som vi havde ønsket. Der var stor rift om Anettes bøger ved salget efterfølgende, men desværre var det en kort pause, så det blev lidt hektisk (ikke Anettes fejl, men en planlægningsmæssig udfordring).

Annette Møller

Autismecenter Nord-Bo

Alt godt - og det vidste vi godt, kendte Anette fra tidligere og vidste, at hun ville passe til vores behov

Torben Bisbo

Aarhus Business College

Utrolig levende og inspirende.

Dorthe Choi Lisby

FSAIO Opvågning Syd

Aldrig tidligere har jeg været med til, at oplægsholder kontakter mig og bruger 20 min på at spore sig ind på, hvad vi præcist ønsker at opnå med seancen! Enormt god samtale med super gode spørgmål der bevirkede, at begge parter kunne være meget præcise og ramme samme mål! Tak!

Charlotte Villefrance

Allerød Gymnasium

Vi har netop hørt Anettes foredrag: “Hjernesmart pædagogik” på min skole. Det er et super spændende foredrag om et meget vigtigt emne, når vi taler om børnenes læring i skolen. Anette fortæller på en levende og engageret måde og formår at lave link til skolens hverdag, så man bagefter har stor lyst til at arbejde videre med indholdet. Jeg har personligt hørt Anette tre gange og hver gang tager jeg noget nyt med mig.

Eivind Kallesøe

Firkløverskolen

Vi fik en meget nærværende og professionel kursusdag med Anette en varm sensommerdag i Fredericia. Dagen levede 110% op til vores forventninger, og jeg har kun fået positive tilbagemeldinger fra medarbejderne, og de gik i gang med at øve sig i at bruge hendes idéer og viden mandag morgen. TAK.

Susanne Hyre-Jensen

Sct. Knuds Skole & Børnehave

Flot og velforberedt præsention. Anette forstod vores koncept og dogmeregler.

Mette Gade

Mindshare A/S

Meget relevant oplæg på vores konference "Lyst til Læring".

Merete B. Riedel

FrontRead ApS

Meget nyttigt og spændende. Meget varieret indhold og fint med brain braiks.

Anick Lund Jensen

Børne og ungerådgivningen Helsingør Kommune

Levede til fulde op til forventningerne og den aftale der var indgået i forhold til indhold

Elin Aggeboe

Bredagerskolen Jelling

Tusind tak for dit fantastiske oplæg. Hvor er det tydeligt hvor meget du brænder for din mission, det er så smittende på dit publikum. Det er samtidig et yderst vigtigt budskab, og i ledelsen har vi allerede talt om hvilke elementer vi vil forsøge at bygge videre på. Ude i min institution har jeg allerede oplevet et par nye begreber dukker op. ”Amygdala kan være overaktiveret”, ”Han er vidst oppe omkring rød og sort”, ”vi bygger stier med vores sprog”. Jeg hørte også en pædagog i går som opdagede at falde i med sit ”væk fra sprog”. Tak for at skærpe en bevidsthed om en mere hjernesmart pædagogisk hverdag. En pædagog har været sød lige at sende en kort feedback du kan tage med videre: - Rigtig god info omkring amygdala. Ville være rart med flere konkrete eks på hvordan den kommer ned i grøn. For mig var det med “ at trampe stier” det mest betydningsfulde. Et godt billede på hvor lang tid det tager at implementere nye og bedre vaner/adfærd.

Christian Larsen Duvier

Trekløveren Lolland Kommune

Anette har nogle gode og relevante pointer, som danner genklag hos lytterne. Anette er dygtig og meget professionel. Hun havde kun to timer, og som konstruktiv og meget meget velment feedback havde der været en mulighed at gå i dybden, hvis der havde været lidt færre pointer.

Hanne Dalsgaard

Skovgården

Illuminerende!

David Shutts

Inchcape Shipping Services

Efter at have hørt Anette Prehns oplæg, tvivler jeg på, at hjernen kun trækker på 25 watt. Det var ganske enkelt fremragende – og deltagere gik begejstrede hjem. Anettes energi og evne til at nå ud til en meget stor gruppe mennesker (110) er helt særlig. Man føler, at Anette taler til den enkelte, selvom man er en del af en stor gruppe, og de mange hverdagseksempler skaber genkendelighed, faglighed, grin og nærvær. Anette bidrog i dén grad til at styrke og inspirere vores ledere, medarbejdere og forældrerepræsentanter. Tak for det!

Michael Andersen

Gentofte Kommune, Børn, Unge og Fritid

Super spændende foredrag - der efterlod os alle sultne på mere. Vi blev klar over, at vi kan tæmme vores 'indre bjørn' ved at styre hjernens opmærksomhed. Og vi ønsker helt klart at arbejde videre med, hvordan man bruger reframing konstruktivt i arbejdet med børn.

Kristina Avenstrup

Børnehusene Kokkedal

Anette Prehn formår at begejstre, selvom stoffet er hardcore. Når Anette holder foredrag om, hvordan læring skabes, anvender hun selv metoder, der understøtter læring. Det er både teori og praksis på samme tid – og giver dobbelt læring.

Grethe Risum Krog

Rigshospitalet, Blodbanken

I tre workshops i Stockholm, København og Århus, tog Anette Prehn Arkitema Architects med på en oplevelsesrig rejse i hjernen. Den var både relevant for de læringsmiljøer, vi designer for kunder, men også inspirerende for vores eget fysiske miljø og samspil med hinanden. Jeg havde ikke på forhånd drømt om, at jeg kunne få SÅ stor værdi af oplægget. Anette er et scoop!

Eva Friis

Arkitema Architects

Coach dig selv - Og få hjernen med til en forandring

Tramp nye stier

En coach og en hjerneforsker giver dig i denne bog recepten på, hvordan dit nytårsforsæt i år skal lykkedes: Det handler om at trampe nye stier i din hjerne!
Vaner udgør motorveje i hjernen. I stedet for at forsøge at slette de veje, vi vil af med, skal vi gå efter at opdyrke nye forbindelser. Det første er nemlig umuligt, mens det andet er let. Du skal trampe en ny sti og lade de gamle stier gro til stille og roligt, når de ikke er nyttige længere.
Du skal også opbygge evnen til at lære af dine succesfulde vaneændringer, af strukturen i dine gode vaner. Og så skal du i øvrigt vælge en metode, hvor du dels tager små skridt (for så bliver hjernen medspiller), dels hjælper dig med at fastholde proportionerne i din forandring.
Hvorfor skal man lære sig selvcoaching?

Forfatterne Anette Prehn og Kjeld Fredens har tre gode grunde til at lære selvcoaching:

1. Du er sammen med dig selv hele tiden! Hører du til blandt flertallet – der har en benhård indre kritiker – vil det gøre en stor forskel at coache dig selv konstruktivt.

2. Selv hvis du samarbejder med en coach omkring forandring i dit liv, og f.eks. har en times session hver 14. dag, har du stadig 335 timer alene i samme tidsrum. Her står og falder din succes med din evne til at være din egen bedste motivator og selvregulator.

3. Stadigt flere oplever forventning om selvledelse i deres arbejde: At kunne planlægge, gennemføre og udvikle arbejdet selvstændigt – med virksomhedens mål og værdier for øje. Hvad enten du er en selvledende medarbejder, i en satellitfunktion, selvstændig eller leder et sted, hvor det er ”koldt på toppen”, er bogen her for dig
Forfatterne giver ikke ”hurtige fix” til forandring. De giver i stedet indsigt i hjernens spilleregler, så læseren kan tage højde for dem og tænke dem ind i sine kreative strategier. Man starter med at læse bogen og lave de enkle, kraftfulde øvelser.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Hjernesmarte børn - Styrk dit barns hjerne for livet

Få viden om hjernens spilleregler og værktøjer til at hjælpe dit barn med at trives! HJERNESMARTE BØRN viser med humor og varme, hvor hjerneklodsede vi voksne kan være i vores kommunikation og samspil med børn. Det skyldes, at de fleste af os simpelthen ikke aner, at hjernen fungerer efter bestemte logikker – og at man faktisk kan gøre den til en modspiller uden at ville det. Desværre er der er adskillige børn, der føler sig dumme eller frustrerede som følge af den voksenstimulation – eller for dens sags skyld ender med at få udstukket en diagnose.
Anette Prehns pointe er, at vi skal begynde med os selv som forældre. Med at forstå for eksempel amygdala og pandelapperne i hjernen – og hvordan vi kan påvirke disse strukturer i os selv … såvel som i de børn, vi har ansvaret for. Bogen er rig på eksempler med børn fra 0 til 18 år.
Bogen viser dig, hvilke små, enkle “skru” du herefter kan lave i din hverdag for at styrke dit barns robusthed og trivsel. Blandt andet finder du ud af:
Hvordan du vender “stop så!” situationer til læring.·
Hvad du enkelt kan gøre for at styrke dit barns mod og indre ro, når det bliver utryg eller bliver præstationsangst.
Hvilken metode, der kan hjælpe dig og dit barn til at se en situation fra nye vinkler og dermed nære optimistiske følelser og overskud.
Hvordan en flaske og et ur kan hjælpe dit barn (og dig selv) med at blive roligt igen, når vreden har taget over.
Hvordan du får øje på nye handlemuligheder i situationer, der ellers er gået i baglås.
Efter hvilke spilleregler hjernen fungerer – og hvordan du bruger dem til at skabe et mere nærværende og respektfuldt samspil med dit barn – med glimt i øjet.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Afledte effekter - Tag skyklapperne af - styrk børn og unges livsmestring

I denne rundrejse i børn og unges liv opdager du, at alt, vi gør (eller ikke gør), har afledte effekter. Anette Prehn viser, hvordan de talrige innovationer, vi hastigt integrerer i vores liv, reelt kan betyde tab. Særligt når mange mennesker træffer lignende valg samtidig.    Tag skyklapperne af og se de markante følgevirkninger af algoritmer, hyppig fotografering, eliteidræt og en udbredt stempeltrang. Få også øjnene op for, hvad trykte ordbøger, fællessang, ordentlig sengetid, naturoplevelser, sociale færdselsregler og læsning kan gøre af godt for børn og unge. Få konkret inspiration til at træffe værdibaserede valg, der styrker livsmestringen.    Bogen henvender sig til alle, der er forældre, eller som har med børn og unge at gøre. En ting er sikkert: Du provokeres til at forholde dig på nye måder til de ringe i vandet, der skabes af menneskers adfærdsvalg. Men åbn kun bogen, hvis du tør udvide dit synsfelt i verden. Der bliver nemlig et før og et efter.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Hjernesmart pædagogik - Stimuler børns læring, empati, indre ro og selvkontrol

Hvordan kan hjerneforskningen berige den pædagogiske erfaring og de metoder, som vi allerede har og bygger på? Og hvad kan vi med fordel vide om børns (og vores egne) hjerner, så vi kan gå lidt smartere til de hverdagssituationer, der nogle gange driller?

Disse spørgsmål bliver udforsket i Hjernesmart pædagogik, som på letforståelig vis omsætter hjerneforskning til praktisk pædagogik. Bogen giver en indføring i hjernens spilleregler for alle, der indgår i relationer med børn og unge i hverdagen, og den præsenterer samtidig en række konkrete værktøjer, sange og lege til at stimulere børns læring, empati, indre ro og selvkontrol og derved styrke deres hjerner.

Bogen er bygget op som en rejse til fem ”destinationer” i hjernen med masser af eksempler og konkrete redskaber, som inspirerer læseren til at bygge bro til egne erfaringer og gå nye veje i samspillet med børn.
Bogen henvender sig til fagprofessionelle i dagligt samspil med børn i alderen 3 til 16 år. Forældre og andre interesserede kan også læse med.

På www.hjernesmart.dk finder du videoklip, sange og øvelser fra bogen – klar til brug i din pædagogiske praksis.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Flip - hjælp din plastiske hjerne med at tackle det 21. århundrede

Det 21. århundrede stiller særlige mentale krav. Vi skal i et hidtil uhørt omfang kunne håndtere forandringer, fremtidståge og friktion mellem mennesker. Vi har alle brug for at kunne få det bedste ud af de situationer, der nu engang opstår i livet og arbejdslivet. Og at optræne evnen til at ‘gå i en andens sko’ – det vil sige forstå værdien af dét, andre gør og siger – så vi ikke forsumper i hvert vores ekkokammer. Med andre ord skal vi kunne tilpasse os situationer og mennesker, samtidig med at vi står på et solidt værdimæssigt fundament. En nej-hat er ikke nok, selvom den er så moderne.

Med FLIP bider Anette Prehn sig ind i den højaktuelle debat om resiliens og mental sundhed samt om, hvordan vi katapulterer kreativitet og læring. Hun tilbyder hjernebaseret handling i form af metoden Framestorm. Den lærer os at flippe hjernen, og dermed vores fortolkninger, lidt ligesom man flipper en mønt.
For eksempel viser Prehn, hvordan vi kan flippe vores drænende kulturelle dogmer om fejl, perfekthed og stress.

FLIP inviterer til at styrke alsidige ‘stier i hjernen’ med gode, afledte effekter for socialt samspil, kognitiv fleksibilitet og følelsesregulering – både kulturelt, i vores fællesskaber og hver for sig. Den er et konkret bud på, hvordan vi får praktisk gavn af hjernens plasticitet (dvs. formbarhed), i stedet for at blive formet i en uhensigtsmæssig retning af de ekstremt mange og forvirrende stimuli som dette århundrede byder på.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Mod

MOD handler om, hvordan vi mennesker nogle gange kan gøre ting (eller undlade at gøre ting), selv om vi inderst inde mærker, at det er forkert. I situationen mangler vi modet til at sige fra og stå op for det, vi tror på.
Bogen her viser, hvor vigtigt det er, at vi som mennesker øver os i at finde modet frem i mange af livets situationer. Det er ikke nemt. Men den gode nyhed er, at hver gang vi handler modigt, bliver vi lidt bedre til det. Det kan faktisk blive en vane. Denne bog viser, hvordan du kan tage det første skridt.
SERIEN “MENNESKEKENDER” er en række minibøger, der forklarer socialpsykologi i øjenhøjde. De viser, hvordan vi kan ændre nogle af de uheldige mønstre, som let kan opstå mellem mennesker, ved at tilvælge værdier som Mod. Bøgerne er skrevet til teenagere og de voksne, der omgiver dem. De fås som klassesæt og anbefales brugt i udskolingsklasser.

ANETTE PREHN er sociolog og en af Danmarks dygtigste formidlere af forskning i øjenhøjde med børn og unge. Hun står blandt andet bag bestsellerserien “Hjernevenner”. Se mere på www.hjernesmart.dk, hvor du også finder refleksionsspørgsmål til bogen. Find Anette Prehn og #hjernesmart på Instagram og Facebook.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Hjernesmart ledelse - guide til hjernens spilleregler guide til hjernens spilleregler

Ny udgave af Hjernesmart ledelse, der er en del af det stærke brand HJERNESMART fra Anette Prehn. Det handler om at forstå og begå sig bedst muligt ud fra hjernens spilleregler. De allerfærreste ledere kender og mestrer hjernens spilleregler. Det er en skam, for når hjernen bliver gjort til en modspiller, dræner det både dig selv og din organisation for energi, fokus og resultater. Spiller du omvendt ”med” på hjernens betingelser, vil du opleve en lethed i dit lederskab og en overraskende gennemslagskraft i din omgang med medarbejdere og andre mennesker. Hjernebaseret ledelse er moderne ledelse skræddersyet til det 21. århundrede, hvor forskere i de seneste 10 år er blevet langt klogere på, hvordan den menneskelige hjerne fungerer, og hvad det indebærer for vores præstationer, velvære og samspil med andre.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Empati

SERIEN “MENNESKEKENDER” er en række minibøger, der forklarer socialpsykologi i øjenhøjde. De viser, hvordan vi kan ændre nogle af de uheldige mønstre, som let kan opstå mellem mennesker, ved at tilvælge værdier som Empati, Mod og Ansvar.    Bøgerne er skrevet til teenagere og de voksne, der omgiver dem. De fås som klassesæt og anbefales brugt i udskolingsklasser som tilmed får adgang til refleksionsspørgsmål, dilemmaer og eksperimenter online.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Ansvar

Ansvar handler blandt andet om, hvordan mennesker let kan blive ramt af ‘lemminge-effekten’ – eller følge med strømmen af frygt for at få gruppen imod sig. Men vi kan heldigvis ændre denne menneskelige tilbøjelighed og øve os på at tage ansvar. Denne bog viser hvordan. Bogen understreger, at mennesker har brug for mennesker. Til at gribe ind og hjælpe, når vi ser uretfærdighed omkring os. Og til at stå op for hinanden, når der er behov for det.Serien ‘Menneskekender’ er en række minibøger, der forklarer socialpsykologi i øjenhøjde. De viser, hvordan vi kan ændre nogle af de uheldige mønstre, som let kan opstå mellem mennesker, ved at tilvælge værdier som Ansvar, Empati, Mod og Respekt. Bøgerne er skrevet til de 13-19-årige og de voksne, der omgiver dem. Om forfattteren Anette Prehn er sociolog, foredragsholder og bestsellerforfatter til en række bøger om hjernens spilleregler og disses betydning for socialt samspil og mental trivsel. Hendes motto er ‘forskning for folket’, og hun mestrer den sjældne kunst at forklare det komplekse på en jordnær og brugbar måde. Se mere på www.hjernesmart.dkOmtale af bogen’Jeg er topbegejstret for Anette Prehns minibog Ansvar. Den giver unge mennesker indblik i verden set med empatiske øjne. Den viser dem, hvad ligegyldighed kan føre til. Og den inspirerer dem til at tage ansvar for hinanden og andre mennesker. Sådan!’ – Brit Glud, pædagog og inklusionsvejleder på Helsingør Skole’En kort og kontant bog, som man let kan huske, når man kommer i en situation, hvor man skal gå ud af Ansvarsstien. Bogen giver nogle logiske svar på, hvorfor vi mennesker handler, som vi gør. Den fortæller også, hvor let vi kan opføre os som lemminger, der bare løber efter dét, andre gør, i stedet for at tænke os om. Bogen har givet mig mere gåpåmod i forhold til at sige fra og sige min mening. Når jeg læser den, forstår jeg situationer fra mit eget liv på en ny måde. Jeg tror helt sikkert også, at andre unge kan bruge bogen. Den kombinerer forskning, erfaringer og idéer til, hvordan unge kan tage ansvar. Det er en kombination, man virkelig kan bruge til noget.’ – Nanna Møller Nielsen, 15 år, Arden ‘Ansvar rammer mig allerede på den første side med et slående eksempel fra det virkelige liv. Sproget er nemt at læse og forstå – det er dejligt. Bogen overrasker mig, da jeg nærmest føler, at forfatteren har set hele mit liv og her forklarer et af mine store problemer: Ansvar! Jeg tror helt klart at andre unge vil finde Ansvar nyttig. Jeg er allerede begyndt på at skrive min egen liste med gode sætninger, man kan bruge for at stå op for andre mennesker. Bogen inspirerer unge til at tage ansvar og viser hvordan. TAK!’ – Asmus Holm, 13 år, Ullerslev ‘Ansvar rammer mig lige spot on på mange punkter. Det er vildt, som man kan genkende sig selv i nogle af beskrivelserne. Bogen er en opfordring til at tage ansvar både for sig selv og sit eget liv – men også at tage ansvar for andres liv. Jeg tror, unge kan få meget ud af bogen, hvis de stiller sig selv de åbne spørgsmål i bogen og tænker over dem. Man har rig mulighed for som læser at blive bedre til at tage ansvar og danne sine egne etiske handlemønstre. Både unge og gamle vil have glæde af at læse bogen, da den nærmest er en brugsanvisning eller filosofi for, hvordan man kan lære at tage ansvar.’ – Maria Frølund Juhl, 16 år, Århus

Kilde: Forlagsbeskrivelse

På gådejagt efter Jeppe Aakjærs usungne sange

I 1920 hærgede den spanske syge. Blandt dens patienter var Jeppe Aakjær, der i månedsvis var syg og troede, at han skulle dø. Derfor forfattede han – for en god ordens skyld – teksten til sin egen gravsten:

”Her standsed de glade klange.
Her sattes mit livsens mål.
Det er asken af usungne sange
der hviler i denne skål.”

Det var heldigvis falsk alarm, og Aakjær levede ti år længere. Men ordene har været så væsentlige for ham, at de levede med ham indtil 1930, hvor de blev mejslet ind i hans gravsten.

Det er ordene om de usungne sange, som vakte sociologen, forfatteren og sangskriveren Anette Prehns nysgerrighed, og som fik hende til at gå på jagt efter lyriske ord og vendinger i Aakjærs prosa, der kunne danne nye sange.

Med uventet og overraskende nutidig inspiration fra Aakjær reflekterer bogen og dens sange over de udfordringer vi står i i det 21. århundrede: stress, forandringskrav, fear of missing out, skærmtid, børneliv, kreativitet, klimaforandringer, biodiversitet, seksuelle overgreb og MeToo og bygger dermed bro mellem historien og os i dag.

Bogens sange er sat i musik af Kristian Bisgaard og kan synges som fællessange.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Det syngende menneske - Nye veje til forbundethed

Tiden er kommet til at prioritere de meningsfulde og dybe relationer. Følelsen af forbundethed har betydning for, om vi trives både socialt, helbredsmæssigt og mentalt – og den er afgørende for, om vi sammen kan løse tidens enorme samfundsudfordringer som klima, teknologiudvikling og hyperindividualisme.

DET SYNGENDE MENNESKE inviterer til forbundethedstræning gennem fællessang. Bogen er bygget op omkring otte tematiske veje til forbundethed: hverdagsmødet, generationsmødet, oplevelser i naturen, kærlighedsmødet, global forbundethed, verdenshistorien, dybere værdier og kritisk sans samt en større sag. Temaerne gøres sangbare af 30 helt nye sangtekster om menneskelivet, som Anette Prehn har skrevet til Danmark.

Anette Prehn hudfletter blandt andet vores digitale uvaner, perfekthedstrang og fraværende omgang med hinanden i det offentlige rum og påpeger, at dette antænder en ensomhedsepidemi. Hun understreger betydningen af nærværende møder mellem bedsteforældre og børnebørn og foreslår naturlyrik som et hjælpsomt spejl for menneskelivets op- og nedture.

DET SYNGENDE MENNESKE henvender sig til alle, der synger med sit næb. Bogen er obligatorisk læsning for arrangører af fællessang på højskoler og efterskoler, i kor, foreninger eller familien. Bogens reflekterende, diskuterende og lyriske dele samler sig i en flerstemmig sats. Opfordringen lyder: Bryd ud i sang og træn dermed følelsen af at høre hjemme i naturen, menneskeheden og verden.

ANETTE PREHN født 1975, er sociolog, iværksætter, foredragsholder og sangskriver samt forfatter til en række bøger og minibøger om hjernens spilleregler og deres betydning for menneskeligt samspil, læring og mental sundhed. Hun er kendt for sin evne til at formidle svær viden og komplekse sammenhænge på en måde, der er til at forstå, huske og anvende. Formand for det daværende nationale stresspanel, nedsat i juni 2018 af seks ministre.

Gør hjernen til en medspiller

Gør hjernen til en medspiller handler om, hvordan du kan bruge dit sprog, dine tanker og din krop på gode måder i udfordrende situationer. På den måde gør du din hjerne til din hjælper, når du for eksempel skal holde oplæg i skolen eller til eksamen. Når du kender til, hvordan hjernen fungerer, kan du dæmpe nervøsitet, usikkerhed og panik ved at bruge lommelygten i din hjerne og ‘lyse’ det op, som styrker din indre ro og din koncentration. Bogen her inviterer dig til at gøre det til en vane at vælge et hjælpsomt fokus – i stedet for at spænde ben for dig selv i situationen.Serien ‘hjernevenner’ er en række små bøger om hjernens spilleregler, som er skrevet, så de kan forstås og bruges fra 10 år og opefter. Dette er seriens tredje bog.

Kilde: Forlagsbeskrivelse

Uforpligtende forespørgsel på Anette Prehn

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.

Eller ring til os på

Tlf: 35 11 21 31
Anette Prehn
Anette Prehn

5 ud af 5 stjerner

"Anette Prehn har om nogen løst sin opgave og forklaret hjerneforskning, så selv jeg kan forstå det: med enkelt sprog og nyttige værktøjer. For mig at se er det essentielt at vide hvilke "mekanismer", der træder i kraft i hjernen i pressede situationer. På den måde kan man bedre forstå, hvad der sker – og undgå at blive alt for påvirket af situationen."

Preben Huus, næstformand - Danmarks Lærerforening Se alle referencer

Foredragsemner med Anette Prehn