Tlf. 35 11 21 31
Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenterTlf. 35 11 21 31
Lektor på Danmarks Pædagogiske Universitetsskole, Aarhus Universitet og leder af forskningsenhed for positiv psykologi
Forespørg nemt på pris og dato4.75 ud af 5 stjerner
"Hans Henrik Knoop er en fantastisk dejlig formidler, som med en herlig portion lun humor pakker han sine pointer fornemt ind."
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Om Hans
Foredrag
Referencer
Hans Henrik Knoop er Danmarks førende autoritet indenfor emner som flow, positiv psykologi, leg og læringsstile. Det er ekspertiser, som han blandt andet har brugt i forskningsprojekter for LEGO og Science Parken Universe, samt i de populære TV programmer “Plan B” og “Skolen – verdensklasse på 100 dage”. På samme tid er han en fremragende formidler, hvilket gør ham til en meget efterspurgt foredragsholder.
Hans Henrik har deltaget som forsker i udviklingsprojekter for blandt andet LEGO, Science Parken Universe og Royal Greenland Academy. I 2006-2007 var han faglig leder af TV2’s programserie ”Plan B”, der handler om effektiv undervisning. Han har ligeledes bidraget til DR2’s programmer om talentudvikling i skolen, og var involveret i projektet ”Skolen – verdensklasse på 100 dage”, der implementerede positiv psykologi og læringsstile på en hel skole.
Han har udført forskningsbaserede konsulentopgaver for en lang række institutioner og kommuner i Danmark og har internationalt været involveret i store EU-finansierede udviklingsprojekter i Letland og Litauen, ligesom han har bidraget til evaluering af udviklingsprojekter for EU. Hans Henrik er ikke kun i Danmark men også internationalt en af de største autoriteter på sine områder.
Hans Henrik er også forfatter/redaktør på bøger såsom: “Leg, læring og kreativitet – hvorfor glade børn lærer mere”, “Børns liv og læreprocesser i det moderne samfund” og “Pædagogisk brug af IT i folkeskolen”, og har derudover publiceret en lang række videnskabelige og populærvidenskabelige artikler.
Derudover har Hans Henrik også været medlem af redaktionsgruppen på 15. udg. af “Psykologisk pædagogisk ordbog” og har siden 2003 været medredaktør af Dansk Psykologisk Forlags tidsskrift “Kognition & pædagogik”.
Book Hans Henrik Knoop og mød en foredragsholder, der i den grad evner at kombinere det faglige med underholdning og konkrete redskaber.
Se foredrag med Hans Henrik KnoopPå mange måder er moderne arbejdspladser både mere privilegerede og under større pres end de nogensinde har været. Derfor er det særligt vigtigt at kombinere disse to forhold rigtigt, så pres udløser positive oplevelser og effektive arbejdsgange. Det kan umiddelbart lyde eksotisk, men det er først fremmest rationelt, fordi mennesker yder mere og bedre, hvis de har det godt. Det videnskabelige grundlag for dette træder stadigt tydeligere frem og er i vid udstrækning samlet i det nye videnskabelige initiativ ”Positiv Psykologi”.
Universitetslektor Hans Henrik Knoop, som også er formand for European Network of Positive Psychology, fortæller om, hvordan nogle af de vigtigste indsigter fra forskningen i positiv psykologi kan udnyttes i ledelse og organisation.
Hverdagen er tilsyneladende fyldt med paradokser. Vi motiveres af meningsfulde mål, men føler os samtidig ofte belastede af at skulle leve op til dem. Vi vil gerne slappe af, samtidig med, at vi oplever, hvor kedeligt det er ikke at lave noget. Vi ønsker at være tilfredse, men mærker i særlig grad at leve, når vi ikke helt er det. Vi stresses af krav om at være effektive, til trods for, at det åbenlyst er mere afslappende at være effektiv end ineffektiv. Vi planlægger vores dage i detaljer, selvom stort set alt det fedeste i livet er improviseret.
Det lyder alt sammen lettere paradoksalt, men er det ikke ved nærmere betragtning. Det er bare udtryk for den måde, mennesker er biologisk og psykologisk designede. Og vi forstår i dag langt mere af dette design end for blot 10 år siden. I dette foredrag stiller Hans Henrik skarpt på flow-teorien og viser, hvordan den kan bruges effektivt til at øge såvel livskvalitet som kreativitet og effektivitet i hverdagen.
Psykologien og hjerneforskningen fortæller os i dag meget om, hvordan pædagogik kan blive en spændende, faglig effektiv og kreativ oplevelse. Det handler blandt andet om at kombinere det personlige og det faglige, at kombinere hensyn med trivsel og læring, at kombinere hensyn med lyst og krav, samt at kombinere hensyn til læring og kreativitet. Hvis det lykkes, opdager man, at god leg, god læsning, god undervisning og god fritid helt grundlæggende er struktureret på samme måde: som en tryg, udfordrende, nydelsesfuld og meningsfuld aktivitet – med rigt varieret indhold og metodik.
Men alt for ofte er det ikke lykkedes, fordi vi kollektivt har fungeret for dårligt. Børn og voksne mistrives til ingen verdens nytte, og folk er blevet udbrændt på grund af unødvendig stress. Det er afgørende vigtigt, at vi får en bedre forståelse af, hvad der foregår, hvordan vi selv fungerer, og hvordan vi kan lykkes pædagogisk, så vi undgår blindt at gentage fiaskoerne. Oplægget sammenfatter videnskabelige indsigter fra hjerneforskning, psykologi og organisationsteori, der bidrager til en sådan forståelse.
Alle børn vil gerne lære, fordi livet ellers bliver for kedeligt. Alle børn vil gerne være dygtige, fordi de ellers får mindreværdskomplekser. Alle børn vil gerne være socialt kompetente, fordi de hader ensomhed. Alle børn vil gerne være kreative, fordi en helt forudsigelig hverdag er lodret ulidelig. Alle børn vil gerne vide alt om IT, fordi computerspil er fedt, og Internettet er vildt. Kort sagt: Inden børn kommer i skole, vil de gerne dét, de skal i skolen. Og det siger sig selv, at også fremtidens skole vil være helt afhængig af, at eleverne vil dét, de skal, fordi eleverne ellers ingen vegne når – i forhold til hvad de kunne nå med deres talenter.
Universitetslektor Hans Henrik Knoop, som også er formand for European Network of Positive Psychology, fortæller i dette foredrag om, hvordan psykologiske indsigter, ikke mindst inden for positiv psykologi, kan bruges pædagogisk og ledelsesmæssigt, så alle oplever, hvordan elevernes glæde ved at blive dygtigere er ligefrem proportional med kvaliteten af, og letheden ved, social inklusion.
Hans Henrik Knoop er en fantastisk dejlig formidler, som med en herlig portion lun humor pakker han sine pointer fornemt ind.
Lisbeth Nørgaard
Godt og præcist foredrag lige i tråd med det aftalte.
Martin Bork Sørensen
En særdeles veloplagt foredragsholder med overskud og evne til at trække på anden foredragsholders oplæg og skabe en rød tråd. Fornemt!
Frank Madsen
Foredraget gav en god vinkel til vores arbejde med inklusion.
Inger Marie Andersen
Som altid Hans Henrik er meget fleksibel og en interesseret og engageret foredragsholder, som giver os inspiration til vores videre arbejde med den fremmende tilgang i regionens arbejdsmiljøarbejd.
Lene Grøndahl
Fint og oplysende foredrag - og en meget fleksibel oplægsholder - da vi ændrede tidspunkt med meget kort varsel.
Susanne Lindberg
Hans Henrik er meget levende, sjov og lærerig at høre foredrag fra.
Amanda Rasmussen
Der var et godt samarbejde med foredragsholder om indholdet.
Solveig Mogensen
Hans Henrik Knoop fangede vores lærere og skolepædagoger med et fagligt relevant og lunt oplæg.
Sidsel Rosa Just
Hans Henrik formåede på fantastisk vis at gøre indholdet levende og relevant for samtlige pædagogiske medarbejdere på 0-18 års området.
Svend Erik Schmidt
Hans Henrik Knoop levede i den grad op til forhåbningerne. Meget vidende og meget skarp på emnet. Og det blev serveret i en form der var let at tage ind, og deltagerne var meget vågne og aktive undervejs
Leo Kristoffersen
Enormt inspirerende. Livligt og underfundigt. Fantastisk humor. Hans Henrik fangede tilhørerne. Kun en skam, at vi ikke havde mere tid til også at høre mere om pædagogik og læring, men det må vi tage en anden gang.
Torben Jessen
Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.