Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Fem gode foredragsteknikker som de bedste i branchen anvender

Fem gode foredragsteknikker som de bedste i branchen anvender

Tilbage til blog

1. september 2020

Hvordan holder du et godt foredrag, og får mest muligt ud af din formidling? Vi har spurgt en af landets mest erfarne foredragsholdere: Tommy Krabbe giver her et bud på fem gode foredragsteknikker, som de bedste i branchen anvender. 

Naturlig præsentationsteknik
At holde et foredrag er kulminationen af en lang forudgående proces. Men når det handler om præsentationsteknik, kan vi spole frem til tidspunktet, hvor du er blevet præsenteret og nu får ordet. Hvad kan du så gøre, for at din intention med det hele når i mål?

Jeg praktiserer og prædiker det, jeg kalder ”naturlig præsentationsteknik”, og det vil præge mine anbefalinger til dig. Jeg synes ikke, at du skal lære at præsentere som Steve Jobs, Obama eller Oprah – jeg synes, at du skal præsentere som dig selv. ”Praesentare” på latin betyder at ”vise frem”, og det giver jo ikke mening at vise andre end sig selv frem, mener jeg. Og nu til sagen. Her er fem udvalgte tips fra mig til dig.

1: Den gode hensigt
For at få folk til at glemme telefonen, tømmermændene eller den kommende frokost er det vigtigt, at du skaber et tillidsforhold til dem fra begyndelsen af. De skal vide, at du har en god hensigt med at sige noget til dem. Her er humor din bedste ven. Hvis du viser, at du gerne vil investere i at vi skal have det godt, så vil jeg gerne lytte til dig. Det bedste er, hvis du kan tage fat på et eller andet, der er sket i forsamlingen på selve dagen, men det kan også være, at du bare har en lille selvironisk historie, man kan grine lidt af. Det er ikke selve grinet, du skal fokusere på, for det kan man aldrig være sikker på. Men bare det, at du er villig til at strække dig ud over den mere seriøse rolle som formidler er nok. Hvis du er nede på jorden og gerne sjov, tror jeg på, at du har en god hensigt med at tale til mig.

2: Naturlighed
”Hvad skal jeg gøre med mine arme?” er et klassisk spørgsmål, når det kommer til præsentationsteknik. Du kan sagtens Google dig til gode måder at holde din hænder, næse eller tæer på. Men min bedste anbefaling er at glemme det. Hold fast i, at du skal tale om noget, som er vigtigt for dig, og nu har du muligheden for at dele din viden, passion eller interesse med andre. Lad din ild stråle på tilhørerne! Så skal hænder, næse og tæer nok finde ud af, hvad de skal gøre. Og er du typen, der ikke hopper rundt og danser på scenen, men bare står stille og tager det roligt, så er det det, du skal gøre. Hvis du skal trænge ud til mange mennesker i et rum, gælder de samme regler – bortset fra, at så må du gerne overdrive lidt mere. Det behøver du heller ikke tænke særligt over, men bare tilsæt mere energi til det, du i forvejen gør.

3: Skift øger opmærksomheden
Den direkte tale er en fantastisk udtryksform, og derfor skal man også bruge de muligheder, den har. I modsætning til skriftsproget, som har mange regler, så kan talesproget være mere frit. Det skal det også være, hvis folk skal holde opmærksomheden på dig. Alt der er er monotont, er kedeligt. Så monotonien skal brydes. Det kan du gøre ved at skifte mellem højt og lavt, hurtigt og langsomt, gå til venstre, højre eller ned bagerst i salen. Du kan sætte dig ned, stille dig på et bord eller bruge hænderne meget eller lidt. Det må igen gerne komme naturligt til dig, og det er faktisk også ret naturligt at lave nogle skift. For de fleste vil det være unaturligt, at stå helt stille og tale på samme måde. Skiftene skaber altid et øget fokus i overgangen fra det ene til det andet. Så taler du hurtigt og bevæger dig meget, kan du pludseligt stå stille og tale langsomt, når du har en særlig vigtig pointe. Så kommer den helt ud at flyve.

4: Klø på og find et anker
Det er skønt, når man kan bruge reaktioner, nik, latter og andre tilkendegivelser fra publikum som tegn på, at man er på vej i den rigtige retning. Men lad dig ikke være afhængig af det. Du kan sagtens levere noget hamrende godt, selvom folk bare sidder og kigger og et par stykker endda gaber. Problemet opstår først, hvis du begynder at tvivle på dig selv eller måske endda panikke. Der kan være så mange grunde til, at et menneske ikke lige lytter aktivt, og hvis du begynder at tro, at det er din skyld, bliver det til en ond spiral. Bare klø på og fortsæt med din præsentation. Du kan evt. benytte dig af et anker eller to. Et anker er en tilhører, som er god til at vise dig, at vedkommende lytter. De er der altid. De giver en ro og lyst til at fortsætte og fjerner evt. nerver. Man føler sig i tryg havn, når man taler til dem. Så vær klar over, hvor de sidder i salen, og vend tilbage til dem med dit blik, hvis tvivlen skulle banke på. Efter et par sekunder har du ro på igen og kan kigge rundt til de andre.

5: Sluttonen
De fleste forbereder sig rigtig godt på deres indledning, og det er også særdeles vigtigt. Men du kan få en ekstra stor effekt af din præsentation, hvis du også er helt klar over, hvordan du vil slutte. Jeg hørte engang et interview med fløjtevirtuosen Michala Petri, hvor hun sagde, at den vigtigste tone i en koncert er sluttonen. Det er den, der skal rumme hele koncerten og sende folk ud ad døren. Mange vil sige, at man altid skal slutte med et grin, men faktisk kan det være langt stærkere at slutte med en stærk intensitet, hvor du virkeligt pensler dit budskab helt ud. Men det kommer jo også an på, hvad din præsentation ellers handler om. De sidste ord skal være en bouillonterning af det hele.

Skal vi hjælpe dig med at finde den perfekte foredragsholder til dit arrangement?

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter og gør dit arrangement til en succes.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.