Vi tilbyder et bredt udvalg af forskellige foredragsholdere, når det kommer til humor. Lær hvordan humor spiller ind på interne strukturer og mekanismer på arbejdspladsen, og hvordan den aktivt kan bruges som hjælpemiddel - fx til at tackle de lidt mere komplicerede emner, som konflikthåndtering og diagnoser. Det kan Christian Fuhlendorff give et indslag om: at leve af at skrive og optræde med ord, selv når man er ordblind, og hvordan det ikke behøver være en stopklods. Alternativt kan Sisse Gram de Fries forklare, hvordan komisk improvisation kan bruges på den almene arbejdsplads til at fremme god kommunikation, stærkt kollegaskab, og give arbejdsglæden et kæmpe boost.
Foredragene fungerer som et samlepunkt for personalet, hvor et komisk indslag kan løfte stemningen - skal det samtidig være lærerigt og give stof til eftertanke, kan flere af foredragene også efterleve dét. Fælles for alle foredragene gælder det, at publikum har tendens til at gå derfra med ømme lattermuskler, selv når emnet er seriøst.
Hvad er humor, og hvorfor er det relevant?
Humor er meget mere end bare underholdning. Det er et samlepunkt for alle, hvor vi opbygger fællesskaber og sammen skaber en kultur, vi alle har del i. Når vi griner sammen, nedbryder vi samtidig barrierer, som deler os på tværs af køn og alder. Står vi tættere sammen, kan vi gennem humor nemmere møde udfordringer, forandringer, og forskelligheder på arbejdspladsen. I det daglige arbejdsliv gælder det, at højt humør kan lede til større arbejdsglæde, lavere stressniveau og sygefravær, og i sidste ende resultere i højere arbejdskvalitet.
Hvilke emner dækker vores foredrag om humor?
Udover de alment sundhedsfremmende effekter af højt humør og god stemning på arbejdspladsen, er humor et vigtigt led i omstillingsparathed og fleksibilitet, og yderligere et særligt vigtigt led i kommunikation. Det er et stærkt professionelt værktøj, såfremt man forstår at bruge det ordentligt. Herunder fremhæver og præsenterer vi et par af de emner, hvor humor kan spille en rolle.
Konflikthåndtering og humor
De færreste af os er særligt glade for konflikter, men har man humoren på plads, er det meget nemmere at håndtere. Kan man grine lidt af sine egne fejl og evner selvironi, har man nemlig allerede sænket paraderne en betydeligt, og derfra kan det være nemmere at modtage beskeden, som afsenderen har ment den. Konflikt kan gribes i opløbet, og vendes til udviklingspotentiale. Men det er et fælles ansvar, og en kultur vi alle er med til at fostre på arbejdspladsen. Halter det med at få løst de interne problemer, kan et foredrag fra fx Lars Mogensen være lige dét I mangler. Lars har stor viden om konflikthåndtering, og kan målrette programmet til jeres virksomhed.
Arbejdsglæde mod den monotone hverdag
Ikke al arbejde kan være lige sjovt hele tiden - eller kan det? Et godt personale kan gøre arbejdet til en leg. Det afhænger langt hen ad vejen af, hvad man selv medbringer af positiv indstilling og begejstring. Humor er et af de mest effektive værktøjer til at holde hverdagen frisk, så dagene ikke går i ét - men hvordan bruger man det intentionelt? Hvordan bruger man humor strategisk til at motivere og bidrage til den gode stemning? Der er mange gode bud, og fx har Jan Gintberg sin egen idé om, hvordan man fremmer arbejdsglæden og alt, der følger med den, gennem god humor og højt humør uanset, hvad man arbejder med.
Tunge emner og stof til eftertanke
Vi går alle med ømme punkter, som vi helst ikke vil anerkende åbent. Sårbarhed kan være et svært emne for mange at håndtere, uanset om det er vores egen eller andres, men gennem en positiv livsindstilling, ofte bakket op af sund humor, kan vi anskue problemerne som de er. Det har fx Michelle Hviid selv lært, og fortæller om at gribe fat om livet trods svære udfordringer, og hjælper jer med at gøre det samme. Da foredraget tager udgangspunkt i håndtering af problemer generelt, er det relevant uanset hvem man er, og hvilke udfordringer man bærer på.
Humor i almen kommunikation
Når vi bruger humor i præsentationer, møder eller skriftlig kommunikation, fastholder vi modtagerens opmærksomhed og skaber større gennemslagskraft. Samtidig sænker vi formalitetsniveauet, og gør det nemmere at gå til kollegaer såvel som overordnede. Som leder er det vigtigt, at personalet tør gå til én, når der er begyndende problemer, og samtidig kan en svær besked være både nemmere at levere og ikke mindst modtage, hvis der er kultiveret en god og humoristisk stemning på arbejdspladsen. Hvornår kan man med god orden bruge humor til at levere en besked, og hvornår bør man lade være? Betydningen af kommunikation på arbejdspladsen har fx Christine Feldthaus særligt fokus på, og kan forklare, hvordan man optimerer sit budskab, så der er minimal risiko for fejlfortolkning, både når vi kommunikerer med hinanden på arbejdet, men også når vi kommunikerer med kunder.
Fordele ved et foredrag om humor
Helt simpelt kan et humoristisk oplæg være et kollegialt samlepunkt, men et foredrag om humor har potentiale til at være meget mere. Vil I gerne forstå og bruge humor intentionelt, kan et foredrag give indsigt i, hvordan man tager et af de mest effektive og samtidig oversete redskaber, og bruger det til at fremme velvære, arbejdsglæde, og gennem disse opnår en højere arbejdskvalitet. Glade og positive medarbejdere er nemlig én af kompetencerne, der gør en arbejdsplads resilient og modstandsdygtig.
Andre relevante foredrag inden for humor
Hvis I ønsker at styrke fællesskabet på arbejdspladsen yderligere, er de følgende emner et par eksempler på, hvilke der kan være særligt relevante. Til fælles forsøger de alle at gøre arbejdslivet nemmere på forskellige måder. I direkte forlængelse af humor, kan motivation og teambuilding også være svært relevante emner. Spænder arbejdspladsen over flere aldersgrupper, er generationsmødet et godt sted at sætte ind og lægge energi. Vil man som leder gerne oppe sit niveau, kan et foredrag om management eller ledelse være en god måde at få fundamentet i orden.
Sådan booker du et foredrag om humor
At booke et foredrag hos Athenas er en enkel og skræddersyet proces, der sikrer, at jeres arrangement får den helt rigtige vinkling på emnet. Start med at dele jeres behov med os – fx arrangementstype, ønsket foredragsholder og budget – via e-mail eller telefon. Herefter matcher vi jeres krav med vores eksperters kompetencer og præsenterer den ideelle kandidat til netop jeres publikum. Når detaljerne er aftalt, udarbejder vi en kontrakt, og så samarbejder vi om den videre planlægning for at sikre en vellykket afvikling. Når foredraget er afholdt følger vi selvfølgelig op, og evaluerer på tilfredsheden fra jeres side. Book jeres foredrag om humor i dag.
Fortæl os om ønsker og behov: Giv os en kort beskrivelse af jeres arrangement, og angiv evt. jeres ønsker til et emne eller en specifik foredragsholder, så vi kan rådgive jer bedst muligt.
Få en skræddersyet anbefaling: Vores dygtige foredragskonsulenter tager udgangspunkt i jeres behov og hjælper jer med at vælge den foredragsholder, der bedst matcher krav og budget.
Formaliser aftalen: Når vi er nået frem til det perfekte valg af foredragsholder til jeres arrangement, udarbejder vi en kontrakt, som både I og vi underskriver.
Planlægning og afvikling: Vi hjælper jer hele vejen og sammen koordinerer vi detaljerne, så arrangementet bliver en inspirerende og succesfuld oplevelse.
Opfølgning og evaluering: Efter afholdelse af foredraget følger vi naturligvis op på, hvorvidt foredraget levede op til forventningerne.
Kontakt os i dag for at finde dén foredragsholder, der præcist matcher jeres behov og visioner. Book et foredrag nu og tag det næste skridt mod en stærkere fremtid.