Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter

Blog

Social kapital og de mest inspirerende foredrag om det

Tilbage til blog

29. september 2020

Idéen bag social kapital er, at man i virksomheder og organisationer ved at opbygge stærke relationer kan gavne effektiviteten og kvaliteten og samtidig skabe trivsel på den længere bane. Der kan være flere former for kapital i en organisation: økonomisk, kulturel og altså den sociale, som er funderet i selve medarbejdernes kompetencer og de indbyrdes relationer med hinanden. Evnen til at samarbejde godt internt skaber høj social kapital, som i sidste ende kan gavne produktiviteten, innovationen og den generelle tilfredshed, og dermed arbejdsglæden blandt medarbejderne. Det handler simpelthen om at øge og udnytte værdien af de menneskelige ressourcer, som man har siddende i en organisation eller virksomhed i forvejen. 

Social kapital har sin rod i den samfundsvidenskabelige forskning, hvor man har undersøgt, hvordan grupper af mennesker gennem tiden har kunnet udrette ting. F. eks. i subkulturer og lokalsamfund i gamle dage. Social kapital kan forstås som den status individer kan opnå ved at indgå i fællesskaber af forskellig art, og i den akademiske verden forbindes begrebet bl.a. med Pierre Bourdieu og Robert Putnam.

Et foredrag inden for social kapital er anvendeligt for selv den mindste virksomhed, da netværk og sammenhold kan være yderst vigtigt, og samtidig er det oplagt til jer, der gerne vil styrke virksomhedens bundlinje. Derfor har vi samlet vores bedste bud på inspirerende foredrag om social kapital til jer, der ønsker konkret erfaring og bedre resultater. 

Tage Søndergaard Kristensen
Tage Søndergaard Kristensen er ekspert i psykisk arbejdsmiljø og tidligere professor ved Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø. I de seneste år har han specielt arbejdet med social kapital, professionel kapital, produktivitet og kerneopgaven. Udgangspunktet for hans oplæg er, at godt psykisk arbejdsmiljø, høj produktivitet og kvalitet i kerneopgaven og høj brugertilfredshed er forskellige sider af samme sag.

Malene Friis Andersen
Malene Friis Andersen er ph.d., forsker, erhvervspsykolog og prisvindende forfatter. Hun fortæller på baggrund af nyeste forskning, sine prisvindende bøger og egne praksiserfaringer som erhvervspsykolog, hvordan I konkret kan minimere stress og sygefravær og fremme læringsorienterede kollegafællesskaber i trivselsdårlig social atmosfære i jeres organisation. Så hvis I i organisationen trænger til at se på, hvordan den sociale kapital, arbejdsglæden, ledelsen og effektiviteten kan forbedres fra et andet og nyt perspektiv, så kan Malene Friis Andersen bidrage med viden, metoder og værktøjer, som I kan inkorporere i hverdagen.

Henrik Lehmann Andersen
Henrik Lehmann Andersen er direktør for Nordea Fonden og en af de mest underholdende og vidende foredragsholdere der findes om ledelse og arbejdspladsen. I sit foredrag ‘Værdiledelse får den sociale kapital til at bugne’, fortæller Henrik, hvordan han som leder af en hvalforskningsinstitution, ti år som leder af Odense Zoo og nu som direktør i Nordea-fonden, har oplevet, at arbejdsglæde og styrkelse af relationer mellem kollegerne har været grundlaget for at opbygge pengetank med social kapital af Joakim von And’ske dimensioner. 

Thomas Milsted
Thomas Milsted er forfatter og foredragsholder. Han har i mere end et årti været en af landets mest benyttede foredragsholdere inden for områderne stress, trivsel og arbejdsglæde. I sit foredrag fortæller han, hvordan social kapital skal ses som et godt redskab til at belyse faktorer som nemt kan overses i det daglige arbejde, men som kan have en stor betydning for trivsel. Ved hjælp af dialogværktøjer er social kapital med til at skabe en oplevelse af retfærdighed og tillid, hvilket i dag er væsentlige faktorer i oplevelsen af trivsel.

Tommy Krabbe
Tommy Krabbe er forfatter og foredragsholder. Listen over hans foredrag er bred, men alle foredragene tager udgangspunkt i mennesket og dets forbindelse til andre. Forandringer, kommunikation, udvikling, nysgerrighed, social kapital, trivsel og samarbejde er nogle af nøgleordene. I sit foredrag om netop social kapital har Krabbe fokus på, at der ikke er tale om standardløsninger. Det hele skal passe til den enkelte organisation, og det kræver, at alle er med fra begyndelsen. 

Skal vi hjælpe dig med at finde den perfekte foredragsholder til dit arrangement?

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter og gør dit arrangement til en succes.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.