Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Den ultimative guide til online foredrag/webinar tredje del: Manus, indhold og markedsføring

Den ultimative guide til online foredrag/webinar tredje del: Manus, indhold og markedsføring

Tilbage til blog

15. september 2021

Dette blogindlæg er tredje og sidste del af vores store guide Den ultimative guide til online foredrag/webinar. Du kan læse første del med introdiktion og indledning lige HER og anden del om programmer og udstyr, lige HER.

Manus, indhold, indledning og afslutning 

Som alle gode foredrag er det vigtigt, at der er et gennemarbejdet manus med relevant indhold, og som har en skarp indledning og en god afslutning. 

Det kræver forberedelse at lave online foredrag, da foredraget fysisk og online ikke nødvendigvis er éns. Og så er det væsentligt sværere at være sjov online, så det stiller også høje krav til foredragsholderen. Som format er det online foredrag lidt som en fodboldkamp uden tilskuere. Foredragsholderen kan ikke mærke publikum og få feedback direkte fra dem (med mindre man bruger online chat), så det er ekstremt vigtigt at brænde igennem med sit budskab online. Det gør man ved at have gennemarbejdet indhold, som starter med et brag, holder sine seeres opmærksomhed hele vejen og slutter med et budskab, som seerne husker, længe efter foredraget er slut. Måske endda et, der giver dem lyst til at booke den “ægte vare” efterfølgende. 

Markedsføring af dit webinar eller online foredrag

Hvis ingen ser dit foredrag, så er det fuldstændig ligegyldigt at lave. Har du en stor tilstedeværelse på f.eks. sociale medier, så kan du formentlig fylde sæderne. Hvis det ikke er tilfældet, eller du blot ønsker at få nye øjne til at se dit indhold – så overvej at finde en partner, der kan hjælpe med rækkevidden. En sådan partner kunne være Zevio.com.

En ting er den gode teknik og den rigtige foredragsholder med spændende og relevant indhold. Men intet af det er noget værd, hvis der ikke er nogle som ser dit online webinar eller foredrag. Derfor er det vigtigt, at du får markedsført og fortalt om dit kommende online webinar, inden det afholdes. Det kan du fx gøre via dit nyhedsbrev, hvis du har sådan et, måske har du et annoncerings-flow på Google og Facebook, hvor det giver mening at markedsføre dit online webinar eller måske er du stærk på sociale medier som fx Instagram – så er det der du skal sætte ind. 

På Facebook kan du fx oprette begivenheder, (som du enten kan lade køre organisk) eller du kan sætte annoncering på det, og på den måde få en masse interesserede derind. I begivenheden kan du så løbende fortælle om og markedsføre om eventet op til afholdelse, ligesom du på Instagram kan oprette en live nedtælling, som giver dine følgere besked, når eventet bliver afholdt, eller du kan lave en lille mini-live på Instagram, som en teaser for dit større LIVE webinar. 

Oftest ser folk med live, men det er vigtigt at markedsføre foredraget efterfølgende også. Der er stadig lidt liv i dine begivenheder på Facebook selv efter afholdelse, så sørg for at skrive til de deltagende derinde bagefter, at hvis de ikke nåede at se dit online webinar live, så har de stadig muligheden (typisk kan du have dine webinar liggende tilgængeligt i op til 48 timer (mere eller mindre afhængig af arrangør/foredragsholder og givne rettigheds-regler mv.). 

Online webinar og foredrag er et nyt, stærkt format til formidling, som virkelig har vundet indpas under corona-epidemien. Det er kommet for at blive, så hvorfor ikke gøre det ordentligt. Spring ud i det og husk de vigtigste grundregler, når du skal afvikle dit næste online webinar eller foredrag: 

  • Brug en computer med et godt kamera (indbygget eller eksternt) og en god mikrofon
  • Sørg for at have god lyd. Prioriter god lyd over et skarpt billede. Eksterne mikrofoner koster ikke alverden
  • Din internetforbindelse skal være lynhurtig – og helst kablet. Wifi er rigtig godt til det daglige arbejde, men det er dine fletninger, der er i postkassen, hvis der er udfald på linjen
  • Vælg det software, som passer til dit streaming-behov: Det kan f.eks. være Streamyard, Melon.app eller Zoom. De fleste encoders kan automatisk sende video til Facebook, Youtube eller Twitch
  • Hav styr på selv indholdet og manus (det er vigtigt at brænde igennem på skærm)
  • Markedsfør før, under og efter dit online webinar eller foredrag

Rigtig god fornøjelse med online webinar og foredrag. 

Husk du kan hente hele guiden helt gratis lige HER.

Skal vi hjælpe dig med at finde den perfekte foredragsholder til dit arrangement?

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter og gør dit arrangement til en succes.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.