Henter Indhold ...

Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter

Blog

Udnævn dig selv til chef for forandringer

Torben Wiese

Skrevet af Torben Wiese

Har du hørt, at du skal være ”forandringsparat” – og tænkt ”åh! Nu igen”? Så er du ikke alene, og det bliver kun værre endnu. Se her, hvorfor og hvordan du bedst bryder vanerne og håndterer de nye krav og muligheder.

Det eneste konstante er forandringen” sagde den græske filosof Heraclitus for mere end 2.500 år siden og i dag er det mere sandt end nogen sinde før. Verden er i konstant udvikling og kun én ting er sikkert – det kommer aldrig til at gå så langsomt, som det gør i dag! Hver dag skifter alt omkring os med en stadigt større hast, og der er ikke noget der tyder, på at udviklingen flader ud – tværtimod, den accelererer.

Som organisation, leder, medarbejder og som privat menneske kan vi være sårbare over for forandringer, men de præsenterer samtidigt muligheder for at nå højere, lykkeligere og bedre mål – nemmere, sikrere og hurtigere og den bedste måde ikke at sakke bagud, er at løbe forrest.

Man kan håndtere forandringer på 3 måder:

– Man lader stå til – man gør intet og opdager ikke engang de nye muligheder/trusler

– Man får ”hjulpet ændring” – nye situationer tvinger én til handling, men på bagkant. Eks.: Kunderne rejser, de gode medarbejdere går, folk går ned med stress, arbejdsglæden er i bund og konkurrenterne kommer med skræmmende nyheder.

– Man skaber løbende ”frivillige” forandringer. Hele organisationen er på forkant, er vågne, åbne, ydmyge over for egen succes og ser forandringer som en mulighed for at bevare det gode, opnå vækst og mål og som et middel til at undgå at ende i uønskede situationer.

I en forandrende tid er det klart, at de frivillige ændringer skaber den sikreste og stærkeste konkurrencemæssige organisation, og man er forandringsskabende i stedet for blot forandringsparat.

Men overfor alle forandringerne står vanerne som hjernen elsker, fordi den for det første sparer energi for hver vane vi har, og for det andet, fordi vanen giver en følelse af tryghed

Den moderne menneskehjerne er designet for ca. 100.000 år siden og udkonkurrerede Neandertalerens hjerne (de uddøde bl.a. fordi de ikke kunne tilpasse og udvikle sig så godt som homo sapiens). Dengang var menneskehjernen den smarteste af alle, som man kunne kalde version 1,0. Vores hjerne er imidlertid stadig som dengang, men livet er et andet og det stiller helt andre krav til vores hjerne end den oprindeligt er udviklet til.

Tryghed er vores mest dominerende psykiske behov – og hjernen føler netop tryghed når vi gør hvad vi plejer. Kan du derfor høre dig selv eller andre sige: ”Skal man forandre noget der virker?”, ”Vi er jo ikke en gang færdige med de sidste forandringer!” eller ”Jeg er som jeg er og sådan må de tage mig”– så er det dybest set helt naturligt. Endda finder man ofte i organisationer en fælles tryghed, i en fælles utryghed.

Hvilken vanetype er du?

Vi møder typisk 4 arketyper:

– Bagstræber (Ser forandringer som et onde og er i direkte opposition – kommer ikke på nye ideer)

– Plejer (Er tilskuer, tænker statisk og reagerer mest – men ikke nødvendigvis – modarbejdende. Kommer måske med nye ideer, men mest til egen fordel)

– Parat (Søger mulighederne i det nye, udnytter og implementerer det nye. Kommer på ideer og forandringsforslag, også for helheden – og er god til at følge dem til dørs)

– Skaber (Ser forandringer som en nødvendighed, skaber dem og tænker nyt – har mange nye bolde i luften, men griber dem dog ikke altid)

Når alt forandrer sig, bringer det, der har bragt jer derhen hvor I er i dag, jer ikke derhen hvor I gerne vil. Derfor er et af de vigtigste konkurrenceparametre vi har vores evne til at tænke nyt og håndtere forandringer. Konkurrenterne leverer også gode produkter og services, så kunderne køber der, hvor de mærker en åbenhed over for det nye og hos dem som tænker nyt til kundens fordel. Derfor ønsker vi også ledere og medarbejdere der er ”Konstruktive” og ”Udviklere”, og lad så bare de andre typer søge over til konkurrenterne – men det gør de nok ikke!

Vaner har lange rødder” siger et kinesisk ordsprog, og sandt er det, at det kan være svært at ændre noget der føles godt – og alt nyt er jo heller ikke nødvendigvis godt nyt. Derfor er det så vigtigt at have vores mål og drømme for øje så vi kæmper sammen og holder fast i, at vi både kan og skal ændre og justere os. Eller som de gamle indianere sagde: ”Hvis din hest er død, så stå af”.

Tillykke. Du er derfor hermed udnævnt til chef for forandringer – store som små. Det er dem og dig, vi har brug for.

God dag – og nyd alt det nye.

Vanebrydende hilsener
Torben Wiese

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilmeld dig vores nyhedsbrev