Henter Indhold ...

Lotte Nystrup Lund

Ekspert i Strategisk Design og Design Thinking

Lotte Nystrup Lund er en efterspurgt foredragsholder, der altid inspirerer og engagerer sit publikum. Lotte er en af landets førende eksperter i Strategisk Design og Design Thinking, og hun er en eminent formidler af spændende kernebudskaber og anvendelige redskaber, der hjælper os med at forstå nutidens muligheder og gå fremtiden stærkt i møde. 

UFORPLIGTENDE FORESPØRGSEL

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Det er naturligvis helt uforpligtende

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Book nu på tlf: 35 11 21 31

Som medejer af den anerkendte designvirksomhed Futu har Lotte hands-on indsigt i designfeltets muligheder og udfordringer på tværs af sektorer, geografier og brancher. Hendes virksomhed, Futu, er gentagne gange hædret for sit innovative arbejde på designfeltet, bl.a. af Dansk Industri, Tænketanken MandagMorgen, Danmarks Teknologiske Institut, Danish Design Award, EIPA, Arkitektforeningen og De Samvirkende Købmænd. Lotte er desuden bestyrelsesmedlem i DesignDenmark, brancheforeningen for designere, designbureauer og designtænkere.

Et foredrag med Lotte Nystrup Lund giver dig:

  • En foredragsholder med særlig solid erfaring inden for design, ledelse og iværksætteri.
  • Stabile værktøjer til high tech, gamification og håndtering af fremtiden i din egen virksomhed.
  • En inspirerende oplevelse, der giver dig en stærk lyst til at gå hjem og tage alle de spændende informationer i brug med det samme.

Lotte holder ofte oplæg og idésprints for virksomheder, organisationer og myndigheder. Oplæggene handler f.eks. om, hvordan vi anvender design strategisk til udvikling og innovation, om trenden High Tech / High Touch, om Gamification og om fremtidens generationer, værdier og mødeformater. Hun har bl.a. arbejdet for Royal Unibrew, Dansk Industri, Dansk Erhverv, Nordisk Ministerråd, Meeting Professionals Denmark (MPI), Københavns Kommune, Børns Vilkår og The European Institute of Public Administration. Lotte skriver løbende artikler om fremtidens generationer, trends og design som strategisk værktøj til at udvikle morgendagens virksomheder, services, produkter og mødeformater, bl.a. i Børsen Ledelse. Lotte er meget scenevant, certificeret change manager og får altid meget positiv feedback på sin performance.

    Lotte Nystrup Lund foredrag

    Brug design strategisk

    • Design Thinking handler om at udvikle med skarpt fokus på slutbrugeren, om at eksperimentere sig til knivskarpe resultater og enestående løsninger, om at have fremtidsblik og (forretnings)udvikle holistisk, agilt og ambitiøst.
    • Foredraget giver indblik i, hvordan design kan bruges til at udforske en virksomheds kerneudfordringer, styrke organisationen indefra, skabe et skarpt helhedsblik på status quo, identificere de største potentialer og prototype sig frem til fremtidsorienterede løsninger, der kan realiseres og matcher målgruppen.
    • Designmetoder kan anvendes til at udvikle sin organisation som helhed. Designtilgangen giver et stærkt og handlingsorienteret 360graders billede af udfordringer og potentialer, udspændt fra bestyrelsestop til slutbruger. Ved at bruge redskaber fra den strategiske designværktøjskasse kortlægges ofte kerneudfordringer, som en virksomhed selv kan have en ’blind vinkel’ på. Hermed lægges fundamentet for innovation og markant udvikling af fremtidsorienterede (og ofte overraskende) løsninger. Strategisk design kan også anvendes målrettet til at udvikle en specifik løsning, som fx en service, et byggeri eller et markant fysisk / digitalt produkt.
    • Foredraget kan skræddersyes til virksomheden. I får konkrete eksempler på, hvordan der kan arbejdes med eksempelvis businessdesign, servicedesign, konceptdesign, relations- og spacedesign, designdrevet innovation, fremtidsscenarier og -trends, eksperimenter og prototyping, sprints og visualiseringer, samt med strategisk involvering af medarbejdere, kunder, brugere, borgere og interessenter. Det er alt sammen tilgange og metoder fra det professionelle designfelt.

    Lotte Nystrup Lund foredrag

    HIGH TECH / HIGH TOUCH

    • Fremtiden er digital, men fremtidens kunder vil også opleve nærvær i øjenhøjde. Bliv inspireret til at balancere digitalisering og hightech med ’the human touch’ i dette oplæg. Desto mere digitale vi bliver, jo stærkere bliver vores behov for fællesskaber og relationer. Trenden HIGH TECH / HIGH TOUCH er en stærk dynamik og kontrast i vores samfund og værdier lige nu, og den fylder meget i vores liv og måder at agere på, uanset alder. De virksomheder, der går fremtiden stærkt i møde, forstår at gribe og udnytte potentialet i dette modsatrettede trendspænd.
    • Partner Lotte Nystrup Lund fra den strategiske designvirksomhed Futu har arbejdet på +100 innovationsprojekter. Hun har stor erfaring i at hjælpe virksomheder med at målrette services, kommunikation og produkter til fremtidens forbrugere. Lotte har som medlem af tænketanken Data&Design analyseret datadreven forretningsudvikling i en lang række virksomhedscases fra ind- og udland og undersøgt, hvordan dataanvendelse påvirker servicebaserede forretningsmodeller, kundeviden og samspil ml. fysisk butik og onlinesalg.
    • Oplægget giver indblik i, hvordan kundeoplevelsen kan designes hele vejen rundt, og skærper forståelsen for at bruge alle touch points aktivt. I oplægget skærpes indblikket i såvel nutidens som morgendagens forbrugere. I får inspiration til at udnytte samspillet mellem to af tidens stærkeste trends; digitalisering og dén autencitet, der er altafgørende for succes og loyalitet.
    • I oplægget udfolder Lotte sin solide viden fra Futus mangeårige innovationsarbejde og fremtidsresearch på feltet, inkl. hovedpointer om trenden HIGH TECH / HIGH TOUCH, fremtidens kunder og deres meget forskellige behov. Oplægget giver eksempler på produkter og markedsføring, der integrerer HIGH TECH / HIGH TOUCH. Oplægget kan skræddersyes til virksomheden og er som udgangspunkt meget visuelt og består af film, fotos, grafik etc.

    Lotte Nystrup Lund foredrag

    Gamification

    • Hvad er gamification, og hvordan bruges det i en virksomhed, by, i et projekt eller på et møde? Hvad er effekten og formålet med at gamificere noget, der overhovedet ikke er et spil? Hvorfor trigges vi mennesker af spilelementer? Hvordan bruges gamification i udlandet, og hvilke vilde eksempler findes der på, hvordan gamification kan forvandle den måde, vi lærer, arbejder, lever og mødes på?

    Oplægget kommer omkring emner som:

    • Hvad er gamification? Hvordan kan tilgangen bruges professionelt på områder, der slet ikke handler om spil? Hvordan kan gamification skaber værdi for mennesker, virksomheder og miljø? Kan vi overhovedet lege os til at blive mere effektive og klogere, samtidig med at vi har det sjovt? Er der etiske dilemmaer, vi skal være obs på?
    • Gamification af læring, udvikling og onboarding. Strategisk set er spiltilgangen suveræn til udvikling og uddannelse af medarbejdere, ledere, studerende etc. Forstå hvorfor, via konkrete eksempler. Hør fx hvordan et specialdesignet face-2-face spil bruges til at øge værdien af medarbejderudviklingssamtaler markant. Eller om, hvordan hundrevids af nyansatte onboardes effektivt via et specialdesignet brætspil, der integrerer
      kompleks faglig viden med elementer fra virksomhedens strategi og hands-on dilemmaer fra arbejdspladsens hverdagsliv.
    • Gamification af borgere – kan man det? Ja, flere byer har allerede taget skridtet, og gamificeret et eller flere elementer af byboernes hverdagsliv derude blandt vejene, parkerne og bygningerne. Hør vilde eksempler på, hvordan byer verden over har taget gamification til sig og udviklet helt nye måder at motivere og stimulere borgernes adfærd på. Måder, der fx øger byboernes livskvalitet, hjælper byens iværksættere, gør en bæredygtig forskel for miljøet, stimulerer byboens sundhed og netværk – eller bare giver et godt grin.

    Lotte Nystrup Lund foredrag

    FREMTIDENS MØDER / MØDEDESIGN

    • Hvorfor er nutidens møder så kedelige? Hvordan arbejder vi professionelt med deltagerinvolvering, smarte pauser, designværktøjer og gamification, relationsdesign og helt nye mødebegreber som fx unconference?
    • I dette oplæg får I en række konkrete bud på, hvordan I holder fremtidens gode møde. Morgendagens mødedeltagere har skærpede krav til mødeoplevelsen, og de udfordrer det klassiske mødeformat. Passiv lytning, ensformige paneldebatter og endeløse slideshows bør aflives nu. I stedet skal vi tænke oplevelsesbaseret og involverende, hvis mødet skal have effekt. Ja, hvis mødet skal kunne tiltrække Morgendagens deltagerne. Det betyder, at vi må forholde os til andet og mere end mødets indhold, når vi planlægger og udbyder møder, konferencer og events: Hvordan engagerer jeg forskellige fagligheder og generationer på samme møde? Hvordan sikrer jeg, at mødet skaber værdi? Hvordan undersøtter location, fortæring og program det optimale møde?

    Oplægget kommer omkring emner som:

    • Deltagerprofilering og strategisk involvering før og efter mødet, eventet eller konferencen.
    • Sitting is the new smoke – Få indsigt i strategisk programplanlægning hvor formen brydes, og tid og location bruges smart. Afveksling stimulerer energi og koncentration, og får folk til at huske bedre. Når vi stimulerer mødedeltagerne strategisk, trigger vi deres hjerneceller og kroppe, så de bliver mere nærværende.
    • Hjælp til netværk – Vi vil gerne netværke, men de fleste har brug for et ekstra push til aktiv networking. Godt netværk mindsker silotænkning og styrker tværfaglige indsigter. Flere teoretikere påpeger endda, at evnen til inter-organisatorisk teamwork er den vigtigste faktor i en forandringsproces. Derfor er det centralt at understøtte netværk, når vi vil styrke trivsel, kreativitet og forandringsparathed.
    • Lav smarte pauser – Mange pauser bruges til kaffeoptankning og toiletbesøg. Men pauser har et kæmpestort potentiale som mødebooster. Forskning viser, at den gode pause sagtens kan være faglig. Det vigtigste ved en god pause er, at deltagerne oplever, at de laver noget de har lyst til og selv vælger til. Aktive pauser kan afholdes på rigtig mange måder, se eksempler på hvordan og bliv inspireret.
    • Udnyt potentialet i designværktøjer – Professionelle designredskaber er effektive værktøjer til involvering, engagement og læring. Et veldesignet værktøj skærper deltagernes overblik over komplekse emner og skaber en fælles oplevelse og referenceramme. Det giver en naturlig involvering af alle og sikrer ejerskab til dét, der foregår. Når dialog og refleksion sker via et veldesignet værktøj, bliver fagligt stof og svære udfordringer lettere og sjovere at arbejde med. Gode designværktøjer udfordrer det eksisterende, vender blikket mod fremtiden og er skarpt brugerorienterede.
    • Sæt sanserne i spil – Morgendagens mødedeltagere kræver møder, der gør indtryk, involverer og overrasker. Et greb til at styrke mødeoplevelsen er at planlægge mødet, så flere sanser stimuleres. Dét øger også vores hukommelses- og koncentrationsevne. Se eksempler på, hvordan mad, lys, fysiske rammer inde/ude, indretning, program og møderedskaber kan udnyttes, så de stimulerer flere sanser?

    Lotte Nystrup Lund foredrag

    IVÆRKSÆTTERI – med en kvindelig rollemodel

    • Lotte etablerede sin strategiske designvirksomhed, Futu, præcist da den anden finanskrisebølge rullede indover landet i januar 2012. Hør hvordan den jyske idéhistoriker med den super humanistiske baggrund trodsede iværksætterrådgivernes og væksthusenes samstemmende dommedagsforudsigelser. Hun skabte en succesfuld og anerkendt designvirksomhed midt i finanskrisen, i samarbejde med ungdomsvennen og arkitekten Ann Thor.
    • Få indblik i udfordringer og dilemmaer som iværksætter og gode råd til, hvordan ildsjælen, innovationen og drivet bevares henover årene, så fornyelse og kreativitet bliver en integreret del af forretningsudviklingen, samtidig med at bundlinjen forbliver kulsort.
    • Få konkrete råd til at starte og drive en agil virksomhed og indblik i, hvordan en virksomheds innovations DNA bevares. I oplægget giver Lotte også deltagerne indsigt i, hvad der kendetegner fremtidens succesfulde virksomheder, der uundgåeligt må målrette sig fremtidens værdier, på såvel medarbejder- som kundesiden.
    • Foredraget bygger på Lottes mangeårige erfaring som succesfuld iværksætter og på hendes solide kendskab til fremtidsforskning og strategisk rådgivning af virksomheder, der gerne vil udvikle, vækste og innovere.
Foredragsholdere der minder om Lotte Nystrup Lund

Foredragsemner med Lotte Nystrup Lund