Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter
Hvordan evaluerer du bedst på et afholdt foredrag?

Hvordan evaluerer du bedst på et afholdt foredrag?

Tilbage til blog

26. maj 2020

Du har haft besøg af en foredragsholder og forhåbentlig har du og dine kollegaer fået en masse ny viden, inspiration og fornyet motivation til at løse de udfordringer, I måtte stå overfor. Men hvordan måler du egentlig på, om foredraget gav værdi? Hvordan evaluerer du bedst muligt på resultatet af foredraget og dine kollegaers oplevelse? 

I Athenas evaluerer vi altid på vores foredragsholderes præstationer. Fordi vi ved, hvor vigtigt det er at få tilhørernes feedback, således at vi som bureau kan forbedre os og tilpasse os til vores kunders behov og ligeledes så vores foredragsholdere hele tiden kan give kunderne det bedst mulige udbytte. 

Der findes flere online-værktøjer til evaluering af foredrag og events. Vi guider dig til et par af dem her i indlægget, men du kan også evaluere blandt dine kollegaer på den helt gammeldags facon, f. eks. via mail eller ved at uddele evalueringsskemaer. Vi anbefaler dog online-værktøjerne, hvis du skal bruge helt konkrete tal og statistikker, f. eks. til ledelsen. 

Skabelon til traditionelt evalueringsskema

  1. Hvilken foredragsholder har I haft besøg af?
  2. Hvor tilfreds har du været med indholdet af foredraget? (skala fra 1-10 hvoraf 10 er det bedste)
  3. Hvor tilfreds var du med selve foredragsholderen? (skala fra 1-10 hvoraf 10 er det bedste)
  4. Har du fået brugbare værktøjer/metoder/redskaber/teknikker som du kan bruge i dit arbejde? (JA/NEJ)
  5. Hvor tilfreds var du med rammerne for foredraget: lokale, stole, varighed, pauser? (skala fra 1-10 hvoraf 10 er det bedste)
  6. Kommentarer til foredraget?

Gode online-værktøjer til at evaluere på foredrag

Crowdsignal
Crowdsignal er et online værktøj, som kan bruges til at oprette spørgeskemaer og afstemninger simpelt og hurtigt. De slår sig på at have et enkelt værktøj, hvor du ved hjælp af drag and drop lynhurtigt kan oprette afstemninger og evalueringer, som bagefter kan sendes til dine kollegaer. Hos Crowdsignal kan du desuden designe dine evalueringer med egne firmalogoer, farver og meget mere eller du kan benytte deres standardtemaer. Du kan dele afstemningerne og evalueringerne nemt alle steder og efterfølgende kan du analysere og eksportere resultaterne til Google Sheets og Excel. Crowdsignal har en gratis version, en proversion med lidt flere funktioner og en corporate, der samler alle funktioner, man som virksomhed har brug for.

SurveyMonkey
SurveyMonkey er ligeledes et online værktøj som kan lave afstemninger og spørgeskemaer. Du kan designe, sende og analysere undersøgelserne – også med SurveyMonkeys mobilapp, du kan filtrere og sortere i dine indsamlede data og derefter eksportere dem til SPSS eller evt. downloade visuelle data som fx grafer. Derudover tilbyder SurveyMonkey også spørgeundersøgelseslogik, herunder avanceret forgrening, betingede spørgsmål og sideforgreningslogik, AB-tests, avanceret piping, og meget mere. Du kan tilmelde dig og benytte SurveyMonkey gratis, men der er begrænsninger, og vi anbefaler, at man tilmelder sig en PRO-løsning, hvis man skal evaluere til flere personer og gøre det flere gange.

Net Promoter Score
Net Promoter Score er en metode til måling af kundetilfredshed og super populær lige for tiden. Net Promoter Score (NPS®) kaldes også ”The Ultimate Question” fordi man, modsat mange andre spørgeskemaer og evalueringer, kun stiller sine kunder eller i dette tilfælde gæster et enkelt spørgsmål: ”Hvor sandsynligt er det, at du vil anbefale vores virksomhed/produkt til en ven eller kollega?”. Svaret angives på en skala fra 0-10 og inddeles i 3 grupper:
Promotors (scorer 9-10) er loyale entusiaster, der bliver ved med at købe og ofte anbefaler din virksomhed eller dit produkt til andre. Disse kunder er med til at styrke virksomhedens image gennem positiv word-of-mouth og driver ofte profitabel bæredygtigt vækst.
Passives (scorer 7-8) er tilfredse men uden særlig præference for virksomheden, og disse vil derfor også være modtagelige overfor dine konkurrenters udbud.
Detractors (scorer 0-6) er utilfredse kunder, der kan skade virksomhedens brand og hindre virksomhedens vækst gennem negativ omtale.
For at beregne virksomhedens eller produktets NPS skal man trække procentdelen af detractors fra procentdelen af promoters, hvilket giver en score over den samlede kundeoplevelse mellem -100 og 100.” Kilde: https://nps.today/hvad-er-nps/

HUSK når du skal evaluere

  • At sende dit evalueringsskema ud næsten lige efter foredraget er blevet afholdt, så dine kollegaers oplevelse stadig sidder frisk i deres erindring
  • Gør dine spørgsmål så klare og enkle som muligt men pas på med kun at stille ja/nej spørgsmål
  • Giv dine kolleger mulighed for at svare anonymt – særligt hvis der er kritik kan det være rart for dine kollegaer, at de ikke skal stå på mål for deres meninger om udbyttet af foredraget
  • Det kan være en god idé at belønne dine kollegaer med noget som tak for deres svar, måske deltagelse i en konkurrence om en lækker præmie
  • Og endelig: man skal evaluere lige efter et foredrag, hvis man vil evaluere på følelsen og man skal vente lidt, hvis man vil evaluere på værdien
Skal vi hjælpe dig med at finde den perfekte foredragsholder til dit arrangement?

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter og gør dit arrangement til en succes.

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.