Henter Indhold ...

Tlf. 35 11 21 31

Få professionel rådgivning af vores dygtige konsulenter

Blog

Adfærd og fake news

henrik-dresboell

Skrevet af Henrik Dresbøll

 

Vi kender det fra Donald Trump. Fra politik, fra sociale medier og fra den såkaldte populisme, som synes at blive mere og mere dominerende. De trænger ind alle vegne: fake news, falske nyheder eller “alternative fakta”, som en talsmand fra Det Hvide Hus for nylig belærte os. Vi ved godt, at i enhver krig eller klassekamp vil der være propaganda og demagogi, som resulterer i ensidige og stærkt selektive informationer. Af samme grund har vi lært at afsløre løgnen, det udokumenterede og forfalskede. Vi bruger evidens, kildekritik, faktacheck osv. for at komme fænomenet til livs.

 

I 2017 kan det virke, som om løgnen er blevet den nye normaltilstand. Der opstår, som den engelske avis The Guardian skriver, et “økosystem af falske nyheder”: Når modparten snyder, så gør jeg også. Når højrefløjen kan fordreje tingene, ja, så begynder venstrefløjen at gøre det samme. Når det hele skal gå så hurtigt, når nyhedsfrekvensen bliver hidsigere og hidsigere, så skrider realitets-tjekket i svinget.

 

Her må adfærdspsykologien komme på banen. Hvis vi vil forstå drivkraften i fake news, må vi have en mere realistisk forståelse af menneskelig adfærd. Vi reagerer nemlig på det, der er nemt, til stede, synligt og let opnåeligt. Som Kahneman har lært os, så tænker vi mennesker kortsigtet og ofte irrationelt. Vi har svært ved at vurdere sandsynligheder, og vi er til fals for sociale vaner og ritualer. Vi gør det, de andre gør. Og vi gør det, der virker lige her og nu. Med andre ord: Vi er lette ofre for fake news.

 

Det afgørende er ikke, om fake news blot er den sidste ondartede mutation i kapitalismen. Eller om fake news er ideologisk neutral: Det er noget, vi producerer, fordi vi ikke kan lade være.

 

Det afgørende er, at vi bør bruge adfærdsdesign til at puffe os væk fra de magelige og rituelle vaner. Design af adfærd bygger på evidens. I fake news er evidens totalt fraværende. Det er den samlede pakke, vi kender som disciplinen adfærdsdesign, der skal læres, bruges og orkestreres korrekt som bolværk mod fake news. Det gør vi ved at designe løsninger, der blander indsigt fra kognitiv psykologi med teknologi og data, og hvor vi har metoder til kortlægning af, hvordan vi hæmmer det falske i at snige sig ind i vores livsverden. Vi skal have tid til det langsomme, til System 2-hjernen, som er rationel, eftertænksom og strategisk beslutningsdygtig. Og som vel at mærke kan skelne skidt fra kanel. Hver gang, vi erstatter falske nyheder med sande nyheder, laver vi adfærd, der er værd at sprede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *

Tilmeld dig vores nyhedsbrev