Forespørg på et foredrag:

Send en forespørgsel - det er helt uforpligtende. Du kan udfylde de felter, som du kan svare på eller blot efterlade navn og tlf-nummer. Vi svarer hurtigt.
  • Du får hurtigt svar.
  • Det er naturligvis helt uforpligtigende.
  • Vi hjælper dig med det rette valg

Ellers ring på 35 11 21 31

Thomas Milsted - Forfatter & foredragsholder

Thomas Milsted

Forfatter & foredragsholder

Thomas Milsted er skarp og præcis og efterlader tilhørerne med en fornemmelse af, at der er noget at gøre. At det nytter og at de redskaber de er blevet præcenteret for, er lige til at gå til.

Thomas Milsted har i mere end et årti været en af landets mest benyttede foredragsholdere indenfor områderne stress, trivsel og arbejdsglæde. Han er en stærk foredragsprofil hos både private firmaer og organisationer såvel som hos offentlige virksomheder og institutioner mv. Han får topkarakterer fra deltagerne, hvad enten han står over for det store konferencepublikum eller den mindre gruppe i det lukkede forum.

Han er tidligere direktør i Center for stress og tidligere generalsekretær i Stressfonden. Det er ikke uden grund, at han er efterspurgt indenor alvorlige områder, der skal kommunikeres med omtanke. Hans alvorlige budskaber og vigtige pointer, bliver serveret med veltilpasset humor, der sikrer at det lærte sidder bedre fast.

Thomas Milsted er forfatter til bestsellere som:

• Lykke, er der en vej til det gode liv?
• Trivsel. En guide til motivation og arbejdsglæde
• Stress, sådan tackler du det
• Stress. Grib chancen for et bedre (arbejds-) liv
• Stressfri gennem krisen
• Ned og op med stress
• God søvn

Fra stress til trivsel

  • Et menneske må altid arbejde med sin personlighed, da det er her vi kan udvikle den robusthed, som er nødvendig, da omgivelserne er konstant skiftende.
  • Det er også i vores personlighed vi finder de hindringer, der giver os mod til at kunne sige fra når det bliver for meget. Og det bliver til tider for meget, så ledelseskvaliteten og organisationens rammer må også have udelt opmærksomhed.
  • Hovedvægten i dette foredrag er at lære kursisterne:- At tage ansvaret for egen stress
    - At give en indsigt i stressens opståen og at vise hvordan vi kan handle ud fra denne indsigt.
    - At forstå stress som en meget kompleks størrelse, hvor det ikke nødvendigvis handler om skyld og årsag, hvilket igen er nødvendigt for at forstå hvornår man som medarbejder eller som leder bærer et ansvar. Stress kan ikke isoleret set forklares med arbejdspladsens forhold, men må også ses i sammenhæng med individets personlighed.

Trivsel og arbejdsglæde

  • Trivsel er et relativt gennemarbejdet begreb. Den enkelte leder kan følge visse spilleregler og hvis lederen oven i købet er beriget med et stort menneskekendskab og viden om basale psykologiske grundprincipper, er det ikke umuligt at kunne forstå og motivere sine medarbejdere. Med andre ord at skabe trivsel.
  • Dette foredrag kan tilpasses både til ledere og medarbejdere.
  • Hovedvægten i dette foredrag er at lære kursisterne:- At trivsel er et spørgsmål om forventninger.
    - At forventninger kan nedtones så de matcher realiteterne.
    - At arbejdsmiljøforskningen anviser masser af veje til trivsel og arbejdstilfredshed.

Lykke, robusthed og positiv psykologi

  • Kan vi overhovedet, som et af verdens rigeste lande, tillade os at jage lykken, når mange millioner mennesker verden over lider og dør af sult, tørst og mangel på medicinsk behandling?
  • Kan vi overhovedet tillade os at klage og være utilfredse, når alt for mange mennesker oplever krig og ødelæggelser, og når kvinder og børn hver dag bliver mishandlet og udsat for krænkelser og uretfærdigheder?
  • Er vores higen efter lykke blot et udtryk for forkælelse af dimensioner? Måske.
  • Men det ændrer ikke på det faktum, at uanset hvordan vi har det, vil vi altid gerne have det bedre. Og forkælelse – ja, måske er vi forkælede. Men måske er vores jagt på lykken også et udtryk for, at vi i vores del af verden ikke er så lykkelige endda, når det kommer til stykket?
  • Lykkelige mennesker har en række fællestræk som dels viser at vi alle sammen har forudsætningen for at blive lykkelige og dels viser at det at blive lykkelig er noget, der kan læres.
  • Derudover vil foredragsholderen komme ind på lykkeforskning og ikke mindst dens overraskende resultater i forhold til hvad vi forbinder med lykke og hvad der rent faktisk gør os lykkelige.

At leve med forandringer

  • Ingen nærer som udgangspunkt modstand mod forandringer, men forandringer skal skabes med respekt for hvordan den menneskelige psyke virker. Alle vil helt naturligt være på vagt over for forandringer, men vi kan lære at tackle forandringerne mere konstruktivt og positivt.
  • Hovedvægten i dette foredrag er at lære kursisterne:- Hvad forandringer gør ved mennesker og hvorfor.
    - Om modstand mod forandringer og hvordan man fjerner denne modstand.

Social kapital

  • Social kapital er kommet til at handle om og beskrive virksomheders såkaldte sociale kapital. Her vurderes graden af tillid og oplevelsen af retfærdighed i en organisation som udtryk for virksomhedens samarbejdsevne. Dette vurderes i 3 relationsforhold: samlende indenfor en afdeling eller enhed, brobyggende mellem afdelinger eller enheder og forbindende mellem ledelsen og medarbejderne. Virksomhedens sociale kapital er en kollektiv egenskab i virksomheden og skal anskues og opbygges på strategisk ledelsesplan. Social kapital vurderes ligeledes også som en forudsætning for trivsel.
  • Udbytte – social kapital skal ses som et godt redskab til at belyse faktorer som nemt kan overses i det daglige arbejde, men som kan have en stor betydning for trivsel. Ved hjælp af dialogværktøjer er social kapital med til at skabe en oplevelse af retfærdighed og tillid, hvilket i dag er væsentlige faktorer i oplevelsen af trivsel.

Forandringer og hvordan vi trives med dem

  • At reagere på forandringer er naturligt. Og at reagere negativt er ikke bare naturligt, men må være helt forventeligt. Men med god forberedelse, planlægning og dialog kan I komme bedre igennem forandringsprocesser. Ingen har som udgangspunkt modstand på forandringer. Det afgørende handler om forandringens karakter. Når vi snakker om modstand mod forandringer skal det altså oftere forstås som en modstand mod organisatoriske forandringer, der truer en værdsat gruppenorm og kultur. Og ikke forandringer som sådan. Hvis man vil undgå de negative konsekvenser af forandringer skal man som organisation være særdeles opmærksom på to overordnede forhold. Dels mængden af det som skal forandres og hastigheden. Altså hvor hurtigt man vil have gennemført forandringen. Når man skal være opmærksom på netop disse to forhold er det fordi de kan få betydning for forandringens succes og ikke mindst stressniveauet i forbindelse med forandringen.
  • Formål med foredraget:- Formålet med foredraget er at give deltagerne en indsigt i og forståelse for de helt naturlige mekanismer, der træder i kraft under forandringer. Formålet er ligeledes at give deltagerne redskaber til at vende stress og frustrationer til klarhed og engagement.
  • Indhold:- Hvad sker der med mennesker før, under og efter forandringer? Hvordan møder vi udfordringerne?
    - Hvordan skaber vi de nødvendige forandringer, samtidig med at vi skal sikre trivsel gennem hele processen?
    - Hvordan kan vi holde medarbejderne i hånden, så trygheden bevares?
    - Gennemgang af ”Matrix of Changes”. Synlighedsliste, der skaber klarhed om realiteterne.
    - Hvad siger forskningen om ”best practic”?
  • Det får deltagerne ud af foredraget:- En fuld forståelse for og indsigt i de mekanismer, der går i gang i mennesker under forandringer.
    - En ”toolbox” til at sikre hensigtsmæssige og konstruktive reaktioner, fremfor stress og frustrationer.
    - En indsigt i de mekanismer, der skaber trivsel og motivation under hele forandringsprocessen.

Det siger kunder, som har oplevet foredrag med Thomas Milsted

  • "Det var supergodt. Vi har kun fået positiv respons fra deltagerne. Mange tak til Thomas for en god aften."

    Henriette Pagh - Veterinærmedicinsk Industriforening (VIF)
  • "Det var et rigtig godt og brugbart foredrag, leveret på en levende og humoristisk måde. Deltagerne var meget begejstrede, også selvom det var det sidste indlæg på en lang dag."

    Helle Petersen - Herlev Hospital Onkologisk Afdeling R117
  • "Inspirerende og levende. Thomas gav gode eksempler, så vi kunne sætte billeder på det fortalte. "

    Bente Jensen - HK Post og Kommunikation, Region Sønderjylland og Fyn
  • "Levende, engageret, kunne tryllebinde alle tilhørere i to timer uden pause. Humoristisk og selvironisk. Stor tilfredshed fra deltagerne."

    Hanne Vase - Sygehus Lillebælt, Kolding Sygehus, Ortopædkirurgisk Afdeling
  • "Vedkommende, veloplagt og morsomt."

    Ole Buskbjerg Thomasen - Åby Skole