Henter Indhold ...

Jeppe Søe

Journalist, forfatter, mediechef og studievært

Jeppe Søe er kommunikationsrådgiver for kendte danskere og virksomheder i erhvervslivet i forbindelse med kriser eller medieangreb. Medierne er en afgørende magtfaktor! Derfor er det vigtigt at forstå medierne og hvorfor de gør, som de gør. Jeppe Søe er ekspert i medier – og har siden 1998 uden omsvøb fortalt engageret om hjernevask, manipulation og kommunikation. Han får især ros for at kunne fange det yngre publikums interesse med sine beretninger om medieverdenen. 

UFORPLIGTENDE FORESPØRGSEL

Send os nemt en forespørgsel. Du får lynhurtigt svar på eksempelvis pris og dato.
Det er naturligvis helt uforpligtende

  • Dette felt er til validering og bør ikke ændres.
Book nu på tlf: 35 11 21 31

Jeppe Søe leverer substantielt førsteklasses underholdning, når han med sine mange års medieerfaringer tager publikum under armen i fortællingen om den medieskabte virkelighed. For hvilken betydning har det for mediebilledet, at konkurrencen er så stor, og at brugerne via de sociale medier selv bestemmer, hvad deres venner skal præsenteres for af nyheder? Foredrag kan hurtigt ende med oplæsning og tvivlsom performance, men Jeppe Søe formår at fange sit publikum fra første ord og fortsætter således uden brug af manus og med en selvironi og karisma, som virker stærkt dragende.

Nyhederne handler mere om form end om indhold. Det gælder om at få seerne til at blive på kanalen, så de også “bliver hængende” under reklamerne. De rigtige seere er de købekraftige – resten af danskerne er ligegyldige. Hvordan tænker, agerer og manipulerer medierne – hvordan fungerer den velsmurte maskine bag skærmen? Det kan Jeppe Søe svare på, og han giver samtidig gode råd til virksomheder og forbrugere om, hvordan vi bliver bedre til at modstå mediernes hjernevask.

Jeppe Søe er uddannet journalist og kendt som studievært fra Tv2 og Tv3. I dag er han mediekritiker, blogger, kommentator, rådgiver og foredragsholder – samt chefredaktør på [et cetera] magazine.

    Kommunikationsstrategi, dags dato? Når medarbejderen er pressechef

    • Få et indblik i mediernes verden og journalisternes tankegang. Nyheder er en salgsvare – og konkurrencen har aldrig været mere skærpet end i dag. Kampen om den bedste forside skubber konstant til pressens etiske retningslinjer, og det kan blive fatalt for en virksomhed, hvis ikke man er klar til at håndtere det, når pressen banker på. Måske banker pressen aldrig på hos jeres virksomhed, men I skal navigere i en medialiseret virkelighed. Det kan være svært at gennemskue, hvordan det gøres mest hensigtsmæssigt.
    • Kommunikation skal prioriteres højt i alle virksomheder i dag. Du har alle muligheder for at kommunikere på forskellige platforme; direkte med et netværk, en kunde- og målgruppe og dine forbrugere, men det kræver også en benhård strategisk kommunikation, hvis det skal fungere optimalt. Og det skal det jo. Hvis dit budskab ikke står skarpt, kan dit produkt, din virksomhed, din filosofi og din pointe være helt ligegyldig.
    • I dette foredrag får I spændende, opsigtsvækkende, underholdende – men mest af alt nyttig baggrundsviden med konkrete eksempler og teori, der  kan omsættes til en opdateret kommunikationsstrategi i virksomheden og en større forståelse og bevidsthed hos medarbejderen for det vigtigste i arbejdet med kommunikation.
    • Foredraget er blandt andet holdt i kædebutikker, i forsvaret, hos hjemmeværnet, corporateselskaber og i kapitalfonde.

    Ordstyrer/moderator

    • Ofte går debatten i firmaet, foreningen, vælgermødet eller seminaret ud af en tangent, fordi den ikke styres med hård hånd. Jeppe Søe er en skarp og grundig ordstyrer og moderator!
    • Arrangementet startes med en velkomst, hvor debattens problemstilling forklares. Derefter præsenteres gæsterne i panelet,  hvor hver paneldeltagerer kort præsenterer sine synspunkter. Forinden er de instrueret i at måtte afbryde hinanden og allerede der skabe den modsætning, som panelet gerne skal udstråle. Derefter er ordet frit. Spørgsmål og meninger ruller ind over panelet og blandt publikum vil være folk, som Jeppe Søe har inviteret, der selv er involveret i emnet på den ene eller anden måde. Det kan være folk, som er ramt af den lov der er til debat – eller blot gode meningsdannere. De er indbudt for at skubbe til resten af publikummerne.
    • I løbet af debatten vil Jeppe Søe komme med synspunkter, der giver nye perspektiver til debatten – eller twister den i en retning, der ikke har været oppe. Et slags “vælgermøde” hvor arrangøren bestemmer temaet og gæsterne i panelet, det kunne f.eks. være medarbejderne der stiller spørgsmål til ledelsen eller lign.
    • Jeppe Søe har blandt andet flere gange været ordstyrer på weekend-seminar om “det rummelige arbejdsmarked”. Her var opgaven dels at styre debatten efter alle indlæg, komme med “stikpiller”, samt opsummere og konkludere til slut. Jeppe Søe er også gentagne gange brugt som gennemgående ordstyrer på seminarer, af blandt andre SIE og LOF.

    Den medieskabte virkelighed

    • Medieforståelse er blevet en essentiel del af de allerfleste menneskers dagligdag. Nyhedsstrømmen er konstant. I dag har de professionelle ikke længere monopol på formidlingen. Det har vi alle via facebook, instagram og et utal af debatforaer, hvor vi kan være med til at forme mediebilledet – og, nok så væsentligt, til at skærpe konkurrencen om seere, lyttere og læsere. Hvad betyder det for overskifterne? Retorikken er skærpet. Mange redaktioner laver nyheder, der skal sælges. Objektiviteten bliver et mere diffust begreb og det er op til dig, at gennemskue hvad det hele – i virkeligheden – handler om.
    • Mediebilledet er blevet en del af unges dannelsesbegreb – og sandheden er, at hverken Paradise Hotel, The Kardashians eller lignende programmer i sendefladen og mediebilledet har kvalitet eller indhold, som kan bære den indflydelse, det har på mange unge. Generelt bør man som seer, lytter og læser stille sig kritisk overfor medier med nogle grundlæggende forudsætninger, der gør os i stand til at gennemskue den dagsorden, der vinkler mediebilledet. Nyheder er en salgsvare: Sex sælger og det samme gør kontroversielle holdninger. Er du opmærksom på, at det mediebillede, som er så stor en del af vores hverdag konstant forsøger at sælge dig noget?
    • Jeppe Søes foredrag er rigtigt populært på uddannelsesinstitutioner og skoler, og har til formål at skubbe til de studerendes stillingtagen til deres medieforbrug. De unge i 9. Klasse skal lære at skelne mellem virkelighed og medieskabt fantasi. På gymnasierne skal de gennemskue konsekvenserne af nyhedsudsendelsen ekspertbrug og en stadig mere konsekvent opmuntrende outro på enhver udsendelse – og så er der også alle de voksne seere. Alle dem der godt ved, at en exit poll potentielt påvirker valgresultatet, men ikke helt hvorfor…
    • Mediebilledet er en så konsekvent og uundgåelig del af vores dagligdag. Vi må ikke glemme, at vi er forpligtet til at give vores børn og unge den fornødne viden, så de bliver opmærksomme medieforbrugere.

    Det levende ord har hjertestop

    • Teknik og eksperter har overtaget magten fra folkelivet. Ord fra avisforsider og Tv’ets  eksperter bliver vores egne og pludselig har vi glemt os selv. Vi er blevet selvvalgte døde dørmåtter, som byder livet velkommen, men lader verden træde på os på vej ind. Vores videnssamfund er en gave, men kun hvis vi ved hvad der er viden og hvad der er skråt. Hvis vi ikke lærer at skelne, bliver ”vor egen sikre viden” til en trussel i tiden. Journalist Jeppe Søe forsøger at vække ”en Adam i os alle” – det oprindelige menneske, der både havde jordforbindelse, livsforståelse og hjertekontakt. Foredraget virker som genoplivning med ”mund til mund” metoden.
    • I mere end 10 år har Jeppe Søe holdt foredrag om mediernes rolle i samfundet. Som en af de eneste tager han bladet fra munden og bramfrit giver sin mening til kende om den overfladiske verden, som fjernsynet er blevet. Han kombinerer indhold og form, kommenterer alt fra voldsomme billeder, korrespondenter, snyd og hjernevask, målgruppe, TV til Danmarks Radios byggeri i Ørestaden. Jeppe Søes foredrag om medierne er altid aktuelt og de tusinder, der har hørt foredraget siger, at de ser TV på en anden måde efterfølgende. Det giver en grundlæggende forståelse af den verden, vi alle er del af: nemlig den medieskabte virkelighed.
    • Terror skal være flot, der skal dø mange mennesker og det skal passe til TV. Tidligere var en bilbombe nok til at få medierne i tale, men den stigende vold har gjort bilbomberne nytteløse. Rigtig terror er i dag voldelig, nærværende og samtidig en god billedmulighed, ellers kommer budskabet ikke ud! Mange stationer fylder skærmen med reality-tv og ugeblade er fyldt med reportager om de kendtes liv. Vi følger med i de andres virkelighed og jo mere virkelighed vi får serveret, desto mere glemmer vi at leve selv.
    • Meningsmålinger har overtaget magten fra politikere og befolkning. Magthaverne vil vide, hvad vi tænker – uden at møde os. Selvom Gallup kun giver indikationer, bruger vi meningsmålingernes tal som sandhed og lovgiver efter det. Alt fra medier til terrorhandlinger styres af talmagiens rapporter. Psykologer og forskere er med ved bordet, før produkter kommer på hylden, hvad enten det er babybleer eller politiske holdninger.
    • Jeppe Søe fortæller om den hjernevask, som magten benytter overfor folket, og giver bud på hvorfor vi så let lader os forføre.

    Unges brug af sociale medier – “når aber viser sig frem”

    • Unge og gamle verden over poster vilde indlæg om deres sygdomme, madvaner, farven på deres urin eller bare snak om vejret. Vi sender billeder ind af vores mest private oplevelser og glemmer, at modtageren måske også er chefen, mor og far. De sociale medier er blevet vores mødested, vores talerstol og vores samvær.
    • At mødes handler altid om at score hinanden. Sådan er det fra naturens side: Se mig, gør mig gravid og skrid. Sådan er det i abeflokken, sådan er vi også blevet – takket være sociale medier. Vi opfører os præcist som aber i et bur, når vi er på Facebook, Twitter og youtube. Et åbent abebur med utallige globale kiggere ind i din verden.
    • Hvorfor sætter vi os selv til skue? Hvorfor blærer vi os? Hvad kommer det andre ved, at vi skal have suppe til aften – og hvorfor “synes vi godt om” en masse grupper med “R.I.P. Withney Houston” eller “GODT vi fandt Holger i skoven”. Er det hele så slemt som de gamle siger om de unge, eller har vi i virkeligheden fået en mulighed, som vi bare endnu ikke har fundet ud af at bruge til noget fornuftigt?
    • Chefredaktør og medierådgiver Jeppe Søe giver indspark, opsang og provokerende klap på skulderen – og han fortæller, hvorfor vores brug af sociale medier vinder over virkeligheden.

    Godmorgen soveby

    • Skiftende regeringer lukker skoler og flytter ting til byerne. Fokus på landdistrikterne har aldrig været særlig stor. Men derude bor over halvdelen af Danmarks befolkning, og der er brug for at tage landsbyerne alvorligt.
    • Jeppe Søe har mange steder fået befolkningen til at huske stoltheden over deres sted, og blæst til kamp mod lukning. Det er borgerne, der skaber byen, ikke omvendt. Siden kommunesammenlægningerne har Jeppe kæmpet sovebyernes sag, hvor hans tanker om marketing og personlig branding har spillet en rolle for mange små byer.
    • Hvordan får man pressen ud på landet, hvad er værdierne for byen, hvordan skal vi tænke om os selv? Nok er mange steder sovebyer, men drømmer vi i det mindste mens vi sover – eller er det mareridt? Jeppe lægger op til debat i byen og kommunen, og får borgere og politikere til at sidde ved samme bord.
    • Foredraget kan enten foregå som et foredrag eller en hel arbejdsdag med indbudte borgere og brainstormgrupper mv.

    Den taktfaste skole

    • Samfundet hylder dem, der får gode tal i eksamen og nationale tests.
    • Men husker vi et klap på skulderen til den talblinde, der både er kreativ og viser vovemod? Kan vi klare os i den internationale konkurrence ved at lære det samme som dem, vi er oppe imod – eller ved at hylde de elever, der vil andre veje.  Hvem er vi voksne, at kalde de unges vej for et vildspor, når de måske har fundet en smutvej til nye mål og løsninger? Iværksættere er ofte netop folk, der trådte i egne fodspor?
    • Grundtvig gjorde op med den sorte skole, hvor de lærde folk fik eleverne til at repetere. Har vi genskabt den sorte skole i en grå version? Husker vi at lige børn leger kedelige lege? “Den fremtidige folkeskole vil blive en friskolekopi”, siger debattør Jeppe Søe. “Det er os der bestemmer, om det skal være en god eller en dårlig kopi”.
    • Jeppe Søe har Grundtvig tatoveret på ryggen og rødder i alle de frie skoleformer – men har valgt at have sine børn i den folkeskole, som politikere kalder rummelig – selvom de ikke kender ordets betydning.
Det siger kunder, som har oplevet foredrag med Jeppe Søe

Indlæs flere...

Foredragsholdere der minder om Jeppe Søe

Foredragsemner med Jeppe Søe